Weer nieuwe nachttreinen aangekondigd: een overzicht van aankomende verbindingen

UPDATE. Opnieuw zijn er in verschillende landen nieuwe nachttreinen aangekondigd. Zo wil het Tsjechische Regiojet komende zomer ook naar het Kroatische Split rijden en heeft Frankrijk een ambitieus nachttreinnetwerk aangekondigd, onder andere wordt gedacht aan een nachttrein van Amsterdam richting Zuid-Frankrijk. Een overzicht van alle aangekondigde nachttreinen.

Dit artikel is gepubliceerd op 4 februari 2021 en heeft een update gekregen op 16 mei 2021. De aangekondigde nachttreinen van European Sleeper zijn aan het rijtje toegevoegd, net als de Moonlight Express.

Amsterdam – Wenen / Innsbruck (2021)

Eigenlijk had ie al per december 2020 moeten gaan rijden, maar hij werd uitgesteld: de nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Nu gaat ie er echt komen. Vanaf 25 mei kun je dagelijks vanuit Nederland naar Oostenrijk. In feite is deze nachttrein een verlenging van de bestaande nachttrein uit Düsseldorf.

Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0

Alpen-Sylt-Nacht-Express (2021)

Afgelopen zomer werd de private Sylt-Nacht-Express geïntroduceerd. Een nachttrein van Salzburg via Hamburg naar het Duitse eiland Sylt. Komende zomer zal er ook een rijtuiggroep komen vanaf de Duitse grensplaats Konstanz (bij Zwitserland), waardoor ook reizigers uit Frankfurt en Heidelberg een nachttrein naar Hamburg en Sylt krijgen. De eerste trein zou vanaf 25 maart moeten gaan rijden. De bedoeling is dat de trein tijdens vier periodes dit jaar gaat rijden (rond Pasen, in de meivakantie en in de zomer- en herfstvakantie).

Parijs – Nice (2021)

De komende tien jaar wil de Franse overheid ongeveer tien nachttreinen leven inblazen. De eerste zal zijn Parijs – Nice, welke per april 2021 mei 2021 is gaan rijden. Deze nachtverbinding stopt onder andere stoppen in Marseille en Toulon. In de toekomst (zie verderop) wordt er zelfs gedacht aan een nachttrein van Amsterdam richting Bordeaux, de kans op een dergelijke verbinding er echt komt is echter klein.

Hamburg – Berlijn – München

Flixtrain introduceert vanaf juni 2021 haar eerste nachttrein op de route Hamburg – München. Of beter: de eerste trein die ‘s nachts rijdt. Want het zal geen trein zijn met ligrijtuigen en slaaprijtuigen, maar met uitsluitend zitrijtuigen.

Praag – Krakau – Przemysl (2021)

De Tsjechische vervoerder Regiojet wil vanaf dit voorjaar een directe nachttrein naar Polen introduceren. De trein zal via Krakau naar Przemysl (in het zuidoosten van Polen) rijden. Er zal in Przemysl aansluiting worden gegeven op de trein naar Oekraïne. De verwachting is dat de eerste trein in april zal gaan rijden, maar dat zal mede afhankelijk zijn van de covid-situatie.

Stockholm – Berlijn (2021)

Deze zomer kunnen reizigers voor het eerst per directe trein van Stockholm naar Berlijn. De trein zal worden uitgevoerd door het private Snälltåget (en heeft dezelfde eigenaar als Connexxion: Transdev). De eerste trein had eigenlijk op 27 maart van dit jaar moeten vertrekken, maar de eerste rit is nu uitgesteld naar 5 mei 2021. De nachttrein Stockholm – Berlijn vervangt de eerdere treindienst Malmö – Berlijn. De trein zal al om 16:20 uur uit Stockholm vertrekken en komt de volgende ochtend even voor negen aan in Berlijn. In de tegenrichting komt de trein pas in de middag (14.19 uur) in de Zweedse hoofdstad.

Praag – Boedapest – Split / Rijeka (2021)

Afgelopen zomer reed er voor het eerst een nachttrein van de Tsjechische commerciële vervoerder RegioJet van Praag naar Rijeka. Deze trein bleek een groot succes. Komende zomer gaat de nachttrein via een andere route rijden, zodat ook reizigers in Bratislava en Boedapest kunnen opstappen. De trein zal maar liefst vijftien rijtuigen tellen en plaats bieden aan 650 reizigers per trein. Nieuw is dat een deel van de trein naar Split zal rijden (acht rijtuigen). Aansluitend op de trein rijden er bussen naar allerlei bestemmingen. 28 mei 2021 zal de eerste trein naar de nieuwste bestemming Split rijden.

Foto: Damir Miškulin

Bratislava – Split (2021)

Reizigers uit Slowakije krijgen deze zomer zelfs twee nachttreinen naar Split erbij want naast de trein van RegioJet (die ook in Bratislava zal stoppen), zal er ook een trein van de Slowaakse spoorwegen rijden, via Wenen. De trein zal al relatief vroeg uit Bratislava vertrekken, rond tien voor vier. Met deze trein kan ook de auto mee.

Amsterdam – Zürich (2021)

De Zwitserse, Oostenrijkse en Nederlandse spoorwegen willen vanaf december de nachttrein Amsterdam – Zürich nieuw leven in blazen. De Zwitserse spoorwegen (SBB) willen de rijtuigen gaan leasen van een Duitse partij. Eerder zei de SBB wel dat er voor de nachttreinplannen subsidie nodig is. In hoeverre dat rond is, is bij onze redactie onduidelijk.

In het verleden reed de City Night Line al van Amsterdam naar Zürich. Foto: Daniël de Ruig

Brussel – Amsterdam – Praag (april 2022)

Op initiatief van European Sleeper krijgt Nederland vanaf april 2022 ook weer een nachttrein naar Praag. De nieuwe treindienst zal echter in Brussel, of zelfs Oostende gaan starten. De bedoeling is dat de trein omstreeks 23:00 uur uit Amsterdam vertrekt en rond 10:00 ‘s ochtends in Praag aan gaat komen. Welke stopstations de trein precies krijgt is onduidelijk, maar in Nederland in elk geval in Roosendaal en Rotterdam.

Brussel – Amsterdam – Warschau (2022)

Als het aan European Sleeper ligt, krijgen we ook weer een nachttrein naar Warschau. De bedoeling is dat de nachttrein naar Praag namelijk ook een aantal rijtuigen krijgt naar de Poolse hoofdstad.  De hoop is dat zowel de verbinding naar Praag als die naar Warschau per april 2022 kan starten. Mocht Warschau vanaf het begin niet haalbaar zijn, dan volgt de bestemming zo spoedig mogelijk daarna. 

Stockholm – Brussel (2022)

Het is de bedoeling dat reizigers vanaf de zomer van 2022 per directe nachttrein van Stockholm en Malmö naar Keulen en Brussel kunnen reizen. De trein wordt mogelijk gemaakt door subsidie van Zweden. Wie de nachttrein zal gaan rijden is nog niet bekend.

Brussel – Berlijn (2022)

En Brussel krijgt er misschien nog een nachttrein bij. Want twee Belgische initiatiefnemers willen de Moonlight Express introduceren. Een trein die Brussel met Berlijn moet verbinden. Bij Treinreiziger.nl zijn er echter twijfels in hoeverre de initiatiefnemers hun plannen rond krijgen.

Zürich – Rome (2022)

Vanaf december 2022 kun je vanuit het economisch centrum van Zwitserland per directe trein naar de Italiaanse hoofdstad. Althans, als het aan de SBB ligt.

Berlijn – Parijs / Brussel en Wenen – Parijs (2021/2023)

De Oostenrijkse spoorwegen willen onder de Nightjet-vlag al vanaf dienstregeling 2022 (die ingaat in december 2021) de nachttrein Wenen – Parijs herintroduceren. Vanaf december 2023 moet er ook een treindeel uit Berlijn naar Parijs bijkomen. Bovendien zal de nachttrein uit Berlijn ook rijtuigen krijgen naar Brussel (ook per december 2023 voorzien).

De verschillende nachttreinen die in samenwerking met de ÖBB gepland staan.

Warschau – Brussel

Mogelijk zal het treindeel Berlijn – Brussel zelfs in Warschau starten. In de Poolse media wordt er namelijk gesproken over een toekomstige nieuwe trein Warschau – Brussel. De Poolse spoorwegen bevestigen tegenover Treinreiziger.nl het plan, maar melden niet wanneer de trein voorzien wordt.

Zürich – Barcelona (2024)

Sinds het afschaffen van de Elipsos rijden er vanuit Frankrijk en Zwitserland geen nachttreinen meer naar Spanje. De Zwitserse spoorwegen willen daarin verandering brengen. Vanaf december willen de Zwitsers de trein Zürich – Barcelona introduceren.

Franse plannen: Amsterdam – Bordeaux?

De Franse overheid heeft tien à vijftien verbindingen in het vizier waar nachttreinen kunnen gaan rijden, daaronder ook een nachttrein Amsterdam – Brussel – Bordeaux – Toulouse. Die nachttrein zou bovendien een treindeel vanuit Frankfurt kunnen krijgen. In hoeverre deze en de andere voorgestelde nachttreinen er echt gaan komen is onduidelijk. Het gaat om een langetermijnvisie gericht op 2030.

De mogelijke nachttreinverbindingen waar de Fransen op studeren. (c) SNCF

Zie ook: Nightjet, praktische informatie over tickets en meer

Meer nieuws over nachttreinen

This post was last modified on 20 mei 2021 20:35

Bekijk reacties

  • Het probleem blijft het hopeloos verouderde materieel van 50 jaar oud. Wie o wie investeert er in nieuw materieel?

    • Dat is inderdaad deels het geval, de ÖBB heeft nieuw materieel besteld en als de Fransen hun plannen willen uitvoeren zal daar neem ik aan ook nieuw materieel voor nodig zijn.

      • De OBB heeft 91 rijtuigen (13*7) in bestelling maar dat is het dan ook wel. Gezien alle bovenstaande plannen (mooi overzicht!) blijft het voorlopig vooral behelpen met semi-museum materieel.

        Er dreigt een beetje kip-ei probleem. Zonder nieuw materieel trek je geen reizigers en zonder reizigers wordt er geen nieuw materieel besteld.

        • Dat laatste komt omdat het zoals ook wel uit het artikel blijkt het geen rendabele business is. Er is subsidie nodig en dat maakt het risico om te investeren in nieuw slaapwagen-materieel hoog. Als na een paar jaar de subsidie wordt ingetrokken blijf je als eigenaar van het materieel met een enorme zeperd zitten.

        • Otto: een deel van de OBB-lijnen rijdt zonder subsidie. Transdev, RegioJet en de Sylt Express rijden zonder subsidie, volledig commercieel.

        • Het verouderde materieel is het ergste niet, probleem is als ik nu naar de nieuwe verbinding kijk van Amsterdam naar Wenen dat het gemiddeld 4X zo duur is dan dezelfde reis met het vliegtuig!

    • Renovatie van ouder materieel is geen oplossing voor de lange termijn maar kan voor de korte termijn wèl een aanvaardbare oplossing bieden.
      Er zijn trouwens voorbeelden van degelijk gerenoveerd materieel dat reizigers kan bekoren en waarvan reizigers niet eens gaan beseffen dat het om gerenoveerd materieel gaat. Dergelijk materieel kan gerust nog minstens 10 jaar langer worden ingezet. Laat ons hopen dat tegen dan de nachttrein opnieuw definitief op de sporen staat. Met alleen maar gerenoveerd materieel zal men er echter niet komen.

    • @Anoniem: dan vergelijk je niet zitplaats met zitplaats.

  • Volgens mij hebben ze in de jaren '60 ooit een paar zitrijtuigen omgebouwd tot ligrijtuigen. Kan dat kloppen? Of was het juist omgekeerd?

    • Daarvoor moet eerst de lelylijn aangelegd worden (Amsterdam Groningen) om dat goed te doen.

      Kan ook via bestaande spoor, maar dan duurt het langer en is het voor Brussel Stockholm geen snelle route

      • Waar ik aan zit te denken: een rijtuiggroep Amsterdam - Stockholm en een rijtuiggroep Brussel - Stockholm.
        Waarbij de rijtuiggroepen elk deels hun eigen route afleggen (de Amsterdam-groep via Hengelo, en de Brussel-groep via Luik en Keulen) en in bijvoorbeeld Osnabrück worden gecombineerd om als één trein via Hamburg en Kopenhagen verder te rijden naar Stockholm.

      • @loran.
        Hoeft helemaal niet via Groningen, maar kan zelf sneller via Hengelo en Osnabrück naar Hamburg. Zo reed de Noordwest-Express 30 jaar geleden ook!
        De CityNightLine naar Kopenhagen ging via Arnhem en Duisburg. Samen met het deel naar Berlijn Verder in Duitsland werd gesplitst en gekoppeld en kwamen delen uit Duitsland aan de gesplitste treinen naar Kopenhagen en Berlijn.

      • @Loran.
        De lelylijn kan worden aangelegd, maar dan blijft er het probleem Groningen-Leer. Er ontbreekt een brug over de Eems. Een scheepwerf met een machtige lobby weet de herbouw nog steeds tegen te houden.
        Als de brug er toch komt, dan wordt het onderdeel van een veredeld enkelspoorsboemellijntje zonder bovenleiding. Verwacht echt niet dat daar meer komt.

      • Een eventuele nachttrein uit het Noorden zal gewoon over Osnabrück rijden. Net als vroeger.

  • Kun je ook je fiets meenemen in de nachttreinen? Misschien aardig omdat op te nemen in een volgende publicatie.

    • @Robert
      Volgens het besluit van de Europese Raad van regeringsleiders moeten in alle nieuwe treinen of gerenoveerde treinen minimaal vier fietsplaatsen zijn. Frankrijk heeft dat verdubbeld tot achtplaatsen. Hierbij wordt al rekening gehouden met de nieuwe TGV M die voor de Olympische Spelen van Parijs in 2004 dienst moeten gaan doen.
      Ook DB heeft acht fietsplaatsen in de nieuwe ICE4, die nu al een paar jaar steeds meer instroomt.
      Ook de Oostenrijkse RailJet zijn aangepast op het vervoer van fietsen.

  • De NS introduceerde in 1958 Den Haag - Rijeka. Zou mooi zijn dat weer eens te introduceren. Al was het maar als experiment en om CO2 reductie te verminderen.
    Fijn dat SNCF de nachttrein naar Luchon weer inere wil herstellen. De lijn is sinds 2014 gesloten.

      • De enige reden die ik kan bedenken om na Zagreb door te rijden naar Rijeka in plaats van bijvoorbeeld Split, is dat de lijn naar Rijeka voorzien is van bovenleiding en de lijn naar Split niet. Het zal een wisseling van locomotief schelen. Het laatste deel van de (langzame, want enkelspoor en treinen wachten bij ieder station op elkaar) rit naar Rijeka is best mooi trouwens.

        • Dat zeg ik ook niet. Voor Nederland is Kroatië per trein te ver. De trein van Regiojet had vorig jaar 12 rijtuigen en was voor 90 procent volgeboekt. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de lage prijzen en Oost-Europa niet hetzelfde is dan west-Europa.

  • Stockholm-Brussel is wel een straffe afstand voor een nachttrein. Dan ben je zo over de 20 uur reistijd.

    • Dat was inderdaad hoe lang de klassieke D-treinen er in de jaren '60/'70/'80 vaak over deden. Mét twee oversteken per veerboot, waarbij doorgaande rijtuigen het schip in werden gerangeerd.

      Het zal mij niets verbazen als de nieuwe nachttrein er de nodige uurtjes korter over doet. Zeker als over een aantal jaren ook de nieuwe vaste oeververbinding Rødby (DK) - Puttgarden (D) gereed is.

      • Volgens de reisplanner van de DB duurt aanstaande maandag de reis van Brussel Zuid naar Stockholm 22.04 uur. Dan reis je via Amsterdam, Hengelo, Osnabrück, Hamburg, Kopenhagen en Hasselholm naar Stockholm. Het laatste stuk is met een nachttrein (D2).
        Wel een efficiënte inzet van het materieel trouwens, aan het eindstation staat het niet zolang stil voor de terugreis. Lange vertragingen kun je echter niet meer inlopen.

        • Ze zouden kunnen werken met schoonmaakpersoneel uit Keulen dat normaal heen en weer meereist naar Brussel en onderweg de cabines schoonmaakt die op dat trajectdeel niet in gebruik zijn. Dat geeft meteen de terugvaloptie om bij grote vertraging te keren in Keulen en de reizigers naar dagtreinen te verwijzen tussen Keulen en Brussel.

        • @Marin
          Er komt een nieuwe, veel snellere, spoorverbinding van Duitsland naar Denemarken

  • Wordt van deze berichten behoorlijk blij. In het verleden behoorlijk gebruik gemaakt van nachttreinen. Geweldig transport. Wel de niet gevouwen of ingepakte toerfiets mee a u.b....

Share

Recent Posts

Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om…

16 uur terug

Systeemstoring verholpen: eerste treinen tussen Amsterdam en Utrecht overvol

Na de hardnekkige systeemstoring bij de verkeersleidingpost van ProRail in Amsterdam, zijn maandagochtend rond 9:30…

1 dag terug

‘Schrappen Eurostar Amsterdam – Londen is niet noodzakelijk’

De Eurostar, de hogesnelheidstrein naar Londen, hoeft tijdens de komende renovatie van Amsterdam Centraal Station…

2 dagen terug

Treinverkeer Amsterdam, Haarlem, Schiphol opnieuw plat door storing verkeersleiding

Het treinverkeer van en naar Amsterdam, Schiphol en Haarlem is opnieuw tot stilstand gekomen. Na…

2 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

2 dagen terug

25 jaar na de treinramp bij Eschede: hoe slachtofferhulp eindelijk de standaard werd

Duitsland herdenkt vandaag de treinramp bij Eschede die zich op deze dag in 1998 voltrok.…

3 dagen terug