NS maakt plannen dienstregeling 2024 definitief: meer treinen in de spits en daluren

Een deel van de treinen die NS in 2022 en 2023 heeft moeten schrappen vanwege personeelsgebrek keert in 2024 terug. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen dinsdag bekend gemaakt. Zowel in de daluren als in de spits gaan er op veel trajecten meer treinen rijden. Toch zijn er ook enkele trajecten waar er juist minder treinen gaan rijden. Per saldo zullen er echter 1800 ritten per week meer zijn. Dat komt neer op gemiddeld 250 treinen per dag.

Reisgedrag veranderd

NS benadrukt dat na corona het reisgedrag blijvend veranderd is. Daarom is de dienstregeling niet meer op alle werkdagen hetzelfde. “Nederland reist anders en NS past zich daarop aan” stelt NS-directeur Wouter Koolmees.

Met name op vrijdag rijden er tegenwoordig minder treinen dan op maandag t/m donderdag. Dit omdat er vrijdags minder reizigers zijn. Ook in de dienstregeling 2024 zullen er op vrijdag minder treinen rijden dan op andere werkdagen. Met name van maandag t/m donderdag komen er volgend jaar treinen in de spits bij.

De hoofdlijnen van de plannen van de dienstregeling 2024 werden in februari al bekend. Echter, toen ging het vooral om welke capaciteit NS bij ProRail wilde gaan aanvragen. Omdat er veel onzekerheden waren omtrent het reisgedrag, ging het toen nog niet om de precieze dienstregeling, maar alleen om de uurlijkse treinpaden. In februari was het nog onduidelijk dat NS ook in de daluren meer treinen wil gaan inzetten.

Belangrijkste verbeteringen dienstregeling 2024

  • Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
  • NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten Utrecht – Den Haag, Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Arnhem / Nijmegen en tussen Dordrecht – Schiphol. In de spits rijden hier al minimaal vier intercity’s per uur.
  • Op maandag t/m donderdag gaat er in de spits elke tien minuten een trein rijden op de trajecten Arnhem – Schiphol (IC) en Schiphol – Den Haag HS – Rotterdam (IC). Niet alle treinen zullen direct rijden. Tussen Rotterdam – Dordrecht gaat de Sprinter in de spits elke tien minuten rijden.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur, in plaats van twee.
  • NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
  • De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
  • De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding. Treinreizigers van Dronten naar Almere en Amsterdam moeten juist voortaan gaan overstappen in Lelystad.
  • De trein naar Berlijn wordt een half uur sneller. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.

Trajecten met minder treinen

Naast de trajecten waar er treinen bij komen, zijn er ook trajecten waar treinen verdwijnen. Dat is volgens NS nodig als de treinen onvoldoende gebruikt worden.

  • Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
  • Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur

Verlanglijstje

De uitbreidingen in de dienstregeling zijn mogelijk doordat NS meer nieuw treinpersoneel heeft geworven. Het is echter onvoldoende om alle gewenste verbeteringen door te voeren. Zodra er meer personeel is, wil NS in het weekend meer Sprinters laten rijden tussen Tilburg Universiteit – Weert, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Hoofddorp – Hoorn en Utrecht – Baarn. Hier rijdt in het weekend slechts één trein per uur.

This post was last modified on 4 juli 2023 17:02

Bekijk reacties

  • Zo'n grote uitbreiding van de dienstregeling had ik niet verwacht, dit is wel echt fijn. NS gaat weer bijna terug naar de oude dienstregeling.

    • Bij terug naar de oude dienstregeling? Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan?

      • Met kwartierdienst in het dal en weekend ben je alweer bijna op het oude vertrouwde niveau. Enkele uurdiensten worden nog toegevoegd zo te lezen en dan ben je er wel. In de spits is het natuurlijk niet meer zoals vroeger dus dat is logisch.

        • Het begint weer te lijk op de dienstregeling 2019. PHS in de spitsuren op bepaalde trajecten. In 2019 was het PHS tussen Utrecht- Eindhoven

  • Het aantal Sprinters blijft ver onder de maat. Een keer per halfuur moet de norm zijn. Ook in het weekend. Zonder voldoende Sprinters zullen de intercitys nooit de oude bezettingsgraad halen. Maar breng ze dat in Utrecht maar aan het verstand.
    De Intercity Heerlen-Amstrdam gaat 10 minuten stilstaan in Eindhoven, aldus Rover een paar weken terug. En doorrijden naar de kop van Noord-Holland kan er ook aniet meer af. Nog een kwartier erbij. Ik hoop wel dat hij in het weekend pas halverwege de ochtend gaat rijden, zoals voorheen, want dan mis ik onderweg nog alle aansluitingen.

  • Ik had dit kleine herstel richting de oude situatie niet verwacht. NS heeft haar best gedaan het mooi te verpakken.

    Uitgaande dat een conducteur gemiddeld 5 van de diensten per werkdag kan doen, betekent 1 conducteur voor 25 ritten per week. Dat betekent (op basis van de 1800 ritten) dat er 72 extra conducteurs en 72 extra machinisten beschikbaar zijn. Laten we ervan maken dat NS zo inefficiënt werkt dat het voor 200 fte's werk oplevert. Er waren er 2000 nodig. Dan verwacht NS er in meer dan een jaar tijd dus in te slagen ongeveer 10% van de doelstelling te behalen. Uitgaande van het feit dat het ziekteverzuim flink gedaald zal zijn, kun je dus concluderen dat het met het invullen van vacatures ronduit slecht gaat.

    • Ik denk dat je inschatting redelijk zou kunnen kloppen. Er is natuurlijk ook nog steeds een grote uitstroom van senioren. Die is best groot.

      • Die kunnen eigenlijk wel een poosje doorwerken. Desnoods via een uitzendbureau. Velen zullen nog lang niet op de 67 zitten. De makkelijke lijntje kunnen wel door de oude mannen gedaan worden.
        Lastiger voor de conducteurs. Wellicht kun de oudere lui nog meelopen in controle teams. Bij voorkeur met politiebegeleiding of op vangstations met onaangekondige stations waarbij iedereen zonder vervoersbewijs subiet uit de trein wordt gehaald. Een team per wagon.

        • Het is niet verkopen om personeel dat met een peperdure regeling met pre-pensioen gaat vervolgens ook nog eens een vol salaris te laten bijverdienen door het gewoon blijft doorwerken. Het toont aan hoe absurd dat pre-pensioen is.

  • Komen er nog stationsnaamswikzigingen en nieuwe stations bij? Of pas over enkele jaren af en toe een? De verlengde trein Aachen Heerlen Maastricht is niet genoemd en ook de halfuursdienst van Roosendaal naar Puurs zie ik niet terug. Ik hoop ook dat binnen enkele jaren Weert Hamont, Coevorden Bad Bentheim in de dienstregeling wordt opgenomen. Ook de ICNG zal steeds meer de oude TRAXX en ICR rijtuigen gaan vervangen. Komt dit ook in de nieuwe jaarrekening te staan? Makkelijk voor ouderen, minder validen en kofferreizigers.

    • Daar komen de Krabbenbos-boemeltjes weer. Deze hebben absoluut geen prioriteit. Verbindingen zouden flink opgeknapt en aangepast moeten worden aan internationaal verkeer. Het geld kan veel en veel beter elders besteed worden, zoals de Maaslijn.

      • Maaslijn kan soms ook een goede optie zijn om om te reizen in geval met storing tussen Eindhoven- Boxtel. Zoals maandag op last van brandweer. Daarom moest NS en Prorail het treinverkeer stilleggen voor een tijd.

        • Bij een volwaardige dubbelsporige, geëlektrificeerde Maaslijn kunnen bij storingen tussen Roermand en Eindhoven Intercity's omgeleid worden via Venlo. Is het tussen Eindhoven en Boxtel dan is het midden en het westen van het land dan beter bereikbaar via Arnhem en Nijmegen.
          Het oosten en het noorden van het land krijgen via een volwaardige Maaslijn een permanente betere verbinding naar het zuiden.

    • Geen van die lijnen is hier genoemd omdat geen van die lijnen van NS is. Aken - Maastricht is Arriva, Roosendaal - Puurs is NMBS, Hamont - Weert bestaat momenteel niet maar heractivering zou zeker niet door NS gebeuren maar eerder door Arriva of NMBS, en Coevorden - Bad Bentheim zal ook eerder Arriva of de Duitse spoorwegen worden.

      • Dat is juist maar er moet wel genoeg aan reizigers zijn om het rendabel te houden

  • Van Aachen via Heerlen , Maastricht naar Liege . En de na chttreinen worden die ook vermeld nationaal van NS ,Arriva en internationaal?

  • NS laat in dienstregeling 2023 Intercity Direct Amsterdam- Rotterdam (5 keer p/u) - Breda (3 keer p/u) rijden.

    Mogelijk voorbarig. Ze kunnen beter zeggen dat ze ernaar streven. De instroom van de ICNG gaat wat trager dan ingepland. Het verhuurcontract met de Traxx gaat steeds meer aflopen. De pool aan ICNG treinmachinisten zal groter zijn moeten zijn dan de huidige pool met Traxx treinmachinisten.

    En hoeveel HSL NS treinmachinisten en HSL NS personeel heeft NS al opgeleid?

    • Op NS.nl melden ze dat er 300 machinisten over de HSL met ICNG kunnen ondertussen.

  • Goede zet om de Sprinter Leeuwarden- Zwolle door te trekken naar Lelystad. Die Sprinter moet nu stoppen en keren op spoor 1b.

    Door het te laten doortrekken komt ruimte vrij voor Arriva Sprinter Leeuwarden- Zwolle op spoor
    1b in Zwolle als het gaat rijden. Mogelijk 2025.

    Tijdswinst tussen Dronten - Meppel zal 22 minuten zijn. Het is tijdswinst en een frequentieverhoging tussen Zwolle - Lelystad.

    Hoeveel extra treinreizigers het zal zijn is speculeren. Want de Hanzelijn tussen Lelystad- Dronten - Kampen Zuid - Zwolle is niet druk bezet. Evenals Zwolle - Leeuwarden. Vaak staat er 1 SNG.

    • Even opletten.... Het is de enige Sprinter die daar rijdt, aangezien Zwolle - Amsterdam Centraal vanaf Almere Oostvaarders gaat rijden en de sprinter naar Hoofddorp vanaf Lelystad (ipv Oostvaarders).

      • Bedankt voor de correctie. 6 keer p/u op Hanzelijn. Het zou ook te mooi zijn om waar te zijn.

        En het moet bij Lelystad Centrum ook passen met de treinen verdeeld over 4 perrons

  • “Een deel van de treinen die NS in 2022 en 2023 heeft moeten schrappen vanwege personeelsgebrek keert in 2024 terug.”
    Hoezo moeten? Van wie moest dat dan? De keuzes lagen & liggen bij de ns.

  • Nou, toch een half uur eraf op Berlijn. Dit komt door de nieuwe locs? Zijn er dan ook de Talgo wagons?

    • De instroom van de Talgo treinen vertraagt steeds verder, laatste schatting is eerste helft 2025.

    • Wel grappig, hoe ze met het persbericht op hun schouders kloppen, aangezien de reistijd van de IC-Berlijn in Nederland juist ietsjes langer wordt en de tijdswinst puur in Duitsland plaatsvindt

      • Alleen NS international zelf denkt dat het een hele grote partij is in het internationale treinverkeer. Het is wachten tot DB voor Arriva kiest als samenwerkingspartner voor de activiteiten naar en in Nederland.

  • Het aantal sprinters wordt per saldo nog verder teruggebracht dan in de huidige dienstregeling. Het enige positieve is het herstel van de verbinding Nijmegen-Dordrecht.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

16 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug