NS maakt plannen dienstregeling 2024 definitief: meer treinen in de spits en daluren
04 jul 2023 15:54
Een deel van de treinen die NS in 2022 en 2023 heeft moeten schrappen vanwege personeelsgebrek keert in 2024 terug. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen dinsdag bekend gemaakt. Zowel in de daluren als in de spits gaan er op veel trajecten meer treinen rijden. Toch zijn er ook enkele trajecten waar er juist minder treinen gaan rijden. Per saldo zullen er echter 1800 ritten per week meer zijn. Dat komt neer op gemiddeld 250 treinen per dag.
Reisgedrag veranderd
NS benadrukt dat na corona het reisgedrag blijvend veranderd is. Daarom is de dienstregeling niet meer op alle werkdagen hetzelfde. “Nederland reist anders en NS past zich daarop aan” stelt NS-directeur Wouter Koolmees.
Met name op vrijdag rijden er tegenwoordig minder treinen dan op maandag t/m donderdag. Dit omdat er vrijdags minder reizigers zijn. Ook in de dienstregeling 2024 zullen er op vrijdag minder treinen rijden dan op andere werkdagen. Met name van maandag t/m donderdag komen er volgend jaar treinen in de spits bij.
De hoofdlijnen van de plannen van de dienstregeling 2024 werden in februari al bekend. Echter, toen ging het vooral om welke capaciteit NS bij ProRail wilde gaan aanvragen. Omdat er veel onzekerheden waren omtrent het reisgedrag, ging het toen nog niet om de precieze dienstregeling, maar alleen om de uurlijkse treinpaden. In februari was het nog onduidelijk dat NS ook in de daluren meer treinen wil gaan inzetten.
Belangrijkste verbeteringen dienstregeling 2024
- Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
- NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten Utrecht – Den Haag, Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Arnhem / Nijmegen en tussen Dordrecht – Schiphol. In de spits rijden hier al minimaal vier intercity’s per uur.
- Op maandag t/m donderdag gaat er in de spits elke tien minuten een trein rijden op de trajecten Arnhem – Schiphol (IC) en Schiphol – Den Haag HS – Rotterdam (IC). Niet alle treinen zullen direct rijden. Tussen Rotterdam – Dordrecht gaat de Sprinter in de spits elke tien minuten rijden.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur, in plaats van twee.
- NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
- De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
- De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding. Treinreizigers van Dronten naar Almere en Amsterdam moeten juist voortaan gaan overstappen in Lelystad.
- De trein naar Berlijn wordt een half uur sneller. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
Trajecten met minder treinen
Naast de trajecten waar er treinen bij komen, zijn er ook trajecten waar treinen verdwijnen. Dat is volgens NS nodig als de treinen onvoldoende gebruikt worden.
- Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
- Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur
Verlanglijstje
De uitbreidingen in de dienstregeling zijn mogelijk doordat NS meer nieuw treinpersoneel heeft geworven. Het is echter onvoldoende om alle gewenste verbeteringen door te voeren. Zodra er meer personeel is, wil NS in het weekend meer Sprinters laten rijden tussen Tilburg Universiteit – Weert, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Hoofddorp – Hoorn en Utrecht – Baarn. Hier rijdt in het weekend slechts één trein per uur.
Zo’n grote uitbreiding van de dienstregeling had ik niet verwacht, dit is wel echt fijn. NS gaat weer bijna terug naar de oude dienstregeling.
Bij terug naar de oude dienstregeling? Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan?
Met kwartierdienst in het dal en weekend ben je alweer bijna op het oude vertrouwde niveau. Enkele uurdiensten worden nog toegevoegd zo te lezen en dan ben je er wel. In de spits is het natuurlijk niet meer zoals vroeger dus dat is logisch.
Het begint weer te lijk op de dienstregeling 2019. PHS in de spitsuren op bepaalde trajecten. In 2019 was het PHS tussen Utrecht- Eindhoven
Heb jij ook naar het sprintervervoer gekeken?
Er worden nog meer sprinters opgeheven dan er bij komen.
Het aantal Sprinters blijft ver onder de maat. Een keer per halfuur moet de norm zijn. Ook in het weekend. Zonder voldoende Sprinters zullen de intercitys nooit de oude bezettingsgraad halen. Maar breng ze dat in Utrecht maar aan het verstand.
De Intercity Heerlen-Amstrdam gaat 10 minuten stilstaan in Eindhoven, aldus Rover een paar weken terug. En doorrijden naar de kop van Noord-Holland kan er ook aniet meer af. Nog een kwartier erbij. Ik hoop wel dat hij in het weekend pas halverwege de ochtend gaat rijden, zoals voorheen, want dan mis ik onderweg nog alle aansluitingen.
Ik had dit kleine herstel richting de oude situatie niet verwacht. NS heeft haar best gedaan het mooi te verpakken.
Uitgaande dat een conducteur gemiddeld 5 van de diensten per werkdag kan doen, betekent 1 conducteur voor 25 ritten per week. Dat betekent (op basis van de 1800 ritten) dat er 72 extra conducteurs en 72 extra machinisten beschikbaar zijn. Laten we ervan maken dat NS zo inefficiënt werkt dat het voor 200 fte’s werk oplevert. Er waren er 2000 nodig. Dan verwacht NS er in meer dan een jaar tijd dus in te slagen ongeveer 10% van de doelstelling te behalen. Uitgaande van het feit dat het ziekteverzuim flink gedaald zal zijn, kun je dus concluderen dat het met het invullen van vacatures ronduit slecht gaat.
Ik denk dat je inschatting redelijk zou kunnen kloppen. Er is natuurlijk ook nog steeds een grote uitstroom van senioren. Die is best groot.
Die kunnen eigenlijk wel een poosje doorwerken. Desnoods via een uitzendbureau. Velen zullen nog lang niet op de 67 zitten. De makkelijke lijntje kunnen wel door de oude mannen gedaan worden.
Lastiger voor de conducteurs. Wellicht kun de oudere lui nog meelopen in controle teams. Bij voorkeur met politiebegeleiding of op vangstations met onaangekondige stations waarbij iedereen zonder vervoersbewijs subiet uit de trein wordt gehaald. Een team per wagon.
Het is niet verkopen om personeel dat met een peperdure regeling met pre-pensioen gaat vervolgens ook nog eens een vol salaris te laten bijverdienen door het gewoon blijft doorwerken. Het toont aan hoe absurd dat pre-pensioen is.
Komen er nog stationsnaamswikzigingen en nieuwe stations bij? Of pas over enkele jaren af en toe een? De verlengde trein Aachen Heerlen Maastricht is niet genoemd en ook de halfuursdienst van Roosendaal naar Puurs zie ik niet terug. Ik hoop ook dat binnen enkele jaren Weert Hamont, Coevorden Bad Bentheim in de dienstregeling wordt opgenomen. Ook de ICNG zal steeds meer de oude TRAXX en ICR rijtuigen gaan vervangen. Komt dit ook in de nieuwe jaarrekening te staan? Makkelijk voor ouderen, minder validen en kofferreizigers.
Daar komen de Krabbenbos-boemeltjes weer. Deze hebben absoluut geen prioriteit. Verbindingen zouden flink opgeknapt en aangepast moeten worden aan internationaal verkeer. Het geld kan veel en veel beter elders besteed worden, zoals de Maaslijn.
Maaslijn kan soms ook een goede optie zijn om om te reizen in geval met storing tussen Eindhoven- Boxtel. Zoals maandag op last van brandweer. Daarom moest NS en Prorail het treinverkeer stilleggen voor een tijd.
Bij een volwaardige dubbelsporige, geëlektrificeerde Maaslijn kunnen bij storingen tussen Roermand en Eindhoven Intercity’s omgeleid worden via Venlo. Is het tussen Eindhoven en Boxtel dan is het midden en het westen van het land dan beter bereikbaar via Arnhem en Nijmegen.
Het oosten en het noorden van het land krijgen via een volwaardige Maaslijn een permanente betere verbinding naar het zuiden.
Geen van die lijnen is hier genoemd omdat geen van die lijnen van NS is. Aken – Maastricht is Arriva, Roosendaal – Puurs is NMBS, Hamont – Weert bestaat momenteel niet maar heractivering zou zeker niet door NS gebeuren maar eerder door Arriva of NMBS, en Coevorden – Bad Bentheim zal ook eerder Arriva of de Duitse spoorwegen worden.
Dat is juist maar er moet wel genoeg aan reizigers zijn om het rendabel te houden
Van Aachen via Heerlen , Maastricht naar Liege . En de na chttreinen worden die ook vermeld nationaal van NS ,Arriva en internationaal?
Het gaat hier over de plannen van NS, niet die van de andere vervoerders.
Xx
Xxx
Leg mij uit of er al gangbare spoorlijnen liggen ik ken deze route niet goed genoeg
Leg mij uit of er al gangbare spoorlijnen liggen ik ken deze route niet goed genoeg
Aachen Maastricht
NS laat in dienstregeling 2023 Intercity Direct Amsterdam- Rotterdam (5 keer p/u) – Breda (3 keer p/u) rijden.
Mogelijk voorbarig. Ze kunnen beter zeggen dat ze ernaar streven. De instroom van de ICNG gaat wat trager dan ingepland. Het verhuurcontract met de Traxx gaat steeds meer aflopen. De pool aan ICNG treinmachinisten zal groter zijn moeten zijn dan de huidige pool met Traxx treinmachinisten.
En hoeveel HSL NS treinmachinisten en HSL NS personeel heeft NS al opgeleid?
Op NS.nl melden ze dat er 300 machinisten over de HSL met ICNG kunnen ondertussen.
Goede zet om de Sprinter Leeuwarden- Zwolle door te trekken naar Lelystad. Die Sprinter moet nu stoppen en keren op spoor 1b.
Door het te laten doortrekken komt ruimte vrij voor Arriva Sprinter Leeuwarden- Zwolle op spoor
1b in Zwolle als het gaat rijden. Mogelijk 2025.
Tijdswinst tussen Dronten – Meppel zal 22 minuten zijn. Het is tijdswinst en een frequentieverhoging tussen Zwolle – Lelystad.
Hoeveel extra treinreizigers het zal zijn is speculeren. Want de Hanzelijn tussen Lelystad- Dronten – Kampen Zuid – Zwolle is niet druk bezet. Evenals Zwolle – Leeuwarden. Vaak staat er 1 SNG.
Even opletten…. Het is de enige Sprinter die daar rijdt, aangezien Zwolle – Amsterdam Centraal vanaf Almere Oostvaarders gaat rijden en de sprinter naar Hoofddorp vanaf Lelystad (ipv Oostvaarders).
Bedankt voor de correctie. 6 keer p/u op Hanzelijn. Het zou ook te mooi zijn om waar te zijn.
En het moet bij Lelystad Centrum ook passen met de treinen verdeeld over 4 perrons
“Een deel van de treinen die NS in 2022 en 2023 heeft moeten schrappen vanwege personeelsgebrek keert in 2024 terug.”
Hoezo moeten? Van wie moest dat dan? De keuzes lagen & liggen bij de ns.
Nou, toch een half uur eraf op Berlijn. Dit komt door de nieuwe locs? Zijn er dan ook de Talgo wagons?
De instroom van de Talgo treinen vertraagt steeds verder, laatste schatting is eerste helft 2025.
Wel grappig, hoe ze met het persbericht op hun schouders kloppen, aangezien de reistijd van de IC-Berlijn in Nederland juist ietsjes langer wordt en de tijdswinst puur in Duitsland plaatsvindt
Alleen NS international zelf denkt dat het een hele grote partij is in het internationale treinverkeer. Het is wachten tot DB voor Arriva kiest als samenwerkingspartner voor de activiteiten naar en in Nederland.
Het aantal sprinters wordt per saldo nog verder teruggebracht dan in de huidige dienstregeling. Het enige positieve is het herstel van de verbinding Nijmegen-Dordrecht.
In het interview van Wouter Koolmees vorige week beweerde deze dat er zoveel nieuwe conducteurs en machinisten zijn opgeleid dat het tekort aan conducteurs in september is weggewerkt en het tekort aan machinisten in december. Als je dan dit verhaal leest klopt daar dus helemaal niets van. Of Koolmees belazert de boel of hij weet niet wat de stand van zaken bij NS is. Ik weet niet wat erger is.
Op de sprinters tussen Zwolle en Groningen hebben ze in de avonduren sinds een maandje juist de tweede conducteur (op meestal een losse SNG3) vervangen door een beveiliger die een beetje achter de HC aan sjokt, omdat er letterlijk nooit wat gebeurt. En ze plannen het passagierend personeel nu op de intercity’s in plaats van op de sprinters. In de praktijk betekent dit dat de eerste klasse niet meer de hele rit is gedeclasseerd tot een bedrijfskantine waar altijd dezelfde sterke verhalen worden verteld, maar dat de kans op controle significant verhoogd is. Maar goed, als Koolmees zegt dat alle vacatures bijna zijn opgevuld, geeft het toch te denken dat ze nu juist hier met beveiligers gaan werken. Er is hier eerder veel teveel personeel dan te weinig.
Iemand enig idee hoe lang het traject Breda – Amsterdam duurt straks op de HSL lijn met de nieuwe Intercity’s?
In 2024 even lang, de IntercityDirect krijgt volgend jaar een stop van 7 minuten te Rotterdam zodra de dienstregelingsnelheid naar 200km/u gaat. Pas na de doorkoppeling van de ICD aan de intercity’s richting Zwolle/Amersfoort zal die lange stop vervallen en wordt de reistijd zo’n 4 minuten korter.
Flinke opschaling, maar twee grote steden in Noord-Holland blijven nog steeds alleen verbonden met een boemel; geen spitsintercity tussen Alkmaar en Haarlem ‘want te weinig reizigers’ – ja die zijn inmiddels in de auto gestapt.
Klopt. De verbinding Alkmaar-Haarlem is inmiddels geheel overgelaten aan de auto (want welke forens wil er 40 minuten boemelen met 10 stops in een met scholieren volgepropte sprinter?). Denk met weemoed terug aan hoe het ooit was; de populaire sneltreinverbinding Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Leiden-Den Haag CS. Door NS met opzet de nek omgedraaid omdat men het verkeer richting Leiden/Den Haag liever via Amsterdam wilde leiden.
Op een positievere noot: ik zie in de adviesaanvraag dat men de belachelijke uurdienst in de avonduren en het weekend tussen Hoorn en Schiphol/Hoofddorp in de loop van het jaar weer wil omzetten in een halfuurdienst. (De vraag is natuurlijk of alle inmiddels vertrokken Purmerendse treinreizigers daarmee nog terug zijn te halen.)
Of beter gezegd…verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam expres langs Haarlem wilde sturen zodat de verbinding via Schiphol-Leiden-Den Haag niet te aantrekkelijk is en men de toeslag voor de HSL betaalt.. En de verbinding Alkmaar-Den Haag is daar het slachtoffer van geworden.. Nu ja ik ben dus één van de forensen op dit lijntje..
Ik heb het 22 jaar volgehouden, maar had er uiteindelijk genoeg van, toen ook de laatste spitssneltreinen het loodje legden. Werk nu op Sloterdijk en dat bevalt me qua reizen veel beter.
Vreemd want Koolmees zei vorige week nog dat het zo extreem druk was in de spitsuren dat er een splitstoeslag moet komen.
Het lijkt er op toch dat NS qua argumentatie voortdurend schippert tussen personeelstekort en geldtekort.
Voor de grap even deze dienstverlening vergeleken met de capaciteitsaanvraag die ze in februari gedaan hebben en dan schrik je toch een beetje wat er allemaal is geschrapt. Een overzicht:
-Serie 3100 (Nijmegen-Schiphol) rijdt op zaterdag en zondag niet meer tussen Arnhem en Nijmegen
-Serie 3200 (Arnhem-Schiphol-Rotterdam) rijdt niet meer in de daluren
-De spitstreinen tussen Utrecht en Houten Castellum rijden niet meer
-Tienminutensprinters Rotterdam-Dordrecht rijden niet meer in de daluren
-Serie 4600 (Leiden-Zwolle) rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Leiden op vrijdag
-Sprinters tussen Amsterdam en Oostvaarders rijden ook in de daluren overdag 2x/uur ipv 4x/uur
-Serie 5700 (Utrecht-Hilversum-Weesp-Hoofddorp) rijdt niet meer op vrijdag, zaterdag en zondag
-Serie 8900 (Utrecht-Woerden) rijdt ook in de daluren overdag niet meer
-Serie 7400 (Uitgeest-Driebergen-Zeist) rijdt niet meer in de daluren
-Spitsserie 3400 (Haarlem-Alkmaar) rijdt niet meer
-Spitsserie 15600 (Harderwijk-Amersfoort) rijdt niet meer
-Serie 2000 (Den Haag-Amersfoort) rijdt niet meer tussen Utrecht en Amersfoort en rijdt op vrijdagochtend niet meer, evenals sommige ritten op zaterdag en zondag niet meer
-Serie 5500 (Utrecht-Baarn) rijdt op zaterdag en zondag overdag 1x/uur ipv 2x/uur
-Serie 6800 (Den Haag-Goverwelle) rijdt niet meer in de daluren
-Serie 2400 (Lelystad-Dordrecht) rijdt in de daluren en op vrijdag niet meer tussen Almere en Lelystad
-Spitsserie 6200 (Groningen-Assen) rijdt niet op vrijdag
-Serie 1900 (Dordrecht-Eindhoven) rijdt niet meer
-Serie 6400 (Tilburg-Weert) rijdt op zaterdag en zondag 1x/uur ipv 2x/uur
-Serie 4400 (Den Bosch-Deurne) rijdt op zaterdag en zondag 1x/uur ipv 2x/uur
Behalve dit alles is het natuurlijk goed nieuws dat in ieder geval de kwartierdienst op de drukste trajecten in de daluren terugkomen. Maar als ik deze lijst zie moet er nog wel behoorlijk wat gebeuren alvorens de dienstregeling echt hersteld is.
Nederland (klein, compact) leent zich natuurlijk prima voor hoogfrequent ov dat zich kan meten met de auto. Maar de wil is er niet. Niet bij de overheid, niet bij de vervoersbedrijven, niet bij de medewerkers daarvan. Je kunt er gewoon niet op vertrouwen; dat is wat mij betreft het grootste punt. Elke ochtend is het weer spannend – rijden ze of rijden ze niet (en voor dat laatste wordt elke mogelijkheid aangegrepen)? Het is jammer. Natuurlijk heb je met de auto ook weleens problemen, maar die staan in geen verhouding tot wat je als goud geld betalende ov-gebruiker voor je kiezen krijgt. Was het ooit beter? Ja. Dit is echt een heel slechte periode voor het ov en ik vraag me af of het wel gaat overleven. Inzetten op volledige automatisering lijkt mij de enige realistische optie.
Zo is het inderdaad. Ons land kán een frequent goed vertakt netwerk hebben en daarmee een perfect ov-netwerk vormen dat klinkt als een klok. Meer spoor, meer trajecten, meer snelle buslijnen. Maar dat is een illusie want niemand wil dat betalen en we gaan geen lucht vervoeren. De auto is heer en meester en dat blijft zo. Het is ook de enige optie in veel gevallen. totdat het land straks uit zijn voegen barst en er een autoverkeersinfarct ontstaat en in steden alles verstopt is geraakt met blik.
En de CO2-uitstoot is niet relevant!
Vergeleken met het eerdere plan van februari wordt er maar bitter weinig opgeschaald.
Vrijdagavond, je wilt graag naar huis (van Amsterdam naar Alkmaar), maar, oeps, stroomstoring. Thuis heb ik nooit stroomstoringen, maar bij het spoorvervoer schijnt dat normaal te zijn. Tweede keer deze week dat NS niet levert. Had ik maar goede ogen.
In het overzicht staat dat er weer 4 treinen gaan rijden tussen Den- Haag en Utrecht maar ik zie niet of de treinen oooweer door rijden naar Amersfoort want mde overstap op de stoptrein in de richting van Zwolle was goed op dit moment is die erg slecht nu moet je 20 minuten wachten! En als die trein terug kokomt wordt dat dan 10 minuten dat is dan een enorme verbetering t.o.v.van nu.
Lelystad Centrum heeft net als Almere Centrum 2 eilandperrons met vier sporen. Voor de Hanzelijn eind 2012 openging was Lelystad Centrum een tweesporig station met een eiland perron. Almere Oostvaarders was ooit alleen een keervoorziening van de daar kerende treinen en werd pas veel later een echt treinstation. Lelystad Zuid is al jaren een betonnen gedrocht dat nooit geopend zal worden door afwezigheid van woningen. Alleen de gevangenis is daar in de buurt en Lelystad Airport is thans ook nog niet geopend. Anders was dit vervallen station ooit wel geopend geweest of anders op een betere plek in het Zuiden van de Flevolandse hoofdstad open gegaan!
Vanuit regio oost Deventer Twente bijna altijd 20 minuten meer reistijd. Niet echt een vooruitgang!