NS mag zelf beslissen of het een beetje of helemaal geen treinen rijdt – bonden vinden stilleggen onnodig

Het staat de NS vrij om te besluiten helemaal geen treinen te rijden ook al is het wel mogelijk beperkte diensten te rijden. Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op vragen van Treinreiziger.nl. Dinsdag rijdt de NS geen enkele trein in het land vanwege een staking in het westen.

Op zondag besloot de NS om dinsdag geen enkele trein te rijden nadat spoorvakbond VVMC aankondigde dat niet alleen personeel in de regio Zuidwest maar ook in de regio Noordwest staakt. Met alleen een staking in het zuidwesten was de NS van plan in de rest van het land te rijden, maar op zondag veranderde dat omdat de plotselinge uitbreiding van het stakingsgebied het volgens de NS onmogelijk maakt in de rest van het land een betrouwbare dienstregeling te rijden. Ook vreest de NS dat ergens, zoals op Utrecht Centraal, treinen en veel reizigers stranden. En dus rijdt de NS geen enkele trein tussen dinsdagochtend 04.00 uur en woensdagochtend 04.00 uur.

Pendeldiensten zijn mogelijk volgens bonden

Een woordvoerder van de spoorvakbond VVMC reageerde zondagavond tegenover Treinreiziger.nl verbaasd te zijn dat de NS het hele land platlegt. Volgens de VVMC had de NS in de rest van het land pendeldiensten kunnen rijden. En ook FNV vindt dat, zo liet vakbondsbestuurder Henri Janssen maandag weten in het AD. ”Landelijk alles stilzetten is absoluut niet nodig”, aldus Janssen. „Ik zie niet in waarom de trein tussen bijvoorbeeld Den Bosch en Eindhoven niet zou kunnen rijden. Met het aanwezige personeel zou je gewoon pendeldiensten moeten opzetten tussen de grote stations.”

Rover vroeg om pendeldiensten

Reizigersvereniging Rover vroeg voor de staking van afgelopen vrijdag al om pendeldiensten. ’’Wij hebben de NS meegegeven dat reizigers liever meer onbetrouwbaarheid in de rest van het land hebben, dan helemaal geen treinen’’, aldus Rover-directeur Freek Bos. Meer dan een vriendelijk verzoek is niet mogelijk. “Er is geen wet die NS verplicht te rijden.’’

‘Aan NS om inschatting te maken’

Het staat de NS vrij om te beslissen af te zien van pendeldiensten, beaamt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie is als concessieverlener de opdrachtgever van de NS. ’’Deze uitbreiding van de staking is kort van tevoren aangekondigd, dan is het aan NS een inschatting te maken of ze nog een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden’’, aldus de woordvoerder. Zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als dat van Financiën staan in contact met de NS over de stakingen en de vooruitgang van de cao-onderhandeling.

Wisselvalligheid bonden

Volgens Rover ’zal de wisselvalligheid van de bonden niet zorgen voor meer sympathie bij de reiziger’. ’’Grote maatschappelijke impact is dus iets waar NS en de bonden rekening mee moeten houden’’, aldus directeur Bos.

De bonden en de NS lijken nog altijd niet nader tot elkaar te zijn gekomen. Lukt dat ook de komende dagen niet, dan volgt donderdag een nieuwe staking. Het is dan wachten op de officiële aankondiging van de bonden welke werknemers zij willen laten staken waarna de NS weer moet besluiten of en waar treinen kunnen rijden. De bonden moeten ten minste 24 uur voor een staking officieel mededelen waar er gestaakt wordt.

Opinie Treinreiziger: ‘Verhaal NS erg zwak’

“Ik vind het verhaal van de NS erg zwak”, zegt Treinreiziger.nl redacteur en treinexpert Hildebrand van Kuijeren op dinsdag in het AD. ”Je zou toch denken dat je in elk geval in delen van Nederland iets kunt laten rijden. Als je gewoon van tevoren zegt: de informatie in de app klopt niet, maar we gaan proberen op de routes buiten Noord- en Zuid-Holland een aantal treinen te laten rijden, dan kunnen de mensen die echt met de trein moeten dat in elk geval proberen.”

„Ik krijg het beeld dat de NS heel erg op de betrouwbaarheid van haar reisinformatie stuurt. Dat vind ik een vrij bijzondere keuze. Dat je op voorhand niet eens zegt: we gaan het in elk geval proberen. Maar ook de bonden treft blaam. Dat de staking op zo’n laat moment is uitgebreid, vind ik onbegrijpelijk. Maak eerst gewoon je geplande acties af, in plaats van er plotseling een schepje bovenop te gooien.”

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on 10 juni 2025 09:44

Share
Tags: Staking NS

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug