Foto: Rob Dammers / CC BY 2.0
Het staat de NS vrij om te besluiten helemaal geen treinen te rijden ook al is het wel mogelijk beperkte diensten te rijden. Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op vragen van Treinreiziger.nl. Dinsdag rijdt de NS geen enkele trein in het land vanwege een staking in het westen.
Op zondag besloot de NS om dinsdag geen enkele trein te rijden nadat spoorvakbond VVMC aankondigde dat niet alleen personeel in de regio Zuidwest maar ook in de regio Noordwest staakt. Met alleen een staking in het zuidwesten was de NS van plan in de rest van het land te rijden, maar op zondag veranderde dat omdat de plotselinge uitbreiding van het stakingsgebied het volgens de NS onmogelijk maakt in de rest van het land een betrouwbare dienstregeling te rijden. Ook vreest de NS dat ergens, zoals op Utrecht Centraal, treinen en veel reizigers stranden. En dus rijdt de NS geen enkele trein tussen dinsdagochtend 04.00 uur en woensdagochtend 04.00 uur.
Een woordvoerder van de spoorvakbond VVMC reageerde zondagavond tegenover Treinreiziger.nl verbaasd te zijn dat de NS het hele land platlegt. Volgens de VVMC had de NS in de rest van het land pendeldiensten kunnen rijden. En ook FNV vindt dat, zo liet vakbondsbestuurder Henri Janssen maandag weten in het AD. ”Landelijk alles stilzetten is absoluut niet nodig”, aldus Janssen. „Ik zie niet in waarom de trein tussen bijvoorbeeld Den Bosch en Eindhoven niet zou kunnen rijden. Met het aanwezige personeel zou je gewoon pendeldiensten moeten opzetten tussen de grote stations.”
Reizigersvereniging Rover vroeg voor de staking van afgelopen vrijdag al om pendeldiensten. ’’Wij hebben de NS meegegeven dat reizigers liever meer onbetrouwbaarheid in de rest van het land hebben, dan helemaal geen treinen’’, aldus Rover-directeur Freek Bos. Meer dan een vriendelijk verzoek is niet mogelijk. “Er is geen wet die NS verplicht te rijden.’’
Het staat de NS vrij om te beslissen af te zien van pendeldiensten, beaamt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie is als concessieverlener de opdrachtgever van de NS. ’’Deze uitbreiding van de staking is kort van tevoren aangekondigd, dan is het aan NS een inschatting te maken of ze nog een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden’’, aldus de woordvoerder. Zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als dat van Financiën staan in contact met de NS over de stakingen en de vooruitgang van de cao-onderhandeling.
Volgens Rover ’zal de wisselvalligheid van de bonden niet zorgen voor meer sympathie bij de reiziger’. ’’Grote maatschappelijke impact is dus iets waar NS en de bonden rekening mee moeten houden’’, aldus directeur Bos.
De bonden en de NS lijken nog altijd niet nader tot elkaar te zijn gekomen. Lukt dat ook de komende dagen niet, dan volgt donderdag een nieuwe staking. Het is dan wachten op de officiële aankondiging van de bonden welke werknemers zij willen laten staken waarna de NS weer moet besluiten of en waar treinen kunnen rijden. De bonden moeten ten minste 24 uur voor een staking officieel mededelen waar er gestaakt wordt.
“Ik vind het verhaal van de NS erg zwak”, zegt Treinreiziger.nl redacteur en treinexpert Hildebrand van Kuijeren op dinsdag in het AD. ”Je zou toch denken dat je in elk geval in delen van Nederland iets kunt laten rijden. Als je gewoon van tevoren zegt: de informatie in de app klopt niet, maar we gaan proberen op de routes buiten Noord- en Zuid-Holland een aantal treinen te laten rijden, dan kunnen de mensen die echt met de trein moeten dat in elk geval proberen.”
„Ik krijg het beeld dat de NS heel erg op de betrouwbaarheid van haar reisinformatie stuurt. Dat vind ik een vrij bijzondere keuze. Dat je op voorhand niet eens zegt: we gaan het in elk geval proberen. Maar ook de bonden treft blaam. Dat de staking op zo’n laat moment is uitgebreid, vind ik onbegrijpelijk. Maak eerst gewoon je geplande acties af, in plaats van er plotseling een schepje bovenop te gooien.”
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 10 juni 2025 09:44
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…