fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Verbazing bij spoorvakbond VVMC: “Pendeltreinen kunnen rijden”

08 jun 2025 18:02

Spoorvakbond VVMC is verbaasd dat NS heeft besloten al het treinverkeer in Nederland komende dinsdag te schrappen. Dat zegt een woordvoerder van de bond.

Pendeltreinen mogelijk

“De spoorwegen zouden eenvoudig met pendeldiensten kunnen gaan rijden. Nu hebben ook de mensen die in het noorden, oosten en zuiden van het land een treinrit willen maken, last van de staking. Dat is niet de bedoeling van onze actie”, aldus de zegsman.

Leden van de VVMC gaan dinsdag in de Randstad staken. Volgens VVMC wordt naast de regio West ook in de regio Noord-West het werk neergelegd. Daaronder valt ook de standplaats Amsterdam. De VVMC gaat daar volgens de woordvoerder net zo lang mee door totdat er een fatsoenlijk loonbod komt van NS.

Bekijk alle artikelen over de stakingen bij NS.

Geen toenadering

“Maar tot nu toe heeft de NS bepaald geen toenadering tot de bonden gezocht. Het wachten is op een gebaar van de NS.” NS heeft zondag de reizigers gewaarschuwd dat er komende tijd mogelijk meer treinuitval zal zijn door de acties van de vakbonden. “Waarom laat de NS het zover komen?”, vraagt de woordvoerder zich af.

NS heeft besloten alle treinen te schrappen. “Om reizigers buiten de oorspronkelijke stakingsregio een betrouwbare en veilige reis te bieden, was de dienstregeling door NS al aangepast. Doordat er nu in een groter gebied gestaakt wordt, kunnen we geen betrouwbare dienstregeling bieden. Het stakingsgebied is te groot geworden, bijna alle treinen rijden door dit gebied.” NS betreurt de gevolgen voor de reizigers.

Of internationale treinen dinsdag zullen rijden, is nog niet bekend. Maandag moet hier meer duidelijkheid over komen. Het is ook nog niet duidelijk of de treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport wel blijven rijden.

2.9 14 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

180 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
West
4 dagen geleden

Eens, dit besluit van de werkgever is best bijzonder

Frans
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Na een storm kunnen ze wel ad hoc reageren en de dienstregeling met imprivisatie stukje bij beetje op gang brengen. Dus ik denk vooral aan onwil.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Frans

Waarschijnlijk begint iedereen te begrijpen dat de NS-direktie “van een andere soort is” en subiet zonder ontslagvergoeding “op straat gesmeten” zou moeten worden.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

En wat levert dat volgens jou op?

Henk Lubbers
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Eindelijk eens een directie die niet buigt voor het anarchistische personeel. Ik hoop dat de directie lang de andere kant op blijft kijken. Het personeel is de strijd op het nieuws in ieder geval zwaar aan het verliezen.

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Ja want het nieuws is gekleurd en brengt slechts een fractie van het verhaal.

Maar goed, iedere staker is altijd r*k, lang leve het grootkapitaal. /s

Tenzij het natuurlijk om je eigen salaris gaat

Jos
3 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Waaruit bestaat dat anarchisme? Staken is een wettelijk recht. Op welke wijze willen zij zich niet aan de wet houden?

Daan
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Ik weet het niet, een aangepaste dienstelregeling maken kost tijd en als de vakbonden doodleuk in het weekend ineens besluiten het stakingsgebied te verdubbelen….

Johan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

De dienstregeling aanpassen is niet zo moeilijk: Je keert op het laatst-bereikbare station op een tegentrein. De personeelsroosters daarentegen…

West
4 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dat personeel tijdens bijzondere omstandigheden niet bereid is een pendeldienst (rondje om de kerk) te rijden is een fabeltje. Er is geen enkele collega die daar moeilijk om doet, zolang het maar geen dagelijks onderdeel van het werk wordt.

Daan
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Bereidheid is een ding, maar de ns mag het niet vragen van ze.

Daarnaast wat is er erg aan als het dagelijks werk is? Half nederland ziet er toch hetzelfde uit.

Loco74
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Dit wil schrijven onder de noemer domme opmerkingen en totaal geen kennis van zaken, ik kan het weten ik ben ruim 41 jaar machinist geweest, en Nederland of een grote verscheidenheid van natuur en steden

Robin
3 dagen geleden
Antwoord aan  Loco74

Hee Loco74,
Ik ben een nieuwsgierige gast, en jij bent iemand met een enorme stapel kennis en ervaring. Zou ik jou een keer een kwartiertje mogen bellen om wat vragen te stellen over hoe het werk achter ons treinverkeer nou echt in elkaar zit?

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door Robin
Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Ik denk dat het inrichten van de dienstroosters voor een pendeldienst tussen Groningen en Zwolle zo simpel is, dat je dat zelfs nog wel voor elkaar krijgt als je het het rijdend personeel onderling laat afspreken.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Annemiek
Dirk
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Als de servers van NS reisplanner in het weekend besluiten plat te gaan. Reken er maar op dat er NS medewerkers dan ook gewoon worden opgetrommeld om dat te fixen.

Demachinist
2 dagen geleden
Antwoord aan  Dirk

Als er op IT gebied iets mis gaat bij ns gebeurt er meestal niks in het weekend. Maandagochtend 9.00 uur. Gebeurt er eindelijk iets.

Luc van Vessem
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Een pendeldienst opstarten is bepaald geen dienstregeling opstarten, hoe denkt u hoe in het verleden bij een aanrijding een noodprogramma werd opgestart.

Eric
3 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Ik denk dat de wil en het inzicht een aangepaste dienstregeling in het leven te roepen gewoon bij het huidige NS management ontbreekt. In België, waar het afgelopen jaar al 5 stakingsdagen bij de NMBS waren, heeft men gewoon een draaiboek klaar voor een minimale dienstregeling en dit werkt in de praktijk ook. De NS directie kiest gewoon voor de makkelijkste oplossing om de stekker er landelijk uit te trekken.

Baardstaart
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Geeft duidelijk weer dat de NS noch de bonden zich totaal niet om de reiziger bekommeren.

Nogmaals de enige manieren om het OV in Nederland nog daadwerkelijk te verbeteren is een VVD loze regering en alle sprinterlijnen overhevelen aan de provincie en aanbesteden.

Apple h
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Maar t gaat niet altijd zoals vvmc wil

Machinist
3 dagen geleden
Antwoord aan  Apple h

U bedoelt het gaat niet altijd zoals de directie wil
We gaan zien wie er hier aan het langste eind trek

Frans
4 dagen geleden

Waarom krijg ik het idee dat ns de eigen reizigers en hun behoeften totaal niet meer serieus neemt? Dat er door een staking lokaal geen treinen rijden is overmacht. Dat mensen in de rest van het land ver buiten het stakingsgebied ook maar gedupeerd moeten worden is onwil of incompetentie.

S Poor
4 dagen geleden
Antwoord aan  Frans

Daarom snap ik ook niet waarom NS personeel zou moeten staken door de reizigers te treffen. Het bevestigt alleen maar dat NS personeel totaal niks geeft om de reiziger. We zouden gewoon alle HC’s moeten ontslaan. Zo controleren bijna nooit meer de kaartjes, info geven ze niet en ze verstoppen zich alleen maar in de cabine totdat ze een keertje moeten fluiten en sleutelen. In andere landen kunnen machinisten ook een 1mans operatie uitvoeren op stoptreinen, dus ook maar hier in Nederland doen. En wie klaagt dat hij het niet kan weigert werk en moet maar ontslagen worden. Gewoon simpel, als je niet werkt kan je ergens anders aan de slag. Ze komen vanzelf wel terug als ze niks verdienen. Echt, bijna niemands loon stijgt 100% mee met de inflatie. Bij de NS zijn ze gewoon een stelletje zeikerds die niks anders kunnen dan staken door de reiziger te raken. Alsof er geen andere wijzes van staken zijn. Ben ik ff blij dat ik toch met de auto ga, want je zou maar van dit soort lui afhankelijk moeten zijn ….

Henk Mlx
4 dagen geleden
Antwoord aan  S Poor

Aan uw taalgebruik en termen die u gebruikt lees ik dat u werkzaam bent of bent geweest binnen NS…
Als u er nu werkzaam bent dan moest u zich echt schamen en als u er niet meer werkt dan was het waarschijnlijk niets voor u.

Henk Mlx
4 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Mlx

Oh enne…NS….dat zijn alleen conducteurs???

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  S Poor

Je hebt overduidelijk geen enkel idee wat conducteurs de hele dag doen dus.

Ok, check.

Overigens, uitvreters heb je overal. In iedere laag. De werkontwijkers op kantoor zijn vaak ook niet te zuinig

Henk
3 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Ah u bent vast en zeker een conducteur. Kom maar op met dat verhaaltje dat Nederlandse conducteurs zich urenlang opsluiten in de cabine of eerste klasse om zogenaamd al hun administratie uit te voeren.

Eric
3 dagen geleden
Antwoord aan  S Poor

Wat een flauwekul verhaal, bij de NS wordt zelden gestaakt! Bij onze zuiderburen, België, dit jaar al 5x landelijk. En u heeft duidelijk geen benul van de werkzaamheden van een HC. De beste stuurlui staan ook nu weer aan de wal.

Demachinist
2 dagen geleden
Antwoord aan  S Poor

Als je toch met de auto gaat wat heb je hier dan te zoeken.

Jan
4 dagen geleden

Waarom de NS het zover laat komen? Omdat ze geen geld hebben om meer salaris te geven. Je kan elke 1 Euro maar 1x uitgeven. Er komen te weinig inkomsten binnen om volledig compensatie te geven, Ik vind die 2,55% zeer netjes voor een bedrijf wat daar het geld niet voor heeft…

Elias
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Het bestuur heeft zichzelf anders een enorme bonus en loonsverhoging gegeven dit jaar…

Henk Lubbers
4 dagen geleden
Antwoord aan  Elias

Dat is een leugen. Zij hebben ook net als het personeel 4% loonsverhoging gehad.

Martin
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Nee N.S. wil deze stakingen. Gaat idd om het geld. Wat er niet zou zijn, maar lees in afgelopen jaarverslag wat de directie en raad van bestuur erbij hebben geregeld voor zichzelf!
Het niet reageren en niet verder onderhandelen is vooropgezet.
Het gehele land door N.S. plat gooien i.p.v. alleen in stakings gebied net zo!
De bedoeling is dat Den Haag zich ermee gaat bemoeien (de aandeelhouder) die gaan zeggen dat N.S. er wat aan moet gaan doen.
N.S. zegt dan we hebben geen geld en Den Haag regelt een potje met geld. En dat is niet de eerste keer.
Dank aan de aandeelhouder onze staat.
Dienst regeling adhoc aanpassen is ook geen probleem voor N.S. daar zitten speciale afdelingen voor die die dagelijks doen ook tijdens normale dienstregeling. Er gebeurt nogal eens wat op het spoor!

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Dank voor de tip, ik heb het afgelopen jaarverslag (2024) er even bijgepakt:
https://www.nsjaarverslag.nl/external/asset/download/project/f9822a0a-03ed-0000-2e8a-0cb47fbeb7e3/name/NS-Jaarverslag-2024.pdf

Daarin lees ik:
De raad van commissarissen heeft in juni 2020, na voorstel van de remuneratie- en nominatiecommissie op vrijwillig verzoek van de raad van bestuur, besloten dat de vaste beloning van de raad van bestuur tijdelijk met 10% wordt gekort voor de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2021. Deze korting is voortgezet in jaren 2022, 2023 en 2024 gezien de financiële omstandigheden.

Alle leden van de raad van bestuur hebben in hun arbeidsovereenkomst afgezien van variabele beloning. Zij zijn hiervoor niet gecompenseerd in vast beloning. De raad van commissarissen kan op grond van het beloningsbeleid overwegen de variabele beloning weer toe te kennen welke was gemaximeerd op 20% van de vaste jaarbeloning.

Annemiek
4 dagen geleden

Je had nog kunnen toevoegen dat er in 2024 ruim 3 ton minder is uitgegeven dan het jaar ervoor.

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Ik werk zelf bij de rijksoverheid. Douane in Apeldoorn. Wij zitten de komende 2 jaar op de 0 lijn. Krijgen niks qua inflatie correctie.

En waarom moet de overheid altijd gechanteerd worden voor extra geld om jullie loonsverhoging te betalen? Jullie zijn geen overheid Dat zou potverdorie wat zijn, gaat zo elk commercieel bedrijf met de hand naar de overheid. NS moet zelf de broek houden. Het is niet eerlijk dat er belasting geld naar jullie gaan voor dit soort dingen

dagreiziger
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

NS is GEEN commerciëel bedrijf, de aandelen zijn 100% van de overheid. Maar je hebt gelijk, NS kan best bezuinigen op andere zaken zoals, wat velen zeggen, eenmansbediening op stoptreinen. Of die onzinnige dubbele incheckpalen met omchecken.

visseling
3 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Die dubbele (in een enkel geval meen ik zelfs 3 naast elkaar) in/omsjekpalen zijn dus geheel geen grote kostenpost-maar in de perceptie van die bedrijven zorgen ze er vooral voor dat elk van die bedrijfjes/en het eigen rechtmatige aandeel krijgt. Wat bvb met al die Verbünde in DE flink grote kantoren en vereffening veroorzaakt.
Zoals al meermalen eerder uitgelegd: het is gewoon een kopie van hoe het op bustram werkt, papa Spoor heeft niet heel goed opgelegd/belangetjes verdedigt toen die ouwe strippenkaart vervangen moest gaan wroden.

Demachinist
2 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Eenmansbediening is geen keuze van de vervoerder, de concessieverlener vraagt om zoiets als een trein steward. Dat kan een conducteur zijn maar hoeft dus niet.bijna alle andere vervoerders hebben zoiets die kan je dus niet zomaar weg bezuinigen.

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Het IS een overheidsbedrijf maar dat terzijde.

Dus vliegtuigen mogen eeuwig gecompenseerd worden en asfalt ook, maar OV wat een publieke functie heeft niet?

DAT is pas krom

Jan
3 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

KLM krijgt geen cent van de overheid hoor, die moeten hun eigen broek voor 100% zelf ophouden. Alleen tijdens corona hebben ze een bijdrage gehad, die ze netjes weer met 100% hebben terug betaald + rente

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door Jan
S.O. de Mieter
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Misschien moet u het boek ‘De blauwe fabel’ toch eens voor uw verjaardag vragen, en dan even lezen natuurlijk.

Jan
3 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Asfalt betalen jij en ik met onze wegenbelasting en BPM. Dat betalen we grotendeels zelf met onze hoge belastingdruk.

Tumtumtum
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Klopt en het OV, welke een publieke dienst is zou daar ook onder moeten vallen ipv deze belachelijke schijnconstructie.

S.O. de Mieter
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Dat is mooi.
Als we het onderhoud van de wegen uit de wegenbelasting betalen is het vervangen van de Brienenoordbrug dus geen enkel probleem.
Het geld is er gewoon!

Demachinist
2 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

En waarom mag het ov dan niet door belastinggeld overeind gehouden worden.

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Ah iemand die het spelletje snapt lol

Veen
4 dagen geleden

Het wordt steeds duidelijker de vraag of de directieleden, ministers en parlementsleden hun hoge inkomens wel waard zijn.
Hoezo kan er op tweede pinksterdag geen aangepaste planning voor de volgende dag opgezet worden? Hoezo hebben ze niet alternatieve planningen op de plank voor verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld veel sneeuwval in het Westen? Het kan toch Noord-Zuid geplanned worden via Utrecht en via Arnhem (Ijssellijn)? en Oost-West keren in Utrecht en Eindhoven. Het lijkt er op dat de NS terug wil slaan door “de boel dicht te gooien” en daarvoor uitvluchten misbruikt. Maar mag dat wettelijk wel? Voor zover er zonder dwang door overmacht door staking niet gereden wordt is er mogelijk sprake van kontraktbreuk tegenover de reizigers en de overheden. Dat is misschien ook een misdrijf. Mag de direktie dan toch blijven?
Misschien kan de reaktie van de NS-direktie wel als anarchie beschouwd worden.
Het zwakke van de regering is dat ze niet al een reservedirektie voor de NS gereed hebben om eventueel de NS-direktie zo op straat te smijten.
Het zwakke van het parlement is dat ze geen reserve-ministers gereed hebben om eventueel ondeugdelijke ministersploegen zo op straat te smijten.
Het lijkt er op dat het een zooitje saboteurs is en dan is het wel begrijpelijk dat WIlders “de stekker er uit getrokken heeft”.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Een “minister” lijkt op een dag twee keer Wilders als landverrader geduid te hebben. Het lijkt eerder zeer zwaarste laster tegen Wilders en misbruik van de in dit geval schijn-immuniteit als “minister”. Als er openlijk zo geuit wordt over Wilders door een lid van de “ministersploeg” die mede door Wilders partei als coalitiegenoot gekozen is, dan lijkt er een heel erg smerig akelig gebeuren achter de schermen tegen Wilders. Die twee verdachte zwaarste lasteruitingen van een “minister” tegen WIlders maken het heeeel begrijpelijk dat Wilders “de stekker er uit heeft getrokken”.
Zoals de direktie landdeelstakingen omzet in het landelijk platgooien van het treinverkeer en de betaling aan alle medewerkers, maakt de stakingen heeeel erg begrijpelijk. Snap je? Officieel mogen de vakbonden niet eisen dat de direktie vanwege een “smerige” houding op straat gesmeten wordt.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Zijn er NS-directieleden lekker met pinkstervakantie? Mogen ze wel op tweede pinksterdag wegblijven als er een groot probleem is dat opgelost moet en kan worden? Wat moet anders met zulke direktieleden dan subiet zonder ontslagpremie “de straat op smijten”?:en met ministers die dat niet doen? en met parlementsleden die dan niet die slappe ministers subiet “de straat op smijten”?

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De directie zou gewoon tijdens de feestdagen om tafel gaan met de vakbonden als die de intentie zouden hebben om te komen praten.

Als je bedoelt dat er niet even tijdens de feestdagen een alternatieve dienstopzet gemaakt kan worden: dat is het werk van andere mensen die gewoon vrij zijn op een feestdag volgens de cao.

Baardstaart
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De NS directie is idd een puinhoop, maar ik denk dat het proberen van het breken van de bonden een juiste beslissing is. Dit door gewoon niet toe te geven aan de bonden en de bonden een tijdje helaas door te laten gaan en vervolgens naar de rechter gaan om de staking te laten verbieden. Als je bonden niet breekt dan blijft de NS directie gewoon totaal chantabel door deze bonden. Wel betalen nu de reizigers nu de rekening in de vorm van deze stakingen. Ook kan de NS directie later noodzakelijke hervormingen doorvoeren als eenmansbediening.

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Ik denk dat de uitspraken die je op deze site plaatst dichter bij laster komen.

Wilders gebruikt zelf ook grote woorden. Helaas zakt de hele politiek inmiddels af naar elkaar voor rotte vis uitmaken.

Veen
4 dagen geleden

Eh, volgens mij is de NS-direktie niet zakelijk bezig maar van een elite die koste wat kost het laatste beetje vakbondsmacht wil vernietigen.
Waarom de vakbond daarover zwijgt? De vakbond mag zich er officieel niet over uiten als de direktie arrogant ettert of arrogante ettertjes als onderhandelaars inzet.
De NS doet het hoofdnet en rijdt dus met gemiddeld grote treinen met een machinist en Een of twee konducteurs. Hoeveel procent vormen die van de totaalkosten van NS-Reiziger? !% ?, 2%? zelfs 5%? Dan zou zelfs 10% loonsverhoging een verhoging van de totaalkosten met 0,5% inhouden.
Is het dan zakelijk om als direktie zoveel schade aan de reizigers te veroorzaken?
En aangezien de NS een algemeen belang dient, passen zulke direktieleden dan wel?
0,5% of zelfs 1% totaalkostenverhoging is gefrommel in de marge.
Door slechte direktie kunnen de totaalkosten zo veel meer omhoog vliegen.
Wat kost dat vage gedoe met de ICNG, de IC nieuwe generatie?
Wat kost het achteraf inbouwen van sanitair in de sprinters?
Wat kostte dat wanstaltige gedoe met de Fyra? Formeel een ander bedrijf, maar toch.
Wat kosten al die mislukkingen met materieel? Zijn die direktieleden desondanks geschikt?

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Denk je daadwerkelijk dat de loonkosten bij NS slechts 5% van de totale uitgaven bedragen? Hoe ver van de realiteit kun je staan? De loonkosten (intern/extern) drukken ongeveer 60% op de begroting. De door NS voorgestelde loonsverhoging zorgt voor 45 miljoen extra aan uitgaven die niet gedekt worden door inkomsten. Bij akkoord gaan met de eisen van de bonden ga je richting de 100 miljoen. Dat zal betekenen dat je richting een kwart miljard structureel verlies per jaar gaat. Er zou weliswaar bezuinigd worden, maar de begrote besparing, komt niet in de buurt van dekking van die bedragen.

Verder vraag ik me af wat je geslikt hebt.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Annemiek
N...
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

In 2023 waren personeelskosten 37% van de kosten van NS.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Tja en die van alleen de maschinisten en conducteurs nog veeeel minder.

Annemiek
3 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Oh ja, kun je dat eens voorrekenen?

Annemiek
3 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Dat is niet correct. In 2023 was het 1588 miljoen op de totale bedrijfslasten van 3846 miljoen. Dan kom je op 41,2% plus 463 miljoen extern. Kom je op 53,3%. In 2024 waren de personeelskosten 1765 miljoen over 3852 aan lasten. Kom je op 45,8% plus 487 extern voor een totaal aan 58,5%.

Paul Lamote
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De personeelskosten bij NS zijn momenteel meer dan 50% van de totale kosten. Je bent totaal wereldvreemd.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Tja dat werd ook rondgestrooid als reaktie op de waarschuwingen dat de Jorritsma-spoorlijnen kromme Betuwelijn en Lepe Snelheids Lijn tweeentwintig miljard gulden zouden kosten, nouwelijks als de voorspiegelingen gebruikt zouden worden en technisch ongeschikt zouden blijken. En wat lijkt nu ? Positie elders voor aannemersvrouwtje Jorritsma als krantenbezorgster, zou de versmijting van vele miljarden voorkomen hebben. De VVD heeft een vreemde verzameling (afgesplitste) toppolitici.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Het gaat hierboven niet over de totale loonkosten van de NS maar om de loonkosten van de maschinisten en conducteurs. Bij stadsbussen op diesel zijn de loonkosten van de chauffeurs 60% van de ritkosten en bij elektrische bussen al veeeel minder want die zijn peperduur.
Een stadsbus is met 50 passagiers vol, een korte sprinter met 200 en een lange dubbeldekker met 1’600. Bovendien zijn treinen per passagier veel zwaarder en duurder, als snel per wagon twee miljoen, net zoveel als tien tot vijftien stadsbussen, per wagon.
Als men bij de NS de externe loonkosten (werkplaatsen) mee gaat rekenen, om op de 60% te komen, waarom dan ook niet de loonkosten van de fabrikanten van de treinen en onderdelen en Prorail en de aannemers.

Noord
4 dagen geleden

Verdien je niet genoeg geld en ik vind 3000 tot 4000 euro netto meer dan voldoende en dan gierig doen omdat ze 1,45% minder geven ben je niet happy met je salaris ga ander werk zoeken. De meeste bedrijven geven niet eens inflatiecorrectie en jullie met zo’n salaris elke x gaan staken. Begin een leven te zoeken dit is te belachelijk voor woorden. Krijg je 2000 p/m kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar dit no man wees dankbaar dat je die 2,55 % krijgt niet iedereen heeft een werkgever die je 2 x per jaar verhoging geeft. Dan moet je maar minder luxe leven en sparen voor je shit net als iedere nederlander. Jullie ns mensen gaan te ver door met jullie stakingen. Wanneer is genoeg genoeg als jullie die 4% krijgen dan de volgende keer weer staken omdat je zogenaamd weer niet genoeg verdient. Flikker op zeg. Zoek een andere baan als je niet tevreden bent met je salaris. Totaal geen respect voor de mensen. Dus van mij mag ns voet bij stuk houden met die 2,55%. Genoeg is genoeg

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Even je huiswerk over doen. Een conducteur die het meest verdient krijgt netto zo’n 2500 euro.

Noord
4 dagen geleden

Mijn oude collega die is conducteur en die zegt precies het tegenovergestelde dus hoef geen huiswerk te doen en al heb je 2500 euro wat is niet genoeg???? Ik moet met hetzelfde bedrag rond komen dus snap jullie probleem niet

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Sorry typefoutje, er had 3500 moeten staan in plaats van 2500. Het ging me er meer om dat je beweert dat een conducteur tot 4000 euro netto kan verdienen en dat klopt gewoon niet.

En of het genoeg is daar zal iedereen een verschillende mening over hebben. Iemand met een bijstandsuitkering zal zeggen dat het gigantisch is en dat je met veel minder kunt rond komen. Iemand met het salaris van Wouter Koolmees kan er waarschijnlijk niet eens de hypotheek van betalen.

Het zou wel fijn zijn als je me voortaan niet met jullie aanspreekt.

Noord
4 dagen geleden

Volgens mij zei ik heel duidelijk tussen de 3000 en 4000 en dan zeg je nu typfoutje is 3500 euro dus ja en btw ik zit niet in een uitkering werk fulltime en krijg dus 1000 euro minder dan de mensen van ns zo beter? En dan wordt er alsnog geklaagd dus ja vindt ik schandalig en he zelf ook een koopwoning en ben alleen dus of je jou directeur bent of niet alles is mogelijk alleen prioriteiten stellen wat is belangrijk

West
4 dagen geleden

Dat zijn echter wel bedragen waar je niet vanuit kan gaan. De collega in een vroeg/dag rooster houdt er weinig meer aan over. Zeker tegenover de collega in een laat/nacht rooster.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Misschien moet je eens uitzoeken hoe het roosteren bij NS werkt.

West
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Is gestaafd op mijn eigen ervaring als medewerker bij NS. In de periode dat ik veel vroege diensten draaide was mijn loon een behoorlijk stuk lager dan tegenwoordig, nu ik vaak laat/nacht draai.

S.O. de Mieter
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Ja West, maar dat is logisch omdat je in een vroege dienst meer ‘daguren’ draait dan in een late dienst, en in een nachtdienst helemaal niet.

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat ligt dus aan de standplaats. Je punt?

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden

2959,92 tot 3784,68 euro per maand plus 350 tot 900 euro onregelmatigheidstoeslag, alles bruto voor een parttime baan van 36 uur per week.

https://www.werkenbijns.nl/onze-verhalen/wat-verdien-je-nou-precies-als-machinist-of-conducteur

Jan
4 dagen geleden

Hele goede salarissen voor ongeschoold werk. Teven staat daar een dijk van een CAO achter ook nog. De heren en dames moeten maar eens voor een MKB bedrijf gaan werken voor een tijdje.

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Inderdaad best goed betaald voor wat je er voor moet kunnen. Maar het is onzin dat het ongeschoold werk is. Conducteurs krijgen een interne opleiding en MBO nivo als vooropleiding is een vereiste.

Jan
4 dagen geleden

In de NS vacature voor Machinist en Conducteur staat dat je MBO denkniveau moet hebben, je hebt helemaal geen diploma nodig om te solliciteren op deze vacatures. Dat je door middel van wat testjes op MBO denk niveau zit is heel wat anders dan een officieel MBO diploma.
elke boerelul kan solliciteren dus.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Jan
Jan
4 dagen geleden

MBO denk niveau als vereiste wat betekend dat? Ik zie bij de vacature omschrijving dat MBO3 denk niveau nodig is, maar een MBO diploma is geen vereiste. Iedereen ook zonder enig diploma mag solliciteren. Dan kan je wel met wat testjes zien of iemand dat niveau heeft, in bepaalde opzichten, maar dat vervangt niet een officieel MBO diploma. Daarmee doe je de MBO’ers zwaar tekort.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Jan
S.O. de Mieter
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

De plaats van het Nederlands onderwijs in internationale ranglijsten (bijna onderaan) lijkt me geen goede basis om de geschiktheid van mensen voor een beroep te bepalen. En dat gebeurt ook steeds minder.
Voor een beroep wordt je gekeurd en zo snel mogelijk opgeleid waarna een proeftijd volgt. Kom je deze ongeschonden door dan begint de groei van vakmanschap door aanvullende opleidingen en opgedane ervaring.
Het werk van een ander lijkt altijd gemakkelijk totdat je het zelf moet doen.

West
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Als jongere kom je tegenwoordig bijna het bedrijf niet meer binnen zonder diploma. Voor jonge machinisten is er de MBO3-opleiding ‘machinist railvervoer’, voor jonge conducteurs ‘handhaver toezicht en veiligheid’ ook op niveau MBO3. Spijtig van de verder denigrerende opmerkingen over het personeel.

Tumtumtum
4 dagen geleden

36 uur is niet parttime. In bepaalde beroepen is dat terecht de max. En er zit een enorme marge tussen de van en tot.

Die toeslagen zijn compensatie voor het werken in nachten, gebroken ochtenden, weekenden en feestdagen. Ook is die 900 behoorlijk overdreven voor de meesten. Niet iedereen werkt in de nacht.

Misschien ook even verdiepen in wat dubbel onregelmatig werk met je doet. Je levensverwachting gaat letterlijk achteruit. Ofwel, daarom wil men dus de zware beroepen regeling.

Het gaat echt niet om die 2 procent loon voor de meesten.

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Toevoeging: zeg niet dat het een makkelijk beroep is, maar waar leg je de grens? Dan heeft half Nederland een fysiek of mentaal ‘zwaar beroep’, daar is de regeling helemaal niet voor bedoeld
Tevens is er in jullie CAO een regel dat je na je 55e niet meer die nachtdiensten hoeft te draaien.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Jan
Mar
3 dagen geleden

En ook gratis reizen met de trein voor je zelf en je gezin…

Grrr
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Als je niet waar over je praat kruip dan weer lekker in je holletje

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Grrr
West
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

“Ik verdien het niet, dus ik gun het ook een ander niet”.

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Wanneer de NS elke keer met de pet moet rondgaan bij moeder overheid om jullie salaris verhoging te kunnen betalen is er iets goed mis. Ohh ik gun jullie het beste, ook al zit ik als rijksambtenaar 2 jaar op de 0 lijn.
De financiële situatie is momenteel zo erg bij NS dat een loonoffer helemaal niet uit den boze zou moeten zijn

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Jan
Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Misschien eens wat docu series bekijken. Ze zijn nog nooit winstgevend geweest voor het reizigersdeel.

Misschien zelf ook gaan staken voor die 0 lijn?

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Dat maakt niet uit. De NS draait verlies in de gehele linie. Er worden niet genoeg inkomsten gegenereerd.

Victor
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Schuld ligt ook bij de fnv, daarom opgezegd. Om zieltjes te houden en te winnen komen zij mag die belachelijke loon eisen die een ander moet meebetalen. Zorg, meesters, ns enzo enzo allemaal te veel gekregen en wederom weer zeer hoge eisen

Tumtumtum
4 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Ga ook solliciteren bij de NS

Noord
3 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Werk inde horeca en doe dat maar met min loon jullie klagen en doen alsof julliende enige zijn met zware beroepen

West
3 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Wij doen zeer zeker niet alsof we de enige zijn. We zijn echter wel een van de sectoren die er nog wat aan proberen te doen. Zonder vakbondsdruk en stakingen uit het verleden zag het er hier ook al een stuk minder goed uit en kregen wij evenmin iets voorelkaar. De boodschap aan arbeiders ‘op de vloer’ waaronder jij dus ook behoord is dan ook simpel: wordt lid van een vakbond en doe er wat aan. En loop niet zo te zemelen op sectoren die nog wel verbonden genoeg zijn om een vuist te maken.

Noord
3 dagen geleden
Antwoord aan  West

Mij hoor je niet klagen over mijn salaris en als ik door de ns niet naar mijn werk kan net als de tig andere mensen dan klaag ik ja als je daar een probleem mee hebt is dat jou probleem niet de mijne. Dat je staakt prima maar dat er geen 1 trein rijdt vind ik belachelijk. En trouwens er wordt bijna elke x gestaakt dit jaar al 2 x vorig jaar tig keer. En hoe hoger de salarissen de hoger de kosten dus doen die mensen hun ding maar als ik door dit gezeik niet naar mijn werk kan voor de tig duizendste keer dan klaag ik als de malle. Deal with it en anders lees niet berichten en antwoordt niet klaar!

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door Noord
Tumtumtum
3 dagen geleden
Antwoord aan  Noord

Nee hoor, hoe kom je daar nu bij. Heel veel mensen werken hard.

Wel zijn we verenigd en vormen we een blok. Ik heb in de horeca gewerkt en dat is hard werken. En dat betaald nu echt al heel wat meer dan de peanuts die ik er destijds voor kreeg. Het minimumloon is flink gestegen de afgelopen jaren. Iets wat je overigens ook deels aan de vakbonden te danken hebt.

En met dat gestegen loon kan je tegenwoordig beter in de horeca werken dan 40 uur op kantoor met je HBO qua salaris dus lever maar in dat salaris want het gat is inmiddels te klein. Zeker met al die toeslagen, of is dat dan weer niet de bedoeling?

Veel horecatenren bieden nu ook ruim boven minimumloon overigens dus misschien even verder kijken. Is geen sneer maar realiteit.

Echt ipv te huilen over je eigen salaris kan je er ook wat aan doen.

Noord
3 dagen geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Volgens mij kan je niet lezen ik zeg ik ben tevreden met mijn salaris ik zeg dat ik klaag over de ns dat ik niet naar mijn werk kan door die stakingen, dus met je huilen over mijn salaris lees goed voordat je antwoordt en onzin praat

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door Noord
Jimmie T
4 dagen geleden

Slim spelletje van de NS. Bonden wilden een kleine staking, NS escaleert het tot een een landelijk probleem. Doen ze met opzet om de bonden in het kwaad daglicht te zetten in de media.

De boodschap wordt dan: Jullie staken? Nou is het jullie probleem…En de reiziger/forens? Kan mij dat verrotten…

Baardstaart
3 dagen geleden

Besef wel dat slechte dienstverlening (storingen, stakingen, …) en te hoge prijzen de keuze reizigers keuzen gaat maken voor andere vervoersmodi, zoals de auto. Dit betekent dat de NS nog minder geld binnen krijgt en zeker als het om spitsreizigers gaat. En minder reizigers betekent ook minder inkomsten of minder treinen of hogere tarieven. Dit leidt uiteindelijk tot een verder verval van de NS en het OV.
Uiteindelijk zijn diegene zonder rijbewijs en het milieu de grote verliezers van de teloorgang van de NS en de rest van het OV.
Ik vind het nogal ergelijk dat er geen enkele moeite gedaan wordt om de Corona automobilisten vanaf april/mei 2020 weer terug in de trein of bus te krijgen.

Kenneth Tharmaratnam
4 dagen geleden

Ik heb best begrip voor de looneisen van de bonden, uiteindelijk zal men wel uitkomen ergens halverwege tussen geboden en gevraagd wat mij redelijk lijkt, rekening houdend met o.a. inflatie. Maar wat ik totaal niet kan begrijpen is dat D’66 er Wouter Koolmees als President-Directeur het zover laat komen. Ik zou toch mogen verwachten, hopen, dat zijn partij ook vindt dat NS personeel een fatsoenlijke beloning verdient die in ieder geval minstens rekening houdt met de inflatie? Is er dan wel alles aan gedaan om deze staking te voorkomen? En wat deze stakingen ook weer heel duidelijk maken is de afhankelijkheid van het treindienstleiding centrum in Utrecht. In vroeger jaren konden er dan nog overal treinen rijden in het oosten, noord en zuid oosten zoals tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden, Zwolle en Nijmegen/ ‘s Hertogenbosch en tussen ‘s Hertogenbosch/Eindhoven en Heerlen/Maastricht. Hoog tijd dat hier weer protocollen voor moeten komen inclusief eventuele benodigde technische aanpassingen en back-ups.

Henk
4 dagen geleden

Grote schande dat een conflict met een werkgever wordt uitgevochten over de rug van de klant!

Simon
4 dagen geleden

Het kan natuurlijk heel goed, en ik kan me dat goed voorstellen, dat NS in zo’n korte tijd in het weekend geen nieuwe dienstregeling kan maken. En als dat zo is, zeg dat dan.

Want ik kan me niet voorstellen dat de hele dienstregeling in de soep loopt als de treinen zouden keren in Utrecht, Hilversum en Almere. Dat gebeurt veel vaker zonder dat hele dienstregelingen in het honderd lopen.

En daar komt nog bij dat alleen de VVMC oproept tot staken, FNV heeft de leden in Noordwest zelfs expliciet gevraagd “niet tot staken over te gaan”.
Met een beetje mazzel komt 75% van het rijdend personeel gewoon opdagen.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Als er gewoon geen rooster is voor het rijdend personeel, blijven ze gewoon thuis. Dan worden de lonen van die mensen gewoon door NS betaald.

Door de actie van VVMC zal zich slechts een beperkt aantal medewerkers als staker registreren. Hun vergoeding wordt betaald uit de stakingskas.

Op deze manier leggen de vakbonden het spoor ‘goedkoop’ een dag plat.

Henk Mlx
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Niemand blijft thuis, Annemiek.

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Mlx

beetje lopen lanterfanten en koffie drinken zou ik niet als ” werk” willen beschouwen Henk,

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

De vakbondsleden krijgen stakingsgeld maar als de NS beweert dat er niet gereden en gewerkt kan worden dan krijgen alle andere maschinisten en conducteurs voor die dag geen loon. Bovendien slijten treinen die niet rijden niet. Dus er blijft meer geld over voor de hoge directieinkomens, ten schade van de reizigers.

Maan
4 dagen geleden

Belachelijk deze acties. Zorg ervoor dat de reiziger er geen last van heeft. Laat ze bijvoorbeeld gratis reizen. Daar heb je de NS mee.
Mensen kunnen niet naar het werk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Snap dat ze meer loon willen. Maar zo krijgen ze ook minder respect.

Tonny
4 dagen geleden
Antwoord aan  Maan

Kennelijk heeft een slecht geinformeerde rechter besloten dat dat niet mocht.

Joost2
4 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Hoezo slecht geïnformeerd? Staken mag, maar je werkgever te gronde richten mag niet.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Volgens mij zijn de reizigers de uiteindelijke werkgevers en moet de NS-directie de reizigers dienen en niet politieke doelen zoals het vernietigen van vakbondsmacht. Dat de directie geprocedeert heeft tegen ludieke akties zoals het niet controleren op vervoersbewijzen, heeft bewezen dat de directie zich gedraagt alsof alles van hen is.

Ricardo
4 dagen geleden
Antwoord aan  Maan
De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Hoe vaak gaan we die onzin nog rondpompen hier?

Lees gewoon even wat de (een) rechter hierover heeft gezegd:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2003:AF2826

En voor wie dat te veel moeite is, samengevat in begrijpelijke taal: geen kaartcontrole is deeltijdstaken met bijbehorende loonkorting. Mag wel maar kost de werknemers (vakbonden) geld zonder dat het doel (de directie onder druk zetten via ophef in de media en politiek door boze reizigers) wordt bereikt.

Tonny
4 dagen geleden

interessant, dank!

Ricardo
3 dagen geleden

Dus in begrijpelijke taal: Theoretisch zijn zulke acties toegestaan, praktisch gezien onuitvoerbaar.

Daarnaast is het een uitspraak uit 2003, toen toegangspoortjes e.d. nog geen ding waren, terwijl CNV ook zegt: “Daarnaast is door de komst van toegangspoortjes dit ook niet mogelijk; NS werknemers hebben daar geen invloed op.”

Jan
4 dagen geleden

Geen begrip voor dit kansloze gestaak. Trein is al vreselijk duur en mensen die ervan afhankelijk zijn nog meer duperen. Jullie verdienen genoeg!

Frits
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Verdienen ja, maar krijgen het niet

Tumtumtum
3 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Nou ga solliciteren. Ze zoeken nog mensen

Arjan krabbenbos
4 dagen geleden

De Airportsprinter reed op de eerste stakingsdag wel, dus die zal misschien komende dinsdag weer kunnen rijden. Daar bedient de machinist ook de deuren net zoals dat bij Arriva, Keolis en Q Buzz gebeurd. Staken is vervelend als je van de NS trein op deze actiedag afhankelijk bent. Dan moet je thuisblijven of op een alternatieve manier naar school of werk en weer terug. Eenmansbediening heeft maar een persoon nodig ende Airport Sprinter is al een pendeltrein die eerder dus met de afgelopen staking wel reed. Ik hoop dat er ondanks dat er minder treinen gaan rijden ( buiten NS dan om) weinig problemen bij het wegverkeer komen in de dinsdag ochtend en avondspits! NS succes bij het actievoeren!

jose
4 dagen geleden

staken is oke maar dat wij al reizigers er last van moeten hebben is schandalig sommigen van ons zijn afhandig van het trein vervoer om naar hun werk te gaan of zoals mijn dochter naar haar zoon moet gaan die in coma ligt🤬🤬🤬

Spaceshuttle
4 dagen geleden
Antwoord aan  jose

Staken is oke maar…..staken is een recht.

Jeanet
4 dagen geleden

Mijn dochter zit midden in haar laatste stukje toetsen op het hbo. Zou in dit geval zo maar eens een leerjaar kunnen schelen. Mag ik de kosten van geprivatiseerd hbo bij na gaan claimen? Er is geen alternatief vervoer naar school, dus kost mij nu mijn vakantie dagen als ik haar ga brengen. Mag ik die gaan claimen? Ik vind het in ieder geval buiten proporties. Het kost ons hier honderden euros.

W wigman
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jeanet

U weet het ruim genoeg van te voren, dus kunt u zelf wat regelen.
Waarom altijd leunen op een ander?
HBO studie? Waar is zelf nadenken en zelfredzaamheid gebleven?
Blijkbaar stellen de HBO studies niet zoveel meer voor, als je hiervoor zelf niets kunt bedenken.

Tonny
4 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

NS personeel vond zichzelf tijdens de pandemie essentieel. En nu niet meer. De hpyocritie ligt dus aan die kant, niet aan de kant van reizigers.

Frits
4 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Alleen bepaalde functies werden als essentieel aangemerkt. Dienstregeling werd aangepast, rijdend personeel was oproepbaar thuis.

Jan
4 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

Gisteren horen dat Dinsdag de treinen helemaal niet rijden is ruim op tijd laten weten? Grapjas.

Fay
4 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

Persoonlijk vind ik dat als ze ‘s weekends alles opeens overhoop gooien en besluiten dat toch opeens niks meer kan rijden dat dat niet ruim van te voren wordt aangegeven, vooral op het moment dat je dan op dinsdag tentamens hebt. Er wordt tussen en vanuit de vakbonden en NS ontzettend slecht gecommuniceerd en daarnaast zijn 4 á 5 24uurs stakingen gewoon overdreven, na 2 stakingsdagen snappen we het ook wel. Ik snap compleet dat ze staken, maar het is ondertussen vrijwel algemeen bekend dat NS die loonsverhogingen simpelweg niet kan bekostigen. Als ze het wel kunnen bekostigen hoeven de kaartjes namelijk niet met +/- 10% verhoogd te worden komend jaar.

Ad Patat
4 dagen geleden

In Engeland 1e vervoerder weer in overheidshanden. Hier ook met de NS doen. Al dat geprivatiseer is nergens goed voor geweest. Salarissen in de top kunnen beter gebruikt worden om personeel een normaal salaris te geven en de kaartjes op een acceptabel tarief te houden voor iedereen. Trein is voor een gemiddeld gezin niet meer te betalen.

Toby
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ad Patat

Goed nieuws. In Nederland hoeft er niets meer geregeld te worden de NS is al 100% in handen van de Nederlandse staat.

Paul Lamote
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ad Patat

Zelfs als de directie €0 verdient kun je de salarissen van het personeel met hooguit €20 per jaar bruto verhogen

Als het personeel een “normaal salaris” moet krijgen vergelijkbaar met het bedrijfsleven dan zouden de lonen bij NS juist omlaag moeten.

Michiel
4 dagen geleden

Wat een naïviteit, natuurlijk wist de vakbond dat er een grote kans was hierop, want het zijn de bonden die pendeldiensten tegenhouden maken vanwege hun interpretatie dat de bepaling dat werk van stakers niet overgenomen mag worden. Die interpretatie komt er namelijk op neer dat wanneer een trein oorspronkelijk op het dienstkaartje van een staker stond, de NS niet kan verplichten deze rit over te nemen.
Dit is veel ruimer dan het wettelijke verbod op het breken van stakingen, waarbij alleen het inhuren van extern personeel om werk over te nemen verboden is. Als de vakbonden regionaal willen staken moeten ze ook toestaan dat dienstroosters van de resterende standplaatsen opnieuw opgesteld worden zonder dat vervolgens als “besmet werk” te bestempelen.

Geertje
4 dagen geleden

Het hele o.v. is niet meer rendabel geworden. Veel te duur, en het kost de regering veel te veel geld om daar nog meer tegenaan te smijten. Vrijwel iereen heeft in Nederland een auto. Files nemen wel toe, maar er is geen andere keus.

S.O. de Mieter
4 dagen geleden
Antwoord aan  Geertje

Openbaar vervoer is een openbare voorziening en daar wordt in Nederland echt niet zoveel geld aan besteed, laat staan ‘tegenaan gesmeten’. Het ov wordt eerder ‘uitgeknepen’.
Veel mensen hebben een auto maar dat zal niet zo kunnen blijven.
Er zijn gewoon niet voldoende grondstoffen en energie in de wereld om iedereen van een elektrische auto te voorzien en alternatieven zijn niet op tijd voorhanden.
Openbaar vervoer zal steeds belangrijker worden voor onze verplaatsingen.

Geertje
3 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

auto is goedkoper dan o.v.

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Geertje

De treinen zijn al bijna allemaal elektrisch. Het autoverkeer elektrisch maken is peperduur. Dan gaat de persoonkilometer met de auto meermalen meer dan de persoonkilometer met de trein kosten. Dat gemiddeld meer dan twee mensen in een auto rijden komt pas als we heel erg arm zijn geworden. Willen we dat? Het lijkt dat de politiek dat wil.
Elektrische auto’s blijven ook duur als de batterijprijzen met 2/3 omlaag gaan. De batterijpaketten zijn zwaar en moet dus de hele auto sterker en zwaarder gebouwd worden. Kijk maar naar die grote wielen. Bovendien is elektrisch afhankelijk van speciale Chinese metalen en China perst ons daarmee af als we iets doen wat de Chinese macht niet bevalt.

Annemiek
3 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Welke speciale Chinese metalen zijn dat?

Alain
2 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

O.a. Samarium (een lanthanide, gebruikt voor elektromotoren)

Martin
4 dagen geleden

Nee N.S. wil deze stakingen. Gaat idd om het geld. Wat er niet zou zijn, maar lees in afgelopen jaarverslag wat de directie en raad van bestuur erbij hebben geregeld voor zichzelf!
Het niet reageren en niet verder onderhandelen is vooropgezet.
Het gehele land door N.S. plat gooien i.p.v. alleen in stakings gebied net zo!
De bedoeling is dat Den Haag zich ermee gaat bemoeien (de aandeelhouder) die gaan zeggen dat N.S. er wat aan moet gaan doen.
N.S. zegt dan we hebben geen geld en Den Haag regelt een potje met geld. En dat is niet de eerste keer.
Dank aan de aandeelhouder onze staat.
Dienst regeling adhoc aanpassen is ook geen probleem voor N.S. daar zitten speciale afdelingen voor die die dagelijks doen ook tijdens normale dienstregeling. Er gebeurt nogal eens wat op het spoor!

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

‘Den Haag’ (in dit geval het Ministerie van Financiën) mag zich als aandeelhouder niet met dit soort interne zaken bemoeien.

‘Den Haag’ (als in de betreffende demissionair staatssecretaris. Ik heb eigenlijk geen idee wie die portefeuilles waarneemt) mag als concessieverlener wel oproepen om tot een oplossing te komen. Of dat heel verstandig is, weet ik niet. Want nu overduidelijk is dat NS geen geld heeft, betekent die oproep ook dat de portemonnee getrokken moet worden, door ‘Den Haag’.

‘Den Haag’ (als in de Tweede Kamerleden of politieke partijen) mag best oproepen de boel snel op te lossen. Net zo als ze dat over iedere staking kunnen doen, wanneer zij dat in het belang van hun achterban achtten.

De bikkelharde realiteit
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Sophie Hermans neemt de taken van de staatssecretaris voorlopig waar.

Annemiek
4 dagen geleden

Dank je!

Ton
4 dagen geleden

Uitbesteden naar Arriva, alle NS lijnen

Spaceshuttle
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Nee, dan gaat het helemaal goedkomen!? En met welk personeel trouwens😂

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Spaceshuttle

Als er een aanwijsbaar deel van de onderneming door gunning wordt overgenomen door een andere onderneming, is er sprake van overgang van onderneming en verhuist een deel van het personeel doorgaans gewoon mee, met behoud van opgebouwde rechten. Wil het personeel dat niet, dan zal het ontslag moeten nemen. NS zal ook niet zitten te wachten om personeel in dienst te houden waarvoor geen werk meer is.

West
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Lost niks op. Arriva is een prijsvechter met een buitenlandse investeringsmaatschappij achter diens naam. Die zullen dus nóg meer op de kleintjes proberen te letten om de winst te maximaliseren. Treinreizen zullen dan ook zeker niet goedkoper worden, ook niet als het personeel wordt uitgeknepen. Wat bespaart wordt verdwijnd gewoon in de zakken van een ander!

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Volgens mij is dat een misvatting. Het gaat de investeerder erom dat de waarde van de investering (het aandeel) toeneemt. Daarvoor is winst maken niet strikt noodzakelijk. De makkelijkste manier om de waarde te laten stijgen, is het vergaren van nieuwe concessies. Daarnaast zijn het voeren van een gezonde bedrijfsvoering en het hebben van een groeiend aantal tevreden klanten uiteraard in het belang van de investeerder. Dat laatste deel betreft allemaal belangen die de investeerder met de reiziger deelt.

Drs.P
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Ja joh, dat is een topbedrijf dat nooit problemen heeft? En waar nooit treinen uitvallen?

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

De eigenaren van Arriva willen belastingvrije winst maken. Die zitten al te kwijlen bij het idee dat ze treinen van de Chinese treinenbouwer CRRC hier mogen laten rijden. Dan koopt hun handelsmaatschappij in Dubai die treinen en als die op het schip Rotterdam binnen komen dan is de geadministreerde prijs twee keer zo hoog, na 90% belastingvrije winst in Dubai op de inkoopprijs in China. Vooral daarop baseert de boom in Dubai en de verplaatsing van de productie naar China. De politiek laat ons al een derde van een eeuw zo leegplukken. De Belgische Guy Verhofstadt wilde die ontwikkeling keren maar kreeg te weingi steun. Welke van onze politici hebben familie of vriendjes die zo in Dubai of zo geld binnen harken?

Roger
4 dagen geleden

Koolmees zit nu op ns stoel was eerst minister onder rutte en profiteer nu van ns geld en ook 1 januari 26 wordt treinkaartje 12% duurder

2N2
4 dagen geleden

Waarom laat de NS het zover komen? Omdat ze de loonsverhoging niet kunnen betalen, dan gaat het gele circus failliet. Kaartjes duurder maken is geen optie want zowel regering als treinreizigers zullen dat niet accepteren.

Ideaal scenario: NS geeft toch toe, gaat failliet door overvragen door de vakbonden, en het HRN wordt aanbesteed aan commerciële partijen. Die zullen heel wat minder luxe arbeidsvoorwaarden bieden en goedkoper opereren waardoor treinreizen betaalbaar blijft. Met dank aan de vakbonden, succes!

West
4 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Commerciële partijen hebben als enige hoofdinteresse de winst maximaliseren. Zelfs als het personeel dus maximaal uit wordt geknepen gaat de treinreis echt niet goedkoper worden want wat er overblijft verdwijnt gewoon in de zakken van de aandeelhouders. Of geloof je soms ook nog in sinterklaas?!

S.O. de Mieter
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Mwah, een commercieel bedrijf dat niet investeert zal niet lang leven en een commercieel bedrijf dat zijn personeel uitknijpt zal niet veel (geschikt) personeel in dienst hebben.
Het is echt niet zo dat alle commerciële bedrijven in de wereld zo functioneren.

Paul Lamote
4 dagen geleden
Antwoord aan  West

Als het personeel zijn hand overspeelt is een faillissement toch een reële optie.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zo is het inderdaad. De vraag of NS op den duur kan blijven voortbestaan, kan steeds duidelijker worden ingewisseld voor de vraag wanneer NS kapot gaat. Dit soort stakingen zijn alleen een extra nagel aan de doodskist.

Luc van Vessem
4 dagen geleden

Het verbaasde me vorige week al dat er niet met een pendel programma gereden werd. Ik vermoed dat dit voor de centraal aangestuurde organisatie een onbekend begrip is.
Men weet volgens mij ook niet wat het betekent dat de klant op 1 2 en 3 staat, er is één ding belangrijk dat is op tijd rijden, want dat levert geld op, echter een pendel-programma opstarten levert alleen klanttevredenheid op en daar is men m.i wat minder mee bezig

Selim Pusay
4 dagen geleden

Waarom niet de optie kiezen om ‘zwart rijden’ toe te staan. Geen hinder voor de reizigers. Mensen die trein niet kunnen betalen kunnen een leuk dagje van maken en je pakt hiermee ook de directie van NS.

Frits
4 dagen geleden
Antwoord aan  Selim Pusay

Is verboden door de rechter

Peter
4 dagen geleden

Ik heb gewerkt bij ns bij logistiek centrum tilburg ik ben Wajonger en wou via participatie terug werk in .als eerste wil ik zeggen dat als je bedrijf gezond is medewerkers willen meer loon snap ik de staking maar dit bedrijf word omhoog gehouden door de staat dus de belastingbetalers van Nederland en dan hebben ze ook nog het lef om bonussen uit te keren maar welk bedrijf keert bonussen uit met meer dan een miljard schuld bij de staat ga eerst maar is zorgen met ze allen dat het bedrijf weer gezond is voor je over de rug van Nederlanders meer loon vraagt want de ns heeft het niet
Het is een grote graai cultuur daar ik had voor sinpel orde pikker 2568 B
Daar staan ze bij andere zoals ah en zo 3 ploegen voor te draaien walgelijk
Inderdaad ander bestuur vanaf het management aan toe en zwaar onder toezicht salarissen omlaag maak eerst maar weer eens een gezond bedrijf voor je komt klagen
En dit moet je binnen niet zeggen dat kost je je kop !!!!

Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Peter

De gevolgkosten van vergissingen bij het verzamelen van onderdelen uit het magazijn zijn meermalen hoger dan wanneer in een magazijn van een supermarktenbedrijf een pak met de verkeerde potten jam op de kar worden gepleurd. Dus een medewerker in een magazijn voor treinonderdelen krijgt meer zodat die tevreden zijn en alsjeblieft niet stiekem de boel saboteren en de goede medewerkers niet weglopen. In magazijnen van supermarktenbedrijven is het slopend en dodelijk gevaarlijk. Daar zijn reachtruckchauffeurs die als idioten racen en die precies een pallet met sterke drank van twaalf meter hoog van de stelling naar beneden duwen.

Andre' van Erp
4 dagen geleden

Ik begrijp de ns en al helemaal de fnv /cnv niet voor een beetje extra geld en paar onlogisch arbeidsvoorwaarden kan de rest van de Nederlanders de pleuris krijgen ik heb geen rijbewijs ben afhankelijk van ov voor mijn werk moet vroeg de deur uit er voor als fabrieksarbeider keer op keer zijn wij de sjaak erste in de ochtend heeft de ns de treinen weggehaald 45 min exsta reistijd dan komen de vakbonden ze zeggen op te komen voor de arbeiders welke niet de minste verdienen als je acties hou laat ons eens met rust en ga achter de bobo’s aan

Joris van Sprundel
4 dagen geleden

Een bedrijf beslist nou eenmaal iets anders dan de stakers willen. Ze moeten het wel kunnen managen.
En het is de schuld van de stakers niet van NS. En wij als publiek en reizigers hebben hier last van door de stakers.

Kevin
4 dagen geleden

Zo snel alweer staken vind ik belachelijk!

Zuiderburen
4 dagen geleden

Als oud NS-er durf ik met een zekerheid te beweren dat wat de VVMC aangeeft, absoluut een optie was. Men wil regionaal staken, NS maakt er een landelijke staking van. Ik doe een aanname, ik vermoed op het rijdend personeel in een kwaad daglicht te stellen en dat die de schuld krijgen, want NS wilde anders.
Vrijdag heeft NS zelf het laten escaleren en ik sta er niet versteld van dat de mensen net kennis weggejaagd worden.
Ik ben ook bewust weggegaan en ook ik ga last krijgen van deze stakingen.
Ik wil niet ingaan op de eisen, ik hoop dat NS tot een oplossing komt ipv hun hand blijven ophouden (doen Arriva etc overigens ook) en zielig doen.
Laten we hopen dat na morgen de partijen aan tafel gaan en hun best gaan doen om eruit te komen.

S.O. de Mieter
4 dagen geleden
Antwoord aan  Zuiderburen

Ik ben het niet met uw aanname eens.
Afgaande op de chaos die al snel ontstaat na een draadbreuk, aanrijding, gestrande trein of een paar centimeter sneeuw, ga ik ervan uit dat NS werkelijk niet in staat is hier flexibel mee om te gaan.

Marloes
4 dagen geleden

De reiziger is de dupe van dit besluit. Vergeet niet dat zonder reiziger geen NS bestaat. Dus koester deze mensen en dat gebeurt nu echt niet. Waar zouden we zijn zonder auto en fiets.

Peter
4 dagen geleden

Ik werk zelf bij het spoor als rijdende collega. Ik snap niet dat iedereen staakt. Het loon is prima. Het is relatief gezien makkelijk werk en zeker niet zwaar. Moest laatst met mijn vader oude klinkers uit de tuin halen en opstapelen. Dan voel je aan het eind van de dag spieren van oh heb ik die ook nog. Hoveniers stratenmakers hebben een zwaar beroep denk daar eens over na. En als je in het openbaarvervoer werkt dan weet je dat treinen vroeg en laat/nacht rijden en op feestdagen. Dan moet je ander werk zoeken als je dat niet wil. Ik zal nu wel veel minnetjes krijgen of ik ben zelf positief ingesteld als je het met netto 3500/4000 euro per maand niet kan rondkomen dan doe je zelf toch echt iets verkeerd.

Thomas
3 dagen geleden
Antwoord aan  Peter

Wat een onzin kan jij verkondigen zeg. Het loon is niet ‘prima’ voor wat er tegenover staat. Regelmatige agressie, een dubbel onregelmatig rooster wat ‘killing’ is voor je lichaam. Als je denkt dat je lijf alleen maar slijt door stenen sjouwen, dan heb je het mis vriend.

Het werk is zelfs al machinist niet altijd makkelijk, aanrijdingen, om 5 uur ‘s ochtends al alert moeten zijn tijdens de hele tijd dat je aan het rijden bent.

En dan de drogreden: als je in het OV werkt, dan moet je alles maar accepteren. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt, maar over het algemeen is je salaris in de afgelopen jaren minder waard geworden. Tijdens de oh zo spectaculaire ‘verhoging’ van 8,25 % (wat geen ‘verhoging’ is, maar loondervingscompensatie), was de inflatie 12 %. Door nieuwe spelregels van de overheid werd de inflatie ineens 8 %, maar alleen maar omdat je een aantal essentiële dingen ineens niet meer mocht meerekenen als inflatie. Een kunstgreep dus, waar iedereen in tuint.

Maar dan nog wat, als er 10 jaar lang 3 % inflatie zou zijn, maar jij elke keer maar zou roepen ‘ik vind het loon prima’, dan zou dat betekenen dat je er in 10 jaar tijd 30 % op achteruit zou gaan. 1 derde van je salaris. De afgelopen jaren is gebleken dat rijdend personeel er structureel op achteruit is gegaan, zelfs met de zogenaamde loonsverhogingen, lees: inflatiecorrectie. Er ìs geen loonsverhoging geweest.

Maar, omdat je het echt niet snapt hoe werkgevers tegenover personeel staan, ga ik je 2 voorbeelden geven. Lees de krant! Regelmatig zie je daar bedrijven voorbij komen die bezuinigen, ontslagrondes hebben, maar waar het management zichzelf tegelijkertijd verrijkt; KLM, ABN AMRO, noem maar op. Het management, het old boys netwerk, die zal het worst zijn of het personeel gecompenseerd wordt. Het 2e enorm mooie voorbeeld van hoe de bovenlaag denkt, hangt in het spoorwegmuseum:

Op een plaquette in het spoorwegmuseum over een bepaalde locomotief staat ook een verhaal over machinisten toendertijd: machinisten mochten 1 x per 5 dagen 8 uur slapen, want, vond de directie, dat was wel voldoende voor een machinist. Na diverse ongelukken veroorzaakt door slaapgebrek, streek de ruimhartige directie het hand over het hart, waarna de fortuinlijke machinisten nu 6 uur mochten slapen eens per 48 uur. Wauw, wat een goedheid.

Dit is het bedrijf waar jij voor werkt en als de vakbonden er niet waren, mocht jij je voor het absolute minimum inspannen en een ongezonde zware aanslag op je lichaam laten plegen door de dubbele onregelmatigheid, kreeg je geen feestdagenvergoeding, geen weekendtoeslag, etc. Juist dànkzij diezelfde bonden is dat gelukkig niet het geval.

Dus nee, je weet totaal niet waarover je praat en je advies ‘moet je maar ergens anders gaan werken’ zou ik maar liever op jezelf toepassen, want zulke ‘collega’s’ ondermijnen alles en laten zich slaafs rond commanderen om voor een schijntje de hielen van het management te likken. Lekkere ‘collega’ ben je dan. Verdiep je eerst maar eens in hoe directies met hun personeel om gaan door de artikelen van de KLM of ABN te lezen, wellicht dat je dan bevrijdt wordt van dit onzinnige commentaar.

Egbert
3 dagen geleden

Mijn partner moet nu vakantie dagen opnemen omdat ze niet op het werk kan komen als dit nog een paar weken zo door gaat kunnen we de vakantie wel annuleren . En ja staken is een recht maar dit gaat uit de hand lopen. NS denkt ook 3 regio s niet makkelijk gooien we alles er maar uit onder het mom van veiligheid . Geeft aardig weer hoe de verhoudingen zijn tussen bonden en NS .Onvolwassen gedrag van beide kanten .

Dennie
3 dagen geleden

Snap niet waarom altijd ma de reiziger de sjaak moet zijn bedenk eens wat anders dan geen treinen laten rijden een week of 2 geen kaartjes controleren of zo en dat mensen massaal geen kaartje kopen of intecken

Hannie Koning
3 dagen geleden

Links om of rechtsom: er zijn beroepen waar staken niet toegestaan zou moeten worden. Ik werk in de zorg, verdien daar minder dan een conducteur, en kan beslist niet staken. Ov hoort ook in die categorie. Ontevreden? Blijf onderhandelen, demonstreer, zoek gewoon ander werk, doe ludieke acties, whatever, maar laat het deel van hardwerkend Nederland dat afhankelijk is van OV niet stikken.
Kan hier echt geen begrip voor opbrengen, en ik hoop dat deze stakingen verboden worden.

Tumtumtum
3 dagen geleden
Antwoord aan  Hannie Koning

Zo vaak staakt het personeel van de NS eigenlijk niet in vergelijking met de andere landen om ons heen.

Misschien een carrièreswitch overwegen? Betere arbeidsvoorwaarden en een hoger salaris blijkbaar.

En dat jij niet zou kunnen staken is natuurlijk een zwak argument waarom de rest niet zou kunnen staken.

Je kan beter boos worden op degenen die jou geen hoger salaris gunnen maar zichzelf wel lopen te verrijken aan de top. Het moet immers ergens vandaan komen..

Tyrell
1 dag geleden
Antwoord aan  Tumtumtum

Sommige mensen hebben DAADWERKELIJK een vitaal beroep. Zou wat zijn, elk zorgpersoneel een carrière switch. Denk is na joh. Misschien is genoegen nemen met een meer dan modaal salaris met 36 uur werk. Mafkezen. Staking bij NS zou verboden moeten worden, net zoals het overheidsinstellingen verboden is te staken. Zorg dat je service op niveau is. Jaren onderpresteren maar wel meer geld verwachten. Beetje het land gijzelen en dat dan onderhandelingen noemen. Trieste bedoeling. De reiziger zou NS is 2 dagen links moeten laten liggen.

Peter
3 dagen geleden

Gewoon heel vaak laten staken, goed voor de eindcijfers van de NS. Vakbondskas wat leeg raakt en de contributie die hierdoor stijgt, goed voor de vakbond! Het personeel vergist zich wel degelijk in het draagvlak onder de bevolking. Mensen willen graag werken, dagjes weg of op vakantie en worden hier door het Personeel van NS in belenmerd, dit lijkt me ook echt heel slecht voor het klimaat wat nog meer fronzende gezichten oplevert!. Iedereen gaat hier aan verdienen behalve de reiziger. Voor onopgeleid werk verdienen ze echt niet zo slecht, machtsmisbruik van de bonden laat wederom zien dat die een houdbaarheidsdatum hebben.
Kortom Iedereen die niet in de directie van NS of die van de vakbo d zit wordt hier genaaid, net als altijd trouwens. Zo verdrietig weer om te zien 🙁

Henk
3 dagen geleden

Hoofdrailnet aanbesteden en laat NS maar verdwijnen. Alle verwende machinisten en conducteurs ontslaan, conducteurs zijn niet meer nodig en machinisten mogen solliciteren bij de nieuwe vervoerder tegen flink slechtere arbeidsvoorwaarden. Bevalt het je niet? Zoek maar lekker ander werk!

West
3 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Klinkt goed inderdaad, maximale kapitalisatie tegen mensen op de werkvloeren. Volledig naar Amerikaans model. Personeel goed flink uitknijpen net als al in veel andere sectoren gebeurt, komt het werk vast ten goede. Reiziger wordt er geen haar beter van en de gemaakte winsten verdwijnen in de zakken van aandeelhouders in het buitenland. Echt top /s.

Tyrell
1 dag geleden
Antwoord aan  West

Ga toch weg man. Afgelopen jaren elke keer gezeik met NS. 36 uur werken en meer verdienen dan een sergeant met 10 jaar diensttijd. Stel verwende klootviolen zijn het bij de NS. Waardeloze service, smerige treinen, onwijs veel uitval, treinen die te laat zijn, stakingen bewust in examenperiodes, slecht bereikbaar voor oudjes en hondsbrutaal personeel. Elk jaar tickets 3x duurder tja en maar klagen dat er minder reizigers zijn. Tijd voor een boycot van NS.

Ben
3 dagen geleden

Iedereen de ns 2 weken boycotten dan weten ze ook wat dat is om reizigers te straffen ze weten waar ze aan beginnen als bij de ns werken vo

Boukes
3 dagen geleden

Stop de acties. Veroorzaken te veel overlast aan spoorwegreizend Nederland. Beide partijen zouden de onderhandelingen kunnen hervatten over een compromis van een salarisverhoging van rond de 4,75%. NS hebben nog geen eindbod op tafel gelegd, zo zeggen ze zelf.

Ricardo Breekweg
3 dagen geleden

Ze moeten niet zo janken. Ze verdienen verdomme genoeg! Werken 36 uur per week, krijgen elke maand een dikke bonus vanwege onregelmatige werktijden, goed salaris en dan alsnog hoog en laag springen om nog meer. 36 uur werken en meer verdienen dan de meerderheid in nederland is niet goed genoeg? En dan heel het land lastig vallen met hun geklaag? Ga dan ander werk zoeken en laat de rest van nederland gewoon naar hun werk kunnen. Absurd dit.

Gekkeikke
2 dagen geleden

Ns moet gwn stand bij voet houden die vakbonden moet niet zo klagen die idioten die bij de ns werken verdienen al genoeg en dan willen ze alleen maar meer ik weet wel hoe we de lonen omhoog kunnen krijgen en de prijzen omlaag en de manier om dat te toen is om wilders zn plannen uit te voeren eruit met die vluchtelingen die idioten maken alles kapot klagen etc etc en ze kosten nl 7 miljard, 7 miljard die ook in ons Nederlanders had gestoken kunnen worden

Tyrell
1 dag geleden

Tijd dat de reiziger is staakt. Als de reiziger zegt het is genoeg is het genoeg. Stop met het nemen van de trein, pak een bus. Pak een fiets, pak een auto, maar ga niet met de trein. Cancel je belachelijk dure waardeloze abonnement en pak een buskaartje. Idioterie. Elke Nederlander wil meer, logistiek zou is een dag het werk neerleggen. Nederland zou op zn gat liggen. Salaris tot soms wel 4200 en nog klagen. Man man man. Een sergeant met 10 jaar diensttijd verdient nog geen 4200.

Ricardo B
1 dag geleden
Antwoord aan  Tyrell

Ze krijgen ook nog eens 900 euro maandelijks er boven op, vergeet dat niet.