Treinuitval door personeelstekort bij NS en ProRail

Treinreizigers moeten rekening houden met vertraging als gevolg van personeelstekort bij NS en ProRail. NS schrapt tot circa 15% van de treinen vanwege het personeelstekort. Daarbovenop kunnen er ook nog treinen uitvallen door personeelsproblemen bij ProRail.

Drukke treinen door treinuitval

Vanaf 7 februari wordt de dienstregeling geleidelijk aangepast. Maar ook al voordat de uitgedunde dienstregeling wordt ingevoerd vallen er treinen uit door personeelstekort. Zo rijden er dit wekend minder intercity’s tussen Schiphol en Nijmegen, ook vallen er treinen uit op de hogesnelheidslijn en tussen Utrecht – Hilversum – Hoofddorp. Ook tussen Den Haag en Amsterdam zijn er dit weekend treinen geschrapt als gevolg van het personeelstekort. In combinatie met een storing tussen Schiphol en Leiden zorgde het personeelstekort zondag voor drukte op de hogesnelheidslijn.

Personeelstekort bij ProRail

Maandag wordt de treinuitval voor een deel voorspelbaarder doordat NS de dienstregeling gaat afschalen. Maar niet alleen NS kampt door de coronacrisis met personeelstekort, ook ProRail en andere ov-bedrijven hebben er last van. Zo heeft ProRail onvoldoende verkeersleiders om maandag het treinverkeer rondom Utrecht in goede banen te leiden. Daardoor rijden er maandag van 6:00 uur tot circa 15:00 uur minder treinen rond de Domstad.

Door het personeelstekort bij ProRail zal bijvoorbeeld de intercity Den Haag – Deventer worden geschrapt, net als de intercity’s Rotterdam – Utrecht. Ook valt de trein Enkhuizen – Heerlen (deels) uit, en rijden er minder treinen tussen Leiden, Utrecht en Houten Castellum. Verder vervalt de intercity Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Vanaf 15:00 uur moet het treinverkeer rond Utrecht weer volgens de (aangepaste) dienstregeling zijn.

Aangepaste dienstregeling bij NS

Op 21 februari wil de NS alle aanpassingen hebben doorgevoerd. Vanaf die datum rijdt 85 procent van alle NS-treinen. Op trajecten waar vorige week nog zes treinen per uur reden, wordt afgeschaald naar vier. Op trajecten waar vier treinen per uur reden, worden dat er twee.

This post was last modified on 7 februari 2022 12:20

Bekijk reacties

  • De meeste treinen blijven gewoon rijden in een halfuur frequentie. Ook bij ander vervoersbedrijven rijden om dezelfde redenen minder trams, bussen en metro's. Spitsritten van Metro A tussen Vlaardingen West en Schiedam Centrum zijn al langer in de ban gedaan, wanneer dit weer ingaat is thans nog onduidelijk. Als straks de ziekenboeg weer beter is, zal de opschaling van de frequenties wel weer worden opgevoerd. Het is dan even lastig als je extra vroeg of later op je bestemming arriveert doordat er even geen' eigen' trein, bus, metro of tram op jouw favoriete tijdstip langskomt. Het is even roeien met de riemen die men hebt, je bent nooit de enige die het niet fijn vindt dat er een uitgedunde dienstregeling is. Mensen bij OV kunnen helaas ook ziek worden en zonder personeel rijdt, vliegt en vaart er niets! Dus even de tanden op elkaar en hopen op betere tijden binnenkort!

  • Vervelend. Maar NS & ProRail hebben net als méér bedrijven dezelfde problemen.

    Bij ProRail zijn er nog niet voldoende verkeersleiders. Net als in de zorg zijn er niet voldoende geschikte personeel.

    Ze gebruiken dan weer de standaardprocedure die je ziet bij extreem weer. PHS routes worden minder druk. En nu extra ook routes met 4 IC p/u naar 2 keer p/u.

    • Wat ik me echter dan vooral afvraag @Hanze, is of men niet beter de onrendabele routes kan sluiten zodat je zo min mogelijk treinen moet schrappen op rendabele routes. Weg personeelstekort en meteen een hoop geld over. Ik bedoel: kan iemand me vertellen hoe rendabel het lijntje Zwolle - Emmen is? Of het lijntje Heerlen - Kerkrade Centrum?

      • Het tijdelijk opheffen van treindiensten op sommige spoorlijnen of het verlagen van de frequentie van 2x/uur naar 1x/uur heeft veel meer effect voor de reizigers die gebruikmaken van deze treindiensten, dan het verlagen van de frequentie van 4-6x/uur naar 2-4x/uur op hoofdassen voor de reizigers die gebruikmaken van treindiensten op hoofdassen.

      • Je noemt twee verbindingen van Arriva. Ze kunnen daar de bussen inzetten i.p.v. de trein.

        Maar ook de geïntegreerde FMN vervoerders moeten er voor de treinreizigers zijn. Als ze alleen winst willen maken zal dat averechts gaan werken.

        • Ehh... sorry maar waar is een ondernemer voor in hoofddoel? Juist, winst maken. Hier een ondernemer pur sang. Weliswaar in de online sector maar toch.

          Verder vind ik het logischer te kijken naar sluiten van onrendabele routes (en de FMN-toko's dan bussen te laten rijden) en daarbij te kijken naar de langere termijn. In het verlengde daarvan: wat is de kosten-batenanalyse van het onderhoud van een trein ten opzichte van het onderhoud van een bus?

          We leven in een tijd dat we de middelen gewoon opnieuw moeten verdelen. Mijns inziens een onderdeel van 'The Great Reset'.

        • @ CB
          Die ‘Great Reset’ van u heeft allang plaatsgevonden en geleid tot allerlei belbusjes waarmee alleen in naam openbaar vervoer wordt bedreven.
          Onrendabele lijnen moet je gewoon rendabel maken.
          Dat doe je niet door ze uit te kleden.

      • De lijn Zwolle - Emmen en Heerlen - Kerkrade worden beide gereden door Arriva (Deutsche Bahn) en niet door de NS. De NS kan hier geen personeel vandaan trekken. De enige optie die de NS nog zou hebben is 's-avonds en andere daltijden wat intercities wegtrekken om tot voorkomen dat ze Haringen In Tonnen treinen krijgen. Maar dan creëren ze gebroken diensten wat ook niet echt gewenst is.

      • Zwolle - Emmen is een eigen concessie, waarbij een vervoerder zich moet houden aan de eisen van de opdrachtgever en geld krijgt van de lokale overheid om de lijn te exploiteren en op die manier het uit kan. Hetzelfde in Limburg.

      • @CB
        De vervoersdaling is het grootste op de hoofdlijnen omdat daar procentueel de meeste intercitytreinen rijdt en de daling bij de trein vooral bij het intercityvervoer zit. Het is dus veel logischer om intercity's op de hoofdlijnen te schrappen en het sprintervervoer zoveel mogelijk ongemoeid te laten.

  • Begrijpelijke maatregel die je bij meer bedrijven ziet, zolang de pandemie nog niet is weggeboosterd. Echter hopelijk stimuleert dit voor de toekomst niet een nog verdere automatisering en robotisering van menselijke arbeid.
    Beterschap aan de zieken.

      • Hoe moeten mensen dan hun geld verdienen, als hun taken geautomatiseerd zijn? Alles om maar zo zuinig mogelijk te zijn en maximale opbrengst te krijgen? Vreselijke kapitalistische maatschappij.Iedereen moet zich zeker maar omscholen en ander werk proberen te zoeken? Nog meer werklozen.

        • Automatisering hoeft niet altijd te betekenen dat er banen verloren gaan. Soms kan het ook betekenen dat dat je met dezelfde mensen efficiënter kan werken en de capaciteit kan vergroten of dat je mensen elders kan inzetten.

        • @ Wouter
          Inderdaad dat kan. Maar het probleem met automatisering is dat het een fuik is waar je wel in, maar nooit meer uit kan.
          Het inhuren van flexwerkers bij krapte is eenvoudiger.

  • Aan ziekte kan niemand wat doen. Als je ziek bent kan je niets anders dan ziek melden en je Corona uitzieken. Bedrijven zitten hierdoor wel met uitval van personeel te kijken, waardoor bepaalde dienstverlening niet goed uitgevoerd kan worden. Aan de andere kant leidt het uitvallen van treinen wel dat de overige treinen mogelijk overvol raken, waardoor het aantal Corona infecties enorm kunnen toenemen. Met deze berichten zou een keuze reiziger de keus moeten maken voor de auto of de digitale snelweg en de trein zoveel mogelijk moeten laten wat het is.

    Ook is gelukkig Omicron niet zwaar ziekmakend, maar wel super besmettelijk. Dus het probleem is niet dat je ziek wordt, maar dat we allemaal tegelijkertijd ziek worden of in quarantaine moeten.

  • In de spitsuren vervoert het OV op dit moment 45% minder reizigers dan voor corona. De frequenties wat verlagen is dus helemaal geen probleem.

      • Na jaren door de NS gedrild te zijn dat het probleem aan de reiziger ligt kan ik met de NS 0,0 medelijden hebben. Zeker omdat de gemiddelde NS geen 1,5 meter afstand kan houden van zijn collega. Met z'n 2'en zonder mondkapje uit de cabine komt of zelfs zonder mondkapje controleren. Ik heb dit meerdere malen bij de NS kenbaar willen maken, maar een reactie krijg je niet. :-(

  • Gisteren op het traject Rotterdam-Amsterdam vv veel drukte in de treinen. Raar dat die treinen dan erg kort zijn. Minder treinen en de treinen die wel rijden kort houden. Ik snap dat niet.
    Ben in Haarlem uitgestapt en heb de rustiger stoptrein genomen.

    • De vraag is wat je nou concreet met veel drukte bedoelt. Hoeveel mensen moesten er bijv. staan?

      • Ik heb aantal staande passagiers niet geteld. Had wel veel last van mensen die op de trappen van de dubbeldekker gaan zitten zodat een zitplaats zoeken nog lastiger werd.

    • Wat is drukte, je had geen twee stoelen voor jezelf? Dit klinkt wellicht agressief, maar hoe vaak mensen nu 2 of zelfs 4-zitters solo gebruiken en dan klagen over drukte in de trein.

      • De intercity vanuit Haarlem naar Vlissingen was gisteravond stampvol (19.50).Op de balkons was het hutje mutje, alle stoelen bezet,de mensen stonden opeengepakt tussen de stoelen. Eerste klas helemaal propvol. Ik heb de sprinter genomen.

        • Ronduit bizar hoe sommige mensen reageren als de NS echt idiote keuzes maakt.
          Dit weekend was het ook weer eens feest op het traject Utrecht-Nijmegen. De helft van de treinen wordt geschrapt van 4x pu naar 2x pu.
          De treinen die dan nog wel rijden zijn maximaal ingekort, dwz dubbeldekker met lengte van 4 coupes. Echt Bom en bomvol. Coupes propvol, balkons afgeladen. Is gewoon keer op keer een dikke vinger van de NS naar de treinreiziger.

          Ja, ik kan me best vinden in de keuze om wat te snijden in de dienstregeling,soms kun je niet anders. Maar de treinen op het traject Utrecht Nijmegen vv zijn bij 4x pu al redelijk vol. Als je de helft eruit haalt, zorg er dan ook voor dat de treinen die blijven rijden voldoende lengte hebben. Utrecht Nijmegen is heel vaak de klos als er ritten geschrapt worden en het is altijd hetzelfde gezeik met echt overvolle treinen op die dagen, met zelfs staan in de coupes tussen de stoelen.

          Echt tweede kamer ALSTUBLIEFT !!! trek de concessie van de NS op Utrecht Nijmegen in en geef deze aan een vervoerder die zijn reizgers niet als vee behandeld.

  • @CB, the Great Reset moet volgens het World Economic Forum (WEF) o.l.v. Klaus Schwab in 2030 zijn gerealiseerd. Dit impliceert het afnemen van onze bezittingen, alle schulden worden kwijtgescholden en betalen kan alleen nog digitaal. Daar is een inwendige chip voor nodig.
    Op 19.06.2019 verrichte daarvoor Microsoft - u weet wel van Bill Gates III - patentaanvraag ID2020 060606. 666 verwijst naar Openbaringen 13.

  • "NS schrapt tot circa 15% van de treinen vanwege het personeelstekort. Daarbovenop kunnen er ook nog treinen uitvallen door personeelsproblemen bij ProRail."

    Dat klinkt alsof NS alsnog personeel inroostert voor treinen die door ProRail niet kunnen rijden en vice versa. Ik mag toch hopen dat NS de kaasschaafdienstregeling heeft afgestemd met Prorail zodat ook Prorail daardoor met minder personeel toe kan.

    • Misschien heeft die machinist schoolgaande kinderen, of bezoekt hij of zij weleens een supermarkt, kerk of café? - Mogelijkheden genoeg.

      • Als machinist die ook besmet is geraakt kan ik dat bevestigen. Tevens komen wij in personeelsverblijven, stations en moeten wij weleens in drukke treinen mee passagieren.

  • Nederlanders (ben ik ook) kunnen misschien ook wel eens ietsje minder zeuren dacht ik. Probeer dat eens alsjeblieft. Er zijn landen waar het OV veel minder goed geregeld is of waar geen OV bestaat. Wij krijgen al weer wat versoepelingen, terwijl ze in bepaalde andere landen nog niet eens een prik hebben gehad. Corona is vreselijk; we raken er misschien van af en nu moeten we ons duidelijk zorgen maken om wat die man in Rusland wil. Europa is nog lang niet klaar voor WO III.

    Denk daar maar eens aan als je over de spoorprobleempjes denkt en schrijft.................

    • Ik vind dat de meeste reacties op het personeelstekort op deze site best begripvol zijn.
      Hooguit is er wat discussie over de genomen maatregelen maar dat kun je verwachten op een site die ‘ Treinreiziger’ heet.
      Ik ben met u eens dat de toestand in de wereld voor verbetering vatbaar is, maar dat vond ik ook al voordat we er zelf mee geconfronteerd werden.

Share

Recent Posts

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

1 dag terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

1 dag terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

4 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

1 week terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

1 week terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug