Arriva test in februari WINK-treinen op batterij

Spoorvervoerder Arriva wil volgende maand experimenteren door dieseltreinen deels op batterij te laten rijden. Op 24 en 25 februari staan er testen gepland op de lijnen Almelo – Hardenberg en Arnhem – Doetinchem.

Technische aanpassingen

Het gaat om de zogenoemde WINK-treinen. Deze nieuwe treinen, bestemd voor het noorden, rijden momenteel op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), dit is een duurzame diesel. Maar Arriva wil de treinen nog duurzamer maken. Daarom doet treinfabrikant Stadler een aantal technische aanpassingen waardoor ze ook op batterij kunnen gaan rijden. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen gaat dan als tractiebatterij fungeren. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.

Proeven

De proeven gaan plaatsvinden tussen Almelo en Hardenberg en tussen Arnhem en Doetinchem. Deze trajecten zijn deels geëlektrificeerd. Zo is de bedoeling dat de treinen tussen Almelo en Mariënberg op de batterij rijden en tussen Mariënberg en Hardenberg met de pantograaf de batterij opladen. Op het traject naar Doetinchem is het eerste deel van de route (Arnhem – Zevenaar) juist voorzien van bovenleiding.

De proeven vinden plaats zonder reizigers, al krijgen reizigers en liefhebbers mogelijk wel de kans om de trein te bewonderen. De treinstellen zijn bedoeld voor het noorden, maar daar zijn de meeste spoorlijnen volledig zonder bovenleiding. Daarom worden de testen gedaan in Overijssel en Gelderland, provincies die bovendien ook geïnteresseerd zijn in de nieuwe techniek. Zo is de provincie Gelderland bezig met een RegioExpress Arnhem – Winterswijk. Die trein zou bijvoorbeeld deels op batterij kunnen rijden.

Duurzaam

De proeven stonden eigenlijk eind vorig jaar al op de planning, maar treinfabrikant Stadler had meer tijd nodig om de treinen aan te passen. De proeven kunnen voor verschillende regionale lijnen interessant zijn. De wens is om dieseltreinen steeds meer in de ban te doen, maar elektrificeren is duur. De elektrificatie en opwaardering van de Maaslijn is bijvoorbeeld een hoofdpijndossier geworden, met steeds maar stijgende kosten. Met een batterijtrein hoeft slechts een deel van de route bovenleiding te hebben. Als er geheel geen bovenleiding is, kan een trein zoals de WINK nog steeds rijden.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:13

Share

Recent Posts

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

13 uur terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

1 dag terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

1 dag terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

5 dagen terug