Arriva test in februari WINK-treinen op batterij

Spoorvervoerder Arriva wil volgende maand experimenteren door dieseltreinen deels op batterij te laten rijden. Op 24 en 25 februari staan er testen gepland op de lijnen Almelo – Hardenberg en Arnhem – Doetinchem.

Technische aanpassingen

Het gaat om de zogenoemde WINK-treinen. Deze nieuwe treinen, bestemd voor het noorden, rijden momenteel op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), dit is een duurzame diesel. Maar Arriva wil de treinen nog duurzamer maken. Daarom doet treinfabrikant Stadler een aantal technische aanpassingen waardoor ze ook op batterij kunnen gaan rijden. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen gaat dan als tractiebatterij fungeren. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.

Proeven

De proeven gaan plaatsvinden tussen Almelo en Hardenberg en tussen Arnhem en Doetinchem. Deze trajecten zijn deels geëlektrificeerd. Zo is de bedoeling dat de treinen tussen Almelo en Mariënberg op de batterij rijden en tussen Mariënberg en Hardenberg met de pantograaf de batterij opladen. Op het traject naar Doetinchem is het eerste deel van de route (Arnhem – Zevenaar) juist voorzien van bovenleiding.

De proeven vinden plaats zonder reizigers, al krijgen reizigers en liefhebbers mogelijk wel de kans om de trein te bewonderen. De treinstellen zijn bedoeld voor het noorden, maar daar zijn de meeste spoorlijnen volledig zonder bovenleiding. Daarom worden de testen gedaan in Overijssel en Gelderland, provincies die bovendien ook geïnteresseerd zijn in de nieuwe techniek. Zo is de provincie Gelderland bezig met een RegioExpress Arnhem – Winterswijk. Die trein zou bijvoorbeeld deels op batterij kunnen rijden.

Duurzaam

De proeven stonden eigenlijk eind vorig jaar al op de planning, maar treinfabrikant Stadler had meer tijd nodig om de treinen aan te passen. De proeven kunnen voor verschillende regionale lijnen interessant zijn. De wens is om dieseltreinen steeds meer in de ban te doen, maar elektrificeren is duur. De elektrificatie en opwaardering van de Maaslijn is bijvoorbeeld een hoofdpijndossier geworden, met steeds maar stijgende kosten. Met een batterijtrein hoeft slechts een deel van de route bovenleiding te hebben. Als er geheel geen bovenleiding is, kan een trein zoals de WINK nog steeds rijden.

This post was last modified on 26 januari 2022 14:13

Share

Recent Posts

Jongerendagkaart verdwijnt voor gratis daluren kortingsabonnement

De NS schrapt de Jongerendagkaart en biedt jongeren (12 tot en met 17 jaar) in…

12 uur terug

Bovenleidingbreuk legt treinverkeer Utrecht – Den Haag/Rotterdam plat

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam is gestremd door een kapotte bovenleiding. Daarmee ligt…

12 uur terug

Website Connexxion aangevallen tijdens spoorstoring Schiphol

Vervoerder Connexxion is dinsdagochtend slachtoffer geworden van een DDoS-aanval waarbij de verschillende websites van de…

13 uur terug

Update – Spoorstoring Schiphol vrijwel zeker met opzet veroorzaakt

De stroomstoring op het spoor bij Schiphol is vrijwel zeker met opzet veroorzaakt. De politie…

17 uur terug

Geen treinen vanuit Amsterdam en Utrecht naar Schiphol na brand in stroomkabels

Na een brand in stroomkabels rijden er dinsdag vanuit Amsterdam en Utrecht de hele dag…

19 uur terug

Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen…

2 dagen terug