Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief)

LIVE: Treinverkeer en ander OV wordt langzaam opgestart

Maandagmorgen is het Openbaar Vervoer op veel plekken pas om 7:06 uur opgestart. Zo heeft NS voor die tijd alle treinen geschrapt. Ook tussen 7 en 8 heeft NS veel treinen geschrapt. Vanaf acht uur hoopt NS geleidelijk meer treinen te kunnen gaan rijden.

Behalve NS, heeft ook een deel van het personeel van de stadsvervoerders RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) gestaakt. Ook Arriva in Limburg heeft gestaakt. De Thalys reed ondanks de staking wel. Ook Keolis en Arriva in Groningen, Gelderland en Overijssel hebben gewoon gereden.

8 gedachten over “LIVE: Treinverkeer en ander OV wordt langzaam opgestart”

  1. Martin schreef:

    De intercity van 8.04 van Alkmaar naar Haarlem reed gewoon keurig, meevallertje. Maakte weer een klein beetje de grote hinder van vrijdagavond goed, veroorzaakt door die bijna-aanrijding in Castricum. De informatieverstrekking hieromtrent was weer eens ouderwets beroerd en kwam neer op: rijd anderhalf uur om via Zaandam-Hoorn of zoek het zelf maar uit. Er reden vanuit Uitgeest geen bussen (niet terwijl ik daar stond in elk geval) en naast bovenstaand riedeltje werd er vrijwel niets omgeroepen. Mijn trein eindigde zonder mededeling vooraf in Beverwijk terwijl toen allang duidelijk had moeten zijn dat er niet verder gereden kon worden en je vanuit Haarlem makkelijker omrijdt naar Alkmaar dan vanuit Beverwijk.

  2. Peterke schreef:

    Ga zo door om je klanten en dus pittige betalers van jullie salaris te telkenmale opnieuw te duperen en dwars te liggen. Ik noem het liever te gijzelen, om redenen waar de klant part noch deel aan heeft. De bonden ontbreekt de fantasie om actie te voeren. Staking staat boven aan hun lijst. Zonder stakingen floreren de bonden niet. Ben erg benieuwd hoeveel treinreizigers hier de buik er van vol hebben, en in de auto stappen of gaan carpoolen. Naast alle dagelijkse spoormisére op de rails en falend materieel en infra, is een staking er boven op, het laatste niet meer uit te leggen aan jullie broodvoorzieners de klanten dus. Tevens is de
    exorbitant hoge prijs van het “treinkaartje “, niet meer te rijmen met jullie acties. Nogmaals de klant wordt gegijzeld en dat is zeer klantonvriendelijk ten opzichte van hen. Die klant zal steeds meer overtuigd raken van het gebruik van de auto, desnoods een tweedehandsje.

    1. Ricardo schreef:

      En wat voor acties zouden de vakbonden dan moeten organiseren? Gratis laten reizen? Dat is door de rechter verboden, dus dat is niet mogelijk.

      Ik zal in ieder geval wel met de trein blijven reizen, ik vind dat nog altijd veel relaxter dan zelf te moeten rijden. Zelfs de vertragingen deren me eigenlijk niet meer.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Persoonlijk: als ik in de trein zit, maakt het niet zoveel uit. Maar als ik met slecht weer lang op een vertraagde of gemiste aansluiting moet wachten, vind ik dat wel vervelend. Wat mij betreft mogen we verder beginnen om niet alles als besmet werk te zien. Bijvoorbeeld streekbussen gewoon op alle reguliere haltes laten stoppen als de stadsbus staakt. Vervelend is ook dat vakbonden uit strategische overwegingen kan aansturen op staking.

  3. C van Sambeek schreef:

    Leve de lol van de aaksjievoerende vakbondschagrijnen, reizigers bij honderdduizenden de dupe, aaksjie geslaagd, lachen. Het is helaas typerend voor veel OV-personeel om als het maar ff kan de boel plat te gooien en flink te ontregelen. Het zou een goede zaak zijn als er, zoals b.v. in Belgie en Spanje, wel gestaakt mag worden, maar dat er een minimum dienstregeling geboden moet worden. Staken als grondrecht blijft mogelijk, in een goede afweging met het recht van mensen om zich te kunnen verplaatsen. Bij voorbeeld naar werk, familie, ziekenhuis, iets waarbij bonden en stakers in de ban van hun kortzichtig groepsegoisme onvoldoende stilstaan.

    1. Ricardo schreef:

      En hoe zou die minimum dienstregeling er dan uit zien? Ik gok dat die zo uitgebreid zou zijn, dat staken alleen op papier mogelijk blijft omdat er zo veel rijdt/verlengt wordt dat het op wat drukkere treinen en af en toe een kwartier langer wachten dat niemand het door zou hebben.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Natuurlijk wensen we alle treinen 😀😉 Maar een minimale dienstregeling bij staking wettelijk te regelen zou een goed idee zijn. Je zou dan kunnen denken aan uursdiensten, aangevuld in de spits op de drukste trajecten met een enkele trein extra. Dan rijdt dus grofweg tweederde van de treinen niet. En dat levert best behoorlijke hinder op.

    2. sph schreef:

      Je hebt het recht om je te verplaatsen, je hebt geen fundamenteel recht om dat met de trein te doen.

      Verder vind ik het eerder egoïstisch om de stakers te verwijten van “kortzichtig groepsegoisme”. Die mensen zouden niet mogen opkomen voor hun rechten en voor betere werkomstandigheden omdat jij daar eens 1 dag nadeel van ondervindt? Er zijn in nood altijd alternatieve vervoerswijzen, ook als je zelf geen auto hebt.

      Tot slot is er in België helemaal geen minimumdienstregeling. Wat er wel is, is dat werknemers op voorhand moeten aangeven of ze staken of niet zodat de NMBS weet welke treinen ze kunnen inplannen en welke niet. Als 90% aangeeft te zullen staken, rijdt er alsnog geen trein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.