Foto: (c) Daniël de Ruig (archief)
De Nederlandse Spoorwegen heeft een proef aangekondigd om een trein automatisch te laten rijden. De test gaat volgende week plaatsvinden tussen Kampen Zuid, Dronten en Swifterbant (geen station). De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.
De testritten zullen ‘s plaatsvinden in de nacht van 10 op 11 december. Voor de pilot wordt een Sprinter van het type SNG gebruikt. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen.
Gedurende de testrit zal de trein zichzelf in beweging zetten en afremmen bij het station. De machinist blijft in de cabine aanwezig en kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Het is te vergelijken met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit”, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.
Eerder dit jaar hebben Arriva en een goederenvervoerder al een proef gedaan met een zelfrijdende trein. NS volgt nu ook. Het is een eerste test, maar de verwachting is dat er volgend jaar meer testen zullen volgen, waarbij ook complexere situaties worden getest.
Bij Automatic Train Operation (ATO), zoals het in vaktermen wordt genoemd, zijn er vier verschillende niveaus. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.
De verwachting is dat treinen door de smart cruise control dichter op elkaar gaan rijden. Spoorbeheerder ProRail stelde eerder zelfs dat de zelfrijdende trein noodzakelijk is in de toekomst. De spoorbeheerder houdt rekening met groeiscenario’s van 40 procent meer reizigers in 2030. “Dan is de zelfrijdende trein niet een ‘nice to have’, maar een ‘must-have’”, stelt innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail. Hij wijst op de plannen om tot acht intercity’s per uur op het spoor te laten rijden. “We hebben niet het geld en de tijd om overal spoor bij te bouwen. We moeten het dus anders doen. Met de zelfrijdende trein kunnen we het spoor beter benutten”, aldus Verstegen. Vooral als de zelfrijdende trein wordt gecombineerd met ERTMS ontstaat er extra capaciteit.
This post was last modified on 7 december 2019 10:18
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…
De Jongerendagkaart van NS komt niet terug. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar…