fbpx
Foto: (c) Daniël de Ruig (archief)

NS start test met ‘automatische treinpiloot’

04 dec 2019 16:56

De Nederlandse Spoorwegen heeft een proef aangekondigd om een trein automatisch te laten rijden. De test gaat volgende week plaatsvinden tussen Kampen Zuid, Dronten en Swifterbant (geen station). De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.

Testritten

De testritten zullen ‘s plaatsvinden in de nacht van 10 op 11 december. Voor de pilot wordt een Sprinter van het type SNG gebruikt. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen.

Gedurende de testrit zal de trein zichzelf in beweging zetten en afremmen bij het station. De machinist blijft in de cabine aanwezig en kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Het is te vergelijken met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit”, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.

Eerder dit jaar hebben Arriva en een goederenvervoerder al een proef gedaan met een zelfrijdende trein. NS volgt nu ook. Het is een eerste test, maar de verwachting is dat er volgend jaar meer testen zullen volgen, waarbij ook complexere situaties worden getest.

Betere benutting spoor

Bij Automatic Train Operation (ATO), zoals het in vaktermen wordt genoemd, zijn er vier verschillende niveaus. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.

De verwachting is dat treinen door de smart cruise control dichter op elkaar gaan rijden. Spoorbeheerder ProRail stelde eerder zelfs dat de zelfrijdende trein noodzakelijk is in de toekomst. De spoorbeheerder houdt rekening met groeiscenario’s van 40 procent meer reizigers in 2030. “Dan is de zelfrijdende trein niet een ‘nice to have’, maar een ‘must-have’”, stelt innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail. Hij wijst op de plannen om tot acht intercity’s per uur op het spoor te laten rijden. “We hebben niet het geld en de tijd om overal spoor bij te bouwen. We moeten het dus anders doen. Met de zelfrijdende trein kunnen we het spoor beter benutten”, aldus Verstegen. Vooral als de zelfrijdende trein wordt gecombineerd met ERTMS ontstaat er extra capaciteit.

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
5 jaren geleden

De trein keert bij het passeerspoor bij Swifterbant? Hoe vaak gaan ze heen en weer?

Overigens zouden ze bij die passeersporen makkelijk een monsterforenzenstation kunnen maken. De verbinding met de A6 wat oppiepen, een bus erlangs en een groot parkeerterrein. Heel de NOP en Oostelijk-Flevoland kan dan makkelijk naar Zwolle of Almere-Amsterdam-Schiphol. Dat is een stuk handiger dan het onbereikbare station van Lelystad.
Hetzelfde zouden bij Lelystad-Zuid kunnen doen maar dat lijken ze liever af te breken dan nu eens in bedrijf te brengen. Overigens zijn er geen passeersporen.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Er is geen passeerspoor bij Swifterbant. De huidige forensen uit het door jou genoemde gebied, weten de P&R’s bij Dronten en Kampen Zuid niet eens te vullen. Een ‘monsterforenzenstation’ is een kansloos plan.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De passeersporen in de Hanzelijn liggen bij de grens van Swifterbant. De gemeentes in Fleovland zijn veel groter dan je zou verwachten. In Dronten is volgens de nieuwsberichten alles te klein bij station en moet er uitgebreid worden. Kampen-Zuid gebied is ook aardig dichtt gebouwd en vee plaats is daar ook niet. DIt lig niet erg bij de A6

Het idee is natuurlijk om de forenzen op de A6 een makkelijke overstap op de treinen te geven. Om één of andere reden blijft men in het Noorden wonen om dan in Amsterdam of op SChiphol te willen werken. Het busjesvolk zal wel met de auto moeten blijven rijden. Absurd wat er iedere dag over nodeloos veel km’s getransporteerd wordt. Allemaal omdat het toch weinig kost.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Wanneer de ontwikkeling van Poort van Dronten wat verder is kan er wel een station Dronten (West) Poort komen.

Ad Vijge
5 jaren geleden

Ik vraag me af of de promotoren van deze ontwikkelingen wel eens gedacht hebben of de toezicht houdende instanties hun mooie ideeen wel gaan toestaan

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

Er wordt elders al met automische railvoertuigen gereden. De overheid weet daar vast wel van.
Een machinist voegt eigenlijk niets toe in de zin dat hij/zij ongelukken zou weten te vermijden. Het grootste probleem is het station en het instappen van de mensen. Het gedoe met de deuren. Eigenlijk zouden er dan hekken of puien langs rand moeten staan. Wat so wie so beter zou zijn.
Wanneer je nu de trein nieuw zou introduceren en zou voostellen treinen met 100km/h op een meter van wachtende mensen langs te laten rijden zouden de instanties er niet over peinzen om dat toe te staan. Idem voor autorijden waar iedere burger mag autorijden en waar je elkaar op 1,5meter moet passeren in tegengestelde richting waar beide 80km/h rijden. De bestuurder wordt vooraf niet gecontroleerd op fitheid voor het besturen. In welke bedrijfstak is zoiets mogelijk?

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik denk dat een groot probleem voor elke vorm van automatische treinbesturing is dat een machinist wel kan inschatten of die man langs het spoor bezig is zijn tuintje aan het schoffelen of dat die “andere plannen” heeft.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Wellicht maar de trein kan niet stoppen. Zelfs op rangeersnelheid rijden ze nog een stilgevallen vrachtauto van de overweg. Het is dus zinloos om dat van een machinist te verwachten.
Ook bij het binnenkomen op het station kan een noodstop geen mensenlevens redden. En ook een automatisch rijsysteem heeft objectdetectie en zal bij 2km/h dan wel weten te stoppen voor een kinderwagentje of dergelijk.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

@ Ad Vijge
Helemaal mee eens. Vandaag werd de automobilisten gevraagd hun ‘automatische’ verlichting handmatig aan te zetten wegens mist.
Velen bleken zonder licht rond te rijden. Over risico’s gesproken!
Natuurlijk moet er met ATO geëxperimenteerd worden, maar we zijn nog ‘lichtjaren’ van daadwerkelijke inzet verwijderd.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Bij automatisch verlichting beheer rijd je nooit zonder licht. Het was ook zo donker dat het gedimde grootlicht ook aan ging.

Peter
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Verder OT vanzelf, maar ook bij mist kan het heeel licht zijn

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

MAar dat was vandaag in Flevoland niet zo. De automaat heeft de hele dag groot dimlicht gevoerd.

Patrick
5 jaren geleden

ato is voorlopig kansloos om “overal” in NL te implementeren.
geen ertms in t spoor = geen controle over de trein/ infra.
eerst mogen er miljarden geïnvesteerd worden om dit overal in te voeren samen met de noodzakelijke spoorverbreding her en den en zijn we ineens 15 – 20 jaar verder..
tegen die tijd hebben we tenminste weer eens één recessie gehad en beginnen we eerst weer bij nul!

Marcel
5 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

Eens. Het lukt ze niet eens om ertms goed en snel in te voeren.

Het moet ook niet te snel gaan overigens.. over 10 jaar ben ik wel toe aan een goede regeling om eerder te stoppen met werken 😜

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marcel

U weet niet of dat lukt. Het is nog niet begonnen. Tot nu toe is het een politiek en budget-zaak. Na aanvang werk zal het gewoon op tijd afgebouwd en opgleverd worden. Zoals de meeste projecten in Nederland gaan. Ook al geloven veel mensen het tegengestelde.

Siii
5 jaren geleden

Eindelijk… kan niet wachten tot alles zelfrijdend geen irritante mensen meer

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Siii
dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Siii

Er mogen ook geen passagiers meer mee?

ruud
5 jaren geleden

In Canada rijden de bovengrondse metro’s ook zonder bestuurder. Rijden om de 10 minuten. Gaat perfect. Echter geen spoorweg overgangen. Toegang perron geheel afgesloten met hoge hekken. Niet mogelijk om zonder vervoersbewijs op het perron te komen. Wordt met camera’s beveiligd. Met de huidige elektronica en kennis moet het hier in Nederland ook lukken.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  ruud

@Ruud
Inderdaad, ook in Nederland kunnen metro’s zonder bestuurder rijden. Ons spoorwegnet is hiervoor echter totaal niet geschikt.
Allereerst hebben we hier een oud beveiligingssysteem (ATB) dat daar totaal niet geschikt voor is. Ook is ons spoorwegnet behoorlijk vertakt en rijden er verschillende treinen met verschillende snelheden.
De bovenleidingspanning schiet tekort om veel treinen achter elkaar te laten rijden.
De aansturing is niet centraal geregeld zoals bij een metronet maar regionaal.
En dan nog, waarom zou je het willen?
Wanneer er in dit soort digitaal gestuurde systemen storingen ontstaan staat ook echt alles stil en weet (bijna) niemand wat er moet gebeuren. Bij calamiteiten zijn deskundigen vaak ver te zoeken, die staan ergens in de file.
Er gaat niets boven goed opgeleid personeel met goed gereedschap dat de vrijheid heeft volgens vakmanschap te handelen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Flauwekul. Het personeel doet alleen maar wat centraal geregeld is. Wat is de vakkennis van een conducteur of machinist. Feitelijk zeer weinig.
Hoezo zou niemand weten hoe er na een storing opgetreden moet worden?

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Goedendag mijnheer Molenaar!
U heeft wel een heel negatief beeld over de professionaliteit van ons spoorwegpersoneel. Tegelijkertijd vermoed ik dat u de aanwezige kennis over het oplossen van storingen in digitale systemen wat overschat.
De reeks seinstoringen en softwareproblemen bij ProRail van de afgelopen jaren doen mij in ieder geval anders vermoeden.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  ruud

Bij Noord-Zuid is er enig zins op gerekend in de toekomst bestuurdervrij te rijden. Eigenlijk hadden ze de perronafsluiting dan beter nu al meteen gebouwd. Het zal echter nog wel een jaartje of tien gaan duren.
In Kopenhagen en in Parijs heb je zelfrijdende metro’s. Er zijn er hier in Europa wel meer, denk ik.