NS: stel reis naar Utrecht uit wegens drukte
12 jun 2020 18:17
NS heeft reizigers vrijdagmiddag opgeroepen hun reis naar Utrecht uit te stellen. Als gevolg van kinderen die op of bij het spoor liepen, is er sprake van verstoringen op Utrecht Centraal. In treinen van en naar Utrecht is het momenteel onmogelijk om voldoende afstand houden met het oog op corona-maatregelen, aldus het vervoersbedrijf.
Politie ingeschakeld
Daarom roept NS op reizen uit te stellen. “Op die manier kunnen we samen de drukte in stations en treinen verminderen.” Eerst was de verwachting dat alles rond 18.00 uur normaal zou rijden, maar dat is nu bijgesteld naar 20.00 uur of later.
Aan de noordzijde van Utrecht Centraal werden rond 15.30 uur drie kinderen gezien die op het spoor liepen. Daarop werd volgens een woordvoerder van ProRail direct de politie ingeschakeld. Aanvankelijk werd één lijn stilgelegd, maar omdat de kinderen zich door het spoorgebied bewogen, werd korte tijd later besloten alles stil te leggen om ongelukken te voorkomen, aldus een woordvoerder van ProRail.
Verboden
Of de politie de kinderen uiteindelijk heeft gevonden, weet de woordvoerder niet. Bij de politiewoordvoering was de kwestie onbekend. De kinderen zijn volgens de zegsman van ProRail uiteindelijk niet meer op het spoor gesignaleerd, waarop werd besloten alles weer op te starten.
Spoorknooppunt Utrecht is het drukste station van Nederland. Lopen langs of op het spoor is verboden. “Het is namelijk levensgevaarlijk”, aldus ProRail. “Een trein moet vol in de remmen. Waardoor een enkele wandelaar bij het spoor meteen forse vertragingen veroorzaakt.”
© ANP
Wil niets zeggen… Maar de oproep betekent dus dat de reiziger haar/zijn noodzakelijke treinreis moet uitstellen.
Haha. Prachtig terecht opgemerkt inderdaad!
Zou het niet beter zijn de treinen in zo’n gebied langzaam te laten rijden en te toeteren i.p.v. alles stil te leggen ?
Peter
Dit is inderdaad de normale procedure, maar bij kinderen wil je toch geen enkel risico lopen?
Misschien helpt een hard toeter geluid van een trein meer dan een boze BOA ?
Bij gebleken succes kan minister Grapperhaus vervolgens de BOA’s ook bewapenen met een tyfoon. :o)
De vraag is natuurlijk hoe kinderen op het terrein kunnen geraken. Stond er een hek open of zijn ze van een perron gesprongen? Ook belangrijk is waar de verantwoordelijke ouders waren?
Dit demonstreert wel dat treinvervoer door het minste of geringste ontwricht raakt en zou je een aansluiting willen halen moet je wel met uren reserve reizen. Een brand in een schuurtje leidt al tot stillegging terwijl het wegverkeer in de buurt gewoon door mag rijden rijden. Een stofwolk in de Schipholtunnel idem. 10.000-den mensen in normaal bedrijf raken zo gedupeerd. Luchttransport heeft ook wel eens wat, zelfs als kinderen op de baan, maar daar gaat het toch allemaal sneller weer verder.
Tja, er wordt waarschijnlijk een ‘protocol’ uit de kast gehaald.
Dries, je slaat weer eens de spijker op zijn kop.
(Svp zachtjes, want het raderwerk in OV’s briljantste geesten mag niet verstoord worden.)
De absurditeit van OV’s reilen en zeilen is fenomenaal. Een melding over een kind dat niet zichtbaar is leidt tot natte dromen van levensreddende Prorail/NS Strategen. Woest aantrekkelijk toch?
En zo subtiel, het leger is niet opgerukt, ze hebben het mooi zelf opgelost, alsof het niks was!
Volgende keer maar weer ‘een brand in een schuurtje’, of een muisje wat in een stroomkastje plast.
En je hoeft er volgens mij geen hekje voor open te zetten langs het spoor, kinderen of muisjes in te huren, of wat dan ook, het is gewoon het geheime algoritme van deze briljante sector.
Snap niet dat Van Boxtel en alle anderen in die hermetische Utrechtse en Haagse torens nog niet door Silicon Valley, Space-X of de KGB zijn weggekaapt.
OV was al artificial intelligence toen Musk, Brin, Zuckerberg en Molenaar nog moesten worden verwekt.
NB moeten dit soort dagverse berichten niet gewoon na de afwikkeling opgeschoven worden zodat ze niet meer op de hoofdpagina staan.
Dat is beter inderdaad. Staat nu niet meer op de homepage, wel nog bij nieuws. Dank voor de tip.