fbpx

NS test trein met 1,5 meter afstand, kabinet vraagt advies over mondkapjes OV

29 apr 2020 19:24

NS rijdt deze week op het traject Zwolle – Groningen met treinen die zijn voorzien van onder meer stickers en schermen om reizigers minimaal 1,5 meter afstand van elkaar te laten houden. Voor de proef heeft het spoorbedrijf zes treinen van het type VIRMm aangepast. Dinsdag werd de trein voor het eerst gesignaleerd, meldt Oog TV.

Stickers

Om reizigers afstand te laten houden zijn de stoelen van stickers en kaarten voorzien. Om de meeste stoelen hangt een rode kaart met “GEEN zitplaats NO seat”. Op plaatsen waar reizigers wel mogen plaats nemen hangt een groene sticker.

In de eerste proeftreinen tussen Zwolle en Groningen zijn strepen in de gangpaden aangebracht. Ook wordt in een coupé geëxperimenteerd met plastic schermen tussen reizigers. De test moet uitwijzen wat reizigers van de aangepaste inrichting vinden, maar ook hoe hufterproof en onderhoudsvriendelijk de materialen zijn.

Bron: Oog TV

Eenrichtingsverkeer

NS denkt ook na over eenrichtingsverkeer in de treinen. “Dat zou betekenen dat bepaalde deuren alleen zijn voor het instappen, en andere speciaal voor het uitstappen”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze aan de NOS. Reizigers kunnen in die situatie maar in één richting door de trein lopen. Daardoor zullen reizigers elkaar minder vaak hoeven te kruisen in de gangpaden.

NS benadrukt dat het om een test gaat. “Voordat we 750 treinen aanpassen is het handig om te testen of de aanpassingen goed te bevestigen en vandalismebestendig zijn”, vertelt de woordvoerder. Het experiment duurt een week, waarna NS de proef evalueert.

Politiek over capaciteit

NS wil tegenover NU.nl niet inhoudelijk reageren op de suggestie van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), die zondag bij WNL op Zondag zei dat mensen met een vitaal beroep misschien wel voorrang moeten krijgen in de trein, omdat het aantal reizigers voorlopig beperkt blijft.

“Als vervoerder maken we nooit de afweging wie het recht heeft om gebruik te maken van de trein”, citeert NU.nl de NS-woordvoerder. “We begrijpen dat het één van de dilemma’s is omdat je minder mensen kan vervoeren. Maar dat is een politiek besluit.”

Mondkapjes

NS-topman Roger van Boxtel uitte recent zijn twijfels bij de 1,5 meterregeling voor het openbaar vervoer. “Ik denk niet dat 1,5 afstand in het openbaar vervoer kan. Als je dat eist, kun je hooguit 25 of 30 procent van het aantal mensen kwijt in de trein of in de tram. Dat kan niet”, aldus de topman afgelopen vrijdag in de talkshow Op1. Volgens Van Boxtel wordt het onafwendbaar dat NS-personeel mondkapjes krijgt. “De overheid zal moeten gaan nadenken hoe ze de mensen zover kunnen krijgen dat ze mondkapjes gaan gebruiken.”

Die oproep lijkt te zijn geland. Het kabinet liet vandaag bij monde van staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten dat het Outbreak Management Team (OMT) om advies wordt gevraagd of mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht moeten worden. Het OMT gaat volgens haar kijken naar de voor- en nadelen van mondkapjes in trein, bus of tram.

Verscheidene landen hebben mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht om verspreiding van het virus te voorkomen.

© Treinreiziger.nl / ANP

46 gedachten over “NS test trein met 1,5 meter afstand, kabinet vraagt advies over mondkapjes OV”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Heel complex. Overal zijn er haken en ogen aan. De enige maatregel dat onomstreden is dat treinreizigers met vitale beroepen voorrang hebben. Daar is enorm veel draagvlak voor bij iedereen.

    Roger van Boxtel draafde in Op 1 verschillende ideeën aan. Maar wil er zelf niet over beslissen. Anders wordt hij misschien de boeman.

    Het is aan de politiek om erover te beslissen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zal er vooral over beslissen. In ieder geval is zeker dat er veel minder treinreizigers in de trein kan zitten.

    En in de gangpad kunnen treinreizigers amper of niet 1,5 meter van andere reizigers zitten. Zelfs al treinreizigers allen bij de raam zitten.

    Het lijkt erop dat treinreizigers mondkapjes moeten gaan dragen. Geen populaire maatregel. Zeker niet in de zomer met zeer warme temperaturen.

    Zou niet in de schoenen van Cora van Nieuwenhuizen en andere leden van het kabinet willen staan. Je kunt het bijna niet goed doen. Zien hoe ze draagvlak gaan proberen te creëren.

    1. Eppe Jan Postma schreef:

      Volg gewoon wat onze buren doen de treinen houden niet op bij de NL grens, ik zie het probleem niet waarom moet er een advies gevraagd worden

  2. Wouter G. schreef:

    Een verafschuwing dat de vis-a-vis stoelen niet zijn omgedraaid. Dat zou namelijk door de stoelen als schermen kunnen zorgen voor een grotere capaciteit. Bovendien zijn de stoelen vaak al zo hoog dat dit al voldoende bescherming moet bieden naar een rij voor en achter. Op z’n best kan de capaciteit dan 50% van de zitplaatsen bevatten. Zeker bij gebruik van mondkapjes, als dat wordt genormaliseerd.

    1. Johan schreef:

      De stoelen zijn onvoldoende afscherming. Als je opstaat adem je alsnog over de passagiers voor je heen. Bovendien komen de stoelen in DDZ als je zit bij de meeste mensen maar tot nekhoogte.

    2. dries molenaar schreef:

      Het moest een beetje simpel met labels en hangplastics. Van het uitbouwen van stoelen kan geen sprake zijn. Het idee is toch om over een half jaar of dergelijk weer gewoon te kunnen functioneren. Al zal dat nog moeilijk worden.

  3. GJ de Groot schreef:

    De test wordt uitgevoerd op een a-typisch traject: tussen Zwolle en Assen stopt de trein niet – 40′: de langste periode ‘voor een ‘gewone’ trein in Nederland.

    1. Annemiek schreef:

      Dat geldt niet voor deze treinen. Deze rijden namelijk als sprinter tussen Zwolle en Groningen en stoppen dus vaker. De eerste reed overigens zaterdag al voor het eerst rond en niet pas dinsdag.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Deze traject is bewust uitgekozen omdat het zo Rustig is. Bijna alle verbindingen en spoortrajecten zijn drukker.

      1. Annemiek schreef:

        Voor zover ik weet, is er voor dit traject gekozen, omdat er vanaf volgende week woensdag ander materieel wordt ingezet. Dit vanwege de langdurige werkzaamheden tussen Assen en Groningen. De VIRM’s gaan dan aan de kant, waarna de aanpassingen weer verwijderd zullen worden.

      2. dries molenaar schreef:

        En u wilt dan wel een zuiderzeelijn van 5 miljard aanleggen om deze drenthe lijn te ontlasten?

  4. Chris schreef:

    Dat 1,5 meter in het OV voor allerlei problemen gaat zorgen is een feit. De suggestie om dan maar mondkapjes te gaan gebruiken lijkt meer op een medisch experiment, met de reiziger als proefkonijn.

  5. Jac schreef:

    In onze omringende landen is het dragen van mondkapjes in het ov verplicht. Waarom kijkt de regering daar niet naar? Dan hoef je ook niet naar de 1,5 meter te kijken en kan het ov weer voor 100% volledig draaien.

    1. chris schreef:

      Mondkapjes geven, zeker bij verkeerd gebruik door leken, schijnveiligheid met alle risico’s van dien.

      1. Simon schreef:

        “Verkeerd gebruik door leken”. Denkt u echt dat het juiste gebruik van een mondkapje te ingewikkeld is voor de gemiddelde treinreiziger?

    2. chris schreef:

      Mondkapjes geven, zeker bij verkeerd gebruik door leken, schijnveiligheid met alle risico’s van dien.

      1. Victor van Strien schreef:

        Dat argument is in veel landen al lang overboord, want het helpt wel tegen verspreiding. In Nederland is het probleem toch ook vooral gebrek aan mondkapjes, en prioriteit voor zorgverleners bij verkrijgen van mondkapjes. Maar de grap is dat in het buitenland voor gewone burgers geen medische mondkapjes vereist worden van burgers, maar sjaals, bandana’s of zelfgemaakte mondkapjes ook goed zijn. Die helpen schijnbaar wel tegen verspreiding vanuit jezelf, maar niet bij inhaleren. Maar als iedereen er een draagt helpt het wel degelijk.

        1. Chris schreef:

          Emeritus hoogleraar cultuur en gezondheid Ivan Wolffers zag bij de winkel een vrouw met een monddoekje voor. ‘Je zag meteen: die voelt zich hartstikke veilig’, zegt hij. Terwijl het virus ook via de ogen kan binnenkomen, en het mondkapje een vangnet kan vormen waarin virussen zich ophopen zodat ze mee naar huis komen. ‘Het effect van mondkapjes zou moeten zijn: het verminderen van infecties. En dat is voor zover ik weet niet aangetoond’, brengt Lucassen in herinnering.

        2. Johan schreef:

          Een mondkapje zoals in het buitenland in het OV wordt gedragen helpt minder tegen de verspreiding dan anderhalve meter afstand houden: ongeveer 40% van de virusdeeltjes komt er doorheen. Als we zulke mondkapjes gebruiken en tegelijkertijd “het ov weer voor 100% volledig (laten) draaien” zal het aantal besmettingen weer exponentieel gaan toenemen en zijn we dus weer terug bij af.

  6. Spirituele Strijd schreef:

    Mensen, ze steken de draak met ons. Waarom is iedereen zo braaf? We zijn slaven, al generaties lang, letterlijk. In films wordt daar ook de draak mee gestoken, bijvoorbeeld in de zombie films. Wij zijn de zombies. Slaven droegen mondkapjes, dat is dus de echte betekenis van dit hele gebeuren. En wij blijven maar braaf luisteren. Het is gewoon zielig en triest. Waar blijft de burgelijke ongehoorzaamheid?

    Voor mensen die afvragen waarom we slaven zijn? Ik ben al ruim 10 jaar bezig om te onderzoeken wat er mis is in deze werkelijkheid omdat ik aanvoelde dat er iets niet klopt. Het jurisische systeem is de sleutel. Een kort memo van de hele situatie:

    De politiestaat wordt nu versnelt uitgerolt, ze mogen zelfs huizen binnenvallen zonder opgaaf van reden met de nieuwe (nood)wetten. Maar eigenlijk is dat niets nieuws, want we hebben al generaties lang geen rechten meer en zijn letterlijk slaven. Wetten en rechten zijn niets meer dan propaganda. Van nature zijn we al vrij en soeverijn, dat hoeft niemand ons te geven. Het idee dat een extern iemand ons vrijheid en bescherming (veiligheid) moet geven is de propaganda.

    Wij zijn gevallen voor die propaganda en misleid. Door het koppelen van de door ons zelf verzonnen naam aan het geboortecertificaat zijn we slaaf geworden. Daarna door het gebruik van de juridisch geworden naam komen we in het systeem als slaaf en maken we ons afhankelijk van de meester. Er is geen andere keus dan luisteren naar wat de meester wil OF helemaal stoppen met het gebruik van de juridische naam en alles wat daaraan gekoppeld (b.v. BSN nummer) en in opgebouwd is (b.v. huis) achter ons te laten.

    De politie mocht dus altijd al zonder opgaaf van reden in elk huis komen (en het zelfs afpakken, ook al is de hypotheek afgelost) want het zijn niet onze huizen maar van de meester (the Triple Crown). Helaas is dat de harde waarheid.

    Maar ons lijf, daar mogen ze niet aankomen, tenzij we bevestigen de juridische naam te zijn of een identiteitsbewijs (voor OV: een OV-pas) laten zien. Zolang we dat niet doen staan we in onze eer. Eer is de hoogste universele wet. Dat was zo en is nog steeds zo. Ons huis (wat dus niet ons huis is) moeten we uit als ze dat opdragen, maar ons lijf mogen ze niet mishandelen zolang wij in die eer blijven staan. Doen ze dat toch, dan zijn ze in oneer en desnoods sterf ik dan in eer. Maar zo ver zal het hopelijk niet komen. Dit gaat niet over praktisch gewin maar over spiritueel inzicht op het hoogste nivo.

    1. Annemiek schreef:

      Volgens mij valt uw enkele reis naar het gesticht gewoon onder de noodzakelijke reizen. U hebt wat dat betreft in elk geval niets te vrezen.

    2. dries molenaar schreef:

      Zit u dit nu ad hoc in te typen of heeft een bronbestandje staan zodat u makkelijk kunt kopie-plakken?

      1. Simon schreef:

        U bent, terecht, onder de indruk en steekt uw bewondering niet onder stoelen of banken. Bravo!

    3. Simon schreef:

      U bent al 10 jaar bezig…… Ik wist dat het beleid van Rutte zijn sporen in de zorg heeft nagelaten maar dat het zover zou gaan, ongelofelijk!

    4. DeZwarteziel schreef:

      Politiestaat, spirituele strijd, lol waar heb je het over joh. Die dingen doen zich alleen voor in jouw hoofd. Hoog tijd om eens wat minder verdovende middelen te gaan gebruiken en een bezoekje te gaan brengen aan een psychiater.

  7. remco schreef:

    Als dat door zetten ga ik niet meer met trein mee stomen mond kapjes als weet dat ziek bent ga je niet weg blijf jr thuis

  8. Eppe Jan Postma schreef:

    Ik woon in het noorden, het ziet er raar uit, openbaar vervoer is toch openbaar.

    Het begrip schijnveiligheid is iets van het OMT, de premier in Oostenrijk heb ik daar niet over gehoord, hij droeg gewoon een mondkapje.

  9. Anoniem schreef:

    Als dit voor een tijdelijke noodoplossing geldt vind ik prima. Maar daarna hoop ik toch gewoon zonder vooraankondiging met de trein te kunnen. Ik heb mijn hele leven (65+) zonder auto gedaan, dan schaf ik alsnog een auto aan om mij vrij te kunnen bewegen wanneer ik dat wil en denk dan ook niet meer aan het milieu, is dit waar we naar toe gaan. En dit is ook allemaal bedacht door mensen die zelf nooit gebruik maken van het openbaar vervoer. Zometeen hebben deze mensen een hele trein.voor zich zelf……

  10. Frans Eekhout schreef:

    Afstemming…
    Hoe wordt er met onze buurlanden gekeken voor wie in de grensstreek woont, werkt of op bezoek gaat. Burgemeester Annemarie Penn van Maastricht zegt dat men in Den Haag niet alleen landelijk naar de situatie moet kijken, maar ook beter met de buurlanden België en Duitsland waar bijvoorbeeld (Zuid) Limburg veel mee te maken heeft en een terechte pleitbezorger is om maatregelen beter op elkaar af te stemmen. Bedenk dat er nog dagelijks een trein van Maastricht naar bijvoorbeeld Aken rijdt. Ik ben het daar volledig mee eens, zelf laat ik de trein even met rust en een bus die zag ik al een tijd alleen van buiten. Veiligheid én GOEDE gezondheid is ten allen tijde het belangrijkste voor iedereen (!) ook als deze crises hopelijk snel verleden tijd is. Ik wens allen veel wijsheid, geduld, en een gezonde tijd toe en dat we nóg socialer met elkaar omgaan en helpen daar waar het kan, of het nu burenhulp is of je voor je naasten !

  11. Indy schreef:

    Ik ben iemand die afhankelijk is van het OV voor familie/ vrinden bezoek en ziekenhuisbezoek. Met de huidige regels kan ik geen gebruik maken van het OV. Voor mij dus een waardeloze maatregel. Maar goed oudere mensen tellen niet meer mee in deze maatschappij, die sluiten ze liever op.

    1. Simon schreef:

      De regels zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat ouderen, zoals u, afhankelijk worden van een beademingsapparaat.
      Ik, ook oudere, zou me schamen om zoiets te zeggen.

    2. Annemiek schreef:

      Oude mensen moeten niet zo ongelooflijk zeuren in deze tijd. Slechts 54 van de 4987 mensen die zijn overleden aan het coronavirus zijn jonger dan 55 jaar. Dat is ongeveer 1%. Juist voor de ouderen gooien we de hele economie op slot en kunnen we allemaal maandenlang geen dingen doen die we leuk vinden. Het is eigenlijk niet te bevatten dat vooral ouderen dan nog zo zitten te zeiken. Als we alles zomaar weer open gooien, ten behoeve van de ouderen, dan is vooraf duidelijk welk deel van de bevolking afsterft. Als dat is wat de ouderen willen, dan vind ik dat prima!

      1. Janneke 1 schreef:

        Annemiek, ben het met je eens dat we nu even niet massaal met de trein moeten gaan, maar snap wel waarom ouderen het meest ,,zitten te zeiken” (jouw woorden). De ouderen zitten nl het meest thuis. Als je in nieuws ziet hoe vol de parken zijn, hoe lang de rijen bij Ikea en andere niet noodzakelijke winkels, dan zie je daar voornamelijk jongere mensen, dus die komen evengoed wel ergens.Dat is ook niet bevorderlijk om het virus te stoppen.

        1. Annemiek schreef:

          Het zijn niet de regels of opgelegde beperkingen die ouderen belemmeren het huis uit te gaan, maar dat is het coronavirus. Helaas valt met het virus niet te overleggen. Ik kan geen enkel scenario verzinnen waarin de situatie voor ouderen dit jaar nog gaat verbeteren.

  12. anoniem schreef:

    Auto’s crossen t hele land door. Ik heb geen rijbewijs , ben geen ouder maar ben ook afhankelijk van het ov . Alle mensen zonder rijbewijs tellen niet mee. En meeste mensen met vitale beroepen hebben een auto. Laten ze allemaal de auto in stappen en laat echt alleen mensen zonder rijbewijs de trein in. Ik woon ook ver weg van stervende tante die ik binnenkort weer mag zien achter plexiglas en een zus die mij regelmatig nodig heeft.

  13. Eduard de Jong schreef:

    Mondkapjes: het is een onzinnige maatregel, die zoals het RIVM al heeft uitgelegd niets oplost en alleen maar schijnveiligheid biedt. Het heeft er de schijn van, dat het ov af wil van de grote aantallen reizigers. ov is er alleen nog maar voor de elite, die zich kan legitimeren met een mondkapje. Als de maatregel onverhoopt wordt doorgezet én gehandhaafd, betekent dit het einde van het ov. Dit nadeel heeft een voordeel: je bent dan wel in één keer af van de super-graaiers zoals Peters (ex RET) en Van Boxtel (NS/D66), die er slechts op uit zijn hun diepe zakken nog verder te vullen.

    1. Simon schreef:

      Schijnveiligheid, elite, supergraaiers!
      Dan lees ik liever een schitterend spiritueel verhaal met hoge amusementswaarde zoals een paar reacties hierboven.
      In een ov als verdienmodel voor ‘zakkenvullers’ zie ik niet zoveel.
      Ook met ‘stampvoeten’ verjaag je volgens mij geen virus.

    2. Paul Lamote schreef:

      Ja, de rest van de wereld is knettergek. Alleen het RIVM weet alles.

    3. dries molenaar schreef:

      Welke elite wil met de trein. Men rijdt liever in grote SUVs of luxe sedans met 8 cilinder motor. De koning en ministers zie je ook niet in de trein. Alleen als het moet zullen ze een stukje mee rijden. Directeuren hebben directeurssalarissen. Wat is het probleem?

  14. Rudy schreef:

    Ik vind dit een hele rare discussie in het licht van de beperkte informatie die bekend is over de overdracht van het corona virus. Mijn indruk is dat corona eigenlijk helemaal niet zo besmettelijk is. Je moet goed je best doen om een besmetting te realiseren.

    Wat weten we:
    – de dosis virus is belangrijk, dus de duur en intensiteit van de besmetting
    – massale besmetting komt vooral voor in drukke gesloten ruimtes
    – luchtbehandelingsinstallaties schijnen en belangrijke rol te spelen
    – direct contact zorg voor overdracht
    Maar aan de andere kant is heel veel niet bekend. Ja, het virus kan 72 uur op een oppervlak blijven kleven, maar nog niemand is daar ziek van geworden.

    Op dit moment weten we eigenlijk veel te weinig over de overdracht van het corona virus. Het openbaar vervoer is een gesloten ruimte met een luchtbehandelingsinstallatie, dus een uitermate gevaarlijke situatie. In Korea is in een call-center een complete zaal via de luchtbehandeling besmet geraakt. Ik hoop dat mondkapjes helpen, maar ik denk dat een open raam met frisse lucht veel beter helpt. Recirculatie van lucht kan dodelijk zijn.

    1. dries molenaar schreef:

      Flauwekul. Die bullshit moet eigenlijk verwijderd worden.
      Wanneer je een carnavalsavond met een hoester in een zaal zou zijn heb je vrijwel zeker ook. Zie Brabant en NRW

      1. Peter schreef:

        Ja, Dries, doe nou maar weer even je geluidsarme mondkapje voor.

      2. Rudy schreef:

        De meeste grote uitbraken hebben één ding gemeenschappelijk, een gesloten ruimte met veel mensen en een luchtbehandelingsinstallatie. Voorbeelden: carnavalsavond, bierfeest, zangavond, apres-sky, onderzeeboot, vliegdekschip, cruise-schip, vleesverwerkende industrie en call-center.

        Uit hygiëne oogpunt wordt in de vleesverwerkende industrie met beschermende kleding gewerkt.

        Ik heb nog wat flauwekul voor je om te lezen: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/8/20-1274_article
        De attack rate bij een gesloten ruimte is 43.5% en bij close contact in de huiselijke sfeer slechts 10.5%.

        Trek je conclusies.

        1. Tom schreef:

          Heb je ook dit zinnetje gelezen uit dat artikel?

          Robust mass testing of all suspected case-patients might have prevented asymptomatic transmission because asymptomatic persons were given information about their possible infection and therefore might have self-isolated from their household members.

          Er is dus niet onderzocht of onderzochte, besmette personen zonder symptomen zich thuis hebben afgeschermd van hun huisgenoten, omdat zij door dit onderzoek wisten dat zij besmet waren. En zo’n mogelijke zelf-isolatie heeft natuurlijk wel invloed op het besmettingsgevaar voor hun huisgenoten. Dus de attack rate in huiselijke sfeer is *minimaal* 10,5% en mogelijk zelfs hoger dan dit onderzoek kon aantonen.

        2. Rudy schreef:

          @Tom Het Heinsberg rapport is volledig in lijn met dit call-center rapport. Ook daar was de conclusie dat het met de verspreiding in de huiselijke sfeer wel mee viel. Ik wil niet twisten over exacte getallen. We weten eigenlijk nog veel te weinig over de verspreiding.

          Eén ding is wel een onomstotelijk feit. Massa infectie komt voor in gesloten ruimtes met luchtbehandeling.

        3. Tom schreef:

          @Rudy: ik heb dat Heinsberg-rapport niet gelezen. Ik wilde alleen maar aangeven, dat het heel gemakkelijk is om tot verkeerde interpretaties van cijfermateriaal uit o0nderzoeken te komen (zoals Benjamin Disraeli ooit heeft gezegd: there are lies, damned lies and statistics).
          Zelf kan ik niet zeggen wat de getallen dan wel zouden moeten zijn, maar wees voorzichtig met het trekken van algemeen geldende conclusies uit slechts weinig onderzoeken.

      3. Rudy schreef:

        Vergeten op te schrijven. Social distancing in een gesloten ruimte door zitplaatsen open te laten heeft geen enkel effect. Zie kaartje figuur 2 in de publicatie. De verspreiding van Corona was homogeen over de gehele ruimte verdeeld.

        https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/8/20-1274-f2

        Ik wens u een goede reis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.