NS gaat door met het testen van een aanmeldservice. Reizigers kunnen zich hiermee aanmelden voor een treinreis en krijgen dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of de test uitgebreid kan worden waardoor de fiets mogelijk weer mee kan met de trein.
“Het advies van het kabinet is drukte te vermijden. Maar als reiziger weet je vooraf niet welke treinen druk zijn. Daarin kan een aanmeldservice vooraf inzicht geven”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. De afgelopen periode hebben 5.000 reizigers de dienst getest. 60% van de testers vindt de service makkelijk in gebruik, tegen 23% die het daarmee oneens is.
Op dit moment kunnen reizigers zich per trein aanmelden, in één keer aanmelden voor een reis met overstap kan nog niet. “Dat is wel een wens die hoog op het wensenlijstje staat. Reizigers willen daarnaast ook een terugkerende reis in één keer kunnen aanmelden”, legt Koster uit. De eerste resultaten worden gebruikt om het gebruiksgemak tijdens de test te verbeteren.
Of het systeem, dat op vrijwillige basis geldt, uiteindelijk daadwerkelijk zal worden uitgerold is nog niet duidelijk. Koster: “We gaan eerst verder testen en in gesprek met reizigersorganisaties en andere vervoerders.” Het hulpmiddel heeft alleen nut als veel reizigers het gebruiken. Als weinig reizigers zich aanmelden ontstaat er immers geen beeld van wanneer het druk kan worden.
60% van de testers noemt het waarschijnlijk dat ze de service aan zouden raden aan anderen. Bijna de helft (47%) van de deelnemers geeft bovendien aan bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, wanneer dat een rustigere trein oplevert. In combinatie met andere geldende maatregelen om spreiding te bevorderen, zou dat in de praktijk voldoende kunnen zijn om piekdrukte te voorkomen. De voornaamste reden om niet op een ander moment te reizen is volgens deelnemers dat hun werktijden niet flexibel zijn.
Als reizigers zich goed spreiden en drukte kunnen vermijden, ontstaan er ook mogelijkheden om het huidige advies aan te passen. Op dit moment is het advies alleen de trein en het openbaar vervoer te gebruiken bij een noodzakelijke reis.
Toen NS de service aankondigde, oogstte de vervoerder veel kritiek. Vooral omdat het beeld ontstond dat het om een reserveersysteem zou gaan. “Reizigers hebben er allerlei beelden bij, maar door het nu in de praktijk te testen kunnen reizigers zien waar het precies om gaat”, legt Koster uit.
NS heeft als coronamaatregel het meenemen van fietsen verboden. Ook daarmee oogstte de spoorwegmaatschappij veel kritiek. De Tweede Kamer heeft een motie van de ChristenUnie aangenomen om te onderzoeken of het fietsverbod kan worden aangepast. NS heeft nu aangekondigd te willen onderzoeken of de aanmeldservice uitgebreid kan worden voor fietsen in de trein. Als dat doorgaat is het idee dat aanmelden van het meenemen van een fiets in de trein verplicht wordt, zodat het spoorbedrijf vooraf weet of niet teveel mensen hun fiets willen meenemen.
De test met de aanmeldservice loopt nu vijf weken. De 5.000 testreizigers hebben bijna 150.000 treinreizen vooraf aangemeld.
This post was last modified on 24 juni 2020 11:41
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…