fbpx

Tests met aanmeldservice gaan door (mogelijk ook voor fiets in de trein)

klok 16 jun 2020 9:53

NS gaat door met het testen van een aanmeldservice. Reizigers kunnen zich hiermee aanmelden voor een treinreis en krijgen dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of de test uitgebreid kan worden waardoor de fiets mogelijk weer mee kan met de trein.

Overwegend positief

“Het advies van het kabinet is drukte te vermijden. Maar als reiziger weet je vooraf niet welke treinen druk zijn. Daarin kan een aanmeldservice vooraf inzicht geven”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. De afgelopen periode hebben 5.000 reizigers de dienst getest. 60% van de testers vindt de service makkelijk in gebruik, tegen 23% die het daarmee oneens is.

Op dit moment kunnen reizigers zich per trein aanmelden, in één keer aanmelden voor een reis met overstap kan nog niet. “Dat is wel een wens die hoog op het wensenlijstje staat. Reizigers willen daarnaast ook een terugkerende reis in één keer kunnen aanmelden”, legt Koster uit. De eerste resultaten worden gebruikt om het gebruiksgemak tijdens de test te verbeteren.

Spreiden

Of het systeem, dat op vrijwillige basis geldt, uiteindelijk daadwerkelijk zal worden uitgerold is nog niet duidelijk. Koster: “We gaan eerst verder testen en in gesprek met reizigersorganisaties en andere vervoerders.” Het hulpmiddel heeft alleen nut als veel reizigers het gebruiken. Als weinig reizigers zich aanmelden ontstaat er immers geen beeld van wanneer het druk kan worden.

60% van de testers noemt het waarschijnlijk dat ze de service aan zouden raden aan anderen. Bijna de helft (47%) van de deelnemers geeft bovendien aan bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, wanneer dat een rustigere trein oplevert. In combinatie met andere geldende maatregelen om spreiding te bevorderen, zou dat in de praktijk voldoende kunnen zijn om piekdrukte te voorkomen. De voornaamste reden om niet op een ander moment te reizen is volgens deelnemers dat hun werktijden niet flexibel zijn.

Als reizigers zich goed spreiden en drukte kunnen vermijden, ontstaan er ook mogelijkheden om het huidige advies aan te passen. Op dit moment is het advies alleen de trein en het openbaar vervoer te gebruiken bij een noodzakelijke reis.

Fiets in trein

Toen NS de service aankondigde, oogstte de vervoerder veel kritiek. Vooral omdat het beeld ontstond dat het om een reserveersysteem zou gaan. “Reizigers hebben er allerlei beelden bij, maar door het nu in de praktijk te testen kunnen reizigers zien waar het precies om gaat”, legt Koster uit.

NS heeft als coronamaatregel het meenemen van fietsen verboden. Ook daarmee oogstte de spoorwegmaatschappij veel kritiek. De Tweede Kamer heeft een motie van de ChristenUnie aangenomen om te onderzoeken of het fietsverbod kan worden aangepast. NS heeft nu aangekondigd te willen onderzoeken of de aanmeldservice uitgebreid kan worden voor fietsen in de trein. Als dat doorgaat is het idee dat aanmelden van het meenemen van een fiets in de trein verplicht wordt, zodat het spoorbedrijf vooraf weet of niet teveel mensen hun fiets willen meenemen.

Bijna 150.000 reizen

De test met de aanmeldservice loopt nu vijf weken. De 5.000 testreizigers hebben bijna 150.000 treinreizen vooraf aangemeld.

19 gedachten over “Tests met aanmeldservice gaan door (mogelijk ook voor fiets in de trein)”

  1. Staatslijn K schreef:

    De grote winnaar van de aanmeldservice is toch echt ns want zij kunnen minder materieel inzetten. Het heeft niets met corona te maken maar is gewoon een achterlijk verdienmodel.

    1. Els schreef:

      Als ze een gereserveerde reis goedkoper maken dan een reguliere reis hoor je mij niet klagen…

    2. Simon schreef:

      Treincapaciteit is beperkt en die capaciteit zal door de werkzaamheden rond de invoer van ETCS en een hogere bovenleidingspanning voorlopig niet groter worden.
      We willen de overvolle treinen uit het verleden toch ook niet meer terug?
      Het lijkt me logisch dat NS naar oplossingen zoekt om de schaarse capaciteit beter te verdelen. Ook de automobilist zal er aan moeten geloven. De wegen zijn ook vol.

    3. OV-er schreef:

      Beste staatslijn. Dat is natuurlijk larikoek. De ns heeft een dienstregeling. Dat betekend dat alles altijd rijdt. Druk of niet druk.

  2. Bert schreef:

    Waarom niet gelijk testen met een systeem voor reserveren voor wat nu nog 1ste klasplaatsen zijn? Dat zou pas zorgen dat de reiziger en NS echt vraag en aanbod kunnen afstemmen. Dat hoeft geen geld te kosten. De tweede klas-plaatsen blijven gewoon beschikbaar zonder reservering.
    Ik snap veel reizigers niet die daar generiek tegen zijn omdat zij dan niet flexibel kunnen reizen en de NS heeft dan een verdienmodel. Als OV niet meer optimaler wordt benut verliezen straks veel reizigers de mogelijkheden om te reizen en gaan straks ook de prijzen omhoog. Sommige reizigers denken blijkbaar dat die vele lege plaatsen in treinen gewoon blijvend worden betaald door de rijksoverheid. En dat niemand dat straks hoeft te betalen. Ja, ik ben voor dat NS een reserveringssysteem op moet zetten en dat de reiziger (via hun organisaties) sterke invloed hebben op dit reserveringssysteem

  3. Otto schreef:

    Ik zou dolgraag weer eens met mijn vrouw ergens een dagje willen gaan fietsen, bij ons in de buurt zijn we onderhand wel uit gekeken, ik denk dat we in de coronatijd wel meer dan 2000 km in de buurt gefietst hebben. Hiervoor moet ik dan wel met de trein kunnen en onze eigen fietsen mee mogen nemen. Hoe kom ik aan treinkaartjes??? We mogen momenteel geen snoepreisjes maken.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De fiets in de trein meenemen is nu verboden, enige optie is momenteel elders een fiets te huren, bijvoorbeeld de ov-fiets.

      1. Bert Sitters schreef:

        Een OV -fiets is een stadsfiets voor kortere afstanden. Bovendien hebben veel stations géén OV-fietsen.
        Nederland is het enige land met een fietsverbod in de trein.

  4. B. v.d. Wiel schreef:

    Waardeloos een aanmeldservicepunt voor het OV vervoer. OV is voor iedereen en ik wil uitmaken wanneer en hoe laat ik reis met het OV. Wij leven in een vrij land. Alhoewel de corona crisis wat beperkingen oplevert wil niet zeggen dat ik me moet aanmelden om te kunnen reizen. Dan stap ik liever in een auto zonder beperkingen.

  5. Johan schreef:

    Wat is de service aan deze aanmeldservice?

  6. Hans schreef:

    Alsjeblieft geen aanmeldplicht voor fiets. Ik maak af en toe lange fietstochten en dan met de trein naar huis. Mijn eigen fiets graag! Maar hoe laat ik instap, en waar, dat hangt af van mijn conditie, en van het weer (wind!).
    En wat moet ik met mijn reservering als ik een lekke band krijg? Of als er een trein uitvalt! Mijn fiets achterlaten?!

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Eventueel pas op perron aanmelden. Nu is meenemen van fiets uberhaupt verboden.

  7. Annemiek schreef:

    Ik heb meegedaan met de test. Ik hoop dat het voor de onderzoekers bruikbare data heeft opgeleverd, want ik heb er zelf weinig aan gehad.

    In het begin was er een basisversie, die later is uitgebreid met wat extra nieuwe opties. De basisversie werkte prima. De toegevoegde opties vond ik dan weer vervelend. Zo zou je het eenvoudig kunnen aanklikken als je een reis opnieuw maakt, maar die optie werkt voor geen meter, omdat het vertrekstation dan plots verdwijnt en je die alsnog moet invullen.

    Dat je alleen per rit en niet per reis kunt reserveren, maakt het er lastiger op. Vooral als er op het traject zowel een rechtstreekse als een trein met overstap rijdt. Moet je bijvoorbeeld van Amsterdam Centraal naar Groningen. Dan reserveer je eerst Amsterdam Centraal – Almere Centrum. Als je vervolgens Almere Centrum – Groningen probeert te reserveren, lijkt er maar 1 reisoptie per uur te zijn. In het andere halve uur maak je een extra overstap in Zwolle (waardoor de reis niet uit 2 maar 3 ritten bestaat), maar dat blijkt nergens uit als je de Trein Veilig service gebruikt.

    1. johan II schreef:

      Het verbaast me altijd weer, het bedroevende nivo van onderzoekontwerpers met name bij NS. IS een soort speeltuin van blije kleuters.

  8. Bert de Jong schreef:

    Ben ook een ferfent fietser. De fiets kan idd. voorlopig nog niet mee in de trein. In dit corona tijdperk doe ik fietstochten in de regio, en verzin steeds nieuwe routes of varianten daarop, lukt me prima hoor. Uiteraard mis ik best wel de fietstochten in “de” provincie.
    Op werkdagen is het meenemen van de fiets niet aan te raden wegens de beperkingen, met name de brede middag/avondspits…..
    Aanmelden, zo je wil, reserveren vind ik wel zinvol.Vorige zomer op zaterdagen wantoestanden ervaren met fietsen in de trein, zoals op de Veluwelijn. Wat dacht u van 8 fietsen op het balkon. De conducteur en de cateraar konden er niet langs, en bovendien bleven de fietseigenaren op het balkon hangen. Dit moet je echt niet meer willen. In alle eerlijkheid was ondergetekende er ook schuldig aan.
    Ik las nog iets over een lekke band onderweg. Mijn advies: abonneer je bij de ANWB op de FIETSPAS.Je moet dan wel ook lid van de ANWB zijn/worden. Bij pech onderweg bel je gewoon de WEGENWACHT (meer info op site ANWB).

  9. A.Noorlander schreef:

    Ik ben er erg voor als de oude situatie gewoon weer terug komt.Fiets in trein meenemen en ook de Samenreiskorting weer.Is toch van de zotte dat je je fiets en samenreiskorting geen mondkapje om hoeft te doen.Regering ik zou zeggen laat de NS dit weer terugdraaien En bij deze NS draai het gewoon terug.

  10. R.Soeleman schreef:

    Op dit moment is het advies alleen de trein en het openbaar vervoer te gebruiken bij een niet noodzakelijke reis.

    Hier staat het woord “niet” te veel.

  11. Jacoba schreef:

    Ns is toch openbaar vervoer !?
    Ik krijg toch sterk een andere indruk op deze manier.
    Ns gebruikt het Corona tijdperk om andere regels door te voeren, hetgeen zeer kwalijk is.
    Foei NS!!

  12. Jacoba schreef:

    Ns is toch openbaar vervoer !?
    Ik krijg toch sterk een andere indruk op deze manier.
    Ns gebruikt het Corona tijdperk om andere regels door te voeren, hetgeen zeer kwalijk is.
    Foei NS!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.