fbpx
SLT, Sprinter, Zwolle

NS stopt samenreiskorting en fiets mag niet in trein

klok 06 mei 2020 20:25

De Nederlandse Spoorwegen staat vanaf volgende week dinsdag (12 mei) geen fietsen meer toe in de trein. Ook samenreiskorting stopt in de loop van volgende week.

Al eerder stopte NS met het groepsticket en andere goedkope treinkaartjes. “Vergelijkbaar met de oproep van bijvoorbeeld supermarkten en tuincentra, vraagt NS aan reizigers om zoveel mogelijk alleen te komen”, legt het spoorbedrijf uit.

Ook de fiets mag voorlopig niet meer mee met de trein. Het Fiets Dalkaartje wordt daarom uit de verkoop gehaald. Alleen voor fietsen die als hulpmiddel dienen (zie hier) worden uitgezonderd.

Het openbaar vervoer blijft uitsluitend beschikbaar voor essentiële reizen. Omdat de samenleving langzaam weer wordt opgestart, wordt echter verwacht dat het aantal essentiële reizen zal groeien. Vanaf 1 juni wordt daarom de volledige dienstregeling opgestart. Omdat afstand houden dan niet altijd mogelijk zal zijn, worden mondkapjes verplicht. Slechts 40 procent van de zitplaatsen zullen voor reizigers beschikbaar zijn.

105 gedachten over “NS stopt samenreiskorting en fiets mag niet in trein”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Ik mag per 1 juni weer naar musea (ik heb het over weekends). Maar NS blijft drammen dat alleen wie een auto heeft, op stap mag. Waar halen ze het gore lef vandaan!
    Ik verwacht dat de minister ze terugfluit.

    1. Ricardo schreef:

      Waarom zou de minister de NS terugfluiten? De OV bedrijven rijden voor noodzakelijke ritten, uw dagje uit valt daar niet onder. Ik ben benieuwd naar de 2e golf waar experts bang voor zijn, ik vrees dat die heel hard zal komen, juist door mensen die zo zitten te drammen op hun niet-noodzakelijke ritjes en dagjes uit en juist door een mondkapje meer risico nemen met hun eigen en andermans gezondheid omdat ze denken dat het toch wel beschermd.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Vorige week heeft NS wel mijn Weekendvrijabonnement met een jaar verlengd. Dan hadden ze dat ook niet moeten doen.
        In het weekend is er veel minder werkverkeer, Kruidvat- en Spoordeelkaartjes zijn stopgezet en een deel van de reizigers waagt zich even niet in het OV. En, wat ik van de week al schreef, ze moeten in het weekend geen halve treinen laten rijden.
        Maar de economen hebben het bij NS helaas gewonnen van de marketingmensen.

        1. Annemiek schreef:

          In de overeenkomst waarin de verlenging van uw Weekendvrij-abonnement geregeld wordt, bent u gewoon een volwaardige contractpartij. Als NS dat contract verlengd heeft, is dat dus gewoon onder uw (stilzwijgend) goedkeuren gebeurd. Na het eerste jaar, zijn abonnementen maandelijks opzegbaar. Niet zeuren!

        2. Jesper schreef:

          Ik neem aan dat u een klassieke Weekend Vrij heeft. U kunt online omzetten naar NS Flex Basis (zonder abonnement) dat kan evengoed ook al heeft u een jaarabonnement. Via http://www.ns.nl is zo te regelen. Het bedrag van uw museumkaart kunt u aan een museum gaan doneren of als u van een uitkering leeft kunnen ze het bedrag ook anders terug op uw rekening gaan storten. Dat laatste gebeurd echter zodra de musea’s weer open kunnen.

      2. Ben schreef:

        Mijn God, weer zo’n hersendode. jouw angst mag niet ten koste gaan van mijn vrijheid. Dit virus is niet spannender dan een griepgolf. Daarin stierven in 2018 9500 mensen. Toen ging je ook gewoon met de trein. en niet het kontje van rutte likken, want de lockdown, die heeft er echt niet voor gezorgt dat er nu minder mensen ziek zijn. kijk naar zweden, kijk naar japan enz. geen lockdown en procentueel evenveel doden als hier. Die doden overigens, zijn nagenoeg allemaal niet gestorven aan corona, maar met. M.a.w. 99,2 % van de overledenen stonden al op de lijst om te gaan. it’s nature after all. en daar staat geens mens boven!

        1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Zweden heeft evengoed maatregelen en de intensieve care is nu veel voller geweest dan bij de vorige griepgolf in 2018. Neemt niet weg dat Zweden minder maatregelen heeft genomen. Als premier heb je een hele verantwoordelijkheid. Wellicht hadden we met minder strikte maatregelen ook gered, maar als dat niet geweest zou zijn, dan was Rutte daar wel op aangekeken. Je ziet wel degelijk dat het virus na ongeveer twee a drie weken na de maatregelen het virus op zijn retour begon te gaan. Dus dat er effect is, is bij mij geen twijfel over.

        2. erik schreef:

          …. over hersendood gesproken….

      3. A.Noorlander schreef:

        ben het niet met je eens.De mensen mogen ook op vakantie in nederland maar er wordt niet gedacht aan mensen die geen auto hebben maar wel alleen een fiets.Moeten die op de fiets dan eventueel met vakantie van noorden van het land naar zuid limburg fietsen bijvoorbeeld.Ik ben er daarom dan ook hevig voor om de fietsen weer in de trein te mogen en dat ook samenreiskorting er weer in komt

    2. Evert schreef:

      Geachte heer Lubbers,

      Sinds 16 maart 2020 reis ik niet meer met de trein. Ik geef zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen met een vitaal beroep alle ruimte.

      Ik ben iemand die ook graag met de trein reist. Maar nu dus even niet.

      Ik begrijp niet dat u NS de schuld geeft omdat u “even” niet naar een museum kunt. Is dat echt zo belangrijk?

      Misschien is het u ontgaan, maar we zijn in Nederland bezig met het corona virus te bestrijden. Dat vind ik net even iets belangrijker. Waarom?

      Omdat ik genoeg mensen ken, die te maken hebben gehad met dit vreselijke virus. En u?

      Ik ben nu ook veel meer met dit virus bezig, dan met mijn hobby treinreizen. Ik voel mij schuldig, als ik voor een niet belangrijke reis de trein wil pakken.

      En wanneer er zo’n iemand als u begint over niet kunnen bezoeken van musea omdat u een abonnementje heeft afgesloten, vind ik echt vreemd. Dus gore lef, omdat NS mensen in vitaal beroep even voorrang geeft? Gaat u alstublieft met de eigen auto, want u denkt alleen maar aan eigen belang. En uw soort mensen maakt mij echt boos.

      Maar toch een positieve reisgroet.

      1. Rens schreef:

        Ehhh…. Dhr Wim Lubbers geeft aan geen auto te hebben. En zo zijn er velen. Of iemand heeft geen rijbewijs. Voor hen alleen een fiets of wandelrondje Rundumhausen deze zomer dan maar ? Terwijl de automobilist er lekker op los rijdt overal naartoe?

        1. Boutrous schreef:

          Kortgeleden met de auto weg geweest. Op de autosnelwegen is het behoorlijk weer druk geworden. Met al het reizen per OV en in het bijzonder de trein (NS) worden de milieubeweste mensen de trein uitgejaagd. Geldt dat ook voor Arriva, Keolis en Quibuzz per spoor? Die hoor je niet!

    3. Anoniem schreef:

      Bussen rijden de hele dag leeg door de stad. Dus waarom mag ik niet mee? Ik bezit geen auto dus ben aangewezen op het ov. Ik ben het mrt u eens

      1. Annemiek schreef:

        U bent niet welkom voor uw niet noodzakelijke rit, omdat u daardoor zelf ziek kunt worden of (erger nog) anderen ernstig ziek kunt maken. Er heerst namelijk een virus in het land dat levensbedreigend is voor iedereen ouder dan 55. Het zijn niet de regels waardoor u beperkt wordt. Het is het virus dat regels noodzakelijk maakt. Overleggen met het virus is helaas niet mogelijk.

        1. Henny schreef:

          Laat iedereen zijn eigen gezonde verstand gebruiken en zelf bepalen wat een noodzakelijke rit is. Daar hebben mensen geen anderen voor nodig om op de vingers getikt te worden. Zeker autoloze mensen niet.

    4. Any Name schreef:

      Volgens mij hebben een aantal posters hier last van het “Calimero-virus”.
      Zij (de NS, de Overheid, de ?) zijn groot en wij zijn zielig.
      Kom op zeg, stel jullie niet zo aan !

    5. SRB schreef:

      NS heeft nooit gezegd dat je met de auto op stap mag. Sterker nog: niemand in in een overheidspakje heeft uitjes aangemoedigd, of het nou met de auto of het OV is.

      Je kunt het schandalig vinden, maar het is wat het is. En daar moet je maar mee leven. De ikke-ikke-ikke mentaliteit is zo 2019.

      1. Irina schreef:

        Waarom gaan de musea dan weer open? Alleen voor mensen die toevallig wonen waar het museum is en voor mensen die overal lak aan hebben en met de auto komen?

        1. SRB schreef:

          Nogmaals: er wordt al weken benadrukt dat de trein er nu niet voor een uitje is. De heropening van musea ed verandert daar niks aan. Jammer als je geen museum in de nabije omgeving hebt, maar het advies blijft zoals het is. Dat er helaas mafkezen zijn die de regels aan hun laars lappen wilt niet zeggen dat we dat allemaal maar moeten doen. Dat zou betekenen dat we een 2e golf krijgen met alle gevolgen van dien. Gewoon aan de regels houden, punt.

  2. Leon schreef:

    NS is de grootste stimulering voor particulier autobezit in NL

  3. Peter van der Vrande schreef:

    Waar haalt het OV het lef vandaan om de gewone ,
    goed willende burgers de toegang tot het OV ,
    te weigeren met name de NS blijft ernstig in gebreke naar de vaste klanten .
    Dit betekend voor mij het failliet van het
    openbaar vervoer

    1. Stokbosveen schreef:

      NS en andere ov-bedrijven doen niets anders dan de nieuwe norm invoeren. En de bevolking moet zich ook aanpassen aan de nieuwe normen, die we inmiddels reeds zes weken kennen.
      De NS doet dit onder andere door een punt te zetten achter allerhande kortingkaarten en het afschaffen van zgn actiekaartjes. In feite betekend dit dat er geen prijsverschil meer is tussen spitsuren en daluren. Nu nog het verschil opheffen tussen 1e-klas coupe’s en 2e-klas coupe’s zodat er meer ruimte ontstaat.
      Jammer dat (vouw)fietsen niet meer mee mogen, maar wel begrijpelijk omdat ze best wel veel ruimte innemen, die er nu niet meer is vanwege de nieuwe normen.

      1. Johan schreef:

        Hoezo is die ruimte er niet door de nieuwe normen? – Als je toch al afstand moet houden van medepassagiers past er juist gemakkelijker een fiets tussen.

    2. Evert schreef:

      Ook u moet mensen in een vitaal beroep voorrang geven. Den aan hen die nodig zijn in onder andere de zorg. Jammer dat u dat toch even vergeet.

    3. Anoniem schreef:

      Ik ben het met u erns. Mensen die geen auto bezitten(ja die zijn er genoeg) , moeten gebruik kunnen maken van het ov. Overigens de bussen in kijn stad rijden bijna de hele dag leeg, dus waarom zou ik niet met de bus mogen.

    4. Any Name schreef:

      Ook last van het “Calimero-virus” ?
      Voor lieden die in deze blijkbaar ‘Orwelliaanse tijden’ geen raad weten met de hen ‘opgelegde’ vrije tijd misschien de tip om het boek “1984” eens door te lezen. Misschien kun je de ‘ vrijheid’ die ons thans nog wordt gegund, ook eens van een positieve zijde beoordelen.

  4. P.Heesakkers schreef:

    @Leon 8.55p.m. en @Peter van der Vrande 9.05 p.m. Helemaal eens met jullie zienswijzen. N.S. doet steeds meer voorkomen alsof de klant blij mag zijn dat hij in het algemeen en zeker de trein als vervoermiddel. Grotere anti reclame kan men niet bedenken. En zeker de trein is in ons toch kleine landje al bepaald niet goedkoop. Zij propageren autogebruik. Helemaal terug bij af.

    1. Hans schreef:

      Ja, het is de wereld op zijn kop. Nadat er eens een vaccin is gevonden (over een jaar, twee jaar …..enkele jaren??) heeft iedereen zo genoeg van het gedoe rond OV, dat de files de pan uit zullen rijzen en het land compleet vastloopt met blik. Zit je daar weer mee. Het is allemaal veel te rigoureus vind ik. Laat gewoon alle stoelen benut worden, net zoals in het het buitenland gebeurt (met de mondkapjesverplichting).

  5. Leon H schreef:

    Als 40 % van de zitplaatsen voor reizigers beschikbaar zijn, dan is er dus altijd ruimte om een fiets mee te nemen. Verder helpt een fiets om afstand te houden van ander reizigers, net zoals het winkelwagentje in de winkel.

    1. Ricardo schreef:

      Hangt van de trein af, in de SLT’s zou het wel kunnen, maar in de meeste andere treintypes zullen fietsen volgens mij toch een paar beschikbare zitplaatsen innemen.

  6. Joor schreef:

    Tja, van een fiets krijg je geen covid en er is ruimte zat dus de logica achter het verbieden van de fiets is me niet helder. Ik fiets vaak heen naar mijn werk (ver!) en terug met de trein omdat het anders teveel tijd kost. Dat kan dus niet meer en levert een extra ritje van een passagier op. Dat was vast niet de bedoeling…

    1. Annemiek schreef:

      Het uitsluiten van fietsen komt gewoon voort uit het feit dat er opvallend veel reizigers met fietsen op pad zijn de laatste weken. Fietsen voor recreatief gebruik. Van het personeel valt gewoon niet te verwachten dat het zich momenteel inzet voor een halve wielerpelotonen of oudjes die met de wandelschoenen en in uniseks tenue een stukje willen fietsen.

      1. lezer schreef:

        Zouden vouwfietsen wel toegestaan kunnen worden?
        1) die worden meestal door forenzen gebruikt en niet door fanatieke wielrenners.
        2) discussierisico zal meevallen want NS hanteert het al jaren als tariefonderscheid: vouwfiets is gratis, voor niet-vouwfietsen een kaartje.

        Zelf geen vouwfietsbezitter, dus geen belanghebbende.

        1. lezer schreef:

          Als de vouwfiets risico’s oplevert dan ben ik natuurlijk tegen het gedogen ervan.

      2. Anoniem schreef:

        We vergeten hier voor het gemak even dat mensen met vitale beroepen ook wel eens een fiets meenemen in de trein. Maar ook voor die mensen moet het lekker lastig worden op het werk te komen. Ondertussen mondkapjes verplichten maar ze vooral niet leveren. Ben bang dat ik de rest van het jaar niet meer kan werken. Dankjewel NS.

        1. lezer schreef:

          Forensen nemen een vouwfiets, of gebruiken een extra fiets die ze stallen tussen station en kantoor. Een gewone fiets mocht sowieso tijdens de spits niet.

  7. Jannes schreef:

    Ik snap heel goed dat de NS enkel essentiële reizen wil faciliteren. Tegelijk heb ik als binnenstadsbewoner niet de beschikking tot een auto en voel ik mij in toenemende mate opgesloten in de eigen woonplaats. Het zou fijn zijn als hier ook een perspectief voor gegeven wordt.

    1. Annemiek schreef:

      Perspectief op niet strikt noodzakelijke reizen zal NS onder de huidige situatie echt niet gaan verstrekken.

    2. Evert schreef:

      @Jannes: De NS hoeft niet voor u te zorgen. Ga in eigen woonplaats anderen op gepaste afstand helpen. Of ga fietsen / wandelen van het ene dorp naar het andere dorp / stad of zoek een andere hobby. Maar u kunt ook uw huis verbouwen. Doe dus dingen, die u anders aan tijd zou besteden aan treinreizen. Goed alternatief / perspectief?

      1. Anoniem schreef:

        Nou ja zeg… makkelijk praten maar zo werkt het natuurlijk niet….. U begrijpt ook wel dat je iemand zonder auto niet voor onbepaalde tijd tot er vaccin is kunt veroordelen tot eigen dorp of stad terwijl automobilisten en motorrijders wel het land door kunnen crossen.

  8. D schreef:

    Is het tijdelijk? Ivm de carona dat je niet meer gebruik van maken? Met de samenreiskorting?

  9. Bert Sitters schreef:

    Het fietsverbod zet totaal geen zoden aan de dijk. Het argument ruimte wordt genoemd.Ik hoor ook dat uitgegaan wordt van een bezetting van 40%. VIRM4 heeft ongeveer 400 zitplaatsen, maar deze treinstellen is slechts de ruimte van 6 klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen. Waar praten we over.
    Verder vraag ik me af of het wel wenselijk is dat passagiers zo dicht op elkaar opgepropt zitten op die klapstoeltjes.
    Bij de test met de coronaproof-treinen tussen Zwolle en Groningen, waren deze klapstoeltjes op fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst kunnen worden.

    1. Annemiek schreef:

      De proef in de Sprinters tussen Groningen en Zwolle, is niet hoe de treinen daadwerkelijk zullen worden ingericht. Bij de proef werd immers uitgegaan van 1,5 meter afstand, terwijl in de praktijk zal worden uitgegaan van het feit dat dat niet mogelijk is.

    2. Annemiek schreef:

      Overigens zijn, zoals je weet, niet alle treinen van het type VIRM. Er kan niet per type een uitzondering gemaakt worden. Daarom prima om dit als algemene regel te presteren. Daarnaast wordt afstand houden voor bijvoorbeeld uitstappers wel heel moeilijk op het fietsbalkon van een ICM als gelijktijdig vakantiegangers met voor hen te zware fietsen met volle bepakking en de hen kenmerkende paniek gelijktijdig in willen stappen. Het is ook prima dat NS op deze wijze mensen tijdig ontmoedigt als zij massaal met de trein op fietsvakantie in eigen land denken te kunnen gaan.

      1. appie H. schreef:

        Nou iets minder negatief mag ook wel annemiek,of mogen we alleen naar ons werk gaan en als je vry hebt,moet je maar onder tafel gaan zitten en je bek houden?,
        nou dacht t niet en je kan zelf bepalen als je een uitje maakt,oh de trein is te vol,ik ga maar niet mee

        1. Joost2 schreef:

          Dat is niet de bedoeling. De trein is nog steeds uitsluitend voor noodzakelijke reizen volgens de overheid. Daar zijn ze heel duidelijk over. Geen uitjes met de trein voorlopig dus.

      2. Bert Sitters schreef:

        @Annemiek. Voor alle andere treinen geldt min of meer hetzelfde met uitzondering van de koplopers, waarin een stel van drie of vier bakken slechts twee fietsplaatsen zijn op een van de koppen. De fietsplaatsen op een van de koppen zijn gesneuveld bij de grote renovatie.
        Overigens is het niet alleen maar ontmoedigen van veel fietsvakanties, maar zelf ook onmogelijk maken van bepaalde vakanties.
        Mensen in het bezit van een auto met trekhaak hebben natuurlijk de keuze, maar mensen zonder auto niet.
        Verder lijkt het mij juist een goede zaak om autogebruik zoveel mogelijk te beperken.
        Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.

  10. Adri schreef:

    Heel triest we hebben geen auto wonen in het noorden en kinderen in het zuiden onze reis is familie bezoek geen vacantie of dagje uit wie denkt daar aan

    1. Annemiek schreef:

      Waarom zou iemand daar in vredesnaam aan moeten denken?

      1. Anoniem schreef:

        @Adri, als dat voor u heel belangrijk wordt – wat ik me heel goed kan voorstellen – dan is zo’n reis straks een voor u noodzakelijke reis. Je kan van mensen zonder auto niet verwachten maar thuis te blijven of de komende maanden of jaren geen familie te bezoeken. Dat gaat allemaal veel te ver. En mensen die anders beweren… ach… ieder mag zijn mening hebben.

    2. Anoniem schreef:

      u heeft ook geen leestekens? De kinderen kunnen ook naar het Noorden komen. Als Mozes niet naar de berg komt moet de berg maar naar Mozes komen

  11. Nomi schreef:

    Beste Adrie,

    Ook ik zit in dezelfde situatie;
    geen haar op mijn hoofd dat ik mij daarover beklaag.
    Wij verhouden ons allemaal tot een nieuwe situatie, voor sommigen voelt het als een offer, maar men weet waarom!
    Ik vind het een staaltje van levenskunst!
    Grootouders kunnen hierin het goede voorbeeld geven.
    Sterkte voor u en zet hem op!

  12. Staatslijn K schreef:

    Ik neem mijn fiets altijd mee omdat ProRail de camera’s op het station heeft wegbezuinigd en conexxion de bus. Moet ik zeer frequent een nieuwe fiets kopen omdat de ns graag een paar euro’s bespaard? Het was altijd al een zeer arrogant bedrijf maar ik begin ze steeds meer zat te raken. Hopelijk binnenkort mijn rijbewijs halen, ben ik van ze af

  13. Drs. A. Theelen schreef:

    Als er voorlopig geen fietsen meer mee mogen in de trein vanwege de anderhalve meter afstand en plaatsproblemen, begrijpelijk. Snap ik zeer!!! We moeten de corona de baas WORDEN.MEER DAN LOGISCH!!!
    Ik zou wel aan de NS het zeer dringende advies willen geven om dan te zorgen voor meer goede OVfietsen zodat de reizigers die met trein en fiets gaan (zeer milieuvriendelijk overigens en gezond!!) niet de dupe van die maatregelen worden

  14. Z schreef:

    Zelf denk ik dat de maatregelen vooral zijn genomen om niet noodzakelijke reizen zoveel mogelijk te ontmoedigen, om de capaciteit zo ten goede te laten komen aan hen die echt moeten reizen. Hoe vervelend dat ook is, er is zo dadelijk maar veertig procent van de capaciteit beschikbaar en die capaciteit is bedoeld voor reizen die om welke reden dan ook noodzakelijk zijn. Kortingsacties, uitstapjes met de fiets in de trein en het stimuleren van samen reizen staan daar haaks op want die zaken trekken hoe dan ook reizigers aan die niet noodzakelijk met de trein hoeven te reizen. Dat legt ongetwijfeld een te grote druk op de schaarse capaciteit die er straks in het ov is. Ik vind dat zelf ook heel vervelend, want door een zichtbeperking ben ook ik voor werk en uitstapjes op het ov aangewezen. Maar ik denk dat we dit offer met z’n allen moeten brengen, want alleen dan krijgen we, zoals de slogan ook zegt, corona onder controle en alleen dan kan onze maatschappij min of meer blijven functioneren, in afwachting van een vaccin. Pas als dat er is kunnen we vermoedelijk terug naar het oude normaal, tot die tijd wordt het behelpen voor iedereen. Voor de een meer dan voor de ander, maar goed, dat is altijd al zo geweest.

  15. Anoniem schreef:

    Ik reis al vanaf het begin van de carina met OV geen mondkapjes te bekennen en wordt nu verplicht per 1 juli. Wel wat laat vinf u niet. P.s. ik werk in de zorg. Vandaar mijn reizen.

    Maar N.S. maak eens beter u treinen schoon, daar kun je wel ziek van wirden. Ieder die alle stangen en deurknoppen aanraken. Hygiëne is nu wel 1 van de belangrijkere dingen vind ik.

    Groetjes J.T.

    1. Any Name schreef:

      U zoudt ook ook met z’n allen kunnen helpen door die treinen niet zo smerig achter te laten na uw reis. .En mocht U last hebben van smetvrees?
      U kunt ook (wegwerp)handschoenen dragen.
      Of nog beter: een wegwerp overall.

      1. rebecca schreef:

        Reis al 10 jaar in dit welvarende Nederland met het OV en ze slagen er niet in de WC`s brandschoon te houden. Ik kan wel m`n best doen om die zo schoon mogelijk achter te laten maar een WC moet gewoon zeer regelmatig gepoetst worden. Schande dat zelfs in tijden van Corona de wc`s er nog even smerig bijliggen als vanouds….

    2. Janneke 1 schreef:

      @Anoniem,de treinen worden niet schoongemaakt door de NS, maar door schoonmakers die werken voor een schoonmaakbedrijf en daar te weinig tijd voor krijgen omdat het de NS allemaal niet teveel mag kosten en het schoonmaakbedrijf toch winst wil maken. Dus als je als schoonmaker maar een paar minuten per treinstel krijgt kan men niet verwachten dat het grondig schoon wordt.

    3. SRB schreef:

      Carina? Wasda?

      Nieuw virus? HELLUUPPP

  16. Anoniem schreef:

    Sorry voor mijn fouten. Door rijdende trein valt verbinding af en toe weg.

  17. Anoniem schreef:

    NS is in deze periode uitvoerder van de plannen van onze regering, stop dus met al die beschuldigingen richting NS. Zij werken ook in in deze tijd door!

  18. Johanna schreef:

    Wij zijn een gezin met drie kinderen in de leeftijd van 12-17jaar. We hebben geen auto. Als samenreiskorting afgeschaft wordt, wordt reizen wel heel duur. Er moet voor gezinnen toch nog een mogelijkheid blijven om te reizen? Ik vind het echt heel erg. We worden met zijn allen de auto ingejaagd…

    1. Joost2 schreef:

      Het afschaffen van de samenreiskorting is tijdelijk natuurlijk. Die komt in de loop van 2021 wel weer terug.

    2. Rico schreef:

      Hier hetzelfde. Gezin, 2 kinderen (tieners), geen auto. In alle berichtgeving is de teneur voortdurend dat als je met 2 of meer in de trein stapt, dat een onnodige reis moet zijn. Je zal wel met je Kruidvatkaartje feest gaan vieren aan het strand. Op alle mogelijke manieren probeert men dat te frustreren. Jammer, je zou zeggen dat je als treinend gezin juist respect voor mens en millieu in het vaandel draagt.

  19. Patrick van Bakel schreef:

    Beste mensen ik ben zelf medewerker bij de NS en ja ik werk op de trein. Ik hoor hier alleen maar de NS moet dit, de NS moet dat, terwijl de NS gewoon de regels opvolgt die door de regering in samenspraak met het RIVM heeft afgesproken om het virus te bestrijden. En ja het is vervelend om even niet op pad te kunnen en dingen in de omgeving van je huis te moeten doen. Maar als je graag ziek wil worden of iemand in je omgeving wil besmetten ga vooral door met zeuren en janken. Kijken of je reisje (uitje met de trein, niet voor mensen die vanwege hun werk gebruik maken) nog steeds zo belangrijk is, als jezelf of één van je liefhebbende straks op een ic-afdeling naar adem ligt te snakken.
    En we hebben een beperkte vrijheid tijdelijk, maar ik hoop dat een ieder van jullie 4 en 5 mei in gedachten hebben en gevierd ( zover het kon) hebben dat we 75 jaar vrijheid hebben. In die 5 jaar oorlogsbezetting zaten men JARENlang in isolatie, konden nergens heen en bang om opgepakt te worden. Dus denk daar is aan als je loopt te zeuren dat je misschien even noet de trein kan gebruiken om een musea te bezoeken of naar een pretpark te gaan.
    En dan het gebruik van de fietsen, vouwfietsen zijn toegestaan, gewone fietsen niet, dit omdat we nu meer vrijheid krijgen om dingen te gaan doen, dus t wordt drukker in t ov en daardoor kan de 1,5 meter niet gehandhaafd worden en daarom geen fietsen in de trein. Ook omdat ik merk dat er tegenwoordig veel mensen met fietsen in de trein zitten die 3 a4 stations meegaan en dan weer uitstappen, ga dat stuk gewoon fietsen. En ook veel mensen die er een dagje op uitgaan met de fiets, NEE ook dat is even niet toegestaan.
    En ik wil ook nog even reageren op de vieze treinen. We hebben schoonmaakbedrijven in dienst die hun uiterste best doen om de treinen schoon te maken, masr als iedereen zn eigen troep meeneemt in de trein en t buiten op t station in een prullenbak gooit ipv de trein als prullenbak te gebruiken zou al een heel stuk schelen. Ook ik werk graag op een schone werkplek.
    Ik hoop dat het voor een ieder duidelijk is dat we in een rare tijd leven en totdat er een vaccin is zullen we hier mee moeten dealen.

    1. appie H. schreef:

      zo patrick van bakel heeft gesproken,alsof ie de president directeur is van NS.
      Tjonge jonge,we betalen wel je riante salaris hoor.

      1. Patrick van Bakel schreef:

        Ik snap dat jij mijn riante salaris betaald Appie, maar ik wilde hier alleen masr uitleggen, dat wij nu in een bijzondere situatie zitten, en mensen alleen maar lopen te klagen over de dingen die ze niet kunnen, en een heleboel mensen voordoen alsof er helemaal niks meerkan. Wees blij dat je niet in een land woont waar er een algehele lockdown was, en je echt niet de deur uit mocht.
        Ik hoop ook dat dit gauw over is en ik jullie allemaal weerkan verwelkomen in de trein.
        Maar nu gewoon even niet. Ga is praten met mensen die op de ic hebben gelegen of met families waarvan er familie leden zijn overleden door het coronavirus. Dan gaan je ogen misschien is open.

        1. Hans schreef:

          Kan je mij vertellen waarom je in veel andere Europese landen dan wel ook voor niet-noodzakelijk doeleinden weer met de trein mag (bijv Oostenrijk)- weliswaar met mondkapjesplicht – en de capaciteit niet verkleind wordt tot maximaal 40% van de stoelen? Elders wordt vaak alleen opgeroepen om a.u.b. zoveel mogelijk de spits te mijden, je zo goed mogelijk te verdelen over de trein (instapzones e.d.) en verder je nuchtere verstand te gebruiken.

        2. lezer schreef:

          Wellicht dat andere landen een ruimere IC-capaciteit hebben?

          En rij je in Nederland en Frankrijk ook onbeperkt hard omdat Duitsland geen maximum-snelheid kent?

    2. rebecca schreef:

      niks slechts over jullie schoonmaakbedrijven maar ze krijgen gewoon veel te weinig tijd. En mensen laten zeker de boel smerig achter. Maar maak aub tijd/budget vrij voor SCHONE WC`s!

  20. Eunice schreef:

    Beste Patrick. Ik begrijp je reactie en ben het er helemaal mee eens. Ik heb zelf een voordeelurenkaart + 7 vrij reizen dagen. Uitsluitend voor plezierreisjes en familiebezoek Die kan ik deze maanden niet gebruiken. Ik vind dat jammer maar heel vanzelfsprekend in deze tijd. Ik wens jullie als NS personeel veel sterkte in het omgaan met de klanten die alleen maar aan zichzelf denken en niet aan de veiligheid van een ander.

  21. Anoniem schreef:

    Ik zal de komende weken goed in de gaten houden hoe het gaat met het coronavirus. Als het goed gaat dan ga ik 6 juni toch weer voorzichtig met de trein ergens naar toe. Dan geen lange treinreis,maar wel mondkapje op, desinfecterende handgel gebruiken en 1,5 meter afstand.

  22. Marcel D schreef:

    Nou als ik al die domme reacties lees van mensen die denken dat ze gewoon leuke treinreisjes kunnen maken of gezin uitjes gaan maken…denk ik dat er straks een gehele lockdown komt.
    Alle versoepelingen in getrokken worden!!
    Egoïsten zijn het, totdat ze zelf te maken krijgen met de Ziekte of sterfte in hun naaste omgeving. Dan janken ze het hardst.
    Deze randdebielen hebben blijkbaar geen nieuws gevolgt..en moeten lekker met zijn allen op een eilandje gaan zitten ..kunnen ze elkaar gaan besmetten. Pas je verdomme gewoon aan !!

    1. lezer schreef:

      Als mensen lak hebben aan maatregelen vraag ik ze wel eens of ze ook afstand willen doen van een IC-plaats wanneer ze het zelf nodig hebben, al is het maar om overbelasting van medisch personeel te verminderen.

  23. Ferry schreef:

    Ik heb echt een pleurishekel aan al die moraalridders hier die vinden dat ze anderen de les mogen lezen en mogen uitkafferen. Hypocriet volk! Om van te kotsen gewoon!
    Ondertussen zwijgen ze over dat ze wel even lekker op een kleedje hebben gelegen in het park of een ijsje zijn gaan halen in de stad. Ik kijk uit op het Griftpark in Utrecht en je had het gisteren moeten zien hoe druk het daar was. Waar normaal in de zomer geen kleedjes te vinden zijn, waren ze er nu wel. Ja, dat mag toch? Precies! Net als reizen met de trein! Zolang iedereen zich aan de regels houdt, dan is het doel van de reis niet van belang!
    En NS moet gewoon haar verantwoordelijkheid nemen en niet tot 1 juni wachten met meer treinen. Ook zijn nog steeds treinen erg kort, terwijl er echt geen tekort is aan materiaal.

    1. lezer schreef:

      Wat vind je van snelheidsregels? Wat vindt je van regels in appartementencomplexen dat je na 9 uur of 10 uur ‘s avonds niet meer mag boren?

  24. Anoniem schreef:

    Misschien is een lockdown maar het beste is het meest solidair. Niet met het ov naar het museum? Dan ook niet met de auto en ook niet lopen of met de fiets want er zijn ook ménsen die dat niet kunnen door een handicap. Zelfde geldt dan voor familie bezoek. Mensen die toevallig familie in de buurt hebben of met de auto kunnen die gaan ook maar niet .als iemand die van het onafhankelijk is niet mag klagen dan niemand niet. Overal kun je elkaar besmetten dus allemaal maar binnen blíjven tenzij noodzakelijk Ook geen geklaag over de zomervakantie. Als een uitje niet kan dan vakantie al helemaal niet. Net zo lang tot het virus uitdooft is waarschijnlijk sneller dan een vaccin en kan iedereen weer het leven oppakken . Dichte grenzen zolang het virus nog in het buitenland is economisch is het een klap maar dat is een langdurige 1.5 meter economie ook. Veel zaken draaien zo ook veel verlies. Misschien moeten mensen eens op de ic kijken of met nabestaanden praten maar dan moeten de andere ook eens bij eenggz afdeling of een aanrijding persoon kijken en met hun nabestaanden praten en niet huilen alseen familielid de isolatie mentaal niet aankan en er uit stapt . Misschien is zon eiland inderdaad een goed idee. Mensen die het risico nemen bij elkaar in vrijheid tot het uitdooft door grgroeimmuniteit en de rest in lockdown tot het uitdooft tot er geen/amper besmettingen zijn die je dan in quarantaine kan plaatsen

  25. dries molenaar schreef:

    Duidelijk dat site als zeur-uitlaat-klep gebruikt wordt door burgers die eens egoïstisch over de NS e.a. willen klagen.

  26. dries molenaar schreef:

    Als dat zonder fietsen goed bevalt moeten we dat er in houden. Dan kunnen er ook meer stoelen in een trein. EN wordt je ook niet langer aangereden door vieze fietsen.

    1. Bert Sitters schreef:

      Gelukkig heeft niet iedereen deze afkeer van fietsen van de heer Molenaar.

    2. lezer schreef:

      Ook hier zie de spanning tussen NS als commercieel bedrijf of als nuts-bedrijf dat een steentje wil bijdragen in de klimaatcrisis en wil voorkomen dat het recreatieve fietsverkeer voortaan voor 100% via en over de imperiaal gaat……

      Kwestie van stemgedrag en van kunnen doorzien dat veel nette partijen boter op hun hoofd hebben. Voortaan gaan stemmen op meer principiële partijen is een oplossing.

      1. Annemiek schreef:

        Grappig dat mensen nog steeds niet door hebben dat die klimaatcrisis grotendeels helemaal geen crisis is. In januari stond het water ons zogenaamd nog aan de lippen vanwege het klimaat. Een crisis die ons grotendeels opgedrongen werd door mensen die middels emotionele chantage hun mening door wensten te drijven. Inmiddels zitten we middenin een echte crisis en is heel dat klimaatgeneuzel terug naar waar het thuishoort. Gelukkig kiezen we er tijdens de huidige crisis niet voor om achter de expertise van een verwend debiel kind aan te lopen.

        1. rebecca schreef:

          het bestrijden van corona en zorgen dat de economie niet omvalt vormt acuut gevaar. De gevolgen van klimaatverandering zijn waarschijnlijk veel groter maar spelen zich op de langere termijn af. Dat men nu kiest voor corona-aanpak wil niet zeggen dat er geen klimaatcrisis zou zijn

  27. Anoniem schreef:

    Oudere songtekst volgende link van Nederlands band Epica , maar helemaal waar.

    https://www.songteksten.nl/songteksten/87471/epica/resign-to-surrender–a–new-age-dawns%2C-part-iv-.htm

    En doe verder eens onderzoek naar grote overeenkomsten covid-19 en exosomen . En dan zelf nadenken en conclusie trekken

  28. Schoonmaker schreef:

    Fietsen zouden wat mij betreft definitief mogen worden geweerd uit de trein; ze beschadigen (bekrassen) het interieur. Of speciale fietsrijtuigen zoals destijds op de City Night Line.

    Thuis zet je je fiets ook niet tegen de meubels.

    1. Bert Sitters schreef:

      @ mevrouw of mijnheer Schoonmaker. Dat is echt onzin. Fietsers zijn doorgaans nette mensen.Veel fietsen zijn duur. De gebruikers willen echt niet dat hun dure raspaardje beschadigd wordt. Het zijn echt anderen die treinen beschadigen, stoelen moedwillig vernielen, toiletten vies maken en bekladden met teksten.

      1. Annemiek schreef:

        Reizigers met fietsen zie ik doorgaans als mensen die het vertikken zich aan de regels te houden. Fietsen over perrons, weigeren bepakking van de fiets te verwijderen, fietsen plaatsen op plekken die niet zijn aangemerkt als fietsplaats, voordringen op andere passagiers en de doorgang op onnozele wijze versperren, behoren tot de modus operandi van fietsers die de trein pakken.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Annemiek. De gedragingen die u naar voren brengt, komen zeker voor onder mensen met een fiets in de trein.
          Ik zie echter veel meer overtredingen door andere reizigers, vooral tijdens en drukke chaos bij in- en uitstappen:
          in de trein springen als al gefloten is;
          in de trein dringen, als passagiers nog moeten uitstappen;
          tussen de deuren blijven staan, zodat de deuren niet dicht kunnen;
          zwart rijden;
          achter een andere reiziger door de poortjes glippen;
          in de eerste klas plaatsnemen met een tweede klas kaartje;
          herrie maken in en stiltecoupé;
          zitplaatsen bezet houden door een tas op een zitplaats te zetten;
          schoenen op de stoelen;
          koffers plaatsen tussen vis-a-vis-stoelen, zodat vier zitplaatsen niet gebruikt kunnen worden;
          de trein bekladden, vooral in de toiletten een ramp;
          geen ruimte maken voor een fiets op een plaats met voorrang voor fietsen terwijl er elders voldoende echte stoelen vrij zijn;
          bedreigen van medereizigers;
          bedreigen van de conducteur;
          handtastelijkheden en geweld;
          Er valt nog flink wat te verbeteren aan het gedrag van veel reiziger zonder daarbij eenzijdig de zwarte piet te leggen bij reizigers met een fiets.

        2. Janneke 1 schreef:

          Annemiek, je ziet reizigers met fietsen doorgaans als mensen die het vertikken zich aan de regels te houden omdat je altijd graag alleen het negatieve wil zien.Dat maak ik tenminste op uit de meeste van je reacties.

    2. Martin E. van Doornik schreef:

      Aan Schoonmaker (9 mei 2020 om 11:56 am
      Ik sluit me geheel aan de mening van Bert Sitters, want ik ken hem. Nog voor de corona reisde ik nóóit zonder mijn fiets in de trein. Ik ben een keurige vent en beschadig de trein nooit, hoe anders kan ik in andere gebieden mooie fietstochten maken? En ik heb 60 keer gevlogen met mijn eigen fiets mee aan boord van vliegtuigen (ook Russische), daarom is de fiets meenemen naar Schiphol zeer essentieel. Ik heb in Ierland gefietst, Italië en zoveel andere landen. Ik word er moedeloos van: De vermaledijde NS is het Noord-Korea voor fietsen aan het worden! In Engeland bijvoorbeeld kan je overal je fiets GRATIS per trein meenemen!

  29. Laurens Smid schreef:

    Het meenemen van fietsen blijft verboden zolang de overheid aangeeft dat we 1,5 afstand aan moeten aanhouden dit heeft de NS aangegeven bij navraag bij de klantenservice.
    Het zal wel op zijn vroegst pas 2021 dat we de fiets weer in de trein weer mogen meenemen bij de NS wat de regionale vervoerders doen is niet bekend.
    En ik ben het volledig eens met de reactie van Bert Sitters op de opmerking van mevrouw of mijnheer Schoonmaker.

  30. Jules Vismale schreef:

    Geldt dit verbod eigenlijk ook voor vouwfietsen?

    1. Bert Sitters schreef:

      Dit geldt niet voor vouwfietsen. Vouwfietsen mogen gratis mee. Voor onvouwbare fietsen betaal je een dagkaart van € 7,50.
      Deze dagkaarten worden vanaf dinsdag geblokkeerd geblokkeerd in de automaten.

  31. Dennis Kuijper schreef:

    De NS is best Demotiverend Bezig moest gister voor me werk naar Amersfoort toe en de machinist van de trein vond het nodig om voor mij te bepalen dat ik geen vitaal beroep zou hebben ik werk met mensen die afstand hebben tot de Arbeids markt en verzocht me de trein te verlaten

    1. Johan schreef:

      Het doet helemaal niet ter zake of dat een vitaal beroep is. Mensen die niet thuis kunnen werken, moeten gewoon naar hun werk, dus is er in uw geval sprake van een noodzakelijke reis.

    2. Anoniem schreef:

      Ging ze dat zomaar vragen? Moet niet kunnen klacht indienen!

  32. alfred Tuinman schreef:

    Ik heb weinig tot geen begrip voor deze actie van de NS. Ik heb mijn maand abonnement dan ook maar afgezegd.
    Het moet niet aan de NS zijn om te beslissen wat noodzakelijk is. Ontmoedigen kan ik begrijpen maar dit gaat me te ver. Het is al duur genoeg om het te gebruiken dus de gemiddelde fietser zal het echt niet zo maar nemen.

  33. Ray schreef:

    Jammer, hoopte juist op een versoepeling voor het meenemen van de fiets in de trein. In de zomer maanden (Juli & Augustus) neem ik wekelijks een keer s’ochtends de fiets mee en ga in de middag, fietsend naar huis. Goed voor de gezondheid en een extra plek vrij in de drukkere avond spits.

  34. Maria schreef:

    Ik hoop dat in juli de fiets gewoon weer mee mag. Idee: misschien een paar keer per dag een fietswagon mee laten rijden. Reden: ik wil graag op vakantie in eigen land met fiets en trein. Dus bijvoorbeeld: met de trein naar Groningen en vanaf daar fietsen. Zo kan in de zomermaanden de trein gebruikt worden voor vakantie in eigen land… win-win..

  35. Pete Snott schreef:

    In een intercity hebben we het over 6 klapstoeltjes waar dus 2 mensen kunnen gaan zitten, wat een winst. Kom bij mij niet aan met die bullshit dat de trein alleen rijdt voor mensen met vitale beroepen. Ten 1e is de gemiddelde trein bijna leeg en ten 2e gaan mensen met vitale beroepen echt niet in een trein zitten. Ik heb zelf geen auto en hoop ook dat die onzin snel afgelopen is.

  36. haveman schreef:

    waarom word samen reiskorting gestopt per 12 mei

  37. R de Haan schreef:

    De NS neemt de maatregel van het fietsverbod in de trein zonder argument; of hutkoffers en kinderwagens nu ook verboden zijn, weet ik niet. De fietser krijgt het advies om eerst voorbij de grens te fietsen en dan in het buurland verder te reizen met de fiets in de trein. Conclusie is, dat de automobilist meer mogelijkheden heeft om per fiets familie te bezoeken of op vakantie te gaan dan den autoloze. Volgens mij gebiedt artikel 29.4 van de Concessie aan de NS het faciliteren van fietsen. Kan ik de conclusie trekken, dat deze stap van de NS illegaal is? Is iemand bekend, of er al een rechtszaak is aangespannen te gen de NS, liefst met dwangsom?

  38. Thijs van Loon schreef:

    Is er inmiddels weer een datum waarop de samenreiskorting weer geldig is?

    1. Harry schreef:

      Volgens mij is dit nog niet bekend. Ben net terug in Nederland na een twee maanden extra gedwongen verblijf in een land waarvan de bevolking 6x zo groet is als hier. De maatregelen warren zeer streng maar dit heeft dan ook geleid tot “slechts” 1100 doden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.