Foto: Archief. (c) Bjorn Keith / shutterstock
Voor de mogelijkheid om je vooraf aan te melden voor een treinreis om drukte beter te spreiden, geeft twee op drie reizigers aan begrip te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van NS onder 46.000 reizigers. NS gaat de komende week een aanmeldservice nader uitwerken en vervolgens testen.
Voor het vervolgonderzoek mikt NS op 5.000 testreizigers die ook nu nog frequent reizen met de trein. Bijvoorbeeld reizigers met een vitaal beroep. Die reizigers wordt gevraagd om zich – op vrijwillige basis – vooraf aan te melden. NS is hiervoor een pilot gestart die tot 14 juni 2020 duurt. Testreizigers mogen bovendien gedurende die pilot eerste klas reizen.
Reizigersvereniging Rover liet eerder weten tal van praktische problemen te zien bij een eventuele aanmeldservice. “In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn”, vertelde Rover-directeur Freek Bos twee weken geleden. “Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein?” vraagt Bos zich af.
Die vragen zullen aan de orde komen bij het vervolgonderzoek. “We zien inderdaad dat dit ook vragen zijn die spelen onder onze reizigers. Dat wordt meegenomen in het vervolgonderzoek”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. Hij benadrukt dat verplicht reserveren niet het uitgangspunt is. “Om zoiets te laten werken heb je wel een grote groep reizigers nodig. Voor hen moet zo’n service voordeel hebben.”
Weliswaar heeft 2 op de 3 reizigers begrip als NS een aanmeldservice hebben op een aanmeldservice, maar de meningen over hoe zo’n service er uit zou moeten komen te zien verschillen. Moeten reizigers met vitale beroepen bijvoorbeeld voorrang krijgen? Of mensen die om een specifieke tijd ergens moeten zijn? Daar verschillen volgens Koster de meningen over.
NS nodigde twee weken geleden circa 100.000 treinreizigers uit voor deelname aan het onderzoek. In het onderzoek staan de gevolgen van de coronacrisis op het reisgedrag centraal. Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met TU Delft. Iets minder dan de helft van de treinreizigers die zijn uitgenodigd voor het onderzoek heeft gereageerd. “Een opvallend hoog aantal”, zegt NS.
Uit een eerste analyse van de onderzoeksresultaten komt naar voren dat één op de drie reizigers verwacht na de coronacrisis meer thuis te zullen werken. Twee op de vijf reizigers denkt minder vaak tijdens de spits te gaan reizen. De onderzoeksresultaten worden op dit moment door onderzoekers van NS en de TU Delft verwerkt. NS verwacht de eerste bevindingen binnenkort te kunnen delen met de andere OV-bedrijven en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Reizigersvereniging Rover heeft zich vandaag opnieuw kritisch uitgelaten over het systeem dat de NS wil testen. Rover-directeur Freek Bos vreest dat het systeem het openbaar vervoer minder aantrekkelijk maakt. “Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger”, zegt Bos. Rover kreeg al boze en bezorgde reacties van leden. “Het systeem lijkt weinig respect voor privacy te hebben. Bovendien wordt het omgeven door onzekerheden: Is de trein straks nog wel toegankelijk voor mensen die niet overweg kunnen met digitale middelen?”
Het reserveringssysteem zou alleen voor treinen van de NS gelden. Rover wil dat het Rijk de regie neemt om ervoor te zorgen dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen gelden. Rover noemt het onacceptabel dat NS een eigen koers vaart.
In reactie op de kritiek van Rover zegt de NS dat de aanmeldservice iets anders is dan een reserveringssysteem. “Het gaat ons er om dat reizigers inzicht krijgen in welke treinen het drukker is of rustig. Deelname aan het systeem is vrijwillig”, zegt een NS-woordvoerder.
This post was last modified on 24 mei 2020 08:11
Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…
Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…
De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…
Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…
De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…
Bekijk reacties
Als die aanmeldservice net zo goed werkt als Mijn NS, dan wordt het een lekkere puinhoop. Afgelopen 2 weken 3 keer de klantenservice gebeld en de foutmeldingen vliegen me nog steeds om de oren.
Maar goed, verder wat Freek Bos van Rover zegt. Onuitvoerbaar, en hij geeft talloze voorbeelden.
Nog zoiets: je wilt van Alkmaar naar Maastricht, maar in Utrecht moet je eruit, want vanaf daar is het volgeboekt.
Dit zou niet nodig moeten zijn. Als men zich gewoon houdt aan het advies om alleen noodzakelijke reizen te maken, is er ruim genoeg capaciteit.
Dat gaat dus niet gebeuren waarschijnlijk. Ook voor recreatieve reizen zal langzamerhand meer per OV gereisd gaan worden omdat die de horeca en recreatieve branche weer langzaam van het slot gaat.
dat is makkelijk gezegt. Maar die persoon die een een pas geboren kind van vriendin heeft in een stad 50 km verder en geen rijbewijs heeft, moet die dan maar ontslag nemen? En kunnen we nooit meer een dagje treinen ? Hou toch eens op met die termen als noodzakelijk reizen.
Het lijkt me duidelijk dat op het moment dat je 50 kilometer van huis een baan hebt waarbij je fysiek aanwezig moet zijn, dat er dan gesproken kan worden van een noodzakelijke reis.
Ik heb geen auto en rijbewijs, dus afhankelijk van het openbaar vervoer, b.v. als ik naar mijn werk moet
dat is makkelijk gezegd. Maar die persoon die een een pas geboren kind van vriendin heeft in een stad 50 km verder en geen rijbewijs heeft, moet die dan maar ontslag nemen? En kunnen we nooit meer een dagje treinen ? Hou toch eens op met die termen als noodzakelijk reizen.
Is ook totaal NIET nodig. De meesten van die reizigers in een vitaal beroep hebben 2 auto's voor de deur staan. De wegen zijn zoiezo weer druk in gebruik vol plezierritten. Dus laat die mensen zoveel mogelijk ook de auto te laten nemen . Blijft schandalig idee van No Service besloten vervoer.
In Portugal reserveren is normaal altijd zeker van een zitplaats die krijg je aangewezen niemand staat in de trein
Dat is lang niet in alle treinen in Portugal zo. Bovendien rijden de treinen die jij bedoelt lang niet zo frequent als de treinen in Nederland.
Alleen voor een paar langeafstandstreinen.
Ik ontving vandaag de uitnodiging om mee te doen aan de test en heb me meteen aangemeld. Het werkt heel eenvoudig. Via de link in de e-mail meld je je aan met je password van Mijn NS. Een paar tellen later ben je aangemeld. Daarna kun je gewoon je rit (zonder overstap) aanmaken door het traject en het tijdstip in te toetsen. Vervolgens kun je de exacte trein selecteren. De bevestiging ontvang je per e-mail. Daarin staat ook dat je als deelnemer in de eerste klasse plaats mag nemen. Maar goed, ik heb al een abonnement voor de eerste klasse. Als dank voor het deelnemen aan de test, ontvang je ook een flinke premie. Je mag kiezen tussen 8 dagkaarten of 100 euro tegoed voor de Spoordeelwinkel. Die premie ontvang je al na acht geregistreerde ritten. Best aantrekkelijk dus!
Het zijn zelfs 10 dagkaarten zie ik net.
Wat raar dat alleen NS dit doet en andere vervoerders weer niet. Lekker handig in die versnipperde vervoerderswereld.
Henk:
Zo raar is dat niet. NS heeft véél meer treinmaterieel waardoor het relatief "eenvoudiger" kan spreiden als slechts 40% van de NS treinen bezet kan worden.
Bij de FMN vervoerders (Arriva, Keolis, Connexxion, Breng) ligt dat lastiger. Ze hebben een beperkte vloot. Maar ze kunnen het mogelijk weer compenseren omdat zij ook beschikken over bussen.
Gratis dagkaarten of 100 euro tegoed bij de spoordeelwinkel. Dat zijn dan een soort van actiekaartjes dus. Ik dacht dat ze daar niet meer aan deden. En je hoeft alleen maar aan een test mee te doen? Ze hebben zeker geld over bij de NS.
Dit is afbraak van het openbaar vervoer. Maak er dan een georganiseerde reis van. Het is zo krom als wat dan ook.
De NS jaagt de mensen uit de trein maar willen wel verzoeken dat je zich aanmeld om met de trein mee te kunnen. Hoe moeilijk kunnen we het maken. Ik ben tegen dit soort praktijken. Ik ben wel voor bescherming middelen, zoals het dragen van mondkapjes. Openbaar vervoer is voor iedereen met een geldig vervoers bewijs
Te verwachten valt dat actiekaartjes en aanbiedingen van de Spoordeelwinkel in de toekomst gewoon weer terugkomen. Gedurende de looptijd van de pilot, registreer je vooraf iedere rit (een reis met een overstap telt twee ritten) die je met een bepaalde OV-chipkaart gaat maken. Als ik snel reken, zal het voor mij om ongeveer 80 ritten gaan. Ondanks dat de pilot officieel zondag pas van start gaat, lijkt de boel nu al volledig te functioneren. Inmiddels heb ik drie ritten vooraf geregistreerd.
Ik moet 15.5naar azl/lumc om 13.45 met trein 1e 1e klas naar Leiden.
Retour.?afspraak 14.45
Wat voor problemen kom ik dan tegen
Niemand weet wat voor problemen jij allemaal gaat ervaren onderweg. Vooral ook omdat je niet vertelt op wel station je instapt.
Ik moet 15.5naar azl/lumc om 13.45 met trein 1e 1e klas naar Leiden.
Retour.?afspraak 14.45
Wat voor problemen kom ik dan tegen
Achterlijk idee dat reserveringssysteem. Als straks de volledige dienstregeling weer rijdt zal vooral de spits knellen. Werkgevers gaan gewoon leuk door met de standaard werktijden, want het is toch het probleem van de werknemer als hij niet op tijd kan komen.
Pak nou niet de reiziger met gedwongen werk/studietijden aan, maar de werkgever. Geef hen een x aantal reismogelijkheden per tijdslot en laat hen maar uitvogelen hoe ze hun werktijden beter kunnen spreiden om te zorgen dat het niet te druk wordt in de trein.
Reserveringssysteem werkt wel. Kijk bijvoorbeeld naar treinreizigers in de Berlijn trein die gereserveerd hebben. Dan zoeken ze een zitplaats op. En dan blijkt die plaats bezet te zijn. En dan vragen degenen die gereserveerd hebben of ze daar mogen zitten. En gaat degene die niet gereserveerd hebben een andere zitplaats opzoeken. Naar mijn weten gaat dat altijd goed. Enkele (zeldzame) uitzonderingen daargelaten.
Maar NS treinen hebben geen (stoel) nummers zoals bij de Berlijn trein/ICE/Thalys/Eurostar. Dus wat te doen als er treinreizigers bij zitten die gewoon op goed geluk met de trein gaan? In onderling overleg kunnen treinreizigers daár uitkomen. Moet degene die gereserveerd hebben het wel kunnen aantonen.
Ik denk dat u langs elkaar heen praat. Wie zegt bij de situatie die u beschrijft dat in Duitsland dan niet het probleem bij de werknemer wordt gelegd?
idem voor studenten, laat die ook uur later beginnen
Nou, dat is echt het ei van Columbus zeg!
https://www.songteksten.nl/songteksten/87471/epica/resign-to-surrender--a--new-age-dawns%2C-part-iv-.htm