fbpx

NS topman Bert Meerstadt verlaat NS

klok 03 jun 2013 8:49

NS-topman Bert Meerstadt verlaat het NS-bedrijf per 1 oktober. Volgens het spoorbedrijf is de president-directeur toe aan een nieuwe uitdaging. Algemeen wordt aangenomen dat de problemen met de Fyra de doorslag hebben gegeven. Volgens de Telegraaf zal ook NS net als de Belgische spoorwegen de bestelde Fyra´s annuleren. NS gaat daar in een verklaring niet op in.

Het vertrek van de topman is "onafwendbaar´´. Dat vindt Roel Berghuis van FNV-Spoor in een eerste reactie op het vertrek van Meerstadt per 1 oktober. "In de brief die we hebben gekregen wordt geen relatie met de problemen met de Fyra gelegd, maar we weten allemaal dat het Fyra-dossier te veel aan hem is blijven kleven.´´

Fouten gemaakt
De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Maar die viel kort na de introductie in december uit door een reeks technische problemen. "Meerstadt was een van de beste directeuren van NS en verbonden met de klant´´, vindt Berghuis. "Hij had echter geen gelukkige hand met het bestellen van de Fyra. Er zijn toch fouten gemaakt. Er is met de Fyra zeer bewust niet op kwaliteit gezocht.´´

Goede verhouding
Ook Rover zegt dat het opstappen van NS-topman Bert Meerstadt er aan zat te komen. "Hij was verantwoordelijk voor de Fyra. Hij moet zijn biezen wel pakken. Wij hadden een goede verstandhouding met hem, maar het is niet anders."

Teleurstelling
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV neemt met teleurstelling kennis van het aanstaande vertrek van Meerstadt. "Meerstadt is gedurende lange tijd een constante factor geweest binnen de NS. Met name ook in informele contacten is de heer Meerstadt altijd zeer toegankelijk en openhartig geweest", reageert voorzitter Rikus Spithorst.

Succesvol
Carel van den Driest, president-commissaris bij NS: “Wij betreuren maar respecteren het besluit van Bert Meerstadt. Wij zullen afscheid moeten nemen van een buitengewoon kundig en succesvol leider. Tijdens Meerstadts bestuursperiode stegen niet alleen de klanttevredenheid en de punctualiteit aanzienlijk, ook de omzet en het bedrijfsresultaat stegen fors.”

Oplossing hogesnelheidslijn
De president-directeur zegt met voldoening en plezier terug te kijken op de periode bij NS. “Ik ben dankbaar om samen met meer dan 30.000 NS-collega’s voor onze reizigers veel verbeteringen en vernieuwingen te hebben mogen realiseren. Het vinden van een goede vervoersoplossing tussen Nederland en België over de hogesnelheidslijn, zoals afgesproken met de staatssecretaris, zie ik als een belangrijke opdracht die ik af wil ronden. Daarna is het tijd het stokje over te dragen aan Timo."

Niet voor de hand 
Meerstadt was sinds oktober 2001 lid van de NS-directie. Dat Bert Meerstadt de baas van de Nederlandse Spoorwegen zou worden, lag gezien zijn vooropleiding niet voor de hand. Meerstadt (51) is van oorsprong architect, hij studeerde na de middelbare school in Zutphen bouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft.

Loopbaan Meerstadt
Maar het beroep dat zowel zijn vader als grootvader uitoefende, bood achteraf toch niet de uitdaging die hij zocht en met een managementdiploma op zak van het prestigieuze opleidingsinstituut INSEAD in het Franse Fontainebleau ging hij aan de slag als consultant. Eerst bij McKinsey, toen bij een bureau waarvan hij medeoprichter was en vervolgens in een leidinggevende functie bij het internationale marketing- en communicatiebureau Young & Rubicam.

Overstap naar NS
Vandaar uit maakte hij in 2001 de overstap naar de NS-directie, die op dat moment te maken had met rijdend personeel dat in opstand was gekomen tegen het zogenoemde ´rondje rond de kerk´, het binden van machinisten en conducteurs aan één route.

Werkvloer
Meerstadt besloot meteen bij zijn aantreden een opleiding te volgen tot machinist. "Je moet het mede zien in het tijdsgewricht waarin ik bij het bedrijf kwam. Intern leefde heel erg de vraag of de directie wel contact had met de werkvloer. Dit leek mij een elegante manier om kennis te maken´´, zei hij hierover destijds in het VNO-NCW-blad Forum.

Geen hoger salaris
In 2009 volgde zijn benoeming als president-directeur van NS als opvolger van Aad Veenman. "Dit is een geweldige klus´´, zei de nieuwe baas van het spoorbedrijf. Hij formuleerde zijn ambities: groei van het aantal reizigers in Nederland en het versterken van de positie van NS in Europa. En hij zag af van een salarisgroei van circa 10 procent.

Onmogelijke klus
Meerstadt kreeg als topman met vrijwel alles te maken, wat leiding geven aan het nationale spoorbedrijf uitdagend en volgens sommigen tot een onmogelijke klus maakt, zoals strenge winters, uitpuilende treinen, ontevreden reizigers, een treinongeluk, ruzie met spoorbeheerder ProRail en van uit de heup schietende politici.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.