NS: vanaf 29 april meer intercity’s voor uitsluitend noodzakelijke reizen

9 maanden terug

De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf woensdag 29 april iets meer treinen inzetten. Vrijwel alle intercitystations zullen straks een keer per uur bediend worden. Het bedrijf benadrukt dat de treinen ook na 29 april alleen bedoeld zijn voor noodzakelijke reizen.

Noodzakelijke reizen

“NS houdt Nederland bereikbaar voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie dit echt noodzakelijk is. Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje”, zegt het spoorbedrijf in een toelichting.

Versteviging Basisdienstregeling

Sinds 21 maart is NS overgeschakeld naar een speciale nooddienstregeling, die NS de Basisdienstregeling noemt. Op dit moment rijden er bijna in heel Nederland alleen Sprinters. Die Sprinters blijven ook na 29 april rijden. Maar het aanbod intercity’s wordt groter. Ook de nachttreinen in de Randstad gaan weer rijden. De NS noemt het een “versteviging van de speciale basisdienstregeling” en benadrukt dat het geen terugkeer is van een normale dienstregeling.

Vanaf 29 april gaat de Intercity Direct ook weer twee keer per uur rijden, zij het alleen tussen Amsterdam en Rotterdam. De HSL-intercity Den Haag – Eindhoven blijft geschrapt. De intercity Vlissingen – Amsterdam gaat weer de gebruikelijke route rijden. Nu pendelt die trein tussen Vlissingen en Breda.

Afstand houden

Volgens de NS ging het “over het algemeen goed”, maar was het soms moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Bovendien werden de reistijden soms wel erg lang. Meer intercity’s moeten zorgen voor meer ruimte tussen reizigers onderling en voor kortere reistijden.

De ingangsdatum, 29 april, heeft volgens de NS niks te maken met de coronamaatregelen, die vooralsnog tot 28 april van kracht zijn. Het treinbedrijf zegt tegenover de NOS die tijd nodig te hebben om de nieuwe dienstregeling voor te bereiden en met ProRail af te stemmen op bijvoorbeeld werkzaamheden.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on november 13, 2020 10:13 am

Bekijk reacties

  • Goed nieuws!
    Hopelijk heeft het treinpersoneel nu duidelijke richtlijnen gekregen zodat zij preventief kunnen handelen en de zaak niet uit de hand loopt.

    • Hoe zou men dat willen doen? Conducteurs drukken de snor nog meer dan anders. Eigenlijk zou er een briefje getoond moeten worden. Maar wie schrijft die?

      • Nou, reizigers tellen, er conclusies uit trekken en zorgen voor versterking als het nodig is lijkt me.
        Of kan NS alleen maar 'aan' en 'uit'?

        • Simon:

          Precies. Tegenwoordig checkt bijna iedereen in en uit. NS kan dan gegevens opvragen bij de organisatie die over onze OV chipkaart en toegangspoortjes gaat. Heb je zo een lijstje.

          Op die manier valt te traceren waar de treinreizigers in stappen. Mits de conducteurs de OV kaart controleren.

        • En wat zou er opgevraagd moeten worden. Verder dan aantallen en de in en uit momenten gaat dit niet. Verdere data mag helemaal niet gebruikt worden. Gelukkig leven we hier in een rechtsstaat.
          Wanneer je wil controleren zal men op zijn Frans een briefje van de werkgever of dokter moeten hebben en zal er iemand moeten controleren. Zo moeilijk kan het niet zijn want er is personeel genoeg en er zijn maar weinig reizigers. Gewoon de poortjes op slot en iedereen langs het brede poortje waar een extra controleur zit/staat.

        • Een conducteur kan toch gewoon tellen hoeveel reizigers er per 'bak' worden vervoerd en of dit boven of onder een bepaalde norm is?
          Vóór het digitale tijdperk konden ze dat gewoon hoor.

  • Pas in de loop van volgende week beslist het corona-crisisteam over de maatregelen na 28 april. NS weet kennelijk meer dan wij.

    • Dit heeft niks met Corona-crisisteam te maken. De maatregelen vanwege het Corona worden door de NS niet versoepeld, en nog steeds geldt het advies: "Reis enkel als het strikt nodig is, en niet voor een uitje".

      Er worden enkel meer treinen ingezet om de reizigers, waarvan verwacht wordt dat het 'beroepsvitale reizigers' zijn, tegemoet te komen met ruimere treinen.

      • Waar ik op doel is, dat ze beter kunnen wachten tot dinsdag, omdat ze anders misschien 2 keer de dienstregeling moeten aanpassen.
        Het is evident dat een nooddienstregeling zonder ic's tekortschiet, in ieder geval in de Randstad. Maar goed, het moest allemaal snel beslist worden.

  • Goed nieuws voor de mensen die afhankelijk zijn van de trein voor noodzakelijke reizen, maar ik hoop niet dat er allerlei mensen dit als signaal gaan zien dat het allemaal wel meevalt en dat ze voor hun plezier weer met de trein kunnen.

    • Waarom zou je voor je plezier met de trein gaan reizen? Dat snap ik niet zo goed. Want je kan nergens naar toe omdat er niets open is. Attractieparken, dierenparken, museums, het strand en alle eettentjes zijn en blijven gesloten. Ik heb niet de illusie dat volgende week er echte veranderingen komen.
      En de hele dag in de trein zitten om het land door te reizen, dat gaat niemand doen voor de lol. Vanwege vele overstappen en soms lange wachttijden op de andere trein.

      • Geen idee waarom mensen het doen, ik zit niet in de trein dus kan het de mensen niet vragen. Maar ik lees op het internet genoeg reacties van mensen die op hun tenen getrapt zijn als ze verteld worden dat de treinen niet rijden voor familiebezoek of wandelingen aan de andere kant van het land (zie ook eerdere berichten)

      • Ken genoeg mensen die met de trein reizen om het reizen zelf hoor, ook als ze daardoor een enorme overstap hebben meerdere keren per dag.

  • Inderdaad frapant dat deze keuze komt voordat het kabinet dingen besloten heeft. En ik weet dat ik meestal een zeurkous ben, maar in dit geval: hulde!

  • Goede zaak dat de IC Direct Amsterdam - Rotterdam 2 keer p/u rijdt. Dat bleek wel toen de Sprinter (Uitgeest) - Amsterdam - Breukelen - Woerden - Gouda - Rotterdam te vol was. Weliswaar met reizigers die toevallig een keertje niet thuis bleven.

    Maar tussen Amsterdam - Rotterdam is de bevolkingsdichtheid zo hoog dat de kans groot is dat de treinen bij 2 keer p/u al snel te vol is.

    Met de zeven ICR met 5 tweede klas (400 zitplaatsen) en 2 eerste klas (118 zitplaatsen) zijn er aanzienlijk meer zitplaatsen dan in de Sprinters.

    • De vraag is natuurlijk hoeveel genoodzaakte reizigers er op Amsterdam-Rotterdam zijn. Op Schiphol is de behoefte ook wat gedaald.
      En het is juist zo lekker stil rond de HSL. oorverdovend bijna, geen treinen, geen vliegtuigen op Zestienhoven. Je kan zomaar de vogeltjes horen fluiten?

  • Gewoon stoppen met de treinen en bussen/metro/trams!

    Geef de mensen met echt vitale beroepen tijdelijk een auto (indien nodig met chauffeur)
    Dit is een stuk hygiënischer, veiliger, sneller, comfortabeler dan het OV. Wat door zal werken in de flexibiliteit van het vitale personeel.

    Degene die hier geen aanspraak op kunnen maken, hebben ook niets te zoeken in het OV en dienen gewoon hun maatschappelijke verplichting te voldoen.

    In een 1,5m-maatschappij is geen ruimte voor OPENBAAR vervoer. Dit moet besloten gaan worden middels vergunningen en reserveringen, voor de reservering kan bij hoge uitzondering een ontheffing verleend worden.

    • Hoi, ik ben DKL. En hier heb je een auto zodat je niet meer met de trein hoeft te gaan want de treinen heb ik zojuist afgeschaft.

      Piet/Klaas/Truus: Ahhh dank je wel DKL. Maareh, weet je....ik heb geen rijbewijs :(

      Moraal van dit verhaal: Gelukkig ben jij geen beleidsbepaler in dit land :)

    • Er zijn ook mensen met een niet-vitaal beroep die niet thuis kunnen werken, maar wel van het OV afhankelijk zijn voor woon-werkverkeer. Hoe gaat u dat oplossen?

        • Momenteel is niemand bij machte om een perfecte oplossing te bieden. Dus moet er geprioriteerd worden; Mijns inziens staat gezondheid bovenaan.

      • Laat de werkgevers oplossen hoe zij hun personeel, op veilig en gezonde manier, op de werkplek krijgen. Met het stoppen van de scholen/BSO zijn er ook goede oplossing gegeven door de werkgevers.

        • Nee, de huidige oplossing is prima zat. Er wordt een basisbehoefte gefaciliteerd en mensen maken er gebruik van. Dat jou dat niet zint is vervelend voor jou, maar jij spreekt (gelukkig) niet namens de rest van de bevolking.

        • Die oplossingen zijn er hoor, we gaan met bussen rijden, is dat dan de oplossing? Dan beter ov ipv elke werkgever zelf zaken moet regelen.

      • "Wat een bizarre oplossing voor een grotendeels niet-bestaand probleem"

        Pardon?! Volgt u het nieuws niet? Als u denkt dat de coronavirus een griepje is heeft u het goed mis. Er is wel degelijk een bestaand probleem, een overvolle trein kan nu gewoon even niet.

        • Overvolle treinen zijn er vrijwel niet. Bijna alle treinen zijn volledig leeg. Vorige week zaterdag waren twee treinen rond Gouda te vol om 1,5 meter afstand te hanteren. Dat was deels te voorkomen om de relatief kleine treinen op deze drukke reisrelatie te vergroten. Het probleem van Corona bestaat, het probleem van te volle treinen lijkt te voorkomen. In supermarkten wordt slechter afstand gehouden, vrees ik zo.

    • Er zijn ook nog mensen die noodzakelijk moeten reizen buiten werk om en afhankelijk zijn van de trein. Dit hele gebeuren gaat niet alleen maar over forensen met een vitaal beroep!

    • Wat een vreemde reactie , meneer of mevrouw DKL .
      Ik reis ook voor mijn werk met het OV . Ik heb geen rijbewijs en in " mijn " tram zitten heel vaak studenten en schoolgaande kinderen . " Geef ze een auto " . Waar zit uw verstand , potjandorie ?

  • Hans, helemaal gelijk. Misschien moeten we mensen die tot de risicogroep behoren aan de beperkingen houden(bv iedereen boven de 65 of 70) en de rest moet weer meer mogelijkheden krijgen om te trein en ander ov te gebruiken

  • Wat ik al vermoedde gaat dus ook gebeuren. De IC trein Amsterdam Centraal-Vlissingen wordt nu weer opgestart en ook de IC Direct van Amsterdam Centraal naar Rotterdam. De volgende stap is om IC treinen van Den Haag Centraal naar het Noorden weer in te zetten en de doortrek van IC treinen Enschede--Utrecht naar Gouda en Den Haag C/Rotterdam C. Deze laatst genoemden treinen kunnen eerst eens per uur doorrijden met twee aparte treindelen die in Zwolle of Gouda gecombineerd dan wel gesplitst kunnen worden, Hierna de IC Zwolle-Arnhrm C-breda en Roosendaal instellen en dan pas de IC trein tussen Den Haag C en Eindhoven C, Als er weer gewoon grensverkeer is kan IC Brussel weer vanaf en naar Brussel en terug, kan de Thalys ,Eurostar en IC Berlijn de rij afsluiten.
    Wat me op de spoorkaart van Nederland ook is opgevallen is dat de treinverbinding Bad Bentheim_ Neuenhaus er niet bij staat. Bad Bentheim is nu ook en overstapstation geworden.

    • Bentheim-Neuenhaus is een Duitse treinverbinding. Die hoeft toch niet op een Nederlandse spoorkaart te staan?

    • Zolang er geen vaccin is, moet je het grensoverschrijdend verkeer zoveel mogelijk beperken. De ICE zou tot het vaccin er is 4x/dag rijden voor zakenreizigers, Thalys zou tot die tijd ook slechts beperkt rijden. Eurostar en IC Berlijn kun je tot die tijd echt vergeten.

      • Ik zou zeggen: laten we niet wachten tot vaccinaties, maar wel dat we meer weten over het virus. Zodra we meer weten over de verspreiding kunnen we wellicht ook iets minder vergaande maatregelen nemen.

      • Van dat type maatregel om verspreiding van een virus tegen te gaan (niet-perfecte compartimentering) is bekend dat het weinig oplevert, hoewel het intuïtief een goed idee lijkt. Zelfs al zou je namelijk het virus binnen een land volledig uit weten te roeien, hoeft er maar één besmette persoon de grens over te komen om een nieuwe uitbraak te starten. Dat betekent dat je met zoveel mogelijk dichte grenzen nog steeds andere maatregelen moet aanhouden die het reproductiegetal (het gemiddeld aantal anderen dat een patiënt besmet) onder de 1 houden. En als je die maatregelen al neemt, heeft een zoveel mogelijk dichte grens nauwelijks nut.

  • Waarom niet? Interessant als je straks wel de grens weer over kan. Maakt weer nieuwe mogelijkheden op aansluitende treinverbindingen in alle richtingen. Zeker als dat lijntje over enkele jaren wordt doorgetrokken naar Coevorden en Emmen. Nu nog de verbindingen Weert-Antwerpen, Roermond-Dalheim en verder en de lijnen via Lelylijn, Utrecht-Breda-snellijn, Nijmegen-Kleve-Duisburg en Maastricht-Lanaken-Hasselt en Gent-Terneuzen. Grensverbindingen zijn zowel regionaal als over een hoofdlijn erg belangrijk.
    Hopelijk gaat Roosendaal-Essen- Antwerpen een half uur dienst worden en komen er sneltreinen van Tilburg via Breda naar Antwerpen. In Tilburg en Breda liggen nog twee perrons ongebruikt in ruwbouw te wachten op verdere afwerking hiervan.
    Maar door de huidige Corona-crisis zijn de spoorplanen voorlopig ondergesneeuwd, tot alles straks weer de juiste proporties heeft en alles weer normaal functioneert. Vanaf 29 april gaat onder andere de IC trein weer van Amsterdam naar Vlissingen en terug rijden plus de ICD-treinen Amsterdam C. en Rotterdam C. via HSL en terug! Stukje bij beetje gaan we weer naar normaal toe, al zal dat helemaal zo zijn nog wel even duren! Maar het begin komt er steeds dichterbij er van!

  • In een 1,5 meter maatschappij moeten we niet meer willen dat mensen gratis kunnen reizen.
    En stoppen met aanbiedingen en gratis kaartjes.