NS stoot Abellio in Verenigd Koninkrijk af
23 aug 2022 17:40
NS werkt aan het vertrek uit het Verenigd Koninkrijk. Volgens het spoorbedrijf past Abellio UK niet meer in het strategische belang van de vervoerder.
Abellio UK afgestoten
In 2018 wijzigde NS de buitenlandstrategie met Abellio, waar Abellio UK en Abellio Duitsland onder vallen. Kort gezegd moeten de buitenlandactiviteiten sindsdien bijdragen aan het belang van de Nederlandse reiziger. “Abellio UK was sinds de gewijzigde buitenlandstrategie voor NS niet meer van strategisch belang” schrijft NS in de halfjaarcijfers. Daarom is besloten de Britse markt te verlaten.
Door de onzekere Britse spoormarkt is de verkoop niet eerder van de grond gekomen, ook de hoge garanties die NS hier heeft uitstaan (€ 0,5 miljard) spelen een rol. Omdat de Britse spoormarkt inmiddels in rustiger vaarwater is gekomen, acht NS de tijd nu wel rijp om Abellio UK af te stoten.
Zonder de boekhoudkundige wijzigingen ten behoeve van de verkoop haalt Abellio UK een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 40 miljoen. Dat is inclusief een bijzondere bate van € 21 miljoen. NS trok zich al eerder (op 31 maart) terug uit Schotland.
Forse groei
Het vertrek uit het Verenigd Koninkrijk is een hele ommezwaai. In 2001 begon NS met activiteiten in het buitenland, toentertijd onder de naam NedRailways. Doelstelling was ervaring opdoen in het buitenland, en zodoende NS klaar te stomen voor eventuele concurrentie. In 2003 werd de eerste concessie gewonnen.
In de jaren daarop bleef Abellio fors groeien. Ondanks dat NS’ Timo Huges de focus op Nederland legde, mocht NS via Abellio in het buitenland blijven groeien. “Het is de ambitie van Abellio om verder te bouwen aan duurzame portfolio van OV businesses in Europa door te groeien in onze bestaande markten en nieuwe markten te verkennen” liet Abellio in 2014 weten.
De ene concessie na de andere werd binnengesleept. Zo werd in 2014 ook de Schotse treinconcessie met veel trots binnengehaald. Toch veranderde er wel iets, zo plaatste minister Jeroen Dijsselbloem als aandeelhouder in 2015 vraagtekens bij de investeringen in horeca en busvervoer. Het leidde uiteindelijk tot de verkoop van Qbuzz en het uitbesteden van de horeca-activiteiten. Maar Abellio bleef desondanks groeien.
Brexit
In 2018 kwam de helft van de omzet nog uit de buitenlandse activiteiten, waarbij het Verenigd Koninkrijk als een van de belangrijkste markten gold. Maar in 2018 uit NS voor het eerst ook duidelijk zijn zorgen over Abellio. De tegenvallende reizigersgroei en de Brexit brengen onzekerheid met zich mee. Daardoor daalt ook de winst. Die daling zet in 2019 door, op een omzet van 3,4 miljard haalt NS een winst van slechts 4 miljoen.
Met het afstoten van Abellio in het Verenigd Koninkrijk blijft er echter weinig meer over van de NS-activiteiten in het buitenland. Immers, de concessie Rhein-Ruhr-Express is al van NS afgepakt. Via Rail heeft tussen Arnhem en Düsseldorf nu de treindienst van Abellio overgenomen. Alleen in midden-Duitsland is Abellio nog actief.
NS kon zich in Schotland niet echt waarmaken -> einde verhaal. Hoeven ze dus ook niet meer te verkopen 😇
Verstandig van NS. Onrendabele spoorverbindingen in Schotland is alleen maar ballast.
En NS zal intern in Nederland al moeilijk genoeg krijgen. Veel onvrede bij hun eigen personeel. Laten ze daar het meeste prioriteit aan geven.
De corona crisis heeft financieel er ingehakt. En er is personeelstekort.
Er is vooral ook een reizigerstekort
Was prima en zeer snel van Arnhem naar Dusseldorp met Abellio, wel rare naam eigenlijk.
Lijkt inmiddels iets van voorbije tijden. Misschien blijven nog een of twee grote staatsspoorbedrijven (….) over die zich zo iets in het buitenland kunnen permiteren. Verder handenvol met het goed rijden van hun eigen binnenlandse treinen.
Zover ik dit zie lijkt dit op een Schotse nationale feestdag. Ze hadden alleen maar problemen met Abellio.
Het track record van de buitenlandse dochters van NS is absoluut niet om over naar huis te schrijven, denkt u maar aan het hele drama rondom ABELLIO in Duitsland, dat is dus al een serieus argument om hiermee te stoppen.
Daarnaast is nooit echt helder geworden in hoeverre enig gunstig resultaat in het buitenland ook maar rechtstreeks de reiziger in Nederland ten goed zou kunnen komen, daar is zo goed als nooit echt van gebleken namelijk.
Tenslotte is de wijze waarop ABELLIO in Duitsland heeft gefunctioneerd als ook de wijze waarop NS hierop vooral toch meende NIET te moeten reageren evenmin te zien als een voorbeeld van voorbeeldig bestuur.
Ergo, niet meer dan logisch dat NS hiermee ophoudt.
In Duitsland bestond de verbazing omtrent Abellio volgens mij vooral uit het feit dat NS er vrijwel direct 200 kantoorfuncties creëerde, terwijl het eigenlijk alleen werd belast met de operationele uitvoering van de dienstregeling. 200 mensen die gezamenlijk niet in staat bleken de zeer beperkte activiteiten fatsoenlijk te organiseren. Zoals het langdurig en veelvuldig plannen van vervangend busvervoer, wat onderdeel was van de concessie. Dit terwijl bijvoorbeeld National Express al haar activiteiten in Duitsland in het begin coördineerde vanuit een onooglijk hokje op het station van Keulen.