fbpx

NS wil zitplaatszoeker verbeteren door wifi-tracking

klok 02 dec 2019 13:15

Om het voor reizigers makkelijker te maken een zitplaats te vinden in de trein, willen de Nederlandse Spoorwegen wifi-tracking inzetten. “Wij realiseren ons dat het een beladen ­onderwerp is als het gaat om privacy”, zegt directeur privacy Udo Oelen in Trouw.

Privacy

Maar hij denkt dat gegevensverwerking rechtmatig is als het spoorbedrijf zich aan bepaalde spelregels houdt.Via wifi-tracking ontvangt een bedrijf locatiegegevens van een mobiele telefoon of tablet wanneer wifi aanstaat. Gemeenten, maar ook vervoersbedrijven, kunnen het systeem inzetten om verkeersstromen van grote groepen mensen in kaart te brengen en mensen te tellen.

“In de meest moderne trein zou in elke stoel een sensor zitten, waardoor je per stoel kunt zien waar er plek is. Maar de huidige treinen van de NS hebben die sensoren niet”, aldus Oelen in de krant. “We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd. We willen niemand volgen, maar alleen weten hoe druk het uiteindelijk wordt in zo’n trein.”

Veiligheid

“Voor ons is het van belang deze informatie te ontsluiten zodat mensen zich beter over de trein verdelen en de kans op een zitplaats groter wordt”, zegt de NS-directeur. “Ook voor de veiligheid is het beter als massa’s mensen zich over de trein verspreiden.”

© ANP

15 gedachten over “NS wil zitplaatszoeker verbeteren door wifi-tracking”

  1. GWS schreef:

    Voorwaar, een aardig proefballonnetje.
    Afgezien van de privacy aspecten:
    Hoe dacht NS in alle treinen werkende WiFi te regelen, en idem op de perrons, zodat reizigers op tijd een rustig plekje kunnen zoeken om in te stappen ?
    PS men zou al een goed begin kunnen maken als de instappers vooraf informatie krijgt waar de trein gaat stoppen (langs het perron).

    1. Bakbordje schreef:

      Die informatie is al gewoon beschikbaar via de app waar je kunt zien welk materieel en hoe lang dit materieel is. Het aantal delen in de app correspondeert dan weer met de geruite blauwe borden met daarin een nummer

    2. Dries Molenaar schreef:

      Wanneer je gewoon scant op telefoons is niets voor de privacy te vrezen. De trein komt aan en de data kan direct gedumpt worden. Idem per stop

  2. Wim Lubbers schreef:

    Zoals Oelen zegt: het wordt al gebruikt door gemeenten. In de stad waar ik woon worden er de bezoekersstromen bij de kermis mee beheerd. Ook daar is privacy niet in het geding.
    Het systeem dat in Utrecht is uitgetest vond ik te beperkt. Stiltecoupés en eerste klas werden op de borden niet vermeld. In Den Bosch was dat een paar jaar terug wel, maar niemand leek het door te hebben.

    1. Ruud schreef:

      Ik denk niet dat het de NS om de zitplaatsen gaat maar toch om zoveel mogelijk info van de reizigers te verzamelen, dus nee ik ben geen voorstander.
      Ten eerste inderdaad, standaard zal de hele meute richting 1e klas worden gedirigeerd waardoor de coupes rond de eerste klas juist veel drukker worden. Want het is toch anoniem? Dan weet je namelijk niet of iemand 2e klas reist en er niets aan heeft dat ie een halflege 1e klas wordt ingestuurd, tenzij de NS besluit de 1e klas gewoon op te heffen.

      Ten tweede: Veel reizigers zijn er om één of andere reden helemaal niet in geintereseerd. Ik reis veel met de NS en regelmatig roept een conducteur om “Voorin (of achterin) de trein is het bijna leeg dus als u staat ga daar dan even heen”. Daar reageert standaard vrijwel niemand op dus kennelijk vindt men het zitten toch niet zo belangrijk dat als ze er 2 coupes voor door moeten lopen het al teveel moeite is.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Dank voor aannames en onderbuikdata.

        1. Rene schreef:

          Het is een feit dat mensen zo dicht mogelijk bij de perronopgang gaan zitten.
          Ik heb het afgelopen zondag zelf nog gezien bij de ICD:In de voorste 2 coupe’ s moest men staan en de achtersten waren gewoon kompleet leeg.
          En maar zeuren dat er geen zitplaatsen genoeg zijn…

    2. Johan schreef:

      Sterker nog: NS gebruikt zelf allang wifi tracking op een aantal stations:

      https://www.ns.nl/privacy/op-en-rondom-het-station.html

  3. JanN schreef:

    Je kunt het veel simpeler houden door het Zwitserse systeem toe te passen. Op de monitorschermen van de vertrekperrons tevens de treinsamenstelling te tonen. Daarnaast de getoonde wagonnetjes op deze monitoren in kleuren met resp. Rood, oranje of groen (of anders zwart, grijs of wit). Zodoende kan iedereen zien waar er plek is.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Dat is er al. De asdruk wordt gemeten waaruit afgeleid kan worden hoe vol een wagon is.

      1. Bokke schreef:

        Die meetmethode blijkt niet nauwkeurig genoeg te zijn.

      2. JanN schreef:

        Ik moet blind zijn maar ik heb het nog niet gezien op de stations waar ik ben geweest: Zoetermeer, Den Haag, Utrecht, Den Bosch Maastricht.

  4. Janneke 1 schreef:

    Men zal mij misschien een ouwe zeur vinden, dat is dan maar zo, maar wat een interessantdoenerij allemaal. Zonde om daar tijd en geld in te steken. Je kan toch gewoon instappen en rondkijken of er een zitplaats is. Zoja, fijn en anders moet je even verder zoeken. Er wordt al veel te veel op die schermpjes gekeken. Laatst stond ik op een perron te wachten tot de mensen uitgestapt waren en de ene na de andere lege blik kwam langs, mobiel in de hand, oortjes in en blik op oneindig als een stel zombies.

  5. Johan schreef:

    Ik ben bepaald geen fan van dataslurperij, maar wie hier verontwaardigd over is heeft kennelijk niet in de gaten hoeveel persoonsgegevens NS al van je verzamelt. NS kan alleen al met de in- en uitcheckgegevens van de OV-chipkaart in de meeste gevallen achterhalen met welke trein je hebt gereisd. Op de camerabeelden kunnen ze je bovendien als ze willen vanaf het inchecken stap voor stap door het station volgen en zo óók real-time uitvinden waar je in de trein stapt. In de nieuwere en recenter gerenoveerde treinen hangen ook daar weer camera’s en als daarop niet te zien is op welke stoel je zit kan er ook nog een NS-medewerker voorbij komen met een bodycam. Het is bovendien maar de vraag of de apparatuur van wifi in de trein nu al geen log bijhoudt van apparaten die contact hebben gezocht.

    1. Robbie schreef:

      En ook de electronische kaartcontrole in de trein door de conducteur geeft hen info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.