NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens de presentatie van de jaarcijfers van vorig jaar. Het najaar kenmerkte zich door forse vertragingen en uitval van treinen en NS leed opnieuw operationeel verlies, zij het minder dan tijdens coronajaren.

Voor NS begon 2023 voortvarend. De vervoerder had de grootste personeelstekorten opgelost en kon ruim 1000 nieuwe conducteurs en machinisten verwelkomen. “Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen”, zegt NS-directeur Koolmees tijdens de presentatie van de cijfers. “Hoe anders was het najaar waarin de reiziger veel last gehad heeft van vertraging, verstoringen en te drukke treinen. Dat moet beter voor reizigers.”

191 miljoen in de min

In 2023 leed NS opnieuw operationeel verlies, al weet het bedrijf de schade steeds meer te beperken. De vervoerder sloot het jaar af met 191 miljoen euro in de min, terwijl dat tijdens de coronajaren nog bijna 1000 miljoen euro was. In 2022 was het resultaat -421 miljoen. Het resultaat is volgens NS nog steeds fors onvoldoende om van een financieel gezonde bedrijfsvoering te spreken.

Niet alleen financieel staat NS onder druk, ook qua prestaties op het spoor moet de vervoerder het beter doen. De punctualiteit op zowel het reguliere spoor (89,7%) als op de HSL (73,6%) was in 2023 lager dan het jaar ervoor. Ook de kans op een zitplaats daalde in 2023.

Ambities groot

NS is vastberaden om dit in volgende jaren beter te doen, aldus Koolmees: “Onze ambities zijn groot. De trein heeft een belangrijke rol te spelen bij veel maatschappelijke uitdagingen, zoals woningbouw, bevolkingsgroei en klimaatdoelstellingen. NS zet de stappen die nodig zijn om de trein klaar te maken voor de toekomst. Sinds december rijden we 1.800 extra treinen per week. Volgend jaar willen we daar nog eens 1.600 treinen aan toevoegen waardoor regio’s nog beter met elkaar verbonden worden. Stations, groot en klein, worden aangepast op meer reizigers. Tegelijk is op verschillende plekken in het land de basis niet op orde. Er is veel onderhoud aan het spoor nodig om onze treinen op volle snelheid en volle lengte te kunnen rijden.”

15% meer internationale tickets

NS is daarnaast positief over de stand van internationale treinreizen in 2023. NS International verkocht vorig jaar 15% meer treintickets dan in 2022. Bovendien is de reistijd van Amsterdam naar Berlijn vorig jaar een halfuur ingekort omdat de tijdrovende locomotiefwissel in Bad Bentheim niet meer nodig is.

In 2024 kan NS rekenen op een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro waarmee een prijsstijging voor treintickets voorkomen kon worden. NS zegt in 2025 wel duurdere tickets te moeten verkopen om de financiën sluitend te krijgen.

This post was last modified on 27 februari 2024 13:28

Bekijk reacties

    • Sinds de conducteurs zich opsluiten in hun hok of in de 1e Klas en ze dus amper plaatsbewijzen meer controleren, zitten de treinen vol met zwartrijders die weten dat de pakkans uiterst klein is en de treinkaartjes erg duur. NS verliest hierdoor op jaarbasis vele tientallen miljoenen.
      Ga dus weer controleren en de inkomsten uit boetes en kaartjesaankoop door degenen die nu zwartrijden zullen de verliezen van NS aanmerkelijk doen verminderen.

  • Wat een grapjas, die Koolmees.

    “Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen”

    Die 'inspanningen' bestonden uit het structureel schrappen van meer treinen dan er in 2022 uitvielen:

    "Vanwege het personeelstekort gaan er in 2023 minder treinen rijden. Circa 12 procent van de treinen verdwijnt formeel uit de dienstregeling. Het grootste deel van de treinen is echter al in september en november geschrapt. Per december wordt het aantal treinen echter nog iets verder teruggebracht." https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2023-minder-maar-langere-treinen/

  • Volgens mij is dit artikel niet helemaal duidelijk over de cijfers. Het onderliggende resultaat over 2023 is 191 miljoen negatief. Het verlies over 2023 bedraagt echter 380 miljoen.

    Het tekort op het onderliggende resultaat betekent bij een omzet van ongeveer 2 miljard dat er gewoon 10% te weinig inkomsten zijn. NS zegt meer personeel nodig te hebben en meer diensten uit te willen voeren. Dat levert op korte termijn hogere kosten op. Daarnaast zijn de vakbonden niet akkoord met een loonsverhoging van 6,6%. Er zit bovendien op geen enkel vlak een operationele meevaller aan te komen. Kortom, als NS blijft doen wat het nu doet en wat het van plan is, dan blijft het een gigantische opgave om ooit nog eens break even te draaien.

      • Ja, dat is vreemd, aangezien NS eerder aangaf dat er al zo ruim afgeschreven was dat er geen lijken meer uit de kast zouden komen voor wat betreft de buitenlandse concessies.

        En blijkbaar is er ook een afschrijving op de aanstaande concessie, waardoor het verlies eigenlijk ver over een half miljard gaat. Ik vind dat vreemd. De nieuwe concessie geeft NS 85 miljoen voordelen boven de huidige, maar blijkbaar kan het dan nog niet uit. De tekst van de concessie is amper droog of er moeten miljoenen bij. Wat mij betreft laat de regering zich niet chanteren, houdt het de portemonnee verder dicht en houden ze NS aan de afspraken zoals in de concessie vastgelegd. Als NS het de geboden voorkeurspositie niet blieft, dan mag het de concessie inleveren. Dat is hoe de verhoudingen moeten zijn. Niet dat NS er een potje van kan maken en de rekening voor het slechte functioneren aan de belastingbetaler en reiziger presenteert.

        En je ziet het ook bij het nieuwe energiecontract. NS gaat gewoon normale stroom inkopen. Maar daarnaast gaat het tientallen miljoenen aan certificaten inkopen bij Shell, zodat exact dezelfde energie groengewassen wordt. En de rekening daarvoor wil NS op het bordje van de reiziger en belastingbetaler leggen. Totaal krankjorum!

        Naar aanleiding van de in de CAO afgesproken loonsverhoging over vorig jaar gaf NS aan dat het in eigen reserves zou interen om die lonen te betalen. Die reserves bestaan helemaal niet en Koolmees poogt gewoon de rekening op het bordje van de belastingbetaler te schuiven. Op deze manier zou je het het FNV haast verwijten dat ze geen 25% loonsverhoging voor het personeel eisen, als Koolmees toch denkt dat het zo werkt.

        • Oeps, sorry, ik bedoelde ook de binnenlandse concessie 2025-2033.

          Ik ben het volledig met je eens.

          Wat ik zo opvallend vind is dat de NS de schuld/oorzaak bij anderen neerlegt, ook flinke financiële inspanning van anderen verwacht, maar in ALLE toonaarden zwijgt over wat de organisatie gaat doen om er weer financieel fit te worden of iets gaat veranderen aan de eigen incompetentie.

  • Ik mis in bovenstaande artikel onderstaande informatie.

    "De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk."
    Bron: Zakenreis nieuws 27 februari 2024

    Slechte bedrijfsresultaat, minder inkomsten en verhoging van een treinreis, daar zal de auto verkoopbranche heel blij mee zijn. Duurdere treinreis, gevolg nog minder klandizie, gevolg nog rustiger treinen, gevolg nog minder inkomsten en gevolg nog minder vertrouwen in het spoor en imago schade. En treinen die aan vele kinderziektes leiden en maar moeilijk volwassen worden. Nu is het bij de ICNG, straks ook bij de DDNG ?
    En de ambities van NS is geloven in zichzelf, maar of men het in de komende jaren echt kan waarmaken, daar twijfel ik sterk aan, maar dat is al jaren zo...

    • Stop ICNG Den Haag - Aken.
      Grootste kostenbesparing.
      Verleg die trein van Luik - Groningen.
      Of Den Haag - Dusseldorf.

    • Het probleem is dat de (personeels)kosten bij NS structureel te hoog zijn. En dat trek je niet recht met een enorme tariefsverhoging.

      • Ja wat wil je dan ook met twee conducteurs per 8 wagons, een oneindige hoeveelheid aan beveiligers die niks staan te doen bij de poortjes en ga zo maar door.

        Daar gaat zo veel geld in om.

        • Ik zit 's avonds wel eens in de trein van Zwolle naar Groningen en verbaas me dan voornamelijk over de enorme hoeveelheid NS-personeel aan boord. Blijkbaar eindigt heel veel personeel de dienst in Groningen. Ook aan de spoorlijn Emmen-Zwolle woont veel NS-personeel, dat oude rechten heeft uit de tijd dat NS er nog reed. Iedere dag verlies je ongelooflijk veel uren doordat die mensen aan het begin en/of eind van hun dienst niet op de plek zijn waar ze moeten zijn. En dat zal niet de enige plek zijn in Nederland waar je zoiets ziet. Je moet een deel van die mensen gewoon naar een passende standplaats verplaatsen en ze een reiskostenvergoeding in de vorm van een OV-abonnement (die ze toch al hebben) geven, zoals werknemers in andere branches dat ook hebben. Dan bespaar je al tientallen uren per dag.

  • https://www.businessinsider.nl/ns-wil-prijs-treinkaartje-fors-verhogen-in-2025-na-weer-een-verlieslatend-jaar/

    De NS overweegt de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent.
    Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar, dat onderaan de streep opnieuw rode cijfers toont.
    De NS was vorig jaar miljoenen kwijt aan het compenseren van reizigers: ruim 1 op de 10 van hen had last van vertraging.

    • Slechts een beperkt deel van de vertraagde reizigers had meer dan een halfuur vertraging en ook lang niet iedereen vraagt geld terug.

  • De regering legt het verschil bij.
    Anders dient ze nog meer in nieuwbouw en onderhoud autowegen te investeren.
    Met nog meer stikstof, natuurgebieden, fijnstof, klimaatdoelen etc problemen.
    Wat toch duidelijk duurder is.

    • En wat dacht je van gezondheidsproblemen, verkeersongelukken het zal maar een CEO zijn die in een verkeersongeluk dodelijk geraakt.

  • Diezelfde NS laat ook al zijn blik schemeren op 2025... En de eerste opmerking is dat de prijzen van de treinkaartjes flink omhoog gaan.

    https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/27/ns-opnieuw-in-het-rood-treinkaartjes-volgend-jaar-fors-duurder/

    Dit zal zeker geen meer reizigers aantrekken, maar is wel een bron van meer auto's op de weg; gezien het gros van de lasten van auto's al betaald zijn en de benzine kosten relatief laag zijn nadat alle vaste lasten betaald zijn. En zolang als de reiziger niet dit soort bedrijven de rug toekeren en de overheden door blijven gaan sloten geld naar zulke bedrijven te sturen gaat er ook geen klap veranderen.

    Uiteindelijk zal dit leiden tot een verhitte politieke discussies in het najaar voor een volgende grote steunpakket aan het OV om de prijsstijgingen in de perken te houden. Als niet keuze reiziger vind ik dit fijn, maar er komt geen enkele discussie opgang over de toekomst van het OV ook in het licht met de bestaande problemen, zoals personeelstekorten. - Ook de overheid heeft totaal geen visie hoe met de problemen zoals personeelstekorten om te gaan en van daaruit beleid te ontwikkelen.

    Het vervoersbeleid in het algemeen heeft ook een herijking nodig en er moet gekeken worden hoe we personeelstekorten omgaan (die overigens ook in andere sectoren spelen) en hoe de vervoerszekerheid en de betaalbaarheid ervan van de niet keuze reiziger gaan garanderen. Denk aan aan goed opzetten van flex, meer flex in de regio (zie teveel bijna lege bussen van binnen) en geen te grote dienstregeling bij het spoor, maar wel dat verbindingen fatsoenlijk beschikbaar blijven) bij het spoor en accepteren dat de auto de vervoersstrijd heeft gewonnen (en de maakbaarheid van de samenleving toch enorm tegenvalt) - Dito met de beschikbaarheid van andere essentiele overheidsdiensten, zoals zorg, veiligheid etc.

    • Personeelstekorten leiden tot hogere loonkosten en dan zijn arbeidsintensieve sectoren zoals het OV het haasje want die kunnen die hogere lonen domweg niet betalen.

      De enige oplossing voor NS is om het werk minder arbeidsintensief te organiseren. En dat betekent bijv. eenvoudiger tarieven (dan kan de halve klantenservice weg), meer eenmansbediening op de trein en de bezem door de bureaucratie op de kantoren.

      • Ook volledig mee eens. Dit zijn al stappen, die eigenlijk in zeer korte tijd gezet kunnen worden. Maar dan nog is er beleid op de langere termijn nodig.

    • Lagere frequenties zijn zo blijkt uit studies een belangrijke reden waarom de reizigers wegblijven. Als treinen nog om het uur rijden trek je geen reizigers.

  • Ik vraag me af wat een structurele oplossing zou kunnen zijn, voor die rode cijfers. Duurdere kaartjes jaagt meer mensen de auto in, met als gevolg nog minder reizigers, en nog minder inkomsten. Zo kom je in een spiraal naar beneden. Ik denk dat er meer geld van het Rijk naar het spoor moet, zodat met lage tarieven en hoge frequenties een goed alternatief voor de auto wordt geboden. Ik zie een aankomend rechts kabinet dat echter niet doen.

    • Een links kabinet met zijn focus op CO2 en stikstof gaat zeker niet naar het personeeltekorten probleem kijken en gaat alleen meer geld in het OV pompen zonder tot enige zinnige maatregel om efficienter te werken te leiden en dan nog proberen mensen uit de auto te krijgen. Dit gaat al helemaal niet werken. En met efficienter werken bedoel ik niet de arbeidsdruk tot extremen opvoeren, zoals ze dit nu doen bij het streekvervoer, maar de middelen slimmer benutten. Dus eenmansbediening, versimpeling tarieven, meer flex op rustige lijnen etc.

      • @Baardstaart.
        Ga jij al die personeelsleden en famillies vertellen jullie zijn overbodig en stort hen in de gekortwiekte Sociale Zekerheid (VVD en in het bijzonder, Bolkensteijn, Kamp, Geert Wilders verdiensten)

    • Je kunt zonder problemen hele kantoorafdelingen wegsnijden uit de organisatie. Er werken veel te veel mensen die zich totaal niet bezighouden met de kern van de activiteiten van het bedrijf. Daar kun je gewoon afscheid van nemen. Daarnaast moet de inzet van rijdend personeel veel doelmatiger georganiseerd worden. Geen vaste tweemansbediening meer, maar overgaan op vliegende teams voor controle. Rijdend personeel binden aan een regio, zodat ze niet meer door heel het land komen.

      Maar goed, NS is nu zo georganiseerd dat de vakbonden de macht hebben, waardoor NS eigenlijk reddeloos verloren is. Jarenlang honderden miljoenen staatssteun gaat hem ook niet worden, want dat levert geheid problemen op met Brussel. Problemen die er overigens sowieso al aan zitten te komen. Het is bizar dat ze het zover hebben laten komen.

      Als het zo door gaat eindigt NS de concessie 2025-2033 met een schuld van ver over de 2 miljard. Naarmate 2033 nadert, zullen schuldeisers huiveriger worden over of ze ooit hun geld terug gaan zien. Dat zal ergens gedurende de concessie onvermijdelijk voor een acuut probleem zorgen. Het is eigenlijk al te laat om daar nog iets aan te doen.

      • CO2- subsidies afschaffen jaarlijks 45 miljard E.
        Belastingontduiking - en ontwijking aanpakken jaarlijks 25miljard E.
        En de vervuiler betaalt, CO2 brandstofheffing 0,50 E per liter.

        • NS is als grootgebruiker van stroom juist een van de grote partijen die fossiele subsidies (wat geen subsidies) ontvangt en waarvoor figuren snelwegen blokkeren. Als je die 'subsidies' afpakt, krijgt NS het nog moeilijker.

        • Nou annemiek.
          de barricaden op.
          Je hebt onthuld dat NS CO2 geproduceerde stroom gaat afnemen.
          Gebruik je kennis, vaardigheden, connecties om dat te stoppen.
          organiseer iets om CO2 geproduceerde stroom-afnamen van de NS te stoppen.
          Laat zien dat je iets voor elkaar krijg.

        • @Anoniem: dat is onze verantwoordelijkheid.

          In de eerste plaats van Urgenda die meestal haantje de voorste is.
          Er zijn ook mensen die al dan niet met kids op de A12 demonstreren. En over demonstreren wil ik niet te moeilijk doen mits gelijke monniken gelijke kappen.

          Die mogen van mij eventuele greenwashing op kosten van reizigers en belastingbetalers onderzoeken en zo nodig aan de kaak stellen en torpederen. Levert ze misschien ook sympathie op buiten de eigen kring!

      • Oei Annemiek!! Laat de vakbond dit maar niet horen. Het rondje om de kerk ligt dan weer op de loer.

  • ik vind het wel gemakkelijk m de rekening bij de reiziger neer te leggen. 10 % verhoging is wel rijkelijk veel. Arriva kan blijkbaar veel goedkoper rijden. Nu ik de cijfers op de Verlies-en Winstrekening niet. Waarom kan de NS niet efficiënter werken. Zijn er geen kosten waarop bezuinigd kan worden?

      • En hoe kan je efficienter werken?
        een trein rijdt van A naar B.
        that's all.
        mensen klagen hier (annemiek, B.S, Baardstaart en anderen) constant/dagelijks over veiligheid, smerigheid, onverlaten op de perrons en in de treinen en dies meer) en willen dat hoe dan regelen?
        Ik heb kennis genomen van op 2 werkplekken, dat de wc's onder besmeurd waren met poep(onbetrokken, tegenwerkers in onderwijs en verzekeringswezen)
        nou dat zijn gefrusteerden die in een bubbel leven en dat waren HBO/universitairen.
        Trouwens die rechtse studentenverenigingen hebben daar ook een handje naar.
        En zij die 7 vinkjes leven in hun bubbel/omgeving en doen nix om iets te verbeteren. Het interesseert hen niet.
        Zij zijn de schuldigen aan de situatie waar Nederland met al haar problemen meegeconfronteerd worden.
        Je ziet ze soms in de trein onbeschoft te doen maar krijgen/hebben een auto van hun ouders/famillie-kapitaal dat over de ruggen van de gewone mensen bijeengehaald worden is. Door mensen tot loonslaven of lijfeigenen te maken,

  • Niet alleen heeft NS de laatste jaren bakken subsidie gekregen ze hebben ook de schuld nog eens met honderden miljoenen laten oplopen.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug