Foto: Stefan Verkerk
NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens de presentatie van de jaarcijfers van vorig jaar. Het najaar kenmerkte zich door forse vertragingen en uitval van treinen en NS leed opnieuw operationeel verlies, zij het minder dan tijdens coronajaren.
Voor NS begon 2023 voortvarend. De vervoerder had de grootste personeelstekorten opgelost en kon ruim 1000 nieuwe conducteurs en machinisten verwelkomen. “Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen”, zegt NS-directeur Koolmees tijdens de presentatie van de cijfers. “Hoe anders was het najaar waarin de reiziger veel last gehad heeft van vertraging, verstoringen en te drukke treinen. Dat moet beter voor reizigers.”
In 2023 leed NS opnieuw operationeel verlies, al weet het bedrijf de schade steeds meer te beperken. De vervoerder sloot het jaar af met 191 miljoen euro in de min, terwijl dat tijdens de coronajaren nog bijna 1000 miljoen euro was. In 2022 was het resultaat -421 miljoen. Het resultaat is volgens NS nog steeds fors onvoldoende om van een financieel gezonde bedrijfsvoering te spreken.
Niet alleen financieel staat NS onder druk, ook qua prestaties op het spoor moet de vervoerder het beter doen. De punctualiteit op zowel het reguliere spoor (89,7%) als op de HSL (73,6%) was in 2023 lager dan het jaar ervoor. Ook de kans op een zitplaats daalde in 2023.
NS is vastberaden om dit in volgende jaren beter te doen, aldus Koolmees: “Onze ambities zijn groot. De trein heeft een belangrijke rol te spelen bij veel maatschappelijke uitdagingen, zoals woningbouw, bevolkingsgroei en klimaatdoelstellingen. NS zet de stappen die nodig zijn om de trein klaar te maken voor de toekomst. Sinds december rijden we 1.800 extra treinen per week. Volgend jaar willen we daar nog eens 1.600 treinen aan toevoegen waardoor regio’s nog beter met elkaar verbonden worden. Stations, groot en klein, worden aangepast op meer reizigers. Tegelijk is op verschillende plekken in het land de basis niet op orde. Er is veel onderhoud aan het spoor nodig om onze treinen op volle snelheid en volle lengte te kunnen rijden.”
NS is daarnaast positief over de stand van internationale treinreizen in 2023. NS International verkocht vorig jaar 15% meer treintickets dan in 2022. Bovendien is de reistijd van Amsterdam naar Berlijn vorig jaar een halfuur ingekort omdat de tijdrovende locomotiefwissel in Bad Bentheim niet meer nodig is.
In 2024 kan NS rekenen op een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro waarmee een prijsstijging voor treintickets voorkomen kon worden. NS zegt in 2025 wel duurdere tickets te moeten verkopen om de financiën sluitend te krijgen.
This post was last modified on 27 februari 2024 13:28
Het treinverkeer in Spanje heeft op dinsdag nog veel hinder van de stroomstoring van maandag.…
De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…
Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…
Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…
Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt…