ÖBB: Nachttrein naar Brussel vanaf begin 2020, Amsterdam in planning (2021)

1 maand terug

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) wil al per januari 2020 starten met een nachttrein Brussel – Wenen. De Oostenrijkers willen een jaar later vanuit Wenen ook naar Amsterdam gaan rijden. Dat heeft de topman van de ÖBB bekendgemaakt tegenover de Wiener Zeitung.

Welkom Brussel

Op Twitter verwelkomt de Oostenrijkse spoorwegen Brussel. De dienstregeling en de tarieven van de nieuwe verbinding zijn nog niet bekendgemaakt. Ook is onduidelijk of de nachttrein dagelijks gaat rijden, zoals de meeste Nightjet-treinen doen.

Twee keer per week?

Volgens het Duitse forum Drehscheibe Online zou de trein Brussel – Wenen twee keer per week gaan rijden, en betreft het de verlenging van de trein Düsseldorf – Wenen. Uit Wenen zou de verbinding op zondag en woensdag naar Brussel vertrekken, een dag later in omgekeerde richting. Volgens het forum zou een jaar later de trein Düsseldorf – Wenen standaard verlengd worden tot Amsterdam – Wenen. Van en naar Brussel zou dan slechts een koerswagengroep worden. De Duitse bron geeft gedetailleerde informatie, maar de informatie is tot nu toe onbevestigd.

Amsterdam nog niet rond

Dat Amsterdam op het verlanglijstje van de Oostenrijkers staat is al langer bekend, maar Brussel komt voor velen als een verrassing. Om Amsterdam aan te sluiten op het ÖBB-nachttreinnetwerk zou subsidie nodig zijn, stelden de Oostenrijkse Spoorwegen en NS eerder. Of die subsidie er komt is nog onduidelijk. Een woordvoerder van het ministerie van infrastructuur benadrukt dat de komst van de nachttrein naar Nederland nog niet rond is. “We werken er hard aan, en ook de staatssecretaris is er voorstander van, maar het is nog niet rond”.

This post was last modified on oktober 6, 2019 10:24 am

Bekijk reacties

  • Dat zegt niet zoveel. NS wil altijd subsidie als ze iets moeten doen wat ze niet contractueel verplicht zijn en wat andere vervoerders niet mogen doen. Ook als het al winstgevend is wordt het immers nog winstgevender met een zak gemeenschapsgeld erbij.

        • - De derde en vierde trein naar Leeuwarden.
          - Het doortrekken van de sprinter Apeldoorn-Almelo naar Enschede
          - De IC Dordrecht-Breda
          - De nachttrein in Brabant
          Kies zelf uw favoriete voorbeeld maar als het er maar een mag zijn.

  • NS is wat voorzichtiger dan de ÖBB.
    Vanmorgen meldde een woordvoerder van NS tijdens een radiouitzending dat er inderdaad over de nachttrein Amsterdam - Wenen wordt gesproken, maar ook dat het "ingewikkeld is" en dat die trein in elk geval zonder subsidie niet mogelijk is.

  • Ik zie vooral goede mogelijkheden voor Amsterdam-Munchen-Innsbruck, vooral omdat Munchen en Innsbruck goede overstapmogelijkheden hebben.

    • Naast deze overstapmogelijkheden zijn München en Innsbruck ook als reisdoel op zicht interessant. Verder denk ik dat de nachttrein ook gaat stoppen in Wörgl en Jenbach.

      In Wörgl bestaat aansluiting naar Westendorf, Brixen, Kirchberg, Kitzbühel, St. Johann, Fieberbrunn en Zell am See, stuk voor stuk geliefde wintersportplaatsen bij Nederlanders.
      In Jenbach bestaat aansluiting naar de Achensee en het Zillertal.

    • En ook mogelijkheden voor Amsterdam - Zürich (CH). Ook die lijn had een goede bezetting, maar werd "kapotgerekend" door het management van de DB, die ons allen in hun ICE's willen hebben.

      Hulde aan de ÖBB.

        • Verlies alleen binnen Oostenrijk, nachttreinen niet vandaar uitbreiding. Subsidie is natuurlijk gewoon een try, zonder rijden ze ook straks. Wien-Den Bosch via Venlo/Arnhem ipv naar ASD (Zuid, want is de bedoeling van Prorail/NS) zo gek nog niet indien autos mee. EETC deed dit eerder, ging heel goed.

  • Van Brussel kan via de HSL langs-Leuven naar Luik worden gereden. Vandaar kan het of via Aachen verder Duitsland in of via Luxemburg naar Trier en Koblenz gereden worden.
    In Koblenz kan de toekomstige Amsterdamse tak gekoppeld, c.q. afgesplitst worden aan of van de Belgische.
    Van Koblenz naar Amsterdam kan via Keulen, Venlo, Eindhoven en Utrecht gereden worden. Via Arnhem wordt het lastiger gezien de werken aan het derde Duitse spoor, wat aangelegd wordt tussen Emmerich en Oberhausen.
    Als deze werken op het Duitse netwerk klaar zijn kan men Utrecht, Arnhem<Duisburg en Keulen als route nemen. Of wanneer er werken tussen Utrecht, Venlo en Keulen zijn.
    Net zoals bij de ICE die beide routes kan nemen. Een andere optie is een verbinding met Rotterdam via HSL en via Betuweroute (geheel) naar Emmerich en verder. Er rijden over deze goederenlijn locomotieven typen TRAXX en Baureihe 189 rond! Wanneer via deze laatste optie gekozen wordt is een stop in Emmerich en Duisburg noodzakelijk. Zodoende kunnen reizigers van de Abellio-trein van Arnhem Centraal, Zevenaar en de russenstations tot en met Duisburg gemakkelijk op deze nachtverbinding overstappen. Dit geldt uiteraard ook voor de terug verbinding.

    • De Betuwelijn tussen Barendrecht en Geldermalsen is niet toegelaten voor personentreinen vanwege tunnels die niet zijn ingericht op het evacueren van grote aantallen reizigers. Dat geld ook voor het stuk elst zevenaar.

  • De Drehscheibe is een zeer betrouwbare bron dus dat verhaal zou wel eens kunnen kloppen. Alleen Dusseldorf-Brussel is volledig uit de richting vanuit Wenen, dan verwacht je eerder een splitsing in Keulen (als dat kan).

  • Waarom kiezen ze niet voor den bosch; geografisch tussen amsterdam en brussel en als voordeel nog wat infrastructuur voor autowagens..

        • Die Bert, alsof iedereen zich meldt. EN het gaat erom dat ze niet aangereden zijn (of bestolen)

        • Ik heb even de ongevallencijfers bekenen voor Amsterdam. Er is in 2018 geen enkele inwoner van Wenen in Amsterdam aangereden door een fietser.

        • Blij voor een aanstaand bezoek aan Wenen of blij niet bestolen te zijn en niet aangereden te zijn door een fietser.

    • Autovervoer is bonus, groot deel is zonder auto. Voor toerist is Den Bosch onbekend, overstap wordt gezien als risico (niet wetende dat er een tienminutentrein is), en Brussel is per trein ook niet optimaal bereikbaar vanuit Den Bosch.

      • Nou, onbekend Den Bosch?! Jeroen Bosch jaar was zelfs bij de Italianen bekend want ze waren er en vele Engelsen namen de EETC autoslaap naar Frankrijk en Italie, vaak zonder enig idee te hebben van route terug naar Calais (hoe ver is dat?). Maar Den Bosch haalden ze wel.

        • Den Bosch is hooguit interessant als je met deze nachttrein ook auto's wil meenemen en voor zover ik begrijp is dat niet de bedoeling.

        • Natuurlijk is het niet zo dat niemand het kent. Maar ga eens in Wenen vragen welke Nederlandse steden ze kennen.

    • Zoals welke andere verhalen? CNL deels over te nemen? Hebben ze gedaan. Meer slaaprijtuigen te bestellen? Hebben ze gedaan.

  • Mooi nieuws. Hoe krijgen ze het allemaal voor elkaar. Is dat deel van een maak Oostenrijk bereikbaar project. Gaat dat allemaal met loc wissels of hebben ze locs geschikt voor alle landen? Kun je dan van Wenen naar Istanboel? En dan met de veerboot en naar Bagdad?

    • Die subsidie wordt een probleem want dan stapt Flixbus c.s. naar de rechter. Internationaal vervoer mag niet gesubsidieerd worden

      • Voor internationaal verkeer is er geen concessie nodig, tenzij het binnenlands vervoer een te groot aandeel krijgt in het aanbod.

        Subsidie mag best mits het niet discriminerend is. Dus iedere vervoerder die een nachttrein van Amsterdam naar Wenen laat rijden heeft daar recht op. Maar iemand die een nachtbus laat rijden van Rotterdam naar Berlijn niet. Het doel moet specifiek omschreven worden.
        Dus als Flixbus een nachttrein Amsterdam-Wenen v.v. willen gaan rijden dan hebben ze in principe recht op subsidie.

        Dat zie je bij streekvervoerders ook, dat de OV-autoriteit subsidie geeft als er bijvoorbeeld op elektriciteit wordt gereden. Alleen voor de meerkosten.
        GVB kreeg jaren geleden subsidie om eerder van bussen met EURO-II motoren af te raken. De VRA gaf subsidie op een deel van de afschrijving.

        • Binnenlandse subsidies hebben hier niets mee te maken want daar gelden hele andere regels voor dan voor internationaal vervoer.

          Het probleem met subsidie is dat Flixbus ook bussen naar Wenen heeft, dus op dezelfde route als de ÖBB wil gaan rijden. De enige manier om het probleem te omzeilen is bijvoorbeeld door internationaal vervoer vrij te stellen van BTW maar ook dat kan niet alleen voor één specifieke trein. Los daarvan is het de vraag of de belastingbetaler wel internationale zaken- en vakantiereisjes moet subsidiëren.

  • Wat is de route en dienstregeling van deze trein? Via Luxemburg?
    Wat wordt de treinindeling van zo'n trein: met aparte slaapcoupe's zoals destijds met de autoslaaptrein?

    • Nader bericht volgt. De Nightjet's die nu rijden hebben apparte rijtuigen met ligplaatsen en met echte bedden.

      • Ik ben vooral benieuwd of op die nachttreinen fietsen meemogen en wat de modaliteiten zijn ?
        Zijn er bv meerdere afstapplaatsen ?

    • De trein naar Brussel zal wel bij Aken de grens over gaan en dan via spoorlijnen 36N, HSL 2(Leuven-Ans), 36, 37 en HSL 3 in België rijden, mits er met HSL geschikt materieel wordt gereden natuurlijk. Anders wordt klassiek van Leuven naar Aken wat 60 minuten langer duurt dan via HSL 2 en 3

      • De trein gaat niet via de HSL, maar via het klassieke bet. De bedoeling is dat de trein wordt in Düsseldorf gesplit van de autorijtuigen. Daar wordt een deel van de trein afgesloten voor reizigers en in opzending meegenomen naar Brussel. Het gehele team van het personeel gaat mee naar Brussel, waarbij een deel als balkonwacht moet fungeren.

        • ÖBB heeft twee jaar terug een bestelling voor nieuwe rijtuigen, ook voor NightJet, uitgezet bij Siemens. Dus wie weet en Vectron is op dit moment nog niet in België toegelaten, de Belgen lijken weer een beetje lang te doen om deze inmiddels generieke loc toe te laten.