De ombouw van de spoorlijn Rotterdam – Hoek van Holland tot metrolijn is opnieuw uitgesteld. Pas eind 2018 zal de ombouw zijn afgerond. Dat meldt de NOS woensdag.
In april van dit jaar reed de laatste reizigerstrein over de spoorlijn. Vijf à zes maanden later moest de spoorlijn volledig zijn omgebouwd. Maar de ombouw gaat waarschijnlijk circa 20 maanden duren. Al die tijd moeten reizigers het met bussen doen, in plaats van metro’s of treinen.
Door de tegenslagen wordt het project ook tientallen miljoenen euro’s duurder, meldt de NOS. Volgens de omroep wordt de gemeenteraad vanavond vertrouwelijk over het debacle geïnformeerd. Voor het project was een kleine 400 miljoen euro beschikbaar. Wie voor de extra kosten gaat opdraaien, is nog onduidelijk.
Al eerder werd bekend dat de ombouw van de Hoekse Lijn niet volgens plan verliep. De projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam sprak in juli al van “onverwachte tegenvallers”. In een verklaring schreef het projectbureau dat er problemen waren met de ondergrond enerzijds en het spoorbeveiligingssysteem anderzijds. De vernieuwde planning was vervolgens om de metrolijn in februari 2018 in gebruik te nemen. Maar ook dat scenario is onhaalbaar, blijkt nu. De metrolijn wordt pas eind volgend jaar in gebruik genomen. De ombouw van de lijn gebeurt onder verantwoording van de Gemeente Rotterdam.
Eerder werd de Hofpleinlijn (Den Haag Centraal – Rotterdam Hofplein) al omgebouwd tot metrolijn. Ook toen duurde de ombouw veel langer en waren er in het begin de nodige problemen. Dezelfde problemen lijken zich nu te herhalen. Uiteindelijk is de ombouw van de Hofpleinlijn wel een groot succes geworden. Of de ombouw van de Hoekse Lijn net zo’n succes wordt, is nog afwachten. Critici benadrukken dat Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen straks geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal. Daar staat tegenover dat er wel veel andere stops in Rotterdam bijkomen, bijvoorbeeld Rotterdam Beurs, Blaak en Alexander.
This post was last modified on 14 december 2017 17:03
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Rheine via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…