Ombudsman OV Loket waarschuwt voor schaduwkanten flexibel openbaar vervoer
13 feb 2018 13:47
Flexibele vormen van openbaar vervoer, zoals busjes die op afroep komen of variabele routes rijden, zijn voor reizigers lang niet altijd een verbetering. Dat stelt het OV Loket. De onafhankelijke ombudsman voor openbaar vervoer is bang voor een weinig doordachte, brede introductie van vormen van vraaggestuurd openbaar vervoer.
Het OV Loket signaleert in een rapportage over het vierde kwartaal van 2017 dat OV-bedrijven, in overleg met hun concessieverleners, zich steeds vaker concentreren op grotere, rendabele verbindingen. In kleinere kernen of andere minder lucratieve gebieden komen dan vormen van vraaggestuurd vervoer in verschillende varianten.
Verschillende initiatieven
Zo is er flex-vervoer op afroepbasis, waarbij reizigers van te voren een zitplaats bestellen in een voertuig en ook kunnen zeggen waar ze in- en uit willen stappen. Keolis heeft Kolibrie op de Veluwe, Transdev heeft Breng Flex in de omgeving Arnhem/Nijmegen. Ook Bravo Flex in Helmond en AML Flex in de concessie Amstelland-Meerlanden zijn initiatieven van Transdev. Bij Breng Flex en Bravo Flex kan de reiziger zelf een rit reserveren van een willekeurige bushalte naar een andere willekeurige bushalte. Voor Breng Flex geldt “altijd” een vast tarief van € 3,50 per rit. Bij Bravo Flex is dat € 3 per rit.
Duurder
Het OV Loket erkent dat deze vormen van vraaggestuurd openbaar vervoer voor sommige reizigers een prima oplossing zijn. “Maar niet voor iedereen. Ten eerste vanwege de kosten, die vaak hoger zijn dan bij een traditionele vorm van openbaar vervoer. Bovendien is de OV-chipkaart – toch in aanleg bedoeld voor alle openbaar vervoer – in vraaggestuurd openbaar vervoer niet altijd te gebruiken. Ook worden abonnementen soms niet geaccepteerd,” zegt het OV Loket in een toelichting.
Verschillende regels
Een ander kritiekpunt is dat flexibel openbaar vervoer niet zichtbaar is in de reisinformatie op internet, bijvoorbeeld bij 9292. “Dat is niet handig als een reiziger onbekend is in een regio,” stelt het OV Loket. Ook wijst de ombudsman op de verschillende regels per flex-concept. “In het ene geval mag de hond mee, in het andere niet. Datzelfde geldt voor een rolstoel. En soms moeten kinderen kleiner dan 1,35 meter zelf een zitverhoger meenemen, soms ook niet.”
Slechter af
Daarmee is flexibel openbaar vervoer voor sommige reizigers zelfs een synoniem geworden van slechter openbaar vervoer, zegt het OV Loket. Wel erkent de ombudsman dat reizigers slechter af zouden zijn als een OV-dienst vanwege te weinig reizigers geschrapt wordt zonder flex-alternatief.
Flex-OV wordt voor de passagiers alleen succes als het tegen normaal OV-tarief gaat en je minder dan 30 min van te voren hoeft te reserveren.
Maar de politiek kennende zal Flex-OV wel gebruikt worden om OV in avonduren en in landelijke gebieden slinks weg te bezuinigen.
Dit is inderdaad puur een bezuinigingsmaatregel, in een vrolijk jasje.
Ze hebben ook wel een heel ruime interpretatie van “landelijke gebieden”. Bijvoorbeeld Rijsenhout, onder de rook van Schiphol, Hoofddorp en Aalsmeer en met >4000 inwoners, heeft nu ook alleen nog maar flexvervoer.
Er bestaat al een vorm van flex-ov. We noemen het een taxi
Beste Laura, de Taxi wil ik niet direct onder openbaar vervoer scharen. Daar zijn de OV-chipkaart en Abonnementen niet geldig en om over de tarieven maar te zwijgen. Als de taxi’s een zelfde prijs tarief zouden hebben als in bv. London en New York dan is het nog wel te doen. Om een voorbeeld te geven ik ben een keer van het oosten van Rotterdam naar Schiedam gegaan met een taxi, prijs 50 Euro, Noem je dat openbaar vervoer.
Is de taxi in Londen dan zo goedkoop?
Naar mijn weten is de taxi in Londen vergelijkbaar geprijsd als in Nederland. In veel landen is de taxi wel goedkoper als in Nederland. Persoonlijk vind ik een vast tarief van € 3,50 per persoon best aantrekkelijk als ik daardoor niet hoef over te stappen en tijd bespaar.
Ik reis voor het eerst met OV annonime kaart.wist niet dat ik hem moest activeren om met trein te reizen!bus.tram.metro.kan wel.kreeg gelijk boete van 50 euro.terwijl het nergens beschreven is dat ik hem mowt activeren!vind ik raar en onduidelijk.
Flexibel vervoer is manier waarop de VVD (bijna alle verkeersportefeuilles in de provincies zijn in handen van die club) het streekvervoer wegbezuinigt. Blijft er weer meer geld over voor nog meer asfalt…
In Overijssel is het busvervoer al grotendeels wegbezuinigd. Op zondag rijdt er vrijwel niets. Na het theater is de laatste bus allang weg. Veel plaatsen hebben helemaal geen bus meer, ook de Regiotaxi is wegbezuinigd. Overijssel is een OV-woestijn dankzij snoeihard beleid.