Home

Onderzoek naar enkelvoudig inchecken bij trein Overijssel

Syntus en Arriva onderzoeken in opdracht van de provincie Overijssel of per december enkelvoudig inchecken op de Overijsselse spoorlijnen mogelijk is. Dat zegt vervoerder Syntus tegenover Treinreiziger.nl.

In december neemt Keolis-dochter Syntus het treinverkeer Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede van NS over. Vanaf dat moment doen drie treinvervoerders Zwolle aan: NS, Arriva en Syntus. “De provincie wil zoveel mogelijk voorkomen dat reizigers met verschillende incheckpalen te maken krijgen,” legt een woordvoerder van Syntus uit. “Daarom heeft de concessieverlener, de provincie Overijssel, de vervoerbedrijven Syntus en Arriva gevraagd om te kijken of enkelvoudig inchecken op de Overijsselse spoorlijnen mogelijk is,” zegt Syntus.

Na de zomer moet er meer duidelijkheid komen of enkelvoudig inchecken haalbaar is. Meteen toen Syntus de treinconcessie won, verklaarde het bedrijf dat enkelvoudig inchecken onderdeel is van de visie van het spoorbedrijf. Het bedrijf liet toen weten uit te zien naar een pilot op de Valleilijn waarbij alle reizigers enkelvoudig kunnen in- en uitchecken. Die is er echter niet gekomen. Op de Valleilijn loopt weliswaar nu een pilot, maar daar heeft slechts een deel van de reizigers baat bij.

Gezien de beperkte proef op de Valleilijn lijkt het onwaarschijnlijk dat enkelvoudig inchecken gerealiseerd kan worden. Als dat toch lukt, heeft Overijssel een primeur. Als het niet lukt, dan moeten treinreizigers tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede enorm gaan oppassen. Op dat traject rijden er namelijk ook Sprinters en intercity’s van NS, en straks ook de Syntus/Keolis stoptrein Zwolle – Enschede. Eigenlijk had er per december ook een sneltrein op dat traject geïntroduceerd moeten worden, maar dat is niet gelukt door een tekort aan perroncapaciteit in Zwolle. Wanneer de sneltrein er nu alsnog gaat komen is onduidelijk. Syntus zegt in gesprek te zijn met de provincie en ProRail. Dat overleg loopt al enkele maanden. Als de perroncapaciteit in Zwolle toereikend is, dan wacht er nog een tweede uitdaging. dde introductie van een sneltrein Zwolle – Enschede heeft negatieve impact op de NS dienstregeling, die in dat geval een compensatie eist.

 

This post was last modified on 29 augustus 2017 08:46

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug