fbpx
Beeld: De nieuwe Keolis-trein Zwolle - Enschede

Sneltrein Zwolle – Enschede één jaar uitgesteld

Vanaf december gaat er nog geen sneltrein rijden tussen Zwolle en Enschede. De nieuwe sneltrein zal op z’n vroegst een jaar later komen. Dat bevestigt ProRail tegenover De Stentor.

De oorzaak is een mislukte aanbesteding. Om de nieuwe sneltrein te introduceren is er in Zwolle een nieuw perron nodig. Dat blijkt minder makkelijk te realiseren dan gedacht. “Het zijn best ingewikkelde technische werkzaamheden,” zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas tegenover de De Stentor. “Dat maakt het vooraf lastig bepalen hoeveel dagen er nodig zijn. Het is ook ingrijpend, want op die dagen zou station Zwolle gedeeltelijk, of soms zelfs helemaal uit de dienstregeling liggen.” Daar hangt een prijskaartje aan. “Het is ook onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat dit soort projecten niet te duur worden.”

Vanaf december is niet meer NS, maar Syntus verantwoordelijk voor de treindienst Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen. Die overgang gaat gewoon door. Nu de sneltrein voorlopig niet kan rijden gaat de provincie Overijssel in gesprek met Syntus en ProRail om de alternatieven te bespreken. Kees van Ramshorst zegt tegenover de krant het vooral vervelend te vinden voor de reizigers. “Hier hebben ze ook in Groningen, Friesland en Drenthe nog een jaar last van. Er moet nóg langer worden gewacht op de beloofde tijdwinst.”

ProRail heeft er vertrouwen in dat de werkzaamheden volgende zomer wel door kunnen gaan. “We zijn alweer begonnen met nieuwe aanbestedingen,” zegt Baas.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ferdinand
7 jaren geleden

Volgens mij is die sneltrein hard nodig op deze drukke lijn die vaak wordt onderschat.

Jan
7 jaren geleden

“Het is ook onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat dit soort projecten niet te duur worden.
We blijven Nederlanders

J.E. van der Veen
7 jaren geleden

Laat de NS de lijn gewoon houden. NS heeft straks genoeg materieel en kan zonodig ook nog bijbestellen. Het personeel kent de lijn goed en is er vertrouwd.

Stop die privatiserings-onzin en geef de reiziger een keer waar voor z’n geld!

Zonnig
7 jaren geleden
Antwoord aan  J.E. van der Veen

Dank zij de aanbestedingen rijden er diverse trajecten nog / weer treinen. Dus aanbesteden heeft een positief effect op de productiviteit . Jammer dat de overheid zo inefficiënt werkt.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  J.E. van der Veen

Dankzij de aanbestedingen komt er nu een sneltrein, weliswaar wel later als voorgesteld.

Jack
7 jaren geleden
Antwoord aan  Hildebrand

Dat de trein later komt blijft dus zo. Een jaar later ipv 5 minuten. Lol

Theo Tromp
7 jaren geleden

Syntus mag straks rijden van Zwolle naar Wierden vv. Er wordt gewoon een juk geplaatst zodat ze ook niet verder kunnen De NS heeft al treinen genoeg rijden op het traject Apeldoorn – Enschede vv en is er geen ruimte meer voor Syntus.

Zonnig
7 jaren geleden
Antwoord aan  Theo Tromp

Laat de NS maar eens treinen inkorten. Als Syntus niet door mag rijden zouden ze het traject gaan verbussen en dat wil je ook weer niet.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Theo Tromp

Dit bericht klopt niet, de feiten zijn anders.

Martijn Pragt
7 jaren geleden

Jammer, dat die trein(en) straks niet tussen Zwolle en Enschede, via Raalte rijden.

Gijs
7 jaren geleden

Het is wel fijn dat er eindelijk een nieuwe trein op dit traject komt (met airco) maar wel jammer dat er door “een fout in de aanbesteding” nog geen intercity gaat rijden. Dat scheelt enorme veel tijd voor veel reizigers.
Dat er bij dergelijke aanbestedingen van dit kostenniveau zulke fouten worden gemaakt, verbaasd mij eerlijk gezegd wel.

Eduard Veldhuis
7 jaren geleden

In 1998 was het traject Zwolle-Wierden onderbroken toen de lijn moest worden gemoderniseerd.
Daarna was er in 2010, 2011 en 2013 een onderbreking voor de bouw van de Twente-Salland tunnel.
Daarna in 2016 ‘s avonds voor de elektrificatie. Voordeel zou zijn dat Syntus met een sneltrein zou gaan rijden.

Maar nu is het station Zwolle daar niet klaar voor.
Met als gevolg: nog steeds een halfuursdienst met alleen stoptreinen. De reiziger is er niet veel mee opgeschoten.

Het wachten is op de volgende onderbreking: voor het (gedeeltelijk) dubbelsporig maken, want een sneltrein in beide richtingen tegelijk past er niet bij op dit enkelsporige traject.

Ik heb bewondering voor de reizigers op dit traject die de trein trouw blijven en in de afgelopen jaren trouw bleven.

wk
7 jaren geleden

de provincie moet stoppen met dat belachelijke aanbesteden….het zijn witte boorden zonder verstand van zaken….zitten er puur om hun eigen zakken te vullen!! en weten niet waar ze het over hebben!!!….daar wordt de reiziger niet beter van en is beslist niet goedkoper….sterker nog…..veeel duurder!!…vergelijk het met de postbode……vroeger was er eentje die goed betaald werd….nu lopen er 6 of zelfs zeven op een dag die allemaal redelijk betaald worden…wat is beter!!!!!?
Zou de supporter van FC Twente straks ook beter af zijn!!?……in principe stopt NS straks niet meer op Enschede kennispark……ben zeer benieuwd hoe dat gaat aflopen!!

Jacob
7 jaren geleden

NS 10 keer beter