De provincie Zuid-Holland wil de MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) graag doortrekken naar Rotterdam en Utrecht. Er is nu een onderzoek gestart of die verlenging mogelijk is. 2018 wordt als mogelijke ingangsdatum gezien, schrijft het Algemeen Dagblad. Als het plan doorgaat ontstaat er een rechtstreekse stoptrein Rotterdam – Dordrecht – Geldermalsen – Utrecht.
Als de verlenging naar Rotterdam en Utrecht gerealiseerd wordt, zullen de treinen ook deels gaan rijden over het hoofdrailnet. NS heeft weliswaar het alleenrecht voor het hoofdrailnet, maar in de concessie is afgesproken dat andere vervoerders in overleg met NS treindiensten mogen verlengen. In dat kader wordt bijvoorbeeld ook gekeken om de Valleilijn Amersfoort – Ede-Wageningen door te trekken naar Arnhem.
Ook onderzoekt de provincie of diverse buslijnen verbeterd kunnen worden, zo weet het AD. Bijvoorbeeld een verbinding Gorinchem – Breda, waarbij er in Gorinchem aansluiting moet zijn op de trein. Ook een buslijn van Dordrecht via Hendrik-Ido-Ambacht naar Rotterdam Zuidplein wordt onderzocht, al wordt die lijn als minder kansrijk gezien.
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…
Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…
Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…
Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…