Er rijden sinds donderdagmiddag geen treinen tussen Gorinchem en Leerdam. Oorzaak: een inspecteur van ProRail zag dat een aantal klemmen en onderdelen in het spoor niet goed waren bevestigd, of los waren gekomen. Op z’n vroegst kunnen reizigers pas maandag weer de trein nemen.
Over een lengte van maar liefst 1,7 kilometer zijn afwijkende waardes geconstateerd. Voor herstel van het bestaande spoor zijn 12.000 bevestigingsplaatjes nodig. “Die hebben we niet allemaal op voorraad. Het wachten op bevoorrading zou veel te lang duren. Daarom hebben we er samen met de aannemer voor gekozen het aangetaste stuk spoor volledig te vernieuwen” reageert de spoorbeheerder.
Door het voorval kunnen er in elk geval tot maandagochtend geen treinen rijden op dit traject. De spoorbeheerder sluit niet uit dat herstel langer gaat duren. “Mocht het herstel meer tijd vergen, dan melden wij dit zo spoedig mogelijk” reageert ProRail. Vervoerder Qbuzz zet bussen in.
Het is niet voor het eerst dat tijdens controles wordt geconstateerd dat de conditie van het spoor niet voldoet. Vooral bij de Moerdijkbrug (nabij Dordrecht) is dit meerdere malen aan de orde gekomen. In zowel 2015 als 2016 waren spoedreparaties nodig , en vervolgens vervroegd groot onderhoud in 2017. Vorig jaar bleken dwarsliggers in de Willemstunnel (Rotterdam) te zijn doorgezakt, waardoor er twee weken lang hinder was voor reizigers.
This post was last modified on 16 april 2021 12:18
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…
Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…