Onderzoeksraad bekijkt botsveiligheid treinen
30 mei 2012 17:26
De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt of scherpere veiligheidseisen nodig zijn voor treinen. Aanleiding is het hoge aantal slachtoffers bij een frontale botsing tussen een sprinter en een intercity, vorige maand in Amsterdam. Daarbij vielen een dode en meer dan honderd gewonden.
Op het gebied van veiligheid in treinen zijn er volgens een woordvoerder nog maar weinig regels. In Nederland is hier nog maar weinig onderzoek naar gedaan.
Eisen interieur
Als een vervoerder een trein bestelt, kan hij zelf aangeven hoe die moet worden ingericht. "Het interieur moet dan hufterproof zijn, het moet de sociale veiligheid ten goede komen en ook de veiligheid van de passagiers is van belang. De vraag is nu of er genoeg eisen zijn om dat laatste te waarborgen."
Overleg buitenland
De raad gaat hier met fabrikanten en collega´s in het buitenland over praten. Ook worden proeven gedaan. Bij auto´s wordt al langer rekening gehouden met botsveiligheid, maar bij treinen is dat volgens de raad nog relatief nieuw.
Verleden
NS bestelde in 1950 bijvoorbeeld zestig locomotieven van de serie 1100. Die locomotieven bleken vanwege de platte neus erg kwetsbaar bij botsingen. Alhoewel de trein aan de regels voldeed werden de treinen daarom achteraf toch aangepast en werden de locomotieven uitgerust met een zogenoemde botsneus om zo bij botsingen meer bescherming aan de machinist te geven. Deze serie locomtieven zijn overigens al lang niet meer in dienst.
Onderzoek
Het huidige onderzoek van onderzoeksraad moet in het najaar klaar zijn. De raad richt zich ook op de oorzaak van het ongeluk. "Het is bekend dat er een rood sein is gemist, maar dat is de laatste veiligheidsschakel. Wij willen ook weten wat daarvoor is misgegaan in de dienstregeling en de planning."
Foto: De serie 1100 locomotieven kregen een botsneus om de botsveiligheid te verbeteren. Sinds 1999 doen de locomotieven echter geen dienst meer. (Gemaakt door enkelspoor.nl)
(c) Novum / Treinreiziger.nl