GVB laat bus, tram en metro vaker rijden

7 maanden terug

Het Amsterdamse openbare stadsvervoer gaat weer meer rijden nu kinderen en jongeren meer bewegingsvrijheid krijgen in de maatregelen rondom het coronavirus, meldt vervoersbedrijf GVB. Het kabinet maakte dinsdag bekend dat er weer mag worden gesport en dat de basisscholen na de meivakantie op 11 mei weer opengaan.

Gelijk met NS

Vanwege die beslissing begint het GVB op 29 april met opschalen van de dienstregeling. Vanaf die datum gaat metrolijn 51 weer rijden. De frequentie zal, net als de overige lijnen, één keer per kwartier zijn. Daarnaast gaan de trams 1, 13, 17 en 26 vaker rijden (uitgezonderd op zondag). De dienstregeling is nog niet in de reisplanner te vinden, dat zal vanaf maandag 27 april gebeuren.

Het vervoersbedrijf kiest voor die timing omdat de NS vanaf 29 april weer meer treinen laat rijden voor het toenemende aantal reizigers. NS heeft aangekondigd vrijwel overal minimaal één keer per uur een intercity in te zetten, ook de Intercity Direct gaat tussen Amsterdam en Rotterdam weer rijden (2x per uur). De NS reisplanner zal al vanaf 24 april bijgewerkt zijn.

Het GVB zegt dat er voor voldoende ruimte wordt gezorgd, zodat reizigers gepaste afstand tot elkaar kunnen houden. In diverse trams kan door enkele aanpassingen weer een kaartje worden gekocht bij de conducteur.

Tweede stap

Vanaf 4 mei wordt de GVB dienstregeling verder uitgebreid. Vanaf die datum gaan veel bussen vaker rijden, de vakantiedienstregeling wordt op diverse lijnen als uitgangspunt gebruikt. Enkele bussen (21 en 35) gaan in de spits 8x per uur rijden, en ook de spitsbussen (alleen lijn 222 en 248) zullen weer gaan rijden. De wijzigingen die op 4 mei ingaan, zullen vanaf 30 april in de reisplanners verwerkt zijn.

Derde stap

Als de basisscholen openen, op 11 mei, zal de dienstregeling van een aantal tramlijnen worden aangepast. Dat geldt ook voor enkele buslijnen. “Hier wordt nog aan gewerkt.” Details worden later bekendgemaakt.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on april 27, 2020 8:43 am

Bekijk reacties

  • Het OV-gebruik in Amsterdam komt hierdoor - heel voorzichtig - weer in een positieve spiraal terecht. De hoofdstad heeft het hard nodig.
    Nu de rest van Nederland nog. Het wordt ongetwijfeld een lange en uiterst moeizame weg.