Rover vreest voor bezuinigingen in het openbaar vervoer. Daardoor dreigt er een neerwaartse spiraal. Dat schrijft de vereniging in een brief aan de Tweede Kamer. Rover wil dat wordt gekeken naar herstel van de OV-sector in plaats van inkrimping.
De Rijksoverheid vergoedt weliswaar grotendeels de kosten van het openbaar vervoer, maar niet alle. De provincies en vervoerbedrijven werken daarom aan een transitieplan. Volgens Rover dreigen de frequenties in veel regio’s fors verlaagd te worden. “De reiziger betaalt de rekening”, concludeert Rover-directeur Freek Bos, “we maken ons grote zorgen om de toekomst van het openbaar vervoer dat nu in een neerwaartse spiraal terecht dreigt te komen.”
Rover wijst erop dat het openbaar vervoer juist moet groeien in plaats van krimpen. “Groei van het openbaar vervoer is noodzakelijk voor het halen van klimaatdoelen, het verminderen van de stikstofuitstoot en voor het leefbaar en bereikbaar houden van steden en het platteland” stelt Bos. “De enorme woningbouwopgave maakt de groei van het OV alleen nog maar urgenter. Bovendien is openbaar vervoer een basisvoorziening om te zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving.”
Het is niet de eerste keer dat Rover met een dergelijke boodschap komt. Vorig jaar stelde de vereniging ook al dat er extra steun nodig is voor het openbaar vervoer. Net als toen komt de ze met voorstellen hoe de reiziger teruggewonnen kan worden.
Rover vraagt om onder meer introductie van voordelige OV-tickets om de reiziger weer terug te winnen, een marketingcampagne om het OV te promoten en de realisatie van meer vrije busbanen om te zorgen dat het OV sneller en aantrekkelijker wordt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:41
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…