Rover vreest voor bezuinigingen in het openbaar vervoer. Daardoor dreigt er een neerwaartse spiraal. Dat schrijft de vereniging in een brief aan de Tweede Kamer. Rover wil dat wordt gekeken naar herstel van de OV-sector in plaats van inkrimping.
De Rijksoverheid vergoedt weliswaar grotendeels de kosten van het openbaar vervoer, maar niet alle. De provincies en vervoerbedrijven werken daarom aan een transitieplan. Volgens Rover dreigen de frequenties in veel regio’s fors verlaagd te worden. “De reiziger betaalt de rekening”, concludeert Rover-directeur Freek Bos, “we maken ons grote zorgen om de toekomst van het openbaar vervoer dat nu in een neerwaartse spiraal terecht dreigt te komen.”
Rover wijst erop dat het openbaar vervoer juist moet groeien in plaats van krimpen. “Groei van het openbaar vervoer is noodzakelijk voor het halen van klimaatdoelen, het verminderen van de stikstofuitstoot en voor het leefbaar en bereikbaar houden van steden en het platteland” stelt Bos. “De enorme woningbouwopgave maakt de groei van het OV alleen nog maar urgenter. Bovendien is openbaar vervoer een basisvoorziening om te zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving.”
Het is niet de eerste keer dat Rover met een dergelijke boodschap komt. Vorig jaar stelde de vereniging ook al dat er extra steun nodig is voor het openbaar vervoer. Net als toen komt de ze met voorstellen hoe de reiziger teruggewonnen kan worden.
Rover vraagt om onder meer introductie van voordelige OV-tickets om de reiziger weer terug te winnen, een marketingcampagne om het OV te promoten en de realisatie van meer vrije busbanen om te zorgen dat het OV sneller en aantrekkelijker wordt.
This post was last modified on 17 mei 2021 17:41
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…
De Jongerendagkaart van NS komt niet terug. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar…
Treinkaartjes, en de meeste NS-abonnementen, worden vanaf 1 januari gemiddeld 6,5 procent duurder. Eerder dreigde…
Treinreizigers moeten veel sneller door Europa gaan reizen. De Europese Commissie heeft woensdag een actieplan…