De toekomst van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam en Den Haag is in gevaar. De Rijksoverheid moet op korte termijn structureel geld vrijmaken anders zullen er gevolgen zijn voor de dienstverlening aan de reizigers. Dat schrijven raadsleden van 23 gemeenten waaronder die van Delft, Den Haag en Rotterdam in een brandbrief aan de Tweede Kamer en het kabinet.
Het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer is fors gedaald door de coronapandemie. Daardoor zijn de inkomsten van de vervoerders teruggelopen. Die kunnen niet worden opgevangen door die bedrijven en de gemeenten, schrijven ze. De tekorten van regionale vervoerders kunnen de komende jaren door de coronacrisis oplopen tot 1,2 miljard euro.
“Bij verdergaande bezuinigingen komt de cruciale functie van het openbaar vervoer onder druk te staan”, stellen de gemeenteraden. Dat zal juist kwetsbare inwoners raken. Goed openbaar vervoer “voorkomt dat jongeren en ouderen in een sociaal isolement komen en vormt de toegang tot onderwijs en werk”, staat in de brandbrief.
De harde werkelijkheid waar het openbaar vervoer in Nederland mee te maken heeft, blijkt ook uit het donderdag gepubliceerde jaarverslag van Qbuzz en speelt dus ook in andere delen van Nederland. QBuzz verzorgt het openbaar vervoer in drie concessiegebieden, namelijk Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem. Vanwege de virusuitbraak waren er vorig jaar veel minder reizigers om te vervoeren.
Uiteindelijk sloot Qbuzz 2020 af met in totaal bijna de helft minder reizigers. De vervoerder had meer kosten dan inkomsten en zette een verlies van 8,3 miljoen euro in de boeken. Om de rol van het openbaar vervoer te kunnen borgen en om het tijdelijke dal van beperkte reizigersaantallen te overbruggen is volgens Qbuzz nog hulp van de overheid nodig voor 2022.
(c) ANP
This post was last modified on 22 april 2021 15:38
Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…