Foto: Stefan Verkerk
ProRail heeft te maken met knagende onzekerheid over de veiligheid van het spoor in de omgeving van water. Sinds de bever op verschillende locaties in ons land vaste voet aan de grond heeft gezet, is hij bezig met het maken van holen en burchten in spoordijken, schrijft De Telegraaf.
“Dat kan verzakkingen veroorzaken en als er dan een zware trein overheen dendert, kunnen er situaties ontstaan waarbij in het ergste geval de trein kan ontsporen”, zegt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail. “Tussen Assen en Groningen hebben we al problemen gehad en leidden hun graafwerkzaamheden tot het stilleggen van het treinverkeer.”
“We moesten hier met spoed en met behulp van aannemers de spoorbaan verstevigen. Dat is nu al drie keer nodig geweest. We willen echt een structurele manier vinden om dit te voorkomen”, zegt Wennekendonk. “De bever is immers aan een geweldige opmars bezig en de populatie neemt hand over hand toe. De schuwe dieren leven graag in afgelegen vijvers en waterrijke gebieden die ook veel langs spoordijken te vinden zijn.”
Treinreiziger.nl berichtte vorig jaar al over de problemen rond slappe ondergrond. Ook toen al wees ProRail op de problemen die ook dieren daarbij kunnen veroorzaken.
This post was last modified on 28 januari 2022 13:07
De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…
Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…
De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…
De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…
De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…
Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…