Ook Rotterdamse streekbussen naar RET

De Rotterdamse vervoerder RET heeft de aanbesteding van de concessie Bus Rotterdam gewonnen. Daarmee blijft de RET niet alleen de vervoerder van de Rotterdamse stadsbussen, maar gaat het bedrijf per december ook de streekbussen rond Rotterdam verzorgen (nu Qbuzz). Dat heeft de stadsregio Rotterdam woensdag bekend gemaakt. 

Behalve RET deden ook Qbuzz en Connexxion een gooi naar de nieuwe concessie. De nieuwe concessie is een samenvoeging van zowel de stadsbus als de streekbusconcessie. Volgens de stadsregio had de offerte van RET de beste prijs-kwaliteitverhouding. Een eis bij de aanbesteding was dat de kwaliteit tenminste gelijk moest blijven.

Wifi
In december neemt de RET de streekbussen over van Qbuzz. Daarmee stijgt het aanbod van de vervoerder met veertig porcent. Het aantal dienstregelingsuren van RET en nu nog Qbuzz samen blijft gelijk. Vanaf de start van de nieuwe concessie belooft de RET betere reisinformatie in de bus te bieden. Ook worden alle bussen uitgerust met wifi.

Bezuiniging
De stadsregio betaalt vanaf december 2012 voor het busvervoer in de concessie Bus Rotterdam e.o., inclusief de bijbehorende sociale veiligheidstaken, een jaarlijkse exploitatiebijdrage van ruim 28 miljoen euro. Momenteel is dit 45 miljoen euro.

Goede aansluitingen
De RET is verheugd met de overwinning. Algemeen directeur Pedro Peters: “Voor de RET is het winnen van deze busconcessie van groot belang. Op deze wijze blijft er sprake van integraal OV: bus, metro en tramvervoer in 1 bedrijf. Zo is er voor de reizigers één product, sluiten lijnen en vervoersmodaliteiten goed op elkaar aan, is er één centrale verkeersleiding met kennis van de regio. We krijgen er bijna 200 buschauffeurs en 90 bussen bij, waarmee we in vijf nieuwe gemeenten gaan rijden.”

Zeven jaar
De nieuwe concessie heeft een looptijd van zeven jaar. Connexxion of Qbuzz kunnen nog bezwaar aantekenen tegen de gunning. Het is niet duidelijk of de offertes van deze vervoerders veel afweken van de RET, daarover wil de stadsregio Rotterdam geen mededelingen doen. 

Aanbestedingen
Rotterdam is de eerste van de drie grote steden die bekendmaken welk bedrijf er bussen mag laten rijden. Het stadsgewest Haaglanden maakt dat later dit jaar bekend. Amsterdam heeft ervoor gekozen om het bus-, tram- en metrovervoer in één keer aan te besteden, in 2015.

Share
Tags: Concessie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug