De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer te verbeteren. Dit schrijft reizigersorganisatie Rover in reactie op het kabinetsvoorstel om de opbrengsten van de vliegtax te verhogen door tariefdifferentiatie.
Vanaf 2027 wil het kabinet 248 miljoen euro per jaar extra aan vliegtax binnenhalen. Momenteel betalen luchtvaartmaatschappijen op Nederlandse luchthavens een vaste belasting van 29,40 euro per vlucht per passagier. Het kabinet wil straks de inkomsten verhogen door meer belasting te heffen op langere vluchten.
De hogere belasting moet de negatieve effecten van vliegen tegengaan, zoals de uitstoot van onder meer CO2 en geluidsoverlast. Maar zonder tegelijkertijd de internationale treinen te verbeteren, meent Rover dat de hogere belasting weinig zin heeft.
Momenteel is vliegen veelal goedkoper dan de trein, en dat zou volgens Rover niet mogen. De trein zou altijd goedkoper moeten zijn. Rover wil dat de opbrengst van de vliegbelasting direct ingezet wordt voor het beter en betaalbaarder maken van de internationale trein. “Zo is het niet alleen een belastingmaatregel maar maken we van de trein echt een winnend alternatief voor vliegen”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover pleit al langer voor verlaging van het btw-tarief op treintickets en het opheffen van belastingvoordelen voor vliegtickets.
Naast het goedkoper maken van de trein, moeten er volgens Rover meer, vaker en betere treinen gaan rijden. Volgens Rover moet de frequentie van de treinen tussen Nederland en Londen snel omhoog omdat pas dan het aantal vluchten naar het Verenigd Koninkrijk echt flink kan afnemen. “Een goede treinverbinding betekent al snel minder vluchten op dit korte traject. De ruimte op het spoor is hiervoor gewoon aanwezig, dus waar wachten we op,” stelt Bos. Rover vindt dat Eurostar en andere vervoerders gestimuleerd moeten worden om ’in aantal, prijs en kwaliteit de reiziger een concurrerend aanbod te bieden.
Ook tussen de Randstad en het Duitse Ruhrgebied is het nodig dat er meer treinen gaan rijden. Maar hiervoor moet wel de spoorinfrastructuur onder handen genomen worden om meer treinverkeer mogelijk te maken. De opbrengsten van de vliegtax zouden ook hiervoor ingezet moeten worden, aldus Rover.
Rover schrijft in de reactie ook dat het kabinet zich in Europa hard moet maken voor een Europese vliegbelasting waarvan de opbrengsten ingezet kunnen worden voor verbeteringen aan het spoor in heel Europa.
De inspraakperiode voor het nieuwe vliegtax-voorstel is inmiddels afgelopen. Het kabinet verwerkt nu de reacties en presenteert op Prinsjesdag het definitieve voorstel, waarna het voorstel nog door de Tweede en Eerste Kamer moet.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 maart 2025 12:52
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…