Nieuws

Oplossing ProRail voor Zwolle Stadshagen niet geaccepteerd

Volgens spoorbeheerder ProRail kan station Zwolle Stadshagen gewoon geopend worden. Wel is er een tweede machinist nodig, zodat de trein bij aankomst in Kampen snel weer terug kan. De provincie Overijssel en vervoerder Keolis verwerpen die oplossing. Daardoor blijft station Stadshagen tot nader order gesloten.

Station Zwolle Stadshagen had eigenlijk eind vorig jaar geopend moeten worden. Maar door een blunder bij ProRail is het nog steeds onduidelijk wanneer het gloednieuwe station geopend kan worden. Door de ondergrond blijken de treinen niet de geplande 140 kilometer per uur op de lijn te kunnen rijden, waardoor station Stadshagen niet in de dienstregeling past.

Tweede machinist

Volgens ProRail is er echter een oplossing gevonden: de treinen kunnen stoppen in Stadshagen, en vervolgens op lage snelheid (100 kilometer per uur) richting Kampen. In Kampen is er weliswaar onvoldoende tijd om de machinist van de ene kant van de trein naar de andere kant van de trein te laten lopen, maar er kan tijd gewonnen worden door de inzet van een extra machinist. Ook de keertijd in Zwolle gaat omlaag, van 7 minuten nu, naar 4 minuten in het voorstel van ProRail.

Jaarlijks 800.000 euro

Gevolg is wel dat niet alle aansluitingen meer in Zwolle gerealiseerd kunnen worden. De provincie Overijssel ziet daarom ook niets in het voorstel van ProRail. “Dat mag je niet vragen van de reizigers”, reageert de Overijssels gedeputeerde Bert Boerman vanochtend tegenover De Stentor. De oplossing is bovendien kostbaar. Jaarlijks kost de oplossing 800.000 euro, plus eenmalig 600.000 euro. Onacceptabel, vindt de provincie Overijssel. De provincie eist van ProRail een betere oplossing voor de korte én langere termijn.

Tot 100 miljoen euro

De Stentor meldt ook dat er fors geïnvesteerd moet worden voor een structurele oplossing. Er is tussen de 35 en 100 miljoen euro nodig om de spoorlijn alsnog geschikt te maken voor 140 kilometer per uur. En daarvoor is vier tot zes jaar voor nodig. “We kunnen niet de treindienst rijden die we hadden beoogd”, reageert Boerman tijdens een speciale persconferentie. ProRail is niet enthousiast om de spoorlijn aan te passen. “Aanpassen van de hele lijn gaat heel veel reizigers duperen”, citeert de krant ProRail. “Als je dan kijkt naar de hoge investeringen, dan vraagt ProRail zich af of dat maatschappelijk aanvaardbaar is.”

Wel bodemonderzoek

ProRail zegt overigens dat er wel degelijk een bodemonderzoek heeft plaats gevonden. “Ons oordeel was destijds dat het risico laag was. Pas tijdens de eerste testen op de nieuwe lijn in november 2017 bleek tot onze grote verrassing dat de baan in beweging kwam. Dat had ProRail niet zien aankomen”. Er loopt een intern onderzoek naar wat er is misgegaan.

Deskundigheid ProRail

De provincie wil dat de spoorbeheerder zijn beloftes nakomt. Gedeputeerde Boerman: “We hebben nooit getwijfeld aan de deskundigheid van ProRail. ProRail heeft een monopoliepositie. We mogen ervan uitgaan dat zij honderd procent deskundig zijn.”

Bron: Liveblog I en Liveblog II De Stentor / ANP

This post was last modified on 2 juni 2018 01:36

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug