Opnieuw meer reizigers en omzet voor Eurostar
08 mrt 2012 9:48
De omzet van Eurostar is in 2011 in vergelijking met 2010 zes procent gestegen. Het aantal reizigers is met 2% gestegen naar 9,7 miljoen. Ook 2012 belooft met de Olympische Spelen een mooi jaar te worden voor Eurostar. Dat heeft de vervoerder donderdag gemeld.
De Eurostar is de hogesnelheidstrein via de kanaaltunnel die Londen met Parijs en Brussel verbindt. Eurostar is september sinds 2010 niet meer een partnership van drie spoorwegmaatschappijen, maar een privaat bedrijf. In het eerste volledige jaar als zelfstandig bedrijf komt de nettowinst uit op 20,8 miljoen.
Tevreden
Eurostar spreekt van een bemoedigend resultaat. Nicolas Petrovic, CEO van Eurostar, zegt hierover: “Eurostar blijft goed scoren in een economisch moeilijke tijd en groeiende onzekerheid in heel Europa. Na dit eerste financieel jaar als een onafhankelijk bedrijf met een stevig resultaat gaan we verder op de ingeslagen weg.”
Omzet
De totale omzet in 2011 steeg met 6% van 760 miljoen pond naar 803 miljoen pond, met een bijzonder sterke groei in de tweede helft van het jaar. "Na aanpassing van de resultaten van 2010 rekening houdend met de impact van de aswolk na de vulkaanuitbarsting zien we een groei van de omzet van 10%, met een groei in elk kwartaal van 2011", zo meldt Eurostar.
Buiten Europa
2011 telde opmerkelijk meer internationale passagiers van buiten de EU, inbegrepen uit de BRIC-markten (Brazilië, Rusland, India en China), maar liefst 20% meer. Deze passagiers zijn goed voor 9% van alle Eurostarpassagiers, met als belangrijkste niet-Europese markten voor Eurostar in grootte van omvang: de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië.
Zakenreizigers
Het aantal zakenreizigers vorig jaar daalde met 3% tegenover 2010. In het vierde kwartaal waren er 5% minder zakenreizigers dan het voorgaande jaar, een bewijs van een verslechterende economische toestand en de schuldencrisis in de Eurozone die de vraag hebben doen afnemen.
Verhoogde vraag 2012
Eurostar voorziet in 2012 een verhoogde vraag van reizen naar Londen door de verschillende culturele en sportieve evenementen (Olympische Spelen) in de Britse hoofdstad. Eurostar CEO Nicolas Petrovic: “De combinatie van de Olympische Spelen van London 2012 en het diamanten jubileum van de koningin maken van de Britse hoofdstad één van de ‘hotste’ bestemmingen van de wereld.”