fbpx
(c) Stefan Verkerk

Opnieuw storingen rond Schiphol, luchthaven gaat hinder aankaarten bij NS en ProRail

Woensdagochtend lag het treinverkeer rond Schiphol Airport wederom een aantal uur plat vanwege een wisselstoring. Het kwam deze maand al vaker voor dat de luchthaven tijdelijk onbereikbaar is en dat is nog bovenop de grootschalige werkzaamheden die het station al langere tijd teisteren. De reisbranche en Schiphol zelf maken zich zorgen.

Woensdagochtend lag het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol plat door een wisselstoring. Afgelopen maand waren er vaker langdurig problemen op het spoor rond de luchthaven, onder meer door een seinstoring en roest dat van de sporen bij Schiphol verwijderd moest worden. Ook reden vanaf eind februari bijna twee weken lang minder treinen bij het vliegveld door eerder geplande werkzaamheden.

Reisorganisaties bezorgd

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan “gefrustreerd en geïrriteerd” te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster. “Het is vervelend dat het geen stabiele factor meer is”, zegt de woordvoerster van de ANVR over de treinverbinding naar Schiphol. “Dat je als reiziger er vraagtekens bij moet zetten of het allemaal wel loopt zoals gepland. Dat irriteert. Want het stukje naar de luchthaven toe, dat ligt altijd bij de klant zelf.”

‘Goede betrouwbaarheid is belangrijk voor Schiphol’

Ook Schiphol zelf is niet te spreken over de problemen op het spoor. De luchthaven laat woensdag weten in gesprek te willen met NS en ProRail over de recente storingen op het spoor rond de luchthaven. Een woordvoerder zegt dat Schiphol altijd in gesprek is met zijn partners op het spoor, maar dat de luchthaven gezien de vele recente storingen nu reden ziet dit specifiek aan te kaarten. “Goede betrouwbaarheid is belangrijk voor Schiphol”, zegt een woordvoerder tegen ANP. “Reizigers moeten kunnen vertrouwen op de trein.”

NS laat in een reactie aan ANP weten dat het “ongelooflijk vervelend” is dat treinreizigers rond Schiphol naast beperkingen door werkzaamheden ook te maken krijgen met verstoringen. Volgens een woordvoerster is de afgelopen tijd “erg veel en intensief” aan het spoor bij de luchthaven gewerkt en is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen voor de storingen die daar bovenop zijn gekomen. NS benadrukt wel dat deze werkzaamheden noodzakelijk zijn om het spoor goed te kunnen blijven gebruiken. Volgens de woordvoerster staan tot het eind van het jaar geen ingrijpende werkzaamheden meer gepland zoals die bij Schiphol de afgelopen tijd.

Constructiefouten

Niet alleen bij Schiphol zelf, maar ook op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam lopen reizigers tegen problemen aan. Door constructiefouten op een aantal viaducten ligt de maximumsnelheid daar een stuk lager dan normaal. In eerste instantie probeerde NS het aantal treinen gelijk te houden, maar eind februari moest de vervoerder toch inboeten.

30 gedachten aan “Opnieuw storingen rond Schiphol, luchthaven gaat hinder aankaarten bij NS en ProRail”

  1. Annemiek schreef:

    Volgens mij is dat de laatste jaren standaard. Als Prorail ergens een poosje aan het werk is geweest, kun je er na afloop van die werkzaamheden donder op zeggen dat er wekenlang ‘storingen’ optreden op het stuk waar de klus plaatsvond. En het is heus allemaal overmacht.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      ProRail werkt niet aan het spoor. ProRail besteedt werk uit, en vertrouwt er kennelijk op dat het personeel van de aannemer(s) de klus correct uitvoert. Dat moet ProRail ook wel, want zij beschikt niet meer over ter zake kundig personeel.

      1. Annemiek schreef:

        Wie de (onder)aannemers van Prorail zijn, maakt natuurlijk niet zoveel uit. Prorail blijft verantwoordelijk.

        Al met al lijkt het wel alsof het hele spoor als een kaartenhuis in elkaar aan het donderen is. Nu ook weer met de IC Berlijn, die nog maar een paar keer per dag rijdt (een storing die steeds een dag wordt verlengd), omdat een hele lading treinen tegelijk kapot is. Het sluit mooi aan op de stakingen over de grens.

        1. Anoniem schreef:

          Klopt! Ik woon bij Rummelsburg en sprak een monteur. Zij vertelde dat er geen reserve onderdelen meer zijn. Er stonden 6 Trax lokjes met NS logo aan de kant.

          Ik reis niet meer met deze trein. Gisteren ook weer met 1,5 uur vertraging aangekomen, maar volgens mij was de winst, dat de trein reed. OV en BahnCard inmiddels opgezegd.

        2. Baardstaart schreef:

          De opsomming van storingen, mankementen, personeelstekorten, chantage van de NS directeur in de tweede kamer en andere ongein alsmede de enorme kosten, die gepaard gaan om de zaken nog een beetje overeind te houden, die eigenlijk noch de reiziger (hogere ritprijzen) noch de overheid (extra financiering uit de schatskist) willen bekostigen ben ik het geloof aardig kwijt dat het OV op deze manier nog te redden is. Zoveel problemen in een korte tijd wijst mijninziens naar een in een stortend netwerk en dan zou je als overheid nog moeten afvragen of ze nog in nieuwe spoor infra willen investeren of het geld niet beter besteedt is aan infrastructuur voor eigen vervoer (wegen en fietspaden). – Het is volstrekt duidelijk dat al deze storingen en rituitval volstrekt haaks staat op een betrouwbare dienstverlening, die onze economie brood hard nodig heeft. Een economie kan ook prima met minder OV, maar dat betekent wel dat er meer capasiteit voor eigen vervoer moet zijn. Dat laatste willen we eigenlijk ook niet, maar dan moeten er wel keuzes gemaakt worden. Ook worden we beslist niet gelukkig van meer asfalt, maar we leven wel met 18 miljoen op dit kleine stukje grond, die ook allemaal vervoer nodig hebben.

          Als ik oprecht zou geloven dat het OV te fiksen was zou ik het belangrijk vinden dat er meer geinvesteerd wordt in het OV dan in zaken als snelwegen etc., maar dit geloof ik helaas niet meer en denk ik pragmatisch aan het investeren in een vervoerssysteem dat nog wel werkt een beter idee is. Dus in meer wegen.

        3. Ruud schreef:

          @Baardstaat
          Jij hebt kennelijk niet door dat nederland langzaam aan helemaal in elkaar aan het storten is doordat NERGENS meer voldoende geld voor is.

          Het lijkt er op dat de kabinetten rutte er meesters in zijn geweest de zeer fors gestegen inkomsten door vele nieuwe alsmede vele fors verhoogde bestaande belastingen en andere vele miljarden opleverende trucs als het afschaffen vut en flink verhogen van de pensioenleeftijd kennelijk ofwel weg weten te sluizen, in het buitenland uit te delen of door kafkaiaanse bureaucratie volledig te verbranden zonder dat het de samenleving wat oplevert?

          Hoezo de auto als alternatief? De wegen lopen ook vast. Nieuwe wegen worden al jaren niet meer aangelegd. De zorg loopt vast. De politie laat meer dan 50% van de aangiften gewoon liggen want geen tijd. Het energienet staat op omvallen. De belastingdienst kan alle wijzigingen niet meer aan en staat op instorten. Het asielcircus is volledig vastgelopen. De bedrijven lopen aan alle kanten vast. De huizenmarkt is totaal vastgelopen.

          Nederland zakt af in hoog tempo richting totale chaos op een groot aantal voor een samenleving zeer belangrijke en of essentiele onderdelen.

          Het idee of de wens dat dit land dan een OV systeem overeind weet te houden dat probleemloos en perfect functioneerd is een illusie.
          Geniet ervan dat het nu nog redelijk functioneerd zolang het kan, het gaat de komende jaren alleen maar minder worden.

        4. Baardstaart schreef:

          @Ruud.. Ik denk dat je gelijk hebt, want op andere gebieden loopt het ook niet lekker. Woninbouw is het duidelijkste voorbeeld en ook de zorg wordt een steeds groter probleem met de vergrijzing. Om over de rest niet te spreken. En onze hoge bevolkingsdichtheid hier doet er ook geen goed aan. NL is de failed state in wording. Dito geldt ook voor onze buurlanden, want daar dezelfde problemen.

        5. Puck schreef:

          De puinhopen van 22 jaar rechts, eerst Balkenende en toen Rutte. Maar laten we vooral nóg rechtser stemmen, misschien lost dat het wel op 🥴

  2. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …nachtmerrie…
    Hoofdpijn dossier Schiphol, zou de onderliggende titel van dit artikel kunnen zijn.
    Nu zijn het spoorverstoringen, dan de geplande en ongeplande spoorwerkzaamheden, dan mogelijk invoering van nachtvluchtbeperkingen, de krimp, de hogere toeslagen voor passagiers, bagage afhandeling, paspoortcontrole problemen, het anti-luchtvaart sentiment, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.

    Luchthaven Schiphol in het verre verleden eens geprezen, nu een luchthaven die je alleen gebruikt als het niet anders kan en anders kies je een andere luchthaven om er van gebruik te maken als ook de bereikbaarheid bijna een nachtmerrie syndroom aan het worden is en allang geen visite kaartje is voor Nederland en daar buiten en zeker als het om luchtvaart gerelateerde en aanverwante zaken gaat, voor zowel passagiers, werknemers als de reis- en toeristenbranche. Gelukkig hebben we in de ons omringende landen nog wel een redelijk alternatief, al wil het daar ook niet altijd en elke dag goed gaan, maar toch een uitwijk is eventueel mogelijk.
    En voor Schiphol in het algemeen, men is gewoon het letterlijke en figuurlijke spoor bijster aan het worden ! ! !

    1. Baardstaart schreef:

      Als ik mensen in mijn omgeving hoor over vliegen en vlieg vakanties hoor ik alleen over Duitse vliegvelden en niet Schiphol. Mede omdat veel mensen Schiphol gewoon veel te duur vinden tov. de vele Duitse vliegvelden redelijk nabij onze plaats zijn.

      1. Erno-Berk schreef:

        Alleen wordt er op Duitse luchthavens continu gestaakt en dat is gewoon strontvervelend. Wel kun je vanuit Frankfurt wel naar allerlei interessante bestemmingen vliegen, die niet vanuit Schiphol worden aangeboden, zoals Teheran in Iran en naar diverse steden in Centraal-Azië.

  3. Baardstaart schreef:

    Als je er echt op moet kunnen vertrouwen blijkt dat je totaal niet op de NS kunt vertrouwen.

    Diegene, die een vliegreis plannen kunnen beter iemand vragen om je naar het vliegveld te brengen, met de auto te gaan als het voor een kortere vakantie is of regel bijtijds een Vliegveld taxi.

    Verder zie je steeds meer mensen voor de auto/eigen vervoer kiezen ipv het OV. Om het autoverkeer betrouwbaar te houden zou je of het OV fiksen (dat zie ik niet meer gebeuren) of meer infra voor eigen vervoer aanleggen.

    1. Bert Sitters schreef:

      N.S. gaat niet over de wissels.

      1. Baardstaart schreef:

        Klopt, maar dat is wel diegene waar je mee te maken hebt als je reist. En als de NS (of andere vervoerder) minder of niet reist door een storing van Profail is de reiziger die dit concreet ziet in de mindere of geen dienstverlening van de spoorvervoerder.

    2. Wouter schreef:

      De onbetrouwbaarheid van de NS is voor mij soms juist een reden om voor trein te kiezen.

      Ongeacht of je voor het ov/NS kiest of voor de auto ga ik altijd eerder van huis omdat er onderweg van alles en nog wat kan gebeuren waardoor je vertraging kan hebben. Immers kan er op de weg ook genoeg gebeuren.

      Alleen bij de NS kan je bij vertraging geld terug vragen en bij een auto niet. Maak hier regelmatig gebruik van en heb tot alle claims toegewezen gekregen. Dit levert dus nog een leuk zakcentje op.

  4. Hanzeboog schreef:

    Station Schiphol en Schipholtunnel wordt steeds meer een hoofdpijndossier te worden.

    Overigens was de wisselstoring bij Riekerpolder. Een cruciale plek waar je in de ochtendspits absoluut geen wisselstoring wilt hebben. Dat terzijde.

    En dat is niet als excuus bedoeld. Station Schiphol is een succesverhaal voor NS en luchthaven Schiphol. De aanleg van HSL werd ook gekoppeld aan luchthaven Schiphol.

    De frequenties zijn daardoor enorm hoog. En dat is prima. Want dan hebben de luchtvaartreizigers een goed alternatief. Mits het betrouwbaar is…..

    En daar schort het al een aantal jaren aan. Het is de zoveelste incident. De lijst is teveel om op te noemen. En bepaald niet alleen wisselstoringen, seinstoringen. Brandalarm dat spontaan afging terwijl er niets aan de hand was.

    ProRail heeft het niet voor mekaar bij de werkzaamheden met Schipholtunnel. En de hoge frequentie is er al vele jaren. Er moet geanalyseerd worden waar het fout gaat. Of dat NS, ProRail of desnoods andere partijen zoals aannemers zijn.

    Maar dit kan niet zo doorgaan. De grootschalige werkzaamheden zouden totaal 6 jaar duren. 2 jaar zijn er al geweest. Er volgen nog 4 jaar.

    Langetermijn oplossingen zijn het doortrekken van de Noord – Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp. Daar kunnen ze niet snel genoeg mee beginnen. Want de Schipholtunnel moet ontlast worden. En het is prettig voor alle reizigers van/naar Schiphol (luchtvaartreizigers, forenzen, dagjesmensen e.a.) als ze ook een alternatief hebben. Vanmorgen werd op NS Reisplanner verwezen naar metro en NS bussen. Dat is op spitsuur geen prettige alternatief boven op de reguliere gebruikers van de metro.

  5. Hanzeboog schreef:

    Quote:

    De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol.

    Schiphol had in het buitenland een goede reputatie met voor – en natransport. Met de auto en trein snel naar diverse bestemmingen in Nederland.

    Maar de files rondom Schiphol wordt steeds meer en langer. En de trein van/naar Schiphol is niet betrouwbaar door de problemen in de Schipholtunnel. Of zoals vanmorgen met spoorinfrastructuur rondom Schiphol. Want het deel tussen opstelterrein Hoofddorp – Schipholtunnel – station Schiphol – Riekerpolder – Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal is een flessenhals.

    Luchthaven Schiphol verliest steeds meer goodwill bij reizigers die snel naar andere delen van Nederland willen. Zowel per spoor als met de auto. De discussie over lawaai overlast laten we voor het gemak er even buiten.

    Begrijpelijk dat ANVR geïrriteerd is over de onbetrouwbaarheid van de treinen van/naar station Schiphol en Schipholtunnel. Treinreizigers moeten tegenwoordig al een marge inbouwen van 30 – 60 minuten richting Schiphol als ze op tijd hun vliegtuig willen halen.

    Eerst zullen de problemen met teveel technische storingen in Schipholtunnel en rondom de Schipholtunnel aanzienlijk minder worden.

    Waarschijnlijk zijn er paardenmiddelen nodig om de Schipholtunnel echt betrouwbaar te maken. En dat is de Schipholtunnel ontlasten. Want onderhoud is essentieel. Maar hoe doe je op een plek waar je het nooit volledig kan afsluiten? Op station Schiphol moeten altijd sporen in gebruik zijn.

    Alternatief zoals doortrekken van Noord – Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp en de Zuidasdok zijn de lange termijn oplossingen.

  6. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1) Schiphol Travel Taxi,goede ervaring mee gehad. Haalde mij thuis op en zette mij bij de juiste terminal en op tijd af, geen gedoe met trein en overstappen.

    2) Alternatief. Men slaapt een avond voor vertrek op een luchthaven haven hotel in de omgeving en gaat per hotel shuttle naar de terminal, zeker handig als men een lange vlucht heeft.

    3) Voor sommige werknemers de vele lokale bussen, mits die niet in de file staan of lange omwegen moet maken.

    Verdere kenmerken van Schiphol.
    A) Imago schade door talrijke problemen wordt ook in buitenlandse media onderkent en besproken.
    B) Wantrouwen neemt toe als gevolg van onbetrouwbaarheid serviceverlening en gebrek aan mobiliteit mede door het gemis aan alternatief Openbaar vervoer. De metro zou een remedie kunnen zijn, maar dat is een proces van (zeer) lange adem als gevolg van de ellenlange (bouw)procedures en in het bijzonder de inpassing van metrolijn 52 ten zuiden van OV knooppunt Zuid richting Schiphol. De realisatie zal dik tien jaar vergen. Nimby = not-in-my-back-yard” en financiële aspecten zijn nog niet goed in kaart gebracht om deze veel besproken metrolijn naar de luchthaven te realiseren.
    C) Prijs / kwaliteitsverhouding, verslechtert door hogere kosten en geringe tegenprestatie zowel bij NS als aanverwante bedrijven.
    D) Toenemende irritatie gebruikers in casu reizigers en dan is de mei- en zomervakantie nog niet begonnen.
    E) Concurrentie buitenlandse luchthavens legt druk op de ketel voor de luchthaven om verdere escalatie te voorkomen voor zowel de serviceverlening als de bereikbaarheid, dan is elke storing hoe gering ook er één te veel.
    F) Schiphol Mainport doelstellingen – mijns inziens – een gepasseerd station…!

    1. Wouter schreef:

      Heb zelf goede ervaringen met de Flixbus. Dit zou in sommige situaties ook nog een alternatief kunnen zijn.

  7. Bert Sitters schreef:

    Zitten we nog altijd in het tijdperk van de wisselwachters?
    De spoorweginfrastructuur op station Schiphol en in de tunnels moet gewoon pico bello functioneren.
    Als onderhoud wordt gedaan, moet dit meteen ook goed gebeuren.
    De tunnel is niet alleen belangrijk om Schiphol te beteiken, maar is ook een achillespees in het treinverkeer naar andere bestemmingen. Ook de Eurostar is afhankelijk van deze tunnel.
    De metro moet zo snel mogelijk worden doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp om Schiphol te ontlasten.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      Toen er nog wisselwachters waren, waren er nooit problemen met wisselstoringen, maar het opnieuw inzetten van wisselwachters is natuurlijk geen haalbare kaart. Ik heb de indruk dat wisselstoringen (en ook seinstoringen) de laatste jaren veel frequenter optreden dan vroeger het geval was, en tevens een grotere impact hebben. Het is mij niet duidelijk waardoor deze stijging veroorzaakt is. Wel is mij bekend dat ProRail met een welhaast religieuze ijver de vroegere robuuste en betrouwbare NS wisselstellers heeft vervangen door een ander type wisselsteller.

  8. . schreef:

    Heb je een vlucht via Schiphol dan kun je er maar beter een dag van te voren aanwezig zijn [dus voor de klok 0:00 slaat]. Met alle werkzaamheden en storingen als bekende oorzaak en met NS als monopolist op deze verbinding, kunnen ze bij Schiphol dan niet meer slaapbanken neerzetten??, het maakt niet meer uit of je al zes uur lang door de bagagecontrole bent geweest, de banken zijn door het gehele gebouw net zo sadistisch ontworpen~ ijskoud metaal, scheef en met zo veel mogelijk uitstekende puntige armleuningen dat je er niet op kunt liggen. Die zijn ontworpen om het je maar zo ongemakkelijk mogelijk te maken, ik snap niet waarom Schiphol hierom zo’n goede naam heeft?

    1. Bert Sitters schreef:

      @Mevrouw of meneer “punt”
      NS gaat niet over de wissels. Ook Eurostar kampte gisteren met dit probleem en dat zal ook voor iedere andere vervoerder gelden.

  9. Bert Sitters schreef:

    Vanaf 31 maart kunnen KLM-passagiers twee keer per dag gratis met een luxe touringcar van Arnhem en Nijmegen naar Schiphol V.V.
    In de bus is koffie en thee.
    Deze KLM service rijdt al vanaf Maastricht en Eindhoven: http://www.klm.nl/klmbus

    Dit moet toch een duidelijk signaal zijn.
    Breng ons spoor optimaal op orde.

    1. N. schreef:

      KLM deed dit eerder ook al, maar wilde geld besparen ten koste van dienstverlening.

    2. Oscar schreef:

      > Dit moet toch een duidelijk signaal zijn. Breng ons spoor optimaal op orde.

      Dit is voor mij toch een duidelijk signaal. Dat je straks ook bij andere airlines gemakkelijk met de bus bij de luchthaven kunt komen.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …Cityhopper…
    Vroeger tot en met 2005 had je ook nog binnenlandse vluchten met een Fokker 27 of Fokker 50 van KLM Cityhopper airport vanaf Maastricht en Eindhoven Airport en ook KLM Exel, daar genoot ik ook van om vanaf Schiphol naar Azië of Aruba en Curaçao te vliegen en heel vroeger kon je zelfs vanaf Eelde instappen, maar helaas dat is jammer genoeg geschiedenis. Voordeel was je kon je bagage direct door labellen en inchecken naar je eindbestemming en kreeg je twee instapkaarten voor zowel de binnenlandse als de intercontinentale vlucht wel zo makkelijk.
    Er is in het verleden wel meer dat beter was dan nu en om maar een zijsprong te maken, zelfs de promenade om vliegtuigen te spotten was toen veeeeeeeeel beter en ruimer, nu heb je alleen maar een klein lullig stukje om de planes te zien en dat is best kl…n. of je moet naar een van de verder gelegen spotters plaatsen gaan.
    ” Schiphol not my best airport”, dan geef je mij maar Singapore Changi airport. Ik begrijp waarom andere luchthavens lering trekken uit het manco van de polder airport zoals Istanbul en geef ze eens ongelijk.

  11. Oscar schreef:

    Er zijn vele wegen die naar Schiphol leiden, maar slechts één spoorweg (in twee richtingen). Daar zit de crux.

    Als ik kijk naar andere grote luchthavens, dan valt mij op dat die over meerdere spoorwegen bereikbaar zijn en soms zelfs meerdere stations hebben. Is de ene weg geblokkeerd, dan heb je de andere nog.

    1. Düsseldorf heeft een station aan de spoorlijn Duisburg-Keulen, met zes sporen over het hele traject (niet alleen het station) = twee voor de ICE’s, twee voor regionale treinen en twee voor de S-Bahn. Daarnaast is er een terminal-station voor een andere S-Bahn.

    2. Frankfurt heeft een station (4 sporen) voor ICE’s en een ondergronds station (3 sporen) voor regionale treinen.

    3. Zelfs Stuttgart, een bescheiden luchthaven, krijgt betere treinverbindingen dan Schiphol.

    Zelf zit ik te denken aan een westelijke omleiding van Schiphol, parallel aan de A5, eventueel met een tweede station. Korte tunnel onder Amsterdam door en Sloterdijk van de westkant bereiken. Dit is dan voor de HSL-treinen en de intercity’s naar A’dam Centraal. Het huidige station is dan voor de treinen naar Zuid en de Airport Sprinter.

    Maar ja, dat kost geld en dat willen we er niet aan uitgeven. Dan is het goedkoper om de treinreiziger naar Bijlmer of Haarlem te wijzen en daar de R-NET bus te laten pakken, en in plaats daarvan de A4 en de A5 twee extra rijbanen te geven, of van de N201 een A201 te maken, zodat automobilisten (die met meer zijn) vanuit Utrecht niet meer over de A9 hoeven om Schiphol te bereiken.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …fiets…
    1) De huidige terminal 3 en 4 hebben op het dak een uitsparing waarin een onbemande zogenaamde “people mover” met dito perron kan worden gemaakt. Dit was ooit de bedoeling geweest om een mini-metro naar een terminal aan de overzijde van de A 4 te maken, De terminal gelegen aan de Zwanenburgbaan de 18 C – 36 C, zou dan als uitbreiding hebben kunnen dienen voor de huidige terminals. Op bovenstaande reactie en idee zou je dit ook naar een verder gelegen treinstation kunnen maken.
    Men heeft in het verleden té weinig rekening gehouden voor eventuele spooruitbreidingen in de huidige tunnels en WTC gebouwen door alvast een extra perron en spoor 7 en 8 te maken en de aanverwante sporen te reserveren en te laten verbinden.

    2) De voormalige metrolijn 51 de voormalige Amstelveenlijn zou naar Schiphol doorgetrokken hebben kunnen worden. Deze is nu omgebouwd en vervangen door een tram en binnenkort kan men er niet naar Schiphol maar wél naar Uithoorn trammen, dus ook geen alternatief voor de luchthaven.

    3) Schiphol heeft veel bussen rijden waaronder lijn 300 naar Amsterdam Bijlmer Arena en Haarlem die over een vrije busbaan rijdt. Bij de aanleg was rekening gehouden om dit eventueel om te bouwen tot een tramlijn, maar stuitte op problemen met de huidige Plaza en busstation ook te Haarlem. Bus lijn 300 is een vorm van Bus Rapid Transit – BRT zoals we die ook in onder andere Jakarta Indonesië kennen. Was dit een tramlijn geweest met het liefst vier stoelen in de breedte dan had men voor de regio Amsterdam nog een redelijk alternatief.
    Kortzichtigheid, besluiteloosheid, financieel debacle zijn een van de redenen waarom de luchthaven geen alternatieven heeft om net als Düsseldorf en Frankfurt bij stremmingen het vervoer op te vangen.
    Niet alleen op vervoersgebied is er de laatste tijd het nodige mis gegaan, ook op andere terreinen verliest Schiphol steeds meer aan kwaliteit, bijvoorbeeld de plaats waar men vroeger vliegtuigen kon gaan spotten vanaf de wandelpromenade. Eerst had men een vrij grote ruimte ter beschikking en kon men vanaf de G via de F en E pier naar de D pier en C pier kijken, nu blijft er slechts een lapje grond over omdat men een nieuwe lounge voor vertrekkende passagiers moest maken ter hoogte van de G – E pier.

    4) Nog verder terug in de geschiedenis kon men tot en met 2005 met KLM en KLM EXCEL vliegtuigen vanaf Maastricht en Eindhoven naar de luchthaven vliegen en met de reeds vooraf ingecheckte en gelabelde bagage en met twee instapkaarten verder vliegen. Ik heb het naar Azië en Aruba/Curacao mogen ervaren en geen gedoe met het treinvervoer. Nog verder terug kon men ook vanaf Eelde in Groningen naar Schiphol vliegen. Met de komst van treinen vanaf Eindhoven was men van mening dat binnenlands vliegverkeer met o.a. de Fokker 27 en later de F 50 niet meer lonend en wenselijk was. Deze toestellen vlogen een paar keer per dag, de huidige KLM bus naar Maastricht achterzijde slechts een enkele keer, daar staat de bus gebroederlijk naast een FLIX bus om z’n passagiers op te wachten.

    5) Het manco van Schiphol is het gebrek aan alternatief openbaar vervoer en Düsseldorf vlak over de grens met Limburg, menig opstijgend vliegtuig naar Zuid Europa vliegt zelfs over Zuid-Limburg, kijk maar op Flightradar 24 is voor steeds meer mensen wel een alternatief.
    Ik noem Düsseldorf ook wel het “mini-Schiphol”.

    6)Tot slot winnen de tegenstanders van Schiphol en overige Nederlandse vliegvelden en luchtvaart in het algemeen steeds meer terrein. Als het gevolgen heeft voor Schiphol, er minder gevlogen wordt en minder mensen er gebruik van maken, los het vervoersprobleem misschien wel vanzelf op en is een metrolijn naar Schiphol mogelijk zelfs niet meer nodig…
    Je kunt er gelukkig nog altijd met de fiets komen via de vele fietspaden, maar met koffer achterop van Groningen of Maastricht naar Schiphol fietsen lijkt mij niet zo praktisch, maar is wel goed voor je conditie om er daarna echt aan vakantie toe te zijn…!

Reacties zijn gesloten.