Ouderenbond ANBO: OV-campagne verwarrend

2 maanden terug

Belangenvereniging voor ouderen ANBO noemt de campagne van openbaar vervoer bedrijven verwarrend. De OV-bedrijven willen reizigers terugwinnen, maar de ouderenbond wijst erop dat het RIVM aan 70 plussers adviseert het openbaar vervoer te mijden.

Ouderenbond

Dat meldt de organisatie tegenover de NOS. Mensen boven de 70 jaar vallen in de risicogroep. Die volledige groep krijgt van het RIVM het advies het openbaar vervoer te mijden. “Er zijn ruim 3 miljoen 65-plussers in Nederland, een groot deel daarvan is 70-plus en hen wordt geadviseerd het openbaar vervoer juist te mijden. Dit is geen consistent beleid”, stelt een woordvoerder tegenover de NOS.

Veel ouderen mijden zelf de trein en bus. Uit een recente peiling van de ouderenbond onder 1700 senioren blijkt dat 61 procent nog niet met de trein, tram, bus of metro reist vanwege corona. Het RIVM reageert tegenover de NOS niet inhoudelijk op de campagne van OV-bedrijven, maar bevestigt wel dat risicogroepen nog altijd wordt geadviseerd het openbaar vervoer te mijden.

Cijfers

Uit cijfers van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, blijkt dat het aantal instappers in de maand augustus op 50 tot 60 procent lag, met uitschieters naar 70 procent. “We zien dat het aantal reizigers aantrekt als je kijkt naar alle OV-kaart transacties. De losse kaartjes tellen niet mee”, aldus Gerbrandt Corbee van Translink.

Daarbij moet opgemerkt worden dat in augustus vanwege de vakantie het relatief rustig is. Omdat nu juist recreatief verkeer terugkeert, maar forenzen in veel beperktere mate, lijkt de stijging niet door te zetten. Doordeweeks schommelt het aantal nog altijd rond de 50-55%. In het weekend ligt het percentage rond de 60-65%.

This post was last modified on september 20, 2020 9:58 am

Bekijk reacties

  • Laten we wel wezen. Ik heb de campagne nog niet gezien, maar mij lijkt deze campagne in zijn geheel zinloos. Namelijk om de thuiswerkers en nieuwe automobilisten is men voorlopig kwijt.

    Het aspect van het reisadvies (70+/risicogroep negatief reisadvies) heb ik niet eerder gehoord en ik denk dat menig oudere zonder alternatief desondanks toch met het OV reist. Ook zullen er de nodige zijn, die ook de beschikking hebben over een auto kiezen voor de auto.

    Ook voor ouderen/risicogroepen zonder auto/rijbewijs speelt het OV een belangrijke rol in hun sociale leven. Ik denk dat men moet overwegen om echte (ffp2) mondkapjes voor deze groepen via de zorgverzekering beschikbaar te stellen (zonodig met uitademventiel). Indien deze groep geen mondkapjes kan dragen zouden deze groep in aanmerking moeten komen voor WMO vervoer/Valys.

  • Er zijn al verschillende onderzoeken in Europa geweest die erop wijzen dat het OV geen hoog besmettingsrisico heeft. Als je ervan afraadt om het OV te gebruiken, dan moet je in feite ook dingen als naar de winkel gaan afraden.

    • Dat komt omdat er nu heel veel vals positieve testuitslagen zijn en het niet of nauwelijks heerst. Dus het risico is nu laag. Dit zou in de winter anders kunnen zijn. Overigens geldt dit ook voor winkels. Er was in het voorjaar ook speciale winkeluren voor ouderen.

      Veel mensen, onvoldoende werkende mondkapjes, matige ventilatiesystemen maakt van het OV bij de volgende echte uitbraak een potentiele superspreader. Al kan ik nu niet zeggen hoe komende winter gaat verlopen.

      • Ook in het afgelopen winter en voorjaar waren er al ondezoeken uit Oostenrijk en Frankrijk waaruit hetzelfde bleek.
        Als je denkt dat het anders is, dan graag een bron vermelden, anders is het alleen jouw mening.

        • Vooral het massa transport met het OV uit Ischgl na de uitbraak bleek een vrijwel 100% zekere besmettingsbron. Dit is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie: overvol OV, garantie op Corona patiënten, geen mondkapjes en onbekendheid met het virus hebben tot de OV catastrofe geleid.

        • @Rudy, was het niet dat de reizigers die het OV namen in Ischgl besmet waren alvorens ze de bus instapte. Ik dacht juist dat de meeste besmettingen veroorzaakt worden bij mensen thuis (huisfeestjes, kringverjaardagen) en in de horeca (met name kroegen en dergelijke). Met name hard praten, zingen, juichen, lallen en dergelijke spelen daarbij een rol. Vaak ook nog in combinatie met alcohol. In het OV is het zeer ongebruikelijk om hard te praten, te zingen, te juichen en te lallen. Buitenlandse onderzoeken, zoals deze (https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-09/japan-and-france-find-public-transit-seems-safe) tonen aan dat het OV toch wel redelijk veilig is op coronagebied.

        • @enno-berk Lees het artikel:

          > It’s possible that the low figures for coronavirus infections connected to transit systems in France and Japan could be mainly reflective of the limited means at our disposal to detect them.

          Er wordt duidelijk getwijfeld aan de uitkomst. Als gevaar wordt gewezen of de 3C-zone's
          - closed space = gesloten ruimte
          - crowded = drukke ruimtes
          - close contact = geringe afstand
          Het OV voldoet geheel aan het 3C gevaar. In het OV zijn de reizigers anoniem, wat contact onderzoek vrijwel onmogelijk maakt. Dit in tegenstelling to het vliegverkeer. Vandaar de enorme twijfel aan de resultaten van het onderzoek.

          Daar waar de OV gebruikers niet anoniem zijn, zoals bij het personeel van de metro van London of New York zijn wel significante aantallen doden te betreuren.

          Wat betreft Ischgl was het OV bij de evacuatie van Ischgl volgens Duitse rapporten de klap of de vuurpijl om de al aanwezige besmettingen verder te verspreiden. Als je al niet in Ischgl besmet was geraakt, dan werd je besmet in het OV waar je tussen de patiënten op en in elkaar gepakt stond.

    • Om welke onderzoeken gaat dat concreet? - Die conclusie is op z'n minst verrassend, dus ik zou graag nalezen op wat voor onderzoeken het gebaseerd is. In de trein sta je onder 'normale' omstandigheden in deze tijd van het jaar regelmatig met 30 mensen op een afgesloten balkon minutenlang in elkaars gezicht te hijgen. Dat lijkt me een stuk risicovoller dan even langs elkaar heen lopen in de supermarkt.

      • Daarom dragen we dus mondkapjes, hopelijk correct (dus ook over de neus). Experimenteel onderzoek, met proefdieren, laat zien dat mondkapjes de kans op besmetting stevig naar beneden halen:

        https://www.economist.com/science-and-technology/2020/05/28/masks-probably-slow-the-spread-of-covid-19

        "Hamsters, which are susceptible to covid-19, are the next best thing to people. So researchers at Hong Kong University put cages of healthy hamsters next to cages of infected ones, with a fan in between drawing air from the infected to the healthy cage. They sometimes also placed a stretched-out face mask in the air stream. With no interposed mask, two-thirds of the healthy animals were infected within a week. With a mask interposed close to the healthy hamsters (the equivalent of a healthy person wearing a mask), one-third were. With the mask close to the infected hamsters, only a sixth were."

        • Als je een snuitlapje draagt dat je adem naar de zijkant wegleidt, besmet je niet de persoon voor je, maar de persoon naast je. Lood om oud ijzer.

        • Dit lijkt mij een nogal logische uitkomst. Als je de luchtstroom vermindert, dan vermindert ook het besmettingsgevaar. Je moet het originele onderzoek lezen om te kunnen beoordelen of het onderzoek juist is uitgevoerd. Essentieel is dat gemeten wordt bij constante air-flow met of zonder kapje.

        • Volslagen waardeloos onderzoek

          > Our study had limitations. The speed of the unidirectional airflow could not be unified when the surgical mask partitions were installed

          Vrij vertaald, als je minder ademt, dan is de kans op Corona ook geringer. Vooral als je je adem inhoudt, dan is er geen enkel gevaar meer.

          Als je een masker draagt, dan ga je zwaarder ademen om de luchtstroom op peil te houden. Het is in dit onderzoek niet duidelijk of het effect komt van de geringere luchtstroom of van het filter.

        • 'Als je een masker draagt, dan ga je zwaarder ademen om de luchtstroom op peil te houden.'

          @Rudy: Misschien kan je onderzoek linken welke die stelling onderbouwt? Ik adem zelf normaal met een mondkapje op, en zie om mij heen ook geen mede-passagiers hyperventilerend de trein te verlaten.

  • Het OV is veilig zolang er overcapaciteit is. In Italië is op dit moment elke tweede stoel verplicht leeg. Op vierzits combinaties mag je alleen diagonaal zitten en dit is dan weer diagonaal gespiegeld aan de overkant van het gangpad. En iedereen draagt mondkapjes die wel degelijk de virusdeeltjesverspreiding significant verminderen.

    In Nederland vrees ik dat men in heel veel treinen helemaal geen overcapaciteit heeft voor die elke lege tweede stoel op het moment dat de reizigersstromen weer op 80% of hoger zitten. Daarbij komt nog dat in ons land bijzonder veel mensen hun masker verkeerd dragen of afdoen,)dat zijn vrijwel altijd domme mensen óf eigenwijze ouderen (beide overrepresented in het OV).

    Tenslotte is ons materieel nog helemaal niet aangepast. In grote europese landen zijn de treinen ruimer en met meer amenities ingericht, in Nederland heb je 1 toiletblok voor een heel intercity-treinstel en bij de deuren is ook geen plek voor iets als desinfectiepalen met alle klapstoeltjes en armzalige vloeren en wanden. Op veel stations is het veel te druk om 1.5m te bewaren... Kortom, allemaal issues die specifiek aan Nederland zijn die het coronarisico in het Nederlandse OV toch niet echt vergelijkbaar maken aam dat waar landen beter materieel, minder bezetting en een beter gedragende bevolking hebben. Ik snap de oudjes dus wel.

  • Gekroonde kortzichtigheid helpt ons geen stap verder. Besef, dat je zelf ook eens 60, 70 of misschien 80 wilt worden en wees niet zo kritisch op de ander maar start bij jezelf en begin eerst eens wat vriendelijker op te treden en in te zien hoe die ander jouw reacties zal vinden. Als we allemaal consequent de regels strak opvolgen komen we deze tijd wel door, maar met kritikasters schiet je toch je doel voorbij.

  • Jammer dat er geen éénduidige algemene regel is ingesteld dat iedereen die zich in openbare ruimten begeeft, winkels, openbaar vervoer en openbare gebouwen zoals gemeentehuizen, bibliotheken en dergelijke verplicht is mondkapjes te dragen en niet enkel als men alleen met het OV reist in Nederland. Daarbij mag geen onderscheid gemaakt worden naar persoon of leeftijdscategorie of anderszins. In Duitsland is het dragen van mondkapjes in winkels ook verplicht, in ons land optioneel. Ouderen zijn ook onder te verdelen in diverse categorieën, iemand van 60 of 65 of 70 plus en in principe is ieder mens jong of oud kwetsbaar als men de regels niet goed naleeft. Reizen met het Openbaar vervoer is, de naam zegt het al, openbaar, of je tot de risico groep behoort of niet en mag men niemand uitsluiten. Als men zo graag met bus, tram, trein wenst te reizen is dat altijd de keuze van de individu deels om de eenzaamheid te verdrijven en anderen al dan niet gelijkgestemden op te zoeken. Het RIVM advies is "raadgevend" en niet "bindend" dat ligt aan de verantwoordelijkheid van de "oudere" reiziger hoe jong of die zich nog voelt. Veilig en Gezond reizen geldt voor ieder mens of men jong of minder jong is vooral in een tijd waarin de vergrijzing ook alleen maar toeneemt... Wie geen mondkapje kan verdragen moet de mogelijkheid geboden worden om OOK in het openbaar vervoer spatschermen te dragen, Nederland heeft deze mogelijkheid helaas uitgesloten en dat is zeer te betreuren en dat zou voor veel ouderen een ideale oplossing zijn.