Vervoerders starten campagne ‘OV weer oké’ (en gaan meer handhaven)

2 maanden terug

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden meer boetes uitgedeeld omdat het waarschijnlijk veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende OV-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

Doel: 80 procent reizigers

Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50 en 60 procent, met uitschieters naar 70 procent, van het aantal dat normaliter wordt vervoerd, waarbij de kosten gelijk zijn gebleven, zo stelt OV-NL. Voorzitter Pedro Peters van koepel OV-NL: “De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het OV oké is. Waar je ook naar toe gaat: het kan met het OV.” De campagne, onder de naam ‘Het OV is OK’, is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op sociale media.

“Het doel is in december weer 80 procent van het normale aantal reizigers te vervoeren. Dat ligt nu gemiddeld op iets meer dan de helft, veel te weinig. Daardoor lijdt de OV-sector dit jaar een verlies van bijna een half miljard euro. Het is een investering in deze campagne dus meer dan waard”, aldus Peters in De Telegraaf.

Bonnen in de weekenden

Boa’s moeten ervoor zorgen dat reizigers zich aan coronamaatregelen houden. Peters: “Dat doen we niet graag, maar het kan niet zo zijn dat sommige reizigers zich niks aantrekken van de voorschriften, nu het weer drukker gaat worden in het OV. Ook agressief gedrag wordt niet geduld.”

Volgens de OV-NL-voorzitter zijn er tot eind juli ongeveer duizend boetes uitgereikt vanwege het niet dragen van een mondkapje. Sinds augustus gaat het om tweehonderd per week, met name tijdens weekenden worden bonnen uitgeschreven.

This post was last modified on september 20, 2020 9:56 am

Bekijk reacties

  • 80% is een volslagen illusie. Onderwijs op locatie ligt nog steeds voor 90% stil, werkenden hebben inmiddels al lang een auto aangeschaft en senioren gaan geen risico's nemen. Waar denken de vervoerders die 80% vandaan te halen?

    • Mijn Arriva-trein die om 8:25 in Arnhem aankomt is tegenwoordig behoorlijk druk te scholieren (en studenten). Geen idee of het mbo'ers of hbo'ers zijn, trouwens. Er moeten in ieder geval weer mensen staan, maar zolang iedereen correct een mondkapje draagt, ben ik niet bang om die trein te nemen naar het werk.

      • Op werkdagen zitten de vervoerders momenteel op 50% maar er is een groot verschil tussen intercity's en sprinters. Terwijl veel sprinters weer aardig vol zijn (veel noodzakelijk vervoer) blijven de intercity's (veel pretvervoer) grotendeels leeg. Je waarneming kan dus goed kloppen.

        • Vervoer rond de stad is sneller teruggekeerd, is mijn idee. Intercity's worden net zo goed door forensen gebruikt. Neem de IC's Utrecht - Den Haag, Utrecht - Rotterdam, Amsterdam - Den Bosch - Eindhoven, de Intercity Direct. Die zaten in de spits - met soms tot meer dan duizend reizigers per rit - niet vol met allemaal pretreizigers.

        • @Hildebrand
          Het enorme verschil tussen de bezetting van de volle sprinters en de lege intercity's is toch erg opvallend.

    • Wat ik begreep is onderwijs gedeeltelijk hervat, maar met aangepaste tijden. 80% is ambitieus, denk ik.

    • Ze hopen zeker met die reclamecampagne voor elkaar te krijgen dat al die studenten op een dag waarop ze onderwijs op afstand volgen, na de avondspits alsnog een retourtje naar hun school of universiteit maken, ondanks dat ze daar niet hoeven te zijn.

      Of ze hopen dat de overheid met een nieuwe zak geld komt in ruil voor het stoppen van deze bizarre, contraproductieve campagne.

      • Politiek gezien is het een slimme campagne van vervoerbedrijven (om betalende overheden te laten zien dat ze niet alleen de hand ophouden, maar ook hun best doen voor andere inkomsten). Nodig om later weer de hand op te kunnen houden.

        Vanuit groter geheel en belang gezien is het op dit moment lijkt me contraproductief.

        OV is een van de weinige publieke plekken in de samenleving waar duidelijk en eenduidig voorzichtig gehandeld wordt door het publiek.
        De groene stikkers met (beperkte) zitplaatsen zijn er nog, dat is maximaal 50% bezetting. Daar wordt dus door deze campagne dus nu zelf actief door de vervoerbedrijven tegenin gegaan.

        Is soort Grapperhausje. Tegenstrijdigheid in woord en daad. (en geen flauw idee van de gevolgen voor geloofwaardigheid en cohesie in samenleving....)

        En dat kan alleen omdat overheid/de Jonge/RIVM tc etc er weinig van bakt, veel is blabla, zelfbegoocheling. Nu ook weer het OV.

        Vooral als door het komende griepseizoen Corona oplaait. Dat risico is toch 80%.

        In dat geval blijkt de campagne contraproductief te zijn, en weer als onkunde van de leiding van NL (incl leiding van OV) opgevat door het publiek.

        Dan wordt professioneel en politiek Nederland 1 koor van naar elkaar wijzende papagaaien en parkieten.
        Dat ritueel is nodig om iedereeen onderling weer moreel vrij te plijten. Ja ook de OV bestuurders/hoogopgeleiden. Die zijn ook gepokt en gemazeld.
        Niet beseffende dat dat elkaar moreel vrijpleiten juist de coruptie is waar grote delen van de bevolking van walgen.

        Dus is slimme campage van OV. Maar in groter perspectief slecht. Wacht eerst najaar af.
        Zelf vind ik het verwerpelijk.

        Beter zou zijn geweest het dilemma, vooraf open te bespreken met Den Haag, Rutte. Alle samen scenarios doorlopen, en Rutte die keuze maakt.

        Weet bijna zeker dat die zou zeggen, als ie uit zijn zelfbegoocheling is, wacht nog 3 maanden met deze campagne.

  • Reizigers zonder mondkapje, of met de neus vrij, kom ik zelden tegen. Ik schuw niet om ze hierop attent te maken, net als andere medereizigers. Op perrons zijn mondkapjes niet verplicht, wat bij drukte wel jammer is. Een stationstrap aflopen met een mondkapje op is trouwens linke soep.
    Per 1 oktober kunnen boa's ook ingezet worden om op te treden tegen rokers.

    • Mondkapjes zijn bewezen ineffectief,schadelijk voor de gezondheid en een mondkapjesplicht mag niet volgens de grondwet en er is momenteel geen killer virus dus beter deze onzin van het mondkapje stop zetten

    • Waarom zou je in hemelsnaam een station trap op of aflopen met een mondkapje, wacht gewoon tot de drukte voorbij is doe het mondkapje af en geniet van de frisse lucht die binnenstroomt en laat op die manier eventuele virussen of bacteriën ontsnappen zodat jij en anderen niet meer besmet kunnen raken. Dus dan zeker wel de 1,5 m in acht nemen!!!

  • Sorry dat ik het moet zeggen. De reiziger weet toch allang dat het OV weer algemeen toegankelijk is, netzoals als een ieder weet dat mondkapjes verplicht zijn. Vraag me af wat deze campagne toevoegt.

    De werknemers, die een aantal dagen per week thuis werken reizen die dagen niet en daarbij zullen mensen, die ten tijde van de lockdown een auto hebben gekocht hebben deze ook blijven gebruiken. Een auto wordt pas rendabel als je hem rijdt.

    Daarbij neemt de Covid19 risico weer toe naarmate de winter naderen en we in de winter zitten.

    • Goed om te weten: reacties met Covid19 erin worden standaard nu eerst even tegen gehouden ter moderatie. (Dat geldt ook voor berichten met specifieke termen rond 'persoonlijke lening', 'persoonlijke financiering' etc).

  • Overigens zou een stimulerende overheid ook op zijn plaats zijn. Doe de btw eens naar het lage tarief in plaats van roepen dat het tijd is voor verandering.
    Ik vermoed dat Den Haag daar te gierig voor is.

    • De detailhandel zet juist meer om dan een jaar geleden dus dan is een algemene btw-verlaging waanzin. Zeker bij een financieringstekort van bijna 80 miljard, geld dat wel ooit terugbetaald moet worden. Het passieve OV moet nu zelf maar eens in actie komen.

    • Precies... We kunnen hier ook hetzelfde doen, wat men in Duitsland ook heeft gedaan. BTW verlaging op OV. De overheid moet hun geld steken waar ze hun mond vol van hebben.

      Verder is de NS inmiddels zelf ook een vastgeroeste moloch geworden. Ben zelf geen grote fan van privatiseringen, maar toch blijken de private ondernemingen hun zaken beter op orde te hebben. Als regiovervoerders zonder conducteurs kunnen rijden waarom mag de NS dit ook niet op nevenlijnen?

      • Ik zou niet weten waarom NS dat niet zou mogen. Zelfs in de concessie voor het hoofdrailnet staat niet dat er op elke trein een conducteur moet zijn. Er is alleen een zogenaamde informatie-indicator (sic) "Trefkans conducteur", zonder bodem- of streefwaarde.

        • Als ik het goed begrepen heb gaat de NS aparte mensen inzetten om te controleren of we mondkapjes dragen. Maar dat kan de conducteur toch doen als hij de vervoersbewijzen controleert. Ik zie helemaal geen conducteur meer, wel zie ik mensen die op sommige stations "vergeten" in of uit te checken. En zie ik mensen over poortjes springen (wel lekkker sportief) of snel achter elkaar de poortjes nemen. Ze misbruiken daar soms niets vermoedende reizigers voor dat doel.

  • "Peters: “Dat doen we niet graag,"

    Omdat wetenschappers zeggen groot deel vd mondkapje geeft je een goed gevoel erbij maar doet helemaal NIKS (schijnveiligheid).

  • Politiek gezien is het een slimme campagne van vervoerbedrijven (om betalende overheden te laten zien dat ze niet alleen de hand ophouden, maar ook hun best doen voor andere inkomsten). Nodig om later weer de hand op te kunnen houden.

    Vanuit groter geheel en belang gezien is het op dit moment lijkt me contraproductief.

    OV is een van de weinige publieke plekken in de samenleving waar duidelijk en eenduidig voorzichtig gehandeld wordt door het publiek.
    De groene stikkers met (beperkte) zitplaatsen zijn er nog, dat is maximaal 50% bezetting. Daar wordt dus door deze campagne dus nu zelf actief door de vervoerbedrijven tegenin gegaan.

    Is soort Grapperhausje. Tegenstrijdigheid in woord en daad. (en geen flauw idee van de gevolgen voor geloofwaardigheid en cohesie in samenleving….)

    En dat kan alleen omdat overheid/de Jonge/RIVM tc etc er weinig van bakt, veel is blabla, zelfbegoocheling. Nu ook weer het OV.

    Vooral als door het komende griepseizoen Corona oplaait. Dat risico is toch 80%.

    In dat geval blijkt de campagne contraproductief te zijn, en weer als onkunde van de leiding van NL (incl leiding van OV) opgevat door het publiek.

    Dan wordt professioneel en politiek Nederland 1 koor van naar elkaar wijzende papagaaien en parkieten.
    Dat ritueel is nodig om iedereeen onderling weer moreel vrij te plijten. Ja ook de OV bestuurders/hoogopgeleiden. Die zijn ook gepokt en gemazeld.
    Niet beseffende dat dat elkaar moreel vrijpleiten juist de coruptie is waar grote delen van de bevolking van walgen.

    Dus is slimme campage van OV. Maar in groter perspectief slecht. Wacht eerst najaar af.
    Zelf vind ik het verwerpelijk.

    Beter zou zijn geweest het dilemma, vooraf open te bespreken met Den Haag, Rutte. Alle samen scenarios doorlopen, en Rutte die keuze maakt.

    Weet bijna zeker dat die zou zeggen, als ie uit zijn zelfbegoocheling is, wacht nog 3 maanden met deze campagne.

  • Er is heel weinig bekend over de veiligheid van het OV met of zonder mondkapjes. In tegenstelling tot het vliegverkeer waarbij besmettingen schering en inslag zijn, is over besmetting in het OV niets bekend. Buiten een paar roeptoeters die beweren dat het OV veilig is, is er geen wetenschappelijk onderzoek die dat ondersteund. Het tegendeel, gedocumenteerde besmettingen in het OV zijn ook niet bekend.

    Gezond verstand zegt dat ook het OV een besmettingsbron moet zijn. Immers het OV is niet veiliger dan het vliegverkeer.

    Voor mij blijven de horeca binnen, het OV en alle andere gesloten ruimtes met veel publiek taboe. De risico's zijn mij te groot. Een reclamecampagne zal daar geen verandering in brengen.

    • Volgens mij zijn er geen besmettingen te herleiden tot het vliegverkeer zelf, maar het feit dat de passagiers de besmettingen in het buitenland oplopen en zo het virus meenemen naar Nederland. De kans dat je puur en alleen in het vliegtuig besmet wordt is zeer klein, ondanks dat de 1,5 meter niet gehandhaafd wordt, maar de kans is veel groter dat je besmet bent geraakt in het buitenland door onvoorzichtigheid of door hoog-risico-activiteiten als uitgaan en dergelijke.

      • "Volgens mij zijn er geen besmettingen te herleiden tot het vliegverkeer zelf"
        Dat komt doordat mensen die in een vliegtuig hebben gezeten ook allemaal op twee vliegvelden hebben rondgelopen, gedeeltelijk in hetzelfde gezelschap als in het vliegtuig. Het is daardoor erg moeilijk te bewijzen dat een besmetting in het vliegtuig en niet op het vliegveld heeft plaatsgevonden.

  • Als je meer meer reizigers in het openbaar vervoer wilt hebben dan zal je net als in België
    gratis of goedkope dagkaarten moet verstrekken. Maar met deze actie die nu op touw worden gezet gaat het niet gebeuren er wordt geadviseerd om thuis te werken leerlingen zijn niet elke dag op school.

  • Qui-vive...
    Criteria waaraan de mondkapjes verplicht zijn en de boete verschilt per land en dat maakt het voor mensen die in de grensregio wonen soms lastig, ook hier is van een Europese eenheid geen sprake van.
    In de Arriva sneltrein RE18 van Maastricht naar Aken HBF staat op de schermen de volgende letterlijke tekst : Ïn Deutschland (Nordrhein-Westfalen) zahlen Reisende, die in Bus & Bahn, Bahnhöfen & Haltestellen keinen Mund-Nase-Schutz tragen, eine GeldbuBe von 150 E und müssen das Fahrzeug beim nächsten Halt verlassen."
    In Nederland is de boete Euro 95,- en is de mondkapverplichting alleen aan boord van bus, trein, tram en metro en NIET in de stations, stopplaatsen e.d. verplicht. Ook in veel winkels in Duitsland is een mondkapje verplicht. Door de pluriformiteit in regelgeving kan dit tot irritatie of onbegrip leiden wat te betreuren is. Duitse toeristen herken je soms aan het feit dat ze ook in Nederlandse winkels hun mondkapje ophouden merk ik hier in Zuid Limburg. Het is in ons belang dat A) iedereen zich aan de regels gaat houden, B) er ook in Europees c.q. Euregionaal verband de criteria beter op elkaar gaat afstemmen en dezelfde voorwaarden stelt zodat ook bij grensoverschrijdend verkeer sprake is van homogeniteit in het openbaar vervoer want we willen per slot van rekening allemaal Gezond op de plaats van bestemming aankomen ! Het valt me daarop op dat veel mensen ook in winkelcentra "nonchalanter" met de regels omgaan, ik ben op mijn qui-vive en schuw niet om juist ook op drukke plaatsen mijn mondkapje te gebruiken, nu de rest nog en zeker als het in OV drukker wordt...

  • Nelleke. Ik reis 4x per week met de metro
    Rotterdam. Van controle weinig te zien. Wel
    Veel jongelui die hun mondkapje af doen, om
    Te eten of kletsen. Of gewoon zonder mondkapje reizen.