fbpx
Foto: (c) GuidoZ

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds 1983 over het Nederlandse spoor en rijdt vandaag een rondje over trajecten waar de trein niet vaak te zien was.

Vanochtend om 9:30 vertrok de trein uit Utrecht Centraal, waarna de 4011 via bijvoorbeeld Baarn, Enkhuizen, Zandvoort en Alphen aan den Rijn om 17:15 weer terugkeert in Utrecht. Veel liefhebbers wisten de Koploper te vinden voor de afscheidsrit en volgens NS is iedereen welkom, mits voorzien van geldig vervoersbewijs.

Foto: @GuidoZ

Sloop

Met het einde van de 4011 rijdt er geen enkele ICMm meer die uit de eerste serie van 39 stuks voortkomt. Wel rijden er op dit moment nog 80 Koplopers uit andere series. Die worden de komende jaren stapsgewijs naar de sloperij gewezen, om plaats te maken voor nieuw intercitymaterieel. Grote defecten worden aan de Koplopers niet meer verholpen, al werd de laatste maanden voor stel 4011 nog af en toe een uitzondering gemaakt.

De 4011 is de eerste koploper van de eerste serie treinstellen. Het treinstel kwam 14 december 1983 in dienst, en volgde op een eerdere prototypeserie (treinstellen 4001-4007). De trein dankte de officiële bijnaam aan de karakteristieke doorloopkop van de trein. Daarmee konden reizigers, personeel en de railcatering zich verplaatsen van het ene naar het andere treinstel. Bij de revisie in 2006 is de doorloopkop verdwenen. Op 16 april 2007 was de 4011 de eerste gerenoveerde koploper. Inmiddels is de uitstroom van de oudste 40 koplopers gestart en is de 4011 het laatste overgebleven treinstel van de eerste serie. De eerdere prototypeserie werd in 2003 al terzijde gesteld.

Wat er met de Koploper gaat gebeuren, is nog niet bekend. Het Spoorwegmuseum heeft laten weten dat het wel een ICMm-treinstel in de collectie wil hebben, maar of dat de eerste uit de serie wordt, is nog onduidelijk.