fbpx

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

19 jan 2022 17:57

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen met de elektrische bussen van het bedrijf maar blijven voortduren. In Gelderland, Overijssel en Flevoland rijden 259 bussen van dit type.

Ultimatum

Keolis krijgt vijftien dagen de tijd om te laten weten hoe het bedrijf de problemen nu wil gaan oplossen, voordat de boete definitief wordt, aldus de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer.

De problemen zijn direct begonnen nadat Keolis in 2020 het openbaar vervoer op de lijn IJssel-Vecht ging verzorgen. Het bedrijf is meermalen aangesproken op de slechte kwaliteit van de bussen van het Chinese bedrijf BYD, de grootste elektrische bussenbouwer ter wereld.

Op 11 november is Keolis gemaand om iets te doen aan de ergonomie van de chauffeursstoel en aan de isolatie en verwarming van de chauffeurscabine, maar dat is volgens Van der Meer weer niet binnen de gestelde termijn gebeurd.

Nieuwe aanbesteding

De problemen leiden volgens de provincies tot een hoger ziekteverzuim en daardoor ontstaan weer problemen met de dienstregeling. Dat zorgt voor imagoschade voor het openbaar vervoer en minder reizigers. Eind van dit jaar wordt de concessie voor de ov-lijn IJssel-Vecht opnieuw gegund. Voor die tijd moeten de bussen tiptop in orde zijn, vinden de provincies.

(c) ANP

11 gedachten aan “Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen”

  1. treingraag schreef:

    Scheel, Almere, voor de betere autostoel.

  2. A.M. Berben schreef:

    Wederom een voorbeeld van hoe politiek en korte termijn denken leidden tot een behoorlijke verspilling van budget voor openbaar vervoer.
    Nu staan (of hopelijk rijden) die 259 bussen er, dus zal er getracht moeten worden om met deze riemen te roeien.
    Ik verwacht eigenlijk niet dat hieruit enige les geleerd zal gaan worden.

    1. Jasper schreef:

      Ik hoopte dat men door had dat bussen uit China niet een goed idee was, maar helaas. Daarbij is dit ook de leverancier waarmee gefraudeerd was, dus dan vind ik al helemaal raar.

      1. B schreef:

        Nee, dit is niet de leverancier waarmee gefraudeerd is. Dat ging om de midibusjes en die zouden bij een andere fabrikant afgenomen worden. Verder is het denk ik meer de vraag of zoveel bussen in zo’n korte tijd afnemen bij één leverancier wel zo’n goed idee was. Dat maakt je kwetsbaar, zo blijkt nu. Ook andere merken hebben zo hun problemen, maar omdat het daarbij vaak om kleinere aantallen gaat zijn problemen beter behapbaar.

        1. BB schreef:

          BYD was wel de leverancier die mensen binnen Keolis Nederland had omgekocht.
          Bron: https://www.destentor.nl/deventer/expert-over-fraude-bij-mega-aanbesteding-keolis-dit-is-liegen-tegen-de-provincie~ade01aed/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
          Overigens rijdt RRReis/Keolis niet met minibussen binnen deze concessie.

        2. B schreef:

          In reactie op BB: Nee, dat was niet BYD maar Ginaf, in de media zijn de verschillende leveranciers ten onrechte op een hoop geveegd. Die laatste zou de midibussen leveren, elektrische buurtbusjes en midibussen voor o.a. lijn 110 en 170. Die hele levering van Ginaf is hierdoor, en door de andere voorwaarden van de noodconcessie, niet doorgegaan. De buurtbussen worden nu met de oudere dieselbusjes uit de eerdere concessies gereden, op lijnen als de 170 rijden nu de grotere midibussen van BYD zelf die oorspronkelijk voor Lelystad bestemd waren.

  3. Camille schreef:

    Het is een ov-concessie, niet een OV-lijn.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      “Eind van dit jaar wordt de concessie voor de ov-lijn IJssel-Vecht opnieuw gegund.”

      Er staat dus dat het een concessie is. Correcter zou zijn meervoud, ov-lijnen. Maar ov-lijnen is in deze context niet verkeerd. Een concessie bestaat immers uit ov-lijnen

  4. Frits schreef:

    Gaat Keolis ook nog een forse boete krijgen voor haar jarenlange wanprestatie op de treinverbinding Hengelo-Bielefeld? Of heeft Keolis ineens geen aansprakelijkheid meer sinds ze deze maand uit Duitsland vertrokken zijn? Keolis moet een verbod krijgen om ooit nog op een concessie te mogen bieden!

  5. Laurens Smid schreef:

    De lijn Hengelo -Bielefeld die werd gereden door Keolis Duitsland en die hebben niets te maken met de problemen van de bussen van de concessie IJssel- Vecht en waarom moet Keolis verdwijnen als ze bussen hadden besteld bij Nederlandse of Europese busbouwers dan had je dit probleem niet gehad want Qbuzz rijdt in Groningen en Drenthe ook met elektrische bussen en zonder problemen maar dat zijn bussen van Europese busbouwers en dat is kwaliteit t.o.v. de Chinezen busbouwers.
    En Keolis heeft de afgelopen jaren wel goed gefunctioneerd op de Veluwe en rijdt nu in de provincie Utrecht en in Almere ook zonder problemen en ook op de spoor lijnen Kampen – Zwolle en Zwolle – Enschede zonder enige problemen!
    Het verschil met Arriva is dat zij treinen en bussen kopen bij goede bus en trein leveranciers t.o.v. Keolis.
    Maar ik ben wel van mening dat Keolis niet mee mag bieden met de nieuwe concessie omdat zij fraude hebben gepleegd en geen goede bussen kunnen kopen.

  6. Daniël schreef:

    Goedkoop is duurkoop? Waarom Chinese bussen kopen als Ecobus en VDL ze ook hebben? Dat stimuleert ook nog eens de werkgelegenheid in eigen land/regio. Maar nee het kan weer een euro goedkoper dus maken we ons afhankelijk van China en de daar geproduceerde rommel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.