fbpx

OV-bedrijven herhalen oproep: alleen noodzakelijke reizen

klok 29 mei 2020 11:02

Met een warm en zonnig pinksterweekeinde in het vooruitzicht vragen ov-bedrijven ook nu weer aan Nederlanders: houd je aan de coronarichtlijnen. De ov-bedrijven nemen over het algemeen geen grote extra maatregelen bovenop de al lopende maatregelen. Wel herhalen onder meer de Nederlandse Spoorwegen, de Haagse vervoerder HTM, de Rotterdamse RET en het Amsterdamse GVB de dringende oproep: reis alleen met het ov als het echt moet.

NS blijft het zeggen: treinen zijn voor mensen met essentiële beroepen. Dat betekent zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie reizen met de trein echt noodzakelijk is. “Blijf thuis, de trein is even geen uitje. Dit geldt ook voor de bussen die rijden tijdens werkzaamheden aan het spoor. Ga goed voorbereid op reis en plan uw reis kort voor vertrek.”

Gevreesd wordt dat mensen massaal per openbaar vervoer naar de stranden willen trekken. De Haagse vervoerder HTM vraagt mensen opnieuw verantwoord op reis te gaan, “want het ov is niet voor een uitje. Geef elkaar de ruimte in de bus, tram en op de halte en reis alleen als dit noodzakelijk is. We doen het samen!”, zo vermeldt de website.

De kust van Hoek van Holland is eveneens in trek de afgelopen tijd. De Rotterdamse RET adviseert daarom ook nu weer: reis alleen als het echt nodig is en als je ziet dat het voertuig te vol is, wacht dan op een volgend voertuig. De boodschap om drukte te vermijden wordt tijdens het pinksterweekeinde op sociale media gedeeld.

(c) ANP

23 gedachten over “OV-bedrijven herhalen oproep: alleen noodzakelijke reizen”

  1. dries molenaar schreef:

    En wat is nu noodzakelijk? Je mag toch gewoon naar een centrum waar je met de auto nauwelijks kan komen?
    En volgt er nu restitutie op voordeelkaarten e.d. ?

  2. Frank schreef:

    Dries, in dit land heeft men zoveel vertrouwen in de burgers dat die zelf in redelijkheid kunnen bepalen wat een noodzakelijke reis is. Als je die ruimte niet aan kan, vraag je toch gewoon een bekende even mee te denken? Dan kom je er wel uit, toch? Fijne – noodzakelijke – reis!

    1. Rene schreef:

      Dries bedoeld gewoon dat de overheid niet voor jou kan bepalen wat een noodzakelijke reis is,hetgeen ze wel doen.

      1. Frans schreef:

        Maar daar is ze nu wel druk mee bezig om de burger zijn vrijheid te onderdrukken met maatregelen die tegen de grondwet ingaan.

      2. Frank schreef:

        Dat doen ze niet.

    2. dries molenaar schreef:

      Moet die bekende dan ook mee om te controleren of het echt noodzakelijk was? En wie betaalt diens reiskosten?

  3. Otto schreef:

    Hoe leidt je je eigen sector naar de ondergang. Simpel, door maandenlang je klanten de winkel uit te schoppen zoals het OV nu doet. In de trein zitten op dit moment gemiddeld hooguit 10-20 reizigers maar ook die wil men er nog uit hebben. Volledig lege treinen is het droombeeld. Ik ben wel blij dat ik niet bij het OV werk, want dan zit je binnenkort in de sociale uitkering.

    1. Patrick schreef:

      Je gaat blijkbaar niet met de trein. Er zitten treinen tussen die behoorlijk vol zitten, en nee niet allemaal vitale beroepen gezien de tassen van H&M, skateboards, blikken bier, ja zelfs een met een surfplank in de avondspits. Studentes met een Swapfiets van heemstede naar Haarlem, terwijl de fiets nu verboden is. Ik werk bij NS en zie veel jongeren en ook veel ouderen die een dagje gaan wandelen. De OV bedrijven kiezen er niet zelf voor om zo veel mogelijk reizigers te weren, dit komt vanuit de overheid. De overheid heeft bepaald dat alleen noodzakelijk reizen is toegestaan, zonder aan te geven wat noodzakelijk is. Men geeft wat voorbeelden. Maar sommige reizigers vinden het noodzakelijk om een vestiging van H&M een stad verderop te bezoeken. Van dit soort figuren baal ik. Ik heb liever de reiziger die weer een keer op bezoek gaat bij vrienden of familie die ze al even niet hebben gezien, dan wel graag buiten de spits. Het advies is dus gewoon: Denk even na voordat je het OV neemt. Kan ik op een andere manier reizen, kan het wachten, en voor de dames met H&M tasjes, bestellen kan ook online.Wandelen kan in de buurt voor de wandelaars. En sorry, mijn partner is hartpatiënt dus ik ben wel blij met de wat legere perrons. Loop ik wat minder risico.

      1. Frank schreef:

        Het gaat m.i. te ver om het OV nu nog steeds alleen voor noodzaak te houden – en eenieder bepaalt zelf wat noodzaak is. Bepaalde groepen weghouden is gewoon niet realistisch meer op dit moment. Het kan ook niet eindeloos doorgaan lijkt me. Vandaar het schijnveiligheidscompromis mondkapje.

  4. Reiziger schreef:

    Wat ik me afvraag is hoe FLiXBUS hier mee om gaat. Past het in hun verdienmodel om minder reizigers in hun bus te hebben? Zou men voorlopig wel gaan rijden?

    1. Tim H schreef:

      Flixbus rijdt sinds afgelopen donderdag weer in Duitsland. Mondkapjes op maar verder gewoon met alle zitplaatsen bezet.

      1. Reiziger schreef:

        OK dank. Overigens bijzonder vreemd: in trein, theater en op terrasjes in de buitenlucht moet men 1,5 meter uit elkaar zitten; dan kan het toch hopelijk niet zijn dat men in de FLiXBUS opeengepakt zit?

        Zou FLiXBUS daar geheel eigenhandig over kunnen beslissen met een ontheffing, of zou er overheidsbeleid zijn? Of is het in Duitsland nu al geen 1,5 meter meer?

        1. Tim H schreef:

          In het Duitse OV is er nooit de eis geweest van 1.5 meter. Er is daar vanaf het begin gesteld dat op plaatsen waar 1.5 meter afstand niet mogelijk is zoals in het OV en in winkels verplicht mondkapjes gedragen moesten worden. In trein, bus en tram is er dan ook geen beperking van het aantal reizigers zodat ook Flixbus gewoon met volle bezetting mag rijden.

        2. Reiziger schreef:

          Tim H, Echter FLiXBUS rijdt ook in Nederland. En hier zal naar ik verwacht ook FLiXBUS aan ONZE eis moeten voldoen. Of zou de internationale FLiXBUS tussen Duitsland of België met Nederland aan de grensovergang gaan halteren om passagiers te lozen?

        3. Tim H schreef:

          @Reiziger
          Zolang de overheid in Nederland maximaal 40% bezetting eist zal Flixbus die paar routes naar Nederland gewoon niet rijden. Dat doet Flixbus ook geen pijn want die routes worden gereden door Nederlands onderaannemers en die blijven dus met de financiële strop zitten.

  5. Jeroen schreef:

    IK geloof dat tijdens de Coronacrisis menigeen zich begripvol heeft opgesteld. Nu de epidemie op zijn einde loopt krijg je inderdaad reacties van mensen die er wel klaar mee zijn dat een of andere conducteur je komt vertellen dat je niet met de trein mag. Openbaar vervoer betekent dat een ieder er gebruik van mag maken. Dus ik wens de NS veel plezier met het weren van dagjesmensen en vakantiegangers uit de trein. Er is GEEN wettelijke grondslag. Het vrij reizen is een grondrecht we zijn hier niet in de DDR.

    1. Bezorgde senior schreef:

      Loopt de epidemie volgens u op zijn einde, of hebben we het slechts “iets onder controle” en is er een labiel evenwicht?

      1. Tim H schreef:

        Waarom is Nederland het enige land in de wereld Waar in het OV die 40% norm geldt? Hebben wij een ander virus dan in alle andere landen?

  6. Bert Sitters schreef:

    Vakken vullen is een vitaal beroep, zonder twijfel. Hulde voor alle inzet.
    Ik twijfel er echter ernstig aan of een substantieel deel van onze vakkenvullers afhankelijk is van vervoer met de trein.
    Het merendeel is jong, valt onder het minimum jeugdloon en doet dit part time naast school. Reiskosten worden niet vergoed.
    Waarom zou een vakkenvuller 30 – 50 km met de trein reizen om vakken te vullen, terwijl dat ook kan in een filiaal in de eigen omgeving? Ik zie overal bij de supermarkten de vacatureposters naast de ingang hangen.
    Overigens moet wel gereisd moet worden door vakkenvullers die geen supermarkt in het eigen dorp hebben, maar deze dorpen hebben doorgaans ook geen NS-station. Overigens zijn de afstanden naar de supermarkten vaak ook geen onoverkomelijk probleem om even op de fiets te springen.
    In de trein kom je ze vaak tegen: de mensen van NS-reizigersonderzoek. Zij zouden de vraag kunnen stellen: “Is uw reisdoel vakken vullen? Ik schat in dat de score buiten gewoon laag zal; zijn.

    1. Paul Lamote schreef:

      Ik denk dat er in de gemiddelde trein nog geen 5 mensen zitten die reizen vanwege een vitaal beroep en dan moet je het begrip “vitaal” nog ruim interpreteren dus de schoonmaakster die de vloer bij het waterleidingbedrijf dweilt telt ook mee.

      In de spits reizen er weliswaar veel meer mensen met de trein naar hun werk maar dat werk is veelal niet “vitaal”, Werk in winkels, fabrieken, werkplaatsen, onderzoekscentra, bouwplaatsen, logistiek, etc. kan nu eenmaal niet thuis gedaan worden.

  7. Frans schreef:

    Volle treinen naar Zandvoort mensen die willen genieten van een dagje strand zal morgen niet veel anders zijn en Schiphol gaat ook drukker worden vlieg bewegingen nemen toe dus zullen daar ook weer passagiers gebruik van maken en zo komt het normaal leven langzaam terug gelukkig

    1. Otto schreef:

      Vergeet het maar, bussen en treinen zijn nog steeds voor 90-95% leeg.

  8. T. Dijkema schreef:

    De grote musea en dierentuinen zijn inmiddels weer geopend. Mogen die nu alleen bezocht worden door inwoners van die stad en diegenen die een auto tot hun beschikking hebben? Mag bijvoorbeeld het Rijksmuseum nu niet bezocht worden door kunstliefhebbers zonder rijbewijs uit andere delen van het land?

    Het zou de NS sieren als ze de zin “Reis alleen als het echt moet” op de startpagina nu zou vervangen door “Reis alleen als u geen alternatief vervoer heeft”. Personen met een rijbewijs en eigen auto wordt geen strobreed in de weg gelegd, maar degenen die zich over langere afstand alleen met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.