De voorloper van het ov-studentenreisrecht. (Archief)
Geen boetes meer voor vergeetachtige studenten. Die belofte zouden OV-bedrijven vóór 2009 hebben gemaakt aan het Ministerie van Onderwijs (OCW). Maar juist door die belofte te breken verdienen vervoerders nu miljoenen euro’s per jaar. Dat schrijft onder andere het onafhankelijk magazine Punt van Avans Hogeschool.
Studenten hebben alleen recht op een OV-studentenkaart als ze studeren. Stoppen ze met studeren? Dan moeten studenten meer doen dan alleen dat doorgeven. Ze moeten daarnaast ook actie ondernemen om het reisrecht van hun OV-chipkaart te halen. Als ze dat niet doen, moeten studenten ook als ze de OV-studentenkaart niet gebruiken een forse boete betalen. Maar vervoerders blijken aanvankelijk aan het ministerie juist beloofd te hebben dat het reisrecht automatisch zou stoppen als het reisrecht zou vervallen. Dat staat in een uitgebreide reconstructie in het magazine Punt. De reconstructie is gemaakt door het Hoger Onderwijs Persbureau, dat daarvoor een beroep heeft gedaan op de Wet Openbaar Bestuur.
Tot 2010 werd de OV-studentenkaart nog geleverd als plastic kaart. De plastic kaart te vervangen door een OV-chipkaart zou de boeteproblematiek oplossen, beloofden de OV-bedrijven. “We voorkomen nu een groot deel van de vorderingen wegens onterecht kaartbezit,” schrijft een ambtenaar in een notitie. Dat ziet onafhankelijk magazine Punt als een belofte. Eind 2009 wordt die belofte ingetrokken. Het gaat niet lukken.
Volgens de reconstructie wilden de OV-bedrijven oorspronkelijk de verlopen OV-kaarten blokkeren zodat er niet meer ingecheckt kon worden. Maar er zijn honderdduizenden studenten in Nederland. Zoveel kaarten kunnen er niet op de blacklist staan, is het nieuwe standpunt: dat kan het systeem niet aan. Uit de reconstructie blijkt verder dat de minister op veelvuldig aandringen van de OV-bedrijven de boete wilde verhogen. Zover is het overigens dankzij de Tweede Kamer niet gekomen.
De vervoersbedrijven stellen in een reactie dat ze helemaal geen winst maken met de boetes. Want de boetes zouden de OV-studentenkaart voor het ministerie goedkoper maken. Toch blijkt uit de reconstructie dat ook vervoerders miljoenen verdienen aan de boetes. “Anders kon OCW de boetes net zo goed zelf houden. Maar ze worden doorgegeven aan de vervoersbedrijven,” zo valt te lezen in de reconstructie.
This post was last modified on 15 september 2017 15:16
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…