OV-chipkaart gestopt met app, Rover vraagt om opheldering

De app OV-chipkaart is niet langer actief. Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft volgens een woordvoerder besloten niet langer te investeren in de app, die aan vernieuwing toe was.

Late 1 aprilgrap

Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten in de gaten houden in de daarvoor bestemde OV-chipkaartapp. Per 27 augustus blijkt de app echter uitgeschakeld, omdat deze volgens eigenaar TLS verouderd zou zijn. Wie de app opstart, ziet enkel nog een melding dat er wordt gewerkt aan een nieuwe app.

“Wat is dit, een late 1 aprilgrap?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. Geamuseerd is hij echter niet: “dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn.”

OVPay

Rover heeft Translink dinsdag om opheldering gevraagd. Een woordvoerder van Translink bevestigt dat de app is gestopt, met als reden de invoering van OVPay. Dit behelst reizen met betaalpas of smartphone, waarvoor een nieuwe app wordt ontwikkeld. Daarmee wordt in de stadsbussen van Lelystad al geëxperimenteerd.

“Op de website ontvangen we 1 miljoen unieke bezoekers per maand, slechts 10 procent daarvan gebruikt de app”, aldus de woordvoerder. “De app diende vernieuwd te worden, werd weinig gebruikt en laag gewaardeerd. Voor het controleren van de reishistorie kunnen mensen beter terecht op de website.”

Translink werkt aan een nieuwe app voor OVPay. Dit nieuwe systeem wordt geleidelijk ingevoerd door openbaarvervoerbedrijven. Bos noemt het gebruik van de website een onhandig alternatief.

Twitter

Behalve dat de app uit de lucht is gehaald, verdwijnt ook het Twitter-account per 1 september. Vanwege “privacy-redenen”, zo heeft Rover vernomen.

Translink bevestigt verder per 1 september te stoppen met het Twitter-account. Het bedrijf noemt het onwenselijk dat reizigers privacygevoelige informatie delen op Twitter om hun problemen op te lossen. Bovendien maakten weinig klanten er gebruik van.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 31 augustus 2021 17:21

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug