fbpx

OV-chipkaart gestopt met app, Rover vraagt om opheldering

31 aug 2021 16:35

De app OV-chipkaart is niet langer actief. Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft volgens een woordvoerder besloten niet langer te investeren in de app, die aan vernieuwing toe was.

Late 1 aprilgrap

Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten in de gaten houden in de daarvoor bestemde OV-chipkaartapp. Per 27 augustus blijkt de app echter uitgeschakeld, omdat deze volgens eigenaar TLS verouderd zou zijn. Wie de app opstart, ziet enkel nog een melding dat er wordt gewerkt aan een nieuwe app.

“Wat is dit, een late 1 aprilgrap?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. Geamuseerd is hij echter niet: “dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn.”

OVPay

Rover heeft Translink dinsdag om opheldering gevraagd. Een woordvoerder van Translink bevestigt dat de app is gestopt, met als reden de invoering van OVPay. Dit behelst reizen met betaalpas of smartphone, waarvoor een nieuwe app wordt ontwikkeld. Daarmee wordt in de stadsbussen van Lelystad al geëxperimenteerd.

“Op de website ontvangen we 1 miljoen unieke bezoekers per maand, slechts 10 procent daarvan gebruikt de app”, aldus de woordvoerder. “De app diende vernieuwd te worden, werd weinig gebruikt en laag gewaardeerd. Voor het controleren van de reishistorie kunnen mensen beter terecht op de website.”

Translink werkt aan een nieuwe app voor OVPay. Dit nieuwe systeem wordt geleidelijk ingevoerd door openbaarvervoerbedrijven. Bos noemt het gebruik van de website een onhandig alternatief.

Twitter

Behalve dat de app uit de lucht is gehaald, verdwijnt ook het Twitter-account per 1 september. Vanwege “privacy-redenen”, zo heeft Rover vernomen.

Translink bevestigt verder per 1 september te stoppen met het Twitter-account. Het bedrijf noemt het onwenselijk dat reizigers privacygevoelige informatie delen op Twitter om hun problemen op te lossen. Bovendien maakten weinig klanten er gebruik van.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

42 gedachten over “OV-chipkaart gestopt met app, Rover vraagt om opheldering”

  1. Frans Eekhout schreef:

    Vanaf welke jaar wordt de huidige OV Chipkaart vervangen door de betaal(bank) pas of smartphone ? Heeft de reiziger dan geen keuze meer, nu kan ik beide passen om veiligheidsredenen nog l o s van elkaar gebruiken, als ik een van beide kwijt zou raken, wat niet te hopen is (!) , of defekt zijn heb ik geen alternatief meer. Het is nu al lastig als je bijvoorbeeld een Arriva 20 % bus,40 % trein Arriva korting op je kaart hebt en ook nog een NS flex abonnement wilt nemen, dan moet ik voor dat laatste weer een extra pas nemen, bleek recentelijk. In amper zestig jaar heb ik in Nederland al heel wat veranderingen in vervoersbewijzen meegemaakt, je wordt er niet vrolijker van als je alweer op de zoveelste pas/reisvorm moet overgaan en of dat nieuwe systeem nu echt nog zo beter, veiliger en doelmatiger is zet ik zo mijn vraagtekens bij. Elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger eens, en gelijk heeft hij, maar dat geldt voor meer dingen in het leven…

    1. Anoniem schreef:

      Te triest voor woorden dat de app van het ene moment verdwenen is.

      Belachelijk in één woord.

  2. Anoniem schreef:

    Het beleid is een chaos.

  3. Chris schreef:

    De app werkt bij mij gewoon nog? (per avond van 1 september)

    1. Ariën schreef:

      Welke app heb je precies? De officiële OV Chipkaart app? En op welk platform?

      Hier op Android krijg ik een melding dat er een nieuwe App in ontwikkeling is.

      1. André schreef:

        Er is een nieuwe update van de app uitgekomen die de melding laat zien.

        Zolang je de app niet bijwerkt naar versie 10.1.2, kun je hem gewoon blijven gebruiken.

        Als je hem al geüpdatet hebt, kun je op Android een APK bestand van versie 9.0.2 installeren.

    2. Rose schreef:

      Bij werkt het ook nog steeds

  4. Gwyddion MacNeill schreef:

    Geef mij de STRIPPENKAART en de PAPIEREN treinkaartjes maar terug! Contant betalen bij de verkooppunten. Geen “controle” en ongewenst stalken door de overheid, Google, de banken, de ficus en reclamefirma’s!

    1. Otto schreef:

      Kolder, de strippenkaart leidde tot enorme fraude door de vervoersbedrijven omdat het aantal reizigers niet te controleren was.

    2. Brabo schreef:

      Vertrouwen is goed, controle is beter is al eeuwen het spreekwoord in de accountancy branche. En terecht want privacy extremisme is vooral een dekmantel voor fraude en andere criminalteit.

    3. Janneke 1 schreef:

      Helemaal mee eens, Gwyddion, wat was dat toch heerlijk simpel. Soms is dat digitale gedoe ook wel makkelijk, maar vaak een grote ergernis. En als je het dan net allemaal onder de knie hebt, blijkt je apparatuur verouderd, want je ,,moet” natuurlijk wel steeds iets nieuws kopen. Nou, in veel gevallen haak ik dan af. Ik hoef niet persé overal aan mee te doen.

    4. Puck schreef:

      Dan ook je telefoon wegdoen hoor, want die heeft immers een GPS-tracker aan boord die je continu in de gaten houdt. En je bankrekening opzeggen, want telkens als je je pinpas gebruikt (ook in geldautomaten) wordt je activiteit natuurlijk geregistreerd. Weg met Facebook, WhatsApp, TikTok en Instagram, want die loggen al je dataverkeer. En ook nooit meer bellen of ouderwets SMS’jes sturen, want dat wordt allemaal gelogd en afgeluisterd. Camera’s in binnensteden filmen je, dus binnensteden vermijden. Kortom: gewoon thuis videobanden kijken en nooit meer naar buiten!

  5. johan II schreef:

    Verstandig van TLS.

    Nog beter zou zijn de ware reden van stoppen te noemen. Dat het gewoon te moeilijk voor ze is.
    (app is nog meer gatenkaas als hun website, (na 20 jaar!), twitter zal wel helemaal debiel zijn)

    Maar ja, dat zou een revolutie zijn in OV-land. Nederigheid, toegeven van eigen niet-kunnen.

    Toch is dat de enige kans op verbetering, want het opent nieuwe deuren. Maar tot die tijd van verbetering die toch niet aanbreekt: applaus voor deze beslissing van TLS.

  6. Gloria Salazar schreef:

    Ga gewoon met ov is veel beter

  7. Kees schreef:

    De werkwijze van TLS geeft wel te denken.

    De functionaliteit van de app uitschakelen zonder enige aankondiging vooraf.

    De app zal vast niet perfect zijn, maar voor mij als reiziger op saldo was deze goed genoeg voor het te controleren of het in- en uitchecken goed is gegaan. Dit gaat nog lang niet altijd goed bij alle vervoerders waardoor te veel saldo wordt afgeschreven. Daarnaast natuurlijk het controleren van het saldo op de OV-chipkaart.

    Waarom die fixatie op gebruik van bankpas of smartphone? Voor mij is een losse kaart veel veiliger en betrouwbaarder.

  8. Sally Mens schreef:

    Me hardop afvragend of ze in de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat eigenlijk het beleid van Translink wel monitoren.

  9. Wiebe Goossen schreef:

    Héél apart! Het was bijzonder handig je gemaakte reizen te kunnen terugvervolgen op de app, waarbij je dan ook de gemaakte kosten in de smiezen kon houden en vooral: hoeveel saldo staat er nog op de kaart – handig om vooraf te weten!

    1. Johan schreef:

      Het plan is dat je bij de opvolger van de OV-chipkaart zelfs geen informatie meer krijgt over de ritprijs bij het uitchecken, en dat die rechtstreeks van de bankrekening wordt afgeschreven. In feite geef je dan TLS je pinpas met de code erbij en maken ze het zo omslachtig mogelijk om te controleren of ze niet (per ongeluk) te veel geld van je nemen. Met dat doel voor ogen is het uitschakelen van de app voor TLS een logische eerste stap.

  10. Harrie vd Einde schreef:

    Ook hier blijkt weer dat OV bedrijven vooral vanuit zichzelf redeneren. De gebruikers zijn niet interessant en hun mening al helemaal niet.
    Het wordt tijd voor concurrentie voor TLS!!

  11. CB schreef:

    Mja, ik ben zelf voorstander van OVPay, alleen al omdat ik schijtziek word van al die kaarten en andere toeters en bellen. Datzelfde heb ik bij de wildgroei aan apps en dergelijke. Wanneer komt er gewoon eens één walletsysteem waar je – zowel anoniem als met gegevens desnoods zichtbaar – alles kunt doen (behalve overheidszaken regelen)?

  12. Else schreef:

    Blijkbaar wil men, dat je weer gewoon gaat fietsen en voor de langere stukken de auto neemt… Anders zou men niet zo klantonvriendelijk zijn om de inzage in je eigen ov-kaart te bemoeilijken…(handig joh, onderweg je computer mee te moeten slepen om daarop te kunnen zien, wat eerst gewoon in de app stond)

  13. Ruud van Aarle schreef:

    Wat een hoop gezeur hier zeg. De website werkt prima en van een hoop transacties is niet eens meteen te zien of ze hebben plaatsgevonden. Dat staat er na een dag pas op en is onderweg niet te checken. Ik wist trouwens niet eens dat die app bestond.

  14. Michael schreef:

    lekker dan dit de OV chipkaart app uitschakelen zonder de gebruikers eerst in te lichten.
    Vindt dit schandalig en lak hebben aan je gebruikers ervan.
    Er wordt vergeten dat er mensen onder bewind staan die niet via hun telefoon kunnen betalen waarvan ik begrijp dat dit gaat gebeuren bij de nieuwe app die eraan gaat komen.
    Ga eerst is nadenken wat willen de gebruikers van het OV.

  15. Frans Eekhout schreef:

    “Het plan is dat je bij de opvolger van de OV-chipkaart zelfs geen informatie meer krijgt over de ritprijs bij het uitchecken, en dat die rechtstreeks van de bankrekening wordt afgeschreven. In feite geef je dan TLS je pinpas met de code erbij en maken ze het zo omslachtig mogelijk om te controleren of ze niet (per ongeluk) te veel geld van je nemen. Met dat doel voor ogen is het uitschakelen van de app voor TLS een logische eerste stap.”citaat van Johan is een terechte opmerking.
    Als ik de ritprijs niet meer kan controleren mag men van de vervoerder uitgaan dat zij altijd “foutloos” werken wat vaak niet het geval is. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat ik ontdekt had dat men soms een te hoog bedrag rekende en men de apparatuur in een bus of tram verkeerd had ingesteld en na een tijd wel mijn geld terug kreeg. Als ik die zelfcontrole niet meer kan doen kost mij dat geld daarom stel ik vraagtekens bij de opvolger van de OV chipkaart. en hoe denken ze dan aan buitenlandse bezoekers die voor zaken of vakantie in ons land met het OV reizen, worden buitenlandse bankpassen dan ook gebruikt als OV chipkaart ? Mensen met een anonieme OV chipkaart reizen niet anoniem, want op het moment dat men z’n kaart gaat opladen legt men wel verbinding met TLS. Nederland wil het beste leerling van de klas in OV land worden, maar wordt misschien straks wel de “domste” of meest onverstandige als men ook de veiligheidscriteria die aan het gebruik van de bankpas als OV kaart gaat hanteren niet kan waarborgen, bezint eer ge begint !

  16. Ton schreef:

    Heel jammer dat ze het niet van tevoren bekent gebben gemaakt dat de app niet langer meer te gebruiken is

  17. c. nieuwerth schreef:

    Hallo. Ik vind ook schandalig, vantevoren niet bekent gemaakt.
    Lastig Al’s je wilt kijken hoeveel er nog opstaat, moet je iedere keer de zestiencijferige nr invullen
    Dan kun je zien hoeveel er nog opstaat

  18. N. Enserink schreef:

    Op deze manier wordt het ons wel heel moeilijk gemaakt. Hoe doen jullie dat als je vroeg vertrekt? Dan mag je pas bij het eerste station na 9 uur inchecken voor de 40% korting, maar dat werkt alleen als er minstens 20 minuten zit tussen aankomst en vertrek op dat station van na 9 uur. Daardoor moet je dus extra vroeg weg om ergens 20 minuten of meer rond te hangen

    1. Johan schreef:

      Of je gebruikt een andere OV-chipkaart zonder abonnement voor de rit vóór 9 uur. Het is trouwens vaak niet goedkoper om een reis zo te splitsen, omdat twee korte ritten duurder zijn dan een lange.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik koop dan een eticket tot eerste station waar de trein na 9 uur stopt.

  19. Robert schreef:

    Gewoon massaal e-tickets kopen.
    Vaak zijn deze nog voordeliger en handiger in gebruik. Je kunt namelijk nooit vergeten ‘in te checken’, want dat hoeft niet!
    De barcode is alleen nodig om stationspoortjes te openen.
    Die OV-chipkaart heeft wat mij betreft zijn langste tijd gehad.

  20. Jorden Voogd schreef:

    Vanochtend zat ik er ook van te kijken. Echt jammer. Ik vond het echt wel handig om te gebruiken. Even onderweg je saldo checken en zien wat je laatste reis heeft gekost. Zie je niet altijd meteen goed als het druk is bij de in-uitcheckpaal. En ns reizen zijn wel real time. Die van andere vervoersbedrijven vaak niet inderdaad.
    Er was functioneel ook niets mis met die app. Ik kan me alleen voorstellen dat wellicht de beveiligde verbindingen geüpdate zouden moeten worden.

    1. Ger Diamond schreef:

      Zal graag willen weten waar de vervoerders mee bezig zijn is toch een prima uitkomst de OV kaart je stort er een bedrag op klaar ben je iedereen tevreden reizen maar,je ziet nu wel weer je hoeft geen universitijds opleiding te hebben om domme fouten temaken.

  21. Gelukzoeker schreef:

    Via waar kun je op Android een APK bestand van versie 9.0.2 installeren ?

  22. Martinistadjer schreef:

    Er lijkt mij niets mis met een goede webapp? Apps zijn er alleen voor iOS en Android, webapps werken ook op alternatieve besturingssystemen waardoor de afhankelijkheid vab Apple en Google afneemt.

  23. Frans schreef:

    Moedeloos word je van TLS op deze Manier. Geld is gewoon het probleem bij het hele OV er zijn te veel mensen. De oude app werkte goed ik ga nooit mijn bank gegevens aan hun verstrekken. Dan maar ,o min mogelijk met dat volle ov. Heb nu ebike dan maar meer de fiets. Het worden nu banken ik heb een bank dat is zat en tls word niet mijn bank.

  24. Sjouke schreef:

    Zucht… wanneer wordt TLS vervangen?

  25. Sjarlie schreef:

    Op mijn Smartphone werkt de OV Chipkaart App nog gewoon; gelukkig maar! Kan niet zonder!

  26. Maarten schreef:

    Bizar. Met groot gezin heb ik 7 OV kaarten thuis. Dat is al een doorn in mijn oog omdat ik op ieder van die kaarten geld moet hebben staan -> ik ben net een bank.

    Maar wat heel belangrijk is, is dat ik snel kan zien dat er genoeg saldo op staat. Nu moet ik dat via een website ipv gewoon snel in de app.

    Je kunt veel over de app zeggen (en vinden), maar de website is nog 10x erger.

    Inderdaad stom om een app uit de lucht te halen als je nog geen enkel beeld hebt wanneer je wel iets ter vervanging hebt. Iets met een beer verkopen voordat je hem geschoten hebt.

  27. N schreef:

    Gewoon klote Die App weer terug Denk ook eens Aan de Ouderen en mensen met Beperking?

  28. Anoniem schreef:

    Gewoon klote Die App moet weer terug Denk ook eens Aan de Ouderen en mensen met Beperking?

  29. karel schreef:

    12 Okt 2021; Nou werkt mijn Chipkaart App helemaal niet meer Foutcode 112 ed, wat een bullshit!!

  30. karel schreef:

    Ben hier niet blij mee TLS!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.