fbpx

OV-chipkaartleed: 18 maal beboet door defecte chipkaart

17 dec 2013 18:26

De OV-chipkaart moet het reizen gemakkelijker maken. Voor velen zal dat wellicht ook zo zijn, maar voor Dave van Hattem is de ov-chipkaart een nachtmerrie geworden. Door een probleem met zijn OV-chipkaart is hij inmiddels 18 keer beboet. NS heeft de boetes kwijtgescholden, maar de kern van het probleem lijkt na vijf maanden nog niet opgelost. 

Van Hattem is geen principële OV-chipkaarthater. Na zijn studie hoort hij van het NS Weekend Vrij abonnement, een abonnement gekoppeld aan de OV-chipkaart. Ieder weekend vrij reizen en daarnaast in de daluren veertig procent korting. Mooier lijkt het niet te kunnen. Van Hattem start dan ook als een tevreden ov-chipkaart gebruiker. 

Boetes
"Het ging iedere keer goed. Totdat mijn OV-chipkaart ineens kuren kreeg. Zodra ik mijzelf incheckte, werd ik zonder melding direct weer uitgecheckt", legt Van Hattem uit. "In de trein dachten conducteurs dat ik was vergeten in te checken. In het begin kreeg ik het voordeel van de twijfel, maar het probleem bleef terug keren. Conducteurs begonnen inmiddels te twijfelen en schreven boetes uit (Uitstellen van Betaling)", vervolgt de gedupeerde Van Hattem.

Aangetoond ingecheckt
Inmiddels had Van Hattem zich al meerdere malen naar het loket gewend, maar zonder resultaat. "Het was tijd voor actie. Om te bewijzen dat ik echt incheckte ging ik bij aanvang van iedere reis eerst naar het loket om een uitdraai te vragen van mijn ov-chipkaart. Zo doende kon ik aantonen dat ik ingecheckt was." Ook bombaardeerde Van Hattem NS met tweets. Daarmee was het probleem nog niet opgelost, en daarom richtte Van Hattem zich ook tot Trans Link Systems (TLS), de maker van de kaart. Maar daar werd hij teruggestuurd naar NS. Ook dat leverde niets op, waarop Van Hattem besloot persoonlijk naar het hoofdkantoor van TLS te gaan waar hij na aandringen een manager te spreken kreeg. 

De reiziger is het probleem
Is het probleem door TLS vervolgens opgelost? Nee. Wel werd zijn kaart vanwege onderzoek in beslag genomen en werd er een vervangende OV-chipkaat uitgegeven. Tot overmaat van ramp bleek die kaart last te hebben van hetzelfde euvel. Een NS-medewerker in Amersfoort wees op de oorzaak van het probleem: Het Weekend Vrij product conflicteerde met het reizen op saldo, iets wat normaliter goed hoort te gaan. Voor NS mocht de oorzaak dan duidelijk zijn, TLS bleek daar nog niet van overtuigd te zijn. De bureaucraten stelden dat Dave zelf het probleem was, en zouden hem wel even leren hoe hij moest inchecken. Aangekomen op het station moest TLS echter erkennen dat Dave op de juiste manier incheckte.

Alsnog excuses
TLS is na vier maanden alsnog door het stof gegaan en heeft excuses aangeboden. NS heeft Van Hattem meerdere dagkaarten aangeboden en alle boetes zijn kwijtgescholden. Of de problemen nu ook echt zijn opgelost, is onduidelijk. "Ik dacht dat mijn OV-chipkaartproblemen na 5 maanden nu voorbij waren; maar het gedonder begint nu opnieuw!", twittert Dave van Hattem donderdagavond.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.