Home

OV-loket: Streekvervoer moet meer begrip hebben voor reizigers

 

Streekvervoerders moeten meer één lijn trekken en daarbij begrip tonen voor de positie van reizigers. Dit geldt voor de boetes die ze opleggen aan reizigers die niet zijn ingecheckt, maar ook voor het vergoeden van abonnementhouders die gedupeerd worden door stakingen. Dit zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV-loket, in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. Het OV-loket komt op voor reizigers die een klacht hebben over het openbaar vervoer en die er met hun vervoerder niet uitkomen.

Foutje snel gemaakt

De ombudsman pleit voor meer begrip voor reizigers die niet zijn ingecheckt en waarvan duidelijk is dat ze dat niet expres doen. Zeker als zij kunnen aantonen dat ze normaal altijd wel inchecken op een bepaald traject. “Een foutje is bovendien zo gemaakt”, zegt het OV-loket. Dat geldt zeker voor mensen die weinig met het openbaar vervoer reizen, toeristen of reizigers die de Nederlandse taal niet goed beheersen. Bovendien maken vervoerders het reizigers het soms ook niet gemakkelijk met hun verschillende incheckpalen op één station.

Boetes

OV-bedrijven lijken minder vaak bereid boetes kwijt te schelden. De toon is meer dan voorheen dat reizigers maar geen fouten moeten maken. “Dit vinden wij geen goede ontwikkeling; het is geregeld het systeem dat het de reizigers moeilijk maakt”, reageert de ombudsman. Het OV-loket is positief over een eerder gemaakte landelijke afspraak om coulant te zijn voor reizigers met een afgekocht reisrecht die vergeten in te checken. In het tweede kwartaal ontdekte de ombudsman dat vervoerder Keolis zich niet hield aan deze afspraak (en wel boetes oplegde), maar dit OV-bedrijf is hier intussen gelukkig op teruggekomen.

Stakingen

Uniformiteit is volgens het OV-loket ook belangrijk bij de afwikkeling van stakingen, zoals die er waren in het streekvervoer in april, mei en juni. Reizigers met een afgekocht reisrecht die hun geld terug wilden, kregen dat bij sommige vervoerders wel en bij anderen niet. In de algemene voorwaarden van de streekvervoerders staat dat vergoeding alleen plaatsvindt als een staking langer duurt dan één dag. Het ging nu echter om een actie verspreid over verschillende dagen: sommige vervoerders waren bereid dit te beschouwen als een meerdaagse staking (en gingen tot vergoeding over), maar bij anderen niet. Het OV-loket pleit ook op dit punt voor uniforme afspraken, en vindt het redelijk dat bij een staking, ongeacht de duur, altijd een vergoeding wordt gegeven aan reizigers met een afgekocht reisrecht.

This post was last modified on 19 september 2018 21:52

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug