Foto: NS
In alle treinen en op zoveel mogelijk stations moet een toilet komen. Althans, dat is wat het OV-loket wil. De ombudsman voor het openbaar vervoer wil dat niet alleen grote stations een toilet krijgen, maar ook kleinere haltes.
Volgens De Telegraaf wil het OV-loket zelfs dat ieder station een wc krijgt. Maar tegenover Treinreiziger.nl zegt een woordvoerder dat het om ‘zoveel mogelijk’ stations gaat en in alle treinen. “We krijgen meer klachten over het ontbreken van wc’s op het spoor. Dat kan anno 2018 natuurlijk niet meer”, aldus het OV-loket in De Telegraaf. “Als je moet dan moet je. Vooral ouderen en zieken kunnen in grote problemen komen als ze onderweg niet tijdig naar het toilet kunnen.”
Reizigers moeten volgens het OV-loket ‘s avonds vaak lange tijd wachten op verlaten stations waar geen toilet is. “Het is niet alleen een probleem op het platteland, maar ook in de Randstad.” Volgens De Telegraaf is ook Rover het met het OV-Loket eens. Tegenover Treinreiziger.nl zegt een woordvoerder van het OV-loket desgevraagd dat een wc op ieder station niet haalbaar is, maar dat de ombudsman inderdaad pleit voor een wc op zoveel mogelijk stations.
Alle treinen van NS krijgen de komende jaren een toilet. Zo worden de Sprinter Light Trains (SLT) momenteel voorzien van een toilet, die operatie duurt echter nog geruime tijd. Daarnaast zijn er een aantal oude sprinters (SGMm) zonder toilet, maar die treinen zullen op termijn vervangen worden door nieuwe treinen. De meeste regionale treinen hebben een toilet, maar nog niet alle. Zo hebben de regionale treinen van Arriva en Breng (Connexxion) in Gelderland nog geen toilet. De extra kosten voor een toilet zou neerkomen op een half miljoen euro per treinstel. In die prijs zijn de jaarlijkse onderhoudskosten meegenomen, die door de toilet hoger uit zouden komen.
Ook de treinen op de MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) hebben geen toilet. Dat blijft zo als Qbuzz de spoorlijn overneemt van Arriva, omdat Qbuzz ook de treinstellen van Arriva overneemt. “Dat betekent dat reizigers de komende acht jaar, want zo lang duurt de nieuwe concessie, nog steeds niet op een toilet in de MerwedeLingelijn kunnen rekenen. Dat is erg teleurstellend”, vindt het OV-loket. Als tegemoetkoming heeft de provincie Zuid-Holland gezegd dat ze haar best gaat doen om de toiletten op de stations Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en Leerdam toegankelijk te maken gedurende de tijdstippen dat de MerwedeLingelijn rijdt.
Reizigers tussen Hoek van Holland en Rotterdam moeten het ook doen zonder wc. Dat komt doordat de trein daar plaats heeft gemaakt voor de metro, die volgens de laatste inzichten in 2019 gaat rijden.
This post was last modified on 19 september 2018 21:46
Op Koningsnacht en Koningsdag gaan, naar verwachting, weer veel mensen met de trein. De NS…
De Rotterdamse museumtram Lijn 10 rijdt weer sinds zaterdag en is daarmee aan een speciaal…
Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola - Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…