OV nauwelijks gebruikt tijdens avondklok (-90%)
25 jan 2021 10:54
Het werd zaterdag een stuk rustiger in het openbaar vervoer nadat om 21.00 uur de avondklok voor het eerst inging. Maar ook in de uren daarvoor was het al veel rustiger dan op andere zaterdagen. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink.
Tot 90 procent minder reizigers
Van 21.00 uur tot middernacht checkten Nederlanders afgelopen zaterdag bijna 14.000 keer in bij treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten. In de twee zaterdagen daarvoor waren dat er gemiddeld nog zo’n 69.000. In vergelijking met een reguliere zaterdag voor corona gaat het om een afname van ruim 90 procent.
Het verschil tussen voorgaande zaterdagen was relatief het grootst tijdens de avondklokuren, maar mensen vertoonden zich ook al in de middag en vroege avond minder in het openbaar vervoer. Ze checkten van 12.00 uur tot 21.00 uur 407.000 keer in, terwijl dat tijdens de twee zaterdagen daarvoor gemiddeld nog 536.000 keer was.
Zondag was het eveneens veel rustiger in het openbaar vervoer tijdens de avondklok.
Even spitsuur
Zaterdag liet NS al weten dat treinreizigers zich goed houden aan de avondklok. “Het beeld op de stations is heel rustig, er zijn geen bijzonderheden te melden”, zei een woordvoerder van de spoorwegen zaterdag. Hier en daar zijn wel passagiers te zien, maar dat zijn volgens haar waarschijnlijk mensen die een brief op zak hebben dat ze buiten mogen zijn.
Wel leek het zaterdagavond rond 20:30 uur volgens persbureau ANP op Utrecht Centraal even spitsuur. Mensen snelden de treinen uit, de bussen in of gingen op de fiets huiswaarts. Reizigers die het rustig aan deden, hadden vaak een “pardon”.
Uitgestorven
Een enkeling had, even voor 21.00 uur, wel last van stress. “Ik kom van de verjaardag van mijn kleindochter en moet nog met de bus naar huis. En nu rijdt die niet. Wat een wereld leven wij in”, verzucht de man. Klokslag 20.55 uur was het station zaterdag uitgestorven. De roltrappen draaiden, maar met niemand erop. Voor de ene reiziger voelt een verlaten station “heerlijk” en voor de andere passagier als “onwerkelijk”. “Laten we hopen dat de stilte snel weer voorbij is”, zegt een man.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het is dwaasheid dat NS na 21 uur de volle dienstregeling blijft rijden. Dat is gewoon belastinggeld verbranden, een uurdienst is genoeg.
Dit is wat de overheid graag wilt. Net zoals het zoveel mogelijk normaal blijven rijden tijdens deze lockdown in tegenstelling tot die basisdienstregeling van de vorige lockdown.
NS zal het vast wel willen, maar ze hebben weinig te willen want ze worden nu door de overheid overeind gehouden. Ze hebben weinig andere keus.
Ik moet je volledig gelijk geven, 1x/uur een Sprinter en 1x/uur een IC moet ‘s avonds en in het weekend (om zo plezierreizen te ontmoedigen) de norm worden, niet soms 4x/uur wat je soms ziet. In ieder geval t/m Pasen. Als daarna weer niet-noodzakelijke reizen toegestaan worden kan de dienstregeling weer opgeschroefd worden naar 2x/uur een Sprinter en 2-4x/uur een IC.
Het hele OV moet aankondigen dat tot 9 februari 2021 omstreeks 20.00 de laatste reisgelegenheid is.Deze aankondiging moet niet alleen op de haltes, maar ook in de kranten, huis aan huis bladen en teletekst worden aangekondigd.
En dan? Hoe moeten mensen die om noodzakelijk reden met het OV reizen dan thuis of op hun werk komen?
Er zijn ook essentiele reizen, dus mensen, die met een uitzonderingspapier reizen. Ik denk dat je drastisch moet snijden in IC diensten, maar wel de sprinters moet laten rijden en dan ik zo kort mogelijke samenstelling. Beetje pattroon van OV in het voorjaar.
En hoe komen alle zorg medewerkers naar huis die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer???
En alle andere mensen die werken in vitale beroepen en niet met eigen vervoer kunnen???
Precies. En als je in een ziekenhuis werkt, neem je maar lekker vrij. Zoiets?
Meer dan 90% van de reizigers blijft nu al thuis. Er zal ongetwijfeld nog een enkeling tussen zitten die de regels niet zo nauw nemen. Maar ik ga er vanuit dat verreweg de grootste groep van de huidige reizigers een legitieme reden heeft om te kunnen reizen. Dus met alle eerlijkheid, dit is echt een slecht voorstel. Lagere frequenties, bijvoorbeeld 2x per uur een trein, kan ik mij voorstellen.
Niet verwonderlijk als er een extra toeslag a €95,- op een treinritje komt te staan. Dan pak je de trein wel een paar uur eerder.
Ga eens via NS App kijken wat de trein samenstellingen zijn. 1 ICM – M zal na 21.00 al voldoende zijn. Voor 21.00 niet.
Nog meer dan ooit tevoren kan NS hun trein samenstellingen inkorten. Kunnen ze de financiële schade beperken.
De samenstelling van de trein hoeft niet ingekort te worden. Het is financieel niet belastend bijvoorbeeld. Een trein die stilstaat kost vaak meer geld dan een rijdende trein. Met inkorten krijg je dat er materieel op de verkeerde locaties blijft staan. Met als resultaat dat de trein voor de volgende dag niet inzetbaar is op de geplande vertrek stations. Dus vandaar dat treinen niet zo snel worden ingekort.
Dat klopt niet. Ik weet dat er bij NS een heel programma in het verleden is geweest om bakkilometers te besparen. In gewone mensentaal: om treinen niet te lang te maken. Gewoon omdat onnodig lange treinen geld kosten. Het kan inderdaad wel voorkomen dat om logistieke redenen een trein langer is, en treinen maanden geen enkele kilometer laten rijden is ook niet goed. Sommige treinen kun je moeilijker inkorten (bijvoorbeeld Intercity Direct).
Ik heb eigenlijk niet in de app gekeken, heb 1x tijdens de lockdown met de trein moeten rijden. Toen waren de treinen wel ingekort. De IC Amsterdam – Vlissingen was toen bijvoorbeeld een VIRM4. En de Sprinter Dordrecht – Den Haag was toen naar ik meen een SGM3.
U kunt uw keuzedagen echt wel gebruiken zegt de NS!
Dacht het niet met deze beperkingen opgelegd door Den Haag (iets waar ik op zich niets op tegen heb hoor!)
Tip voor NS: een formulier ontwerpen, distribueren en toepassen waarop HC’s vertraging, verstoring of treinuitval kunnen bevestigen. Zodat gedupeerde reizigers straffeloos eenmalig na 21:00 u. thuis kunnen komen.
Je kunt die tip wel geven, maar de overheid is heel duidelijk: andere formulieren dan de ‘eigen verklaring’ en de ‘werkgeversverklaring’ worden niet geaccepteerd. Zo zijn er werkgevers die, in plaats van de werkgeversverklaring zelf brieven hadden opgesteld voor hun medewerkers. Bij het tonen daarvan werden die mensen gewoon beboet. Ook lees ik her en der verhalen van figuren die denken dat de werkgeversverklaring alleen ook wel voldoende is. Dat is het niet.
De overheid stelt dat reizigers zelf rekening moeten houden met vertraging of files. Bij staande houding na 21:00 zou een agent je verhaal over je vertraging eventueel als plausibel kunnen aanmerken. Anders kun je het gewoon bij de rechtbank uitleggen. Als NS verklaringen af zou geven, betekent dat dat NS garant staat voor de reiziger, terwijl NS er allerminst op kan vertrouwen dat de reiziger de verstrekte verklaring op de correcte wijze gebruikt.
Maar het werkt ook andersom. Als verklaringen van NS als rechtsgeldig zouden worden gezien, heb je een probleem als je als reiziger bij vertraging geen verklaring weet te bemachtigen. Bijvoorbeeld omdat de HC zich snel uit de voeten heeft gemaakt, anderszins onvindbaar is of als de formulieren gewoon op zijn.
Al met al een slecht idee.
Misschien kunnen ze er dan meteen een formulier bij doen dat je op het station een fiets mag stelen om sneller thuis te komen, en onderweg alle rode verkeerslichten mag negeren.
We hebben het steeds over een HC, maar hoe zit het dan met treinen waar GEEN HC op zit en alleen een machinist denk aan de vele Arriva treinen enzovoorts?
Hoezo is dat relevant en wat wil je daarover weten?
Die treinen zijn nog iets leger, er ontbreekt immers ook een conducteur 😉
Het is surrealistisch. Ik zat net in de trein naar Roosendaal en was de enige passagier. In Breda stapte niemand in. Ook niemand van het personeel gezien onderweg. Heerlijke rust na het werk, dat wel, maar ik verlang hevig naar gezellig drukke treinen in normale tijden.